het klopt dat het te maken heeft met je visie op kerkdiensthenkie schreef:Het heeft alles te maken met je visie op de kerk(dienst). Mijns inziens is het de plaats waar God in het bijzonder tot je wil spreken en in je werken en is het dé plek voor de 'gemeenschap der heiligen'. Er wordt bovendien aan het einde een zegen uitgesproken. Ik zou niet weten welk feest daar aan kan tippen. Je moet wel hele goede argumenten hebben om je daar aan te onttrekken.

Gelukig hebben we een levende mddelaar in Jezus die elke dag tot ons spreekt. we hebben geen priester of dominee nodig als middel om Gods stem te horen. wel vraagt dat natuurlijk van ons dat we zelf onze relatie met God onderhouden. makkelijker is het om emand anders dat voor ons te laten doen.
de verschillende kerkdiensten die ik bijgewoont heb (van zwaar orthodox tot vrijzinnig tot evangelisch en charismatisch; van anglican methodist leger des heils, doopsgezind, tot vergadering, brethren en huisgemeente) valt het me op dat de groeps grootte en gemeenschap onderlinge gemeenschap met elkaar verband houden. hoe groter de groep hoe minder gemeenschap en meer afstandelijkheid.
je noemt ook 'de zegen'. voor mij is dat niet iets magisch

want zei zullen vertroost wordenmaaarten schreef: maar er staat ook "zalig die treuren",

maar het evangelie is juist dat God ons kracht geeft om dwars door die omstandigheden heen GOED te kunnen leven. juist dan geld dat de vreugde des heren (het kennen van God) onze kracht is. dan worden we niet moe of mat. wij tappen uit een verborgen bron zodat we in alle omstandigheden meer dan overwinnaars zijn.
somberheid als levensstijl ontkracht dit evangelie en predikt machteloosheid en verslagenheid. Jezus is echter opgestaan!
de tekst uit Jakobus die je aanhaalt moet je wel in context lezen. mensen die naar hun vlees leven (hartstochten) die zitten in een ellendige staat. 'maar wij geheel anders; wij hebben Christus leren kennen'!
laten we blij zijn dat we niet meer naar ons vlees (hoeven te ) leven. niet meer plezier hoeven na te jagen omdat we vol zijn met vreugde. (gekke vgl, maar een man die vol is van zijn vrouw die taalt niet naar overspel of betaalde diensten. zo ook de christen die vol is van God (vervuld met Heilge Geest), die taalt niet meer naar surrogaat plezier (werelds vermaak))
niet elk cafe is een drankgelach, de extra aanduiding restaurant wijst eroop dat dit een 'beschaafd' cafe is. ws dicht bij de rondleiding en dus gemakkelijk. dat mensen daar op zondag werken, tja, je zet toch ook niet op zondag de elctriciteit, water en gas uit? ook die mensen leveren service aan jou om je leven op die dag aangenaam te laten zijn.niva schreef:wat ik nog vergeten ben erbij te zetten (sorry) is dat het feest in een cafe/restaurant wordt gehouden. Dit is voor ons dan ook de reden om toch niet te gaan.
ook zonder jouw aanwezigheid zouden deze mensen werken. het is niet zo dat jij verantwoordelijk bent omdat je hen ertoe dwingt. ze zijn niet van 'jouw huis'.
bedenk dat -hoe je het ook uitlegt- je je vrienden toch duidelijk maakt dat je ze minder belangrijk vind dan een wekelijkse bijeenkomst. (die, als het geen christenen zijn, ze gelijkstellen met een voetbal of tennis club) dat doet afbreuk aan de relatie. als Christus dan de aanleiding is, dan verwijder je ze een beetje van Christus.
ennuh, geen mogelijkheid voor evangelisatie?? zeg gewoon dat God hen liefheeft en omdat te laten zien is Jezus naar de aarde gekomen en jij naar het feest!