katholiek versus protestant - één kerk?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Re: katholiek versus protestant - één kerk?

Berichtdoor mohamed » 14 aug 2012 17:45

beantsje schreef:Als je knielt voor een beeld, betekent dat niet dat je dat beeld aanbidt

Als je man zoent met een ander betekent het niet dat hij vreemdgaat. :-oo

Faramir

Berichtdoor Faramir » 14 aug 2012 17:50

mohamed schreef:Als je man zoent met een ander betekent het niet dat hij vreemdgaat. :-oo

Idd niet. Je kan prima een vriend/vriendin/familielid op de wang zoenen. 3 maal zelfs is gebruikelijk in Nederland. :-({|=

mohamed

Berichtdoor mohamed » 14 aug 2012 17:54

beantsje schreef:Als je knielt voor een beeld, betekent dat niet dat je dat beeld aanbidt

mohamed schreef:Als je man zoent met een ander betekent het niet dat hij vreemdgaat. :-oo

Faramir schreef:Idd niet. Je kan prima een vriend/vriendin/familielid op de wang zoenen. 3 maal zelfs is gebruikelijk in Nederland. :-({|=

Wel, je mag voor zoenen ook een ander woord invullen wat de lading geheel dekt.

Trajecto
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Trajecto » 14 aug 2012 17:58

mohamed:

Faramir:
Idd niet. Je kan prima een vriend/vriendin/familielid op de wang zoenen. 3 maal zelfs is gebruikelijk in Nederland. :-({|=

Tja ha ha. Overigens sporeek je dan ook meestal niet van "zoenen met iemand". Bij dat laatste denk je toch wel gauw aan wat anders dan een begroeting. :D
Nulla aetas ad discendum sera

Faramir

Berichtdoor Faramir » 14 aug 2012 18:02

Trajecto schreef:Tja ha ha. Overigens sporeek je dan ook meestal niet van "zoenen met iemand". Bij dat laatste denk je toch wel gauw aan wat anders dan een begroeting. :D

In de streek waarin ik woon wordt het begroeten of afscheid nemen van elkaar door middel van 3 maal een kus op de wang wel degelijk zoenen genoemd. Blijkt maar weer dat dingen niet hoeven te zijn wat het lijkt.

Trajecto
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Trajecto » 14 aug 2012 18:04

mohamed schreef:Wel, je mag voor zoenen ook een ander woord invullen wat de lading geheel dekt.

Ehm... :roll: , knuffelen. :puh:

Trajecto
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Trajecto » 14 aug 2012 18:14

Faramir schreef:In de streek waarin ik woon wordt het begroeten of afscheid nemen van elkaar door middel van 3 maal een kus op de wang wel degelijk zoenen genoemd. Blijkt maar weer dat dingen niet hoeven te zijn wat het lijkt.

Ach ja, zoenen is het natuurlijk ook wel, maar het voorzetsel "met" zou ik in dat geval van een begroeting toch niet gauw gebruiken.
Met iemand zoenen zou ik toch opvatten als de aanduiding dat er geknuffeld werd met wat meer dan een puur begroetende bedoeling. Maar misschien kan iemand het ook zeggen zonder die bedoeling. Zo zie je maar weer hoe gauw er een misverstand is.

Inderdaad kan zowel het gebruik praktisch als hoe met het in de taal aanduidt wordt verschillend (b.v. regionaal) zijn. Dat is wel zo.

beantsje
Mineur
Mineur

Berichtdoor beantsje » 14 aug 2012 19:42

Even iets verduidelijken.
Als ik kniel voor een beeld, bedoel ik daarmee dat ik kniel en dat mijn positie vóór het beeld is, niet ernaast erachter of met de rug ernaartoe.

Ik bedoel met het woord 'voor' dus niet dat ik kniel 'ten dienste van'. Het drukt uitsluitend mijn fysieke positie uit.

Uitzondering is inderdaad in de kerk; je buigt of knielt in de richting van het tabernakel omdat daar de gewijde hosties zijn opgeborgen. Wij geloven dat Christus daadwerkelijk aanwezig is in de Hem gewijde hosties: "Dit is mijn lichaam". Daarmee groet je dus Christus zelf, en geen symbool.

Overigens is in die betekenis knielen/buigen nog niet hetzelfde als aanbidden.
Ik denk dat ik ook voor de koningin een buiging zou maken. Of voor een japanner (en die buigt dan netjes terug). En ik aanbid de koningin, noch de jappen.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 15 aug 2012 07:42

beantsje schreef:Kan iemand mij zeggen wat hier mis mee is?
er is niets mis met plaatjes. ik maak veel gebruik van plaatjes. maar ik merk ook dat plaatjes van 'godheden' al snel vereert worden en dat er krachten aan ontleent worden. zo in het budhisme zo ook in het christendom. we zien het al terug met de koperen slang in de bijbel. in veel christelijke huizen hier hangt een zoetsappige Jezus poster aan de muur omdat die het huis tegen kwaad beschermd. het is een 'boven natuurlijk' voorwerp geworden.
in de rkk precies zo, officieel zit er in de rituelen en formulier gebeden geen magiche kracht. maar het vele herhalen van standaard gebeden maakt dat tot een formule waar íets van uit gaat. en dat is magie. het is niet langer de essentie van de woorden maar het uitspreken ervan. zo ook kerkgang, niet langer het waarom staat centraal maar de gang. want in de kerkdienst 'moet het toch gebeuren' ook at is een voor van magisch denken.

met b.v. de rozekrans praat je oeverloos in herhaling tegen God en de dode maria. probeer zo eens tegen een levend mens te praten. hoe vaak moet je iemand groeten? wat is het nut omdat vele keren te herhalen, is de hoorder daar blij mee? dit is geen bidden meer maar magie bedrijven (zonder dat je daar bewust van bent) (magie in de trant van door formules proberen zaken in het bovenatuurlijke gedaan te krijgen.
bidden is geen formule maar communicatie met een levende God. met Hem kan je gewoon praten. een gedicht voordragen is ook prima, als het maar vertolkt wat je voelt, ervaart of denkt. kortom als het persoonlijk is.

meditatie heeft meerdere betekenissen; overdenken van de bijbel en vandaaruit toepassingen voor het dageljks leven zoeken is een, jezelf leeg maken en openstellen voor 'het boven natuurlijke is een ander. trance door mindless te herhalen doet het laatste of door te focussen op een kaarsvlam. God laat zich op die manier niet kennen.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

Faramir

Berichtdoor Faramir » 15 aug 2012 08:24

Dat de rozenkrans niet jouw ding is is prima. Waag je er dan ook vooral niet aan zou ik zeggen. Maar om op basis van vooroordelen allerlei negatieve uitspraken te doen gaat wat ver.

Lees de apostolische brief over de rozenkrans van Johannes Paulus II eens: http://www.rozenkrans.nl/apostolische_b ... m_virg.htm

mohamed

Berichtdoor mohamed » 15 aug 2012 08:44

mohamed schreef:Wel, je mag voor zoenen ook een ander woord invullen wat de lading geheel dekt.

Trajecto schreef:Ehm... :roll: , knuffelen. :puh:

Goed geraden! ;)

Nog een: als een man met zijn tong uit de mond verlekkerd naar een vrouw kijkt betekent dat niet dat hij gemeenschap met haar wil! Ik geloof dat ik de RKK logica eindelijk begin te begrijpen!

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 15 aug 2012 09:22

Faramir schreef:Dat de rozenkrans niet jouw ding is is prima. Waag je er dan ook vooral niet aan zou ik zeggen. Maar om op basis van vooroordelen allerlei negatieve uitspraken te doen gaat wat ver.

Lees de apostolische brief over de rozenkrans van Johannes Paulus II eens: http://www.rozenkrans.nl/apostolische_b ... m_virg.htm

Faramir in de titel staat de ''allerheiligste rozenkrans''. Het enige wat ik Bijbels als allerheiligst lees is de tent achter in de tempel waar de Heer woonde ofwel Zijn woonplaats want Hij is allerheiligst, wat maakt een rozenkrans dan 'allerheiligst'?
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 15 aug 2012 09:30

mohamed:

Faramir:

Trajecto schreef:Tja ha ha. Overigens sporeek je dan ook meestal niet van "zoenen met iemand". Bij dat laatste denk je toch wel gauw aan wat anders dan een begroeting. :D

Kennelijk is Faramir goedgelovig! hysterisch-smile

mohamed

Berichtdoor mohamed » 15 aug 2012 09:33

beantsje schreef:Even iets verduidelijken.
Als ik kniel voor een beeld, bedoel ik daarmee dat ik kniel en dat mijn positie vóór het beeld is, niet ernaast erachter of met de rug ernaartoe.

Prima als jij dat gelooft, maar een vrouw zoals jij geeft haar man een vrijbrief om vreemd te gaan.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 15 aug 2012 09:44

@ faramir,
laat ik nou net, voordat ik het schreef idd me erover ingelezen hebben :)
wat het is, hoe het gebruikt wordt, etc. de officiele leer erachter interessert me niet. bidden is praten met God. ik heb een vrouw die soms hetzelfde dubbel verteld. de derde ik onderbreek ik haar omdat ik het al weet. hoevaak moet de dode maria horen dat ze gegroet wordt? hoeveel keren maakt het herhalen van het onze vader dat gebed beter?
je kan het een keer bewust bidden; daarna communiceer je niet meer. (nu bedoel ik niet 'een keer in je leven' maar als tegenovergestelde van talloze herhalingen.)

zoveel keer bidden na biechten rozekransen bidden; daar zit God op te wachten! wat een communicatie!

sommige vorem van 'gebed' zijn niet op God gericht maar op onze religieuze beleving. brr
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

Terug naar “[Religie] - Open forum”