Op zondag naar verjaardagsfeest + rondleiding met gids

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

KvR
Verkenner
Verkenner

Re: Op zondag naar verjaardagsfeest + rondleiding met gids

Berichtdoor KvR » 15 aug 2012 19:57

meribel schreef:echt waar?

echt waar! :)

meribel schreef:Die overeenkomst heb ik nog nooit gezien.
Ik krijg altijd een heel ander idee hoe die samenkomsten waren in het NT dan in vergelijking met hoe ze nu zijn ( wat dus geïnspireerd is op calvijn )

Heb je al een samenkomst/kerkdienst gevonden, waarvan je denkt dat die er op lijkt?

meribel schreef:Toch denk ik, dat je niet altijd exact dezelfde gewoontes kan houden.

Waarom niet.

meribel schreef:Tijden veranderen nu eenmaal.

De (Nederlandse) taal verandert. Of ontwikkelt zich, net wat je wilt. Met die tijd moeten we meegaan. Dat is voor ouderen het lastigste want die leren niet meer zo makkelijk als een scholier of een student. Vooral niet met de instelling "vroeger, in mijn jonge jaren was alles beter".
Niet meegaan moeten we met de negatieve veranderingen/ontwikkelingen in de maatschappij: de algemene ontkerstening.

meribel schreef:Maar misschien denk ik daar anders over als ik ouder ben, want dan wil ik het ongetwijfeld zoals het vroeger was.

Niet zo negatief zijn. :)

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 15 aug 2012 20:22

KvR schreef:Heb je al een samenkomst/kerkdienst gevonden, waarvan je denkt dat die er op lijkt?

soms wel waarvan ik denk, hier zijn meer aspecten die op vroeger zouden kunnen lijken maar ja....hoe zou ik het ooit echt eerlijk kunnen vergelijken aangezien ik er helaas niet bij was in Paulus' zijn tijd.

KvR schreef:De (Nederlandse) taal verandert. Of ontwikkelt zich, net wat je wilt. Met die tijd moeten we meegaan. Dat is voor ouderen het lastigste want die leren niet meer zo makkelijk als een scholier of een student. Vooral niet met de instelling "vroeger, in mijn jonge jaren was alles beter".
Niet meegaan moeten we met de negatieve veranderingen/ontwikkelingen in de maatschappij: de algemene ontkerstening.

Maar de informatie snelheid is ook gigantisch toegenomen. De manier van leren ook. Ik kom bijv. zelf uit het studiehuis ( alles zelf opzoeken ) en ook tijdens het hbo waren er weinig hoorcolleges en veel 'zoek maar op ' lessen.
Ik merk dat ik een preek met een goede strakke beamerpresentatie vele malen beter onthoud.
Ik heb een heel andere muzieksmaak en geniet heel veel meer van Psalmen van Nu dan van de oude melodieën ( en wie weet welke melodie ze in Paulus zijn tijd hadden.....dus wat maakt het uit )
Ook snap ik werkelijk weinig van oude talen dus ben dankbaar en blij met de nieuwe bijbelvertaling waardoor ik het allemaal zo veel beter begrijp.

Dat zijn veranderingen daar ontkom je m.i. niet aan.

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 15 aug 2012 20:56

Meribel, dat is zeker een feit, een preek ondersteund met een beamerpresentatie onthou je heel erg goed!
Raar, dat er zoveel op tegen zijn. Wij hebben zelfs kommentaar dat de kinderen mee schrijven met de preek....

KvR
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor KvR » 15 aug 2012 21:18

Die terughoudendheid bij het gebruik van een beamer snap ik ook niet.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 16 aug 2012 03:45

@kvr: ik zie het amt van dominee nergens terug in de bijbel, ook de academische voorwaarde vind je niet terug. dat is toch echt een heel wezelijke verandering tussen nt-ische gemeenten en kerken van vandaag. vandaag willen we (als kerk) zelf alles (leer, leven, vorm) onder controle hebben. in het NT zien we grote vrijheid en eigen verantwoordelijkheid van elke discipel. geen opgelegde regels maar aangeleerde volwassenheid.

een ander verschil is het idee dat onbekeerden -door geboorte- bij de kerk horen, ook als ze volwassen geworden zijn. ik denk dat veel regels, dogma's en formulieren hun huidige plaats gekregen hebben omdat deze onbekeerde kerkmensen de Heilige Geest niet hebben om hen te sturen en daarom een wet als leidsman nodig hebben.
(God liet de onwillge -verloren- zoon gaan, de kerk stelt hem hoogstens onder tucht maar houdt hem vast :roll: )
we kunnen niet getrouwd zijn met de wet en met Gods Geest (rom 7!)
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

KvR
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor KvR » 16 aug 2012 10:19

Janvanverweg schreef:@kvr: ik zie het amt van dominee nergens terug in de bijbel, ook de academische voorwaarde vind je niet terug. dat is toch echt een heel wezelijke verandering tussen nt-ische gemeenten en kerken van vandaag. vandaag willen we (als kerk) zelf alles (leer, leven, vorm) onder controle hebben. in het NT zien we grote vrijheid en eigen verantwoordelijkheid van elke discipel. geen opgelegde regels maar aangeleerde volwassenheid.

Geheel zonder structuur waren die gemeenten in het NT nu ook weer niet, zoals uit de Bijbel op valt te maken in Efeziërs 4:11-13. Maar dat de huidige kerkgenootschappen zeer veel van bovenaf de gemeentes opleggen en alles onder controle willen hebben is onbijbels. Calvijn was daarin veel bijbelgetrouwer op basis van het NT.

Janvanverweg schreef:een ander verschil is het idee dat onbekeerden -door geboorte- bij de kerk horen, ook als ze volwassen geworden zijn. ik denk dat veel regels, dogma's en formulieren hun huidige plaats gekregen hebben omdat deze onbekeerde kerkmensen de Heilige Geest niet hebben om hen te sturen en daarom een wet als leidsman nodig hebben.
(God liet de onwillge -verloren- zoon gaan, de kerk stelt hem hoogstens onder tucht maar houdt hem vast :roll: )
we kunnen niet getrouwd zijn met de wet en met Gods Geest (rom 7!)

Het idee dat "geboorteleden" bij de kerk horen komt niet van Calvijn, maar is pas ontstaan in 1852 toen het Algemeen Reglement voor de Nederlandse Hervormde Kerk uit 1816 o.a. op dat punt gewijzigd werd.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 16 aug 2012 13:27

Zelfs in de kerk moet de visuele "verslaving" van mensen dus in stand gehouden worden :?
Hoe gaan we naar de kerk, wat is onze voorbereiding? Heere, wilt U mijn dove oren openen en wil de Heilige Geest mij leiden, en mijn hart openen voor Uw Woord. Dan heb je geen beamer, notitieblok of wat ook nodig!

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 16 aug 2012 13:54

schelpje3 schreef:Zelfs in de kerk moet de visuele "verslaving" van mensen dus in stand gehouden worden :?
Hoe gaan we naar de kerk, wat is onze voorbereiding? Heere, wilt U mijn dove oren openen en wil de Heilige Geest mij leiden, en mijn hart openen voor Uw Woord. Dan heb je geen beamer, notitieblok of wat ook nodig!

:?: :-k

dan heb je geen beamer , notitieblok of wat dan ook nodig??

want stel je voor..straks onthoud je het nóg beter ? Of help, stel je voor dat je het na wilt lezen ofzo?

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 16 aug 2012 13:56

[tjonge... dwaal jij nooit af????

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 16 aug 2012 14:04

pol schreef:[tjonge... dwaal jij nooit af????

Waarvan? Ik neem aan dat je bedoelt: afdwalende gedachten tijdens de preek?
Jazeker. Daar bidt een dominee ook voor, tenminste, dat hoor ik vaak. Of de Heere ons wil bewaren voor afleidende gedachten, dat is ook een werk van satan.
Het schrijven is pas de laatste jaren ingetreden, dus hoe deden de mensen dat voor die tijd dan?
Geen internet om na te luisteren, wat we nu wel hebben!
Net als kinderen met kleurboeken trouwens, ook zoiets van de huidige generatie.

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 16 aug 2012 14:18

["]
Waarvan? Ik neem aan dat je bedoelt: afdwalende gedachten tijdens de preek?
Jazeker. Daar bidt een dominee ook voor, tenminste, dat hoor ik vaak. Of de Heere ons wil bewaren voor afleidende gedachten, dat is ook een werk van satan.
Het schrijven is pas de laatste jaren ingetreden, dus hoe deden de mensen dat voor die tijd dan?
Geen internet om na te luisteren, wat we nu wel hebben!

het is bid en werk.... dus ervoor bidden helemaal prima! Maar als meeschrijven je helpt om de preek te bewaren en nog na te lezen, zie ik daar geen probleem in...

Onze kinderen hebben geen kleurboeken... ze mogen wel dingen van de preek tekenen of opschrijven...

KvR
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor KvR » 16 aug 2012 14:29

schelpje3 schreef:Het schrijven is pas de laatste jaren ingetreden, dus hoe deden de mensen dat voor die tijd dan?
...

Houd je dat echt bezig??

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 16 aug 2012 14:31

KvR schreef:Houd je dat echt bezig??

Mij niet.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 16 aug 2012 14:35

pol schreef:

het is bid en werk.... dus ervoor bidden helemaal prima! Maar als meeschrijven je helpt om de preek te bewaren en nog na te lezen, zie ik daar geen probleem in...

Onze kinderen hebben geen kleurboeken... ze mogen wel dingen van de preek tekenen of opschrijven...

Het staat er zo eenvoudig: En Zijn moeder bewaarde al deze dingen in haar hart.
Zou Maria een opschrijfboekje nodig gehad hebben denk je? :wink:

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 16 aug 2012 14:36

schelpje3 schreef:Het schrijven is pas de laatste jaren ingetreden, dus hoe deden de mensen dat voor die tijd dan?
.

dat is toch geen reden om iets te laten??

valt voor mij in het straatje;
Elektriciteit is ook pas de laatste eeuw uitgevonden, dus hoe deden de mensen het voor die tijd dan?

Terug naar “Archief”