Op zondag naar verjaardagsfeest + rondleiding met gids

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Op zondag naar verjaardagsfeest + rondleiding met gids

Berichtdoor schelpje3 » 14 aug 2012 13:47

meribel schreef:
die snap ik niet,
m.i. hoe heb je de Heere van harte lief? Door Zijn mensen lief te hebben toch?
Hoe kan je nou Zijn LIefde laten zien door thuis te blijven?

De Heere heeft ons de kerkdiensten gegeven om ons te voeden. Wanneer we die verzuimen "verachten" wij op dat moment Zijn roep. Verachten is misschien te cru, maar dan snap je wat ik bedoel :wink:
Wie zijn Zijn mensen? De mensen die Hem dienen, in alles!
En je hebt de Heere van harte lief door die keuze te maken, tegen iemand desnoods, maar vóór Hem.
Je bent ook niet altijd even lief tegen je kinderen, soms moet je hen bestraffen, terecht wijzen.
Dus altijd lief is geitenwollensokkenfilosofie.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 14 aug 2012 13:56

ik bedoel in dit verband met Zijn mensen, de mensen die Hij geschapen heeft.
De reden dat ik tegen moord, euthenasie en abortus ben is omdat ik vind dat Hij Eigenaar is van het leven.

En het is vlgs mij Zijn gebod om alle mensen, lief te hebben.

Dat gaat soms beter door naar iemand toe te gaan als je daarvoor eens incidenteel een kerkdienst verzuimt. Ik heb het niet over alle kerkdiensten verzuimen, laat dat duidelijk zijn.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 14 aug 2012 14:02

meribel schreef:ik bedoel in dit verband met Zijn mensen, de mensen die Hij geschapen heeft.
De reden dat ik tegen moord, euthenasie en abortus ben is omdat ik vind dat Hij Eigenaar is van het leven.

En het is vlgs mij Zijn gebod om alle mensen, lief te hebben.

Dat gaat soms beter door naar iemand toe te gaan als je daarvoor eens incidenteel een kerkdienst verzuimt. Ik heb het niet over alle kerkdiensten verzuimen, laat dat duidelijk zijn.

Nu heb je het over de alverzoening, God houdt van iedereen?
Daarin kan ik niet met je meegaan.
Je kunt heel goed je familie liefhebben en toch niet in alles met hen meegaan!

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 14 aug 2012 14:04

wat ik ervan weet. de alverzoening is; God redt iedereen.

Daar heb ik het neit over.

En ja zeker, God houdt van iedereen. Denk je niet dat elk mens wat verloren gaat, Hem verdriet doet?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 14 aug 2012 14:06

meribel schreef:wat ik ervan weet. de alverzoening is; God redt iedereen.

Daar heb ik het neit over.

En ja zeker, God houdt van iedereen. Denk je niet dat elk mens wat verloren gaat, Hem verdriet doet?

Wij doen Hem verdriet. Ook als je trouw naar de kerk gaat.
En dan kun je voor je familie het goede voorbeeld geven door te zeggen: het spijt me, maar ik kom niet. Ik wens jullie een hele fijne dag. Je maakt mij niet wijs dat een familie dit niet weet, dan ben je zelf niet helemaal eerlijk geweest. Mijn schoonouders wisten vanaf dag 1 wat ze aan mij hadden en soms moest ik inderdaad e.e.a. uitleggen en dat deed ik dan.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 14 aug 2012 14:07

@Schelpje, God houdt van ieder mens toch! Dat geloof je toch zeker wel? Dat heeft toch niets met de alverzoening te maken ( redt ieder mens is toch wat anders? )

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 14 aug 2012 14:09

meribel schreef:@Schelpje, God houdt van ieder mens toch! Dat geloof je toch zeker wel? Dat heeft toch niets met de alverzoening te maken ( redt ieder mens is toch wat anders? )

Maar wat heeft dit nu met dit onderwerp te maken?
Het gaat hier om keuzes maken, ervoor uit komen t.o.v. familie of vrienden.
Topicstarter en wij allemaal hoop ik, houden van onze familie, maar dat wil niet zeggen dat je hen altijd hun zin in moet geven! DAAR gaat het om.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 14 aug 2012 14:22

nee het heeft te maken met dat jij vraagt of ik in de alverzoening geloof.
Daar ging het al of topic trouwens

En nee natuurlijk kan je niet je familie in alles de zin geven.
Maar voor mij ligt er geen grens bij een verjaardag op zondag in een restaurant

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 14 aug 2012 14:25

De grens ligt voor mij daar wel. Op een verjaardag werkt er niemand voor mij. En natuurlijk werken er ook mensen als ik de lamp aan doe of de wc doortrek, maar dat vind ik altijd van die dooddoeners. Dan zou het gebod niet zijn 'zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen'. Daar zijn zeker uitzonderingen op, maar mijns inziens valt restaurantbezoek daar niet onder.

Dat ben ik wel met Schelpje eens. Ik denk ook dat het er om gaat om keuzes te maken en duidelijk te zijn. Mijn schoonfamilie weet inmiddels ook wat wij wel en niet doen op zondag en door te week. Ze zijn het er niet altijd mee eens, maar respecteren het wel. Ik respecteer hun keuzes ook, maar wil niet gedwongen worden om daarin mee te gaan. Net zoals ik hen niet dwing om op zondag met mij mee te aan naar de kerk.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 14 aug 2012 14:32

ajl schreef:Op een verjaardag werkt er niemand voor mij. En natuurlijk werken er ook mensen als ik de lamp aan doe of de wc doortrek, maar dat vind ik altijd van die dooddoeners.

een dooddoener, ik weet het niet.
Wel een tegenstrijdigheid natuurlijk; 'op een zondag ( dat bedoel je ipv verjaardag ) werkt er niemand voor mij maar toch doe ik het licht aan ' .

en wat is werken? Als je er geld voor krijgt enkel?

nou ja..

ik ga zelf niet naar een restaurant op zondag, dat komt door mijn opvoeding, zit er net zo ingeramd als dat ik niet op straat een patatje opeet ( altijd geleerd dat het ordinair is...en voilá, ik lust het niet meer )
maar als een goede vriend mij uitnodigt voor zijn verjaardag. En ik kan 's ochtends gewoon naar de kerk. Dan ga ik 's middags naar die verjaardag

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 14 aug 2012 14:38

meribel schreef:
een dooddoener, ik weet het niet.
Wel een tegenstrijdigheid natuurlijk; 'op een zondag ( dat bedoel je ipv verjaardag ) werkt er niemand voor mij maar toch doe ik het licht aan ' .

en wat is werken? Als je er geld voor krijgt enkel?

nou ja..

ik ga zelf niet naar een restaurant op zondag, dat komt door mijn opvoeding, zit er net zo ingeramd als dat ik niet op straat een patatje opeet ( altijd geleerd dat het ordinair is...en voilá, ik lust het niet meer )
maar als een goede vriend mij uitnodigt voor zijn verjaardag. En ik kan 's ochtends gewoon naar de kerk. Dan ga ik 's middags naar die verjaardag

Dat is dus wat anders, wat je nu stelt. Ik ga een enkele keer op zondagavond wel eens met mijn man een kopje koffie drinken bij een jarige. Maar dat is toch geen rondleiding in een restaurant?
En ingeramd? :shock: Inmiddels hoop ik dat je geestelijk volwassen bent geworden?

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 14 aug 2012 14:48

ingeramd is spreektaal

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 14 aug 2012 16:45

henkie schreef:Opvallend dat Jezus wel naar de kerk ging, niet? Maarten noemde dat in een vorige post ook al ongeveer. Ook opvallend dat je daar niet op inging
Jezus ging naar de synagoge, dat klopt, daar evangeliseerde hij. net zoals Paulus dat deed. de samenkomst is een goede zaak, maar God ontmoeten we elke dag. priesters staan tussen God en mens in als middelaar. maar de dominee is niet alleen priester; wij zijn allemaal priesters!! Wij zijn Gods middelaars naar de heidenen!
ik ben blij met de kerk; maar met gebouwen of dominees die als priesters het volk van God houden (hiervoor moet je geleerd hebben...) heb ik niets. de kerk? dat zijn Gods Kinderen. als ik morgen mijn vriend opbeur en hij deelt wat hij uit de bijbel zojuist gelezen heeft, dan zijn we samen kerk, zomaar op een donderdag morgen onder de blauwe hemel. Telkens als je samenkomt, niet alleen in dat ene gebouw op die zondag morgen als de kaars gaat branden.

wij zijn het zout der aarde. als we zoveel mogelijk op elkaars lip blijven zitten en Gods opdracht om discipelen te maken aan anderen verlaten, tja dan smaakt de kerk als een klont zout.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

maaarten

Berichtdoor maaarten » 14 aug 2012 17:06

Janvanverweg schreef:wij zijn het zout der aarde. als we zoveel mogelijk op elkaars lip blijven zitten en Gods opdracht om discipelen te maken aan anderen verlaten, tja dan smaakt de kerk als een klont zout.

Ik weet niet waar al deze verwijten ineens vandaan komen, maar we hadden het hier over zondagse kerkgang. We zitten te veel op elkaars lip omdat we zondags naar de Kerk gaan? :?:

Zes dagen in de week is genoeg hoor, om discipelen te maken. Daarnaast worden in de wekelijkse samenkomst ook discipelen gemaakt, en daar worden Gods kinderen gesterkt in hun geloof door de prediking van het Woord. De samenkomst komt uitgebreid aan bod in de Bijbel hoor, en zelfs de wekelijkse samenkomst op Zondag zien we terug in Handelingen.

Ik snap je verwijten op zich wel, van te veel op elkaars lip zitten, en te weinig evangeliseren of iets dergelijks, maar wat dat in vredesnaam te maken heeft met op Zondag naar de Kerk gaan in plaats van naar een verjaardag is mij een raadsel.

niva
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor niva » 14 aug 2012 17:07

''niet elk cafe is een drankgelach, de extra aanduiding restaurant wijst eroop dat dit een 'beschaafd' cafe is. ws dicht bij de rondleiding en dus gemakkelijk. dat mensen daar op zondag werken, tja, je zet toch ook niet op zondag de elctriciteit, water en gas uit? ook die mensen leveren service aan jou om je leven op die dag aangenaam te laten zijn.
ook zonder jouw aanwezigheid zouden deze mensen werken. het is niet zo dat jij verantwoordelijk bent omdat je hen ertoe dwingt. ze zijn niet van 'jouw huis'.

bedenk dat -hoe je het ook uitlegt- je je vrienden toch duidelijk maakt dat je ze minder belangrijk vind dan een wekelijkse bijeenkomst. (die, als het geen christenen zijn, ze gelijkstellen met een voetbal of tennis club) dat doet afbreuk aan de relatie. als Christus dan de aanleiding is, dan verwijder je ze een beetje van Christus.

ennuh, geen mogelijkheid voor evangelisatie?? zeg gewoon dat God hen liefheeft en omdat te laten zien is Jezus naar de aarde gekomen en jij naar het feest
!''

dat niet elk cafe drankgelach is snap ik maar dit cafe wel, ze noemen zich een cafe restaurant maar het heeft niks met restaurant te maken... de ''jarige'' zegt zelf lekker zuipen en eten.. en mogelijkheid voor evangelisatie zeker niet, de ''jarige'' heeft zich al jaren geleden van het geloof af gekeerd en na iedere paar zinnen komt er een vloek als hij gedronken heeft... als het savonds bij hem thuis een kopje koffie komen drinken ofzo was geweest waren we zeker gegaan.

We kennen hem heel goed en weten ook wie hij heeft uitgenodigd oke niet allemaal want dat kan je bij 100 mensen niet weten maar toch... de afweging voor ons is geweest gaan wij op zondag naar een feest van iemand in een cafe waar veel gevloekt zal gaan worden.

Wat iemand op zondag doet moet hij/zij helemaal zelf weten, als iemand dan wil werken moet ie ook zelf weten of iemand alleen maar binnen zit moet diegene ook zelf weten...

op zondag met de hond over het strand lopen of op verjaardag bij iemand thuis maakt ons niet uit maar op zondag naar het cafe ( ookal is het dan voor een verjaardag) dat doen we gewoon niet.

en ivm kerk niet naar een (gewone) verjaardag gaan is voor ons geen reden want dan luisteren we de preek als we weer thuis zijn.

Terug naar “Archief”