Op zondag naar verjaardagsfeest + rondleiding met gids

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Re: Op zondag naar verjaardagsfeest + rondleiding met gids

Berichtdoor Janvanverweg » 14 aug 2012 02:36

henkie schreef:Het heeft alles te maken met je visie op de kerk(dienst). Mijns inziens is het de plaats waar God in het bijzonder tot je wil spreken en in je werken en is het dé plek voor de 'gemeenschap der heiligen'. Er wordt bovendien aan het einde een zegen uitgesproken. Ik zou niet weten welk feest daar aan kan tippen. Je moet wel hele goede argumenten hebben om je daar aan te onttrekken.
het klopt dat het te maken heeft met je visie op kerkdienst :)
Gelukig hebben we een levende mddelaar in Jezus die elke dag tot ons spreekt. we hebben geen priester of dominee nodig als middel om Gods stem te horen. wel vraagt dat natuurlijk van ons dat we zelf onze relatie met God onderhouden. makkelijker is het om emand anders dat voor ons te laten doen.
de verschillende kerkdiensten die ik bijgewoont heb (van zwaar orthodox tot vrijzinnig tot evangelisch en charismatisch; van anglican methodist leger des heils, doopsgezind, tot vergadering, brethren en huisgemeente) valt het me op dat de groeps grootte en gemeenschap onderlinge gemeenschap met elkaar verband houden. hoe groter de groep hoe minder gemeenschap en meer afstandelijkheid.
je noemt ook 'de zegen'. voor mij is dat niet iets magisch :roll: :roll: iets dat automatisch het leven beter maakt. het is een bevestiging van wat al is! een vernieuwing van de herinnering dat we met God gaan. juist de zegen maakt duidelijk dat het werkelijke christenleven buiten de kerkdienst afspeelt. zolang we samengeklonterd zout zijn zijn we onverteerbaar, zodra we ons mengen met de wereld komt de wereld op smaak :)

maaarten schreef: maar er staat ook "zalig die treuren",
want zei zullen vertroost worden :) geen reden dus om somber over te doen. natuurlijk is er soms aanleiding om somber te zijn. je zal maar in een werk re-organisatie zitten en je chef heeft iets tegen je. of .. of..
maar het evangelie is juist dat God ons kracht geeft om dwars door die omstandigheden heen GOED te kunnen leven. juist dan geld dat de vreugde des heren (het kennen van God) onze kracht is. dan worden we niet moe of mat. wij tappen uit een verborgen bron zodat we in alle omstandigheden meer dan overwinnaars zijn.
somberheid als levensstijl ontkracht dit evangelie en predikt machteloosheid en verslagenheid. Jezus is echter opgestaan!

de tekst uit Jakobus die je aanhaalt moet je wel in context lezen. mensen die naar hun vlees leven (hartstochten) die zitten in een ellendige staat. 'maar wij geheel anders; wij hebben Christus leren kennen'!
laten we blij zijn dat we niet meer naar ons vlees (hoeven te ) leven. niet meer plezier hoeven na te jagen omdat we vol zijn met vreugde. (gekke vgl, maar een man die vol is van zijn vrouw die taalt niet naar overspel of betaalde diensten. zo ook de christen die vol is van God (vervuld met Heilge Geest), die taalt niet meer naar surrogaat plezier (werelds vermaak))

niva schreef:wat ik nog vergeten ben erbij te zetten (sorry) is dat het feest in een cafe/restaurant wordt gehouden. Dit is voor ons dan ook de reden om toch niet te gaan.
niet elk cafe is een drankgelach, de extra aanduiding restaurant wijst eroop dat dit een 'beschaafd' cafe is. ws dicht bij de rondleiding en dus gemakkelijk. dat mensen daar op zondag werken, tja, je zet toch ook niet op zondag de elctriciteit, water en gas uit? ook die mensen leveren service aan jou om je leven op die dag aangenaam te laten zijn.
ook zonder jouw aanwezigheid zouden deze mensen werken. het is niet zo dat jij verantwoordelijk bent omdat je hen ertoe dwingt. ze zijn niet van 'jouw huis'.

bedenk dat -hoe je het ook uitlegt- je je vrienden toch duidelijk maakt dat je ze minder belangrijk vind dan een wekelijkse bijeenkomst. (die, als het geen christenen zijn, ze gelijkstellen met een voetbal of tennis club) dat doet afbreuk aan de relatie. als Christus dan de aanleiding is, dan verwijder je ze een beetje van Christus.

ennuh, geen mogelijkheid voor evangelisatie?? zeg gewoon dat God hen liefheeft en omdat te laten zien is Jezus naar de aarde gekomen en jij naar het feest!
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 14 aug 2012 09:26

Janvanverweg schreef:
Jezus ging met feestvieders, hoeren, etc om. dat werd hem kwalijk genomen omdat óns soort mensen' dat niet doet. Jezus had daar lak aan. Hij wist wie verloren was en zocht hen op.

Maar niet om mee te doen met dat feest en het hoereren Zijn goedkeuring te geven!
En je kunt het ook anders verwoorden, ipv er lak aan hebben. Met meer eerbied over de Zoon van God praten zou gepaster zijn!

KvR
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor KvR » 14 aug 2012 10:02

niva schreef:iedereen ontzettend bedankt voor jullie reacties, zo te zien zijn de meningen nogal is verdeeld.

wat ik nog vergeten ben erbij te zetten (sorry) is dat het feest in een cafe/restaurant wordt gehouden.

Dit is voor ons dan ook de reden om toch niet te gaan.

Principieel zou ik zelf geen probleem gehad hebben, naar zo'n feest te gaan. Maar als jullie twijfelen, moeten jullie gewoon niet gaan. Wel zou ik ze een felicitatiekaartje sturen. Je zou op de kaart kunnen schrijven dat jullie de zondagsrust in acht nemen en daarom niet kunnen komen. Gewoon eerlijk zijn dus. En de jarige natuurlijk een gezegende (zon)dag/verjaardag wensen!

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 14 aug 2012 10:29

of je maakt gewoon een afspraak om een andere keer langs te komen om te feliciteren!

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 14 aug 2012 10:54

Wel zou ik ze een felicitatiekaartje sturen. Je zou op de kaart kunnen schrijven dat jullie de zondagsrust in acht nemen en daarom niet kunnen komen

Je bedoelt toch: niet WIL komen? Anders wordt dat geloven toch weer een juk, waar de buitenwereld niets van begrijpt, laat staan aantrekkelijk vindt.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 14 aug 2012 11:30

Nee, toch kunnen, want je kunt het niet maar wil misschien wel.
Dat is soms een dilemma tussen "ons vlees" en "onze geest".
Geloven is nl. ook vaak tegen jezelf en je eigen wil ingaan.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 14 aug 2012 12:44

schelpje3 schreef:Nee, toch kunnen, want je kunt het niet maar wil misschien wel.
Dat is soms een dilemma tussen "ons vlees" en "onze geest".
Geloven is nl. ook vaak tegen jezelf en je eigen wil ingaan.
was het 'niet kunnen' geweest dan was de vraag overbodig. juist omdat onze eigen wil erbij betrokken is is het wel heel degelijk een questie van 'niet willen'!

geen kerkdienst missen mag dan zwaarder wegen dan naar een verjaardagsfeest; maar dat bepaal je zelf, eigen beslissing eigen keuze!
niva schreef:wat ik nog vergeten ben erbij te zetten (sorry) is dat het feest in een cafe/restaurant wordt gehouden. Dit is voor ons dan ook de reden om toch niet te gaan.
betekent dat dat je nooit naar zo'n gelegenheid gaat?
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 14 aug 2012 12:48

@vragensteller,

als het een goede vriend is zou ik zeker gaan.
Mijn schoonouders hebben zoiets ook weleens gevierd op zondagmiddag in een restaurant( zijn zelf overigens ook kerkelijk ) . Ik ben van huis uit opgevoed met het verbod om ook maar een ijsje te kopen op zondag, maar toen merkte ik het verschil tussen christenen.
Ik had het toen overigens niet gepast gevonden nee te zeggen tegen schoonouders ( eer uw vader en uw moeder immers? ) om dat het in een restaurant is? Terwijl je thuis de lamp aanzet en er werkt ook iemand voor je.

Het verschil tussen werken der noodzakelijkerheid of iets dergelijks en gewone werken, vind ik niets over in de bijbel en daar begrijp ik ook weinig van eigenlijk. Het is in ieder geval een stuk minder duidelijk dan 'heb uw naaste lief als uzelf' . Ik vind het ook fijn als vrienden komen voor mijn verjaardag als ik ze uitnodig.

OM mijn eigen ouders te respecteren vier ik een verjaardag altijd weer op zaterdag trouwens, gewoon omdat ik weet dat zij dat fijner vinden.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 14 aug 2012 12:59

Grappig, ik heb juist daar bij mijn schoonouders de lijngetrokken. Mijn schoonfam is niet kerkelijk en zij weten inmiddels dat ik c.q wij niet komen als er iets op zondag in een restaurant ofzo gevierd worden. Mijn zwager hd een keer een catering aan huis op zondag en ook daar ben ik niet heen gegaan.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 14 aug 2012 13:14

ajl schreef:Grappig, ik heb juist daar bij mijn schoonouders de lijngetrokken. Mijn schoonfam is niet kerkelijk en zij weten inmiddels dat ik c.q wij niet komen als er iets op zondag in een restaurant ofzo gevierd worden. Mijn zwager hd een keer een catering aan huis op zondag en ook daar ben ik niet heen gegaan.

Hetzelfde hier :D
JanvvW: Niet mijn wil, maar Uw wil geschiede...
Nogmaals, misschien willen wij naar die verjaardag en blijven wij een beetje tegen onze zin thuis. Het is makkelijker om niet te gaan wanneer het niet leuk of gezellig is, maar dat is het wel!
Want als het op een andere dag zou zijn, zouden we allemaal wel gaan.
DAT is een wezenlijk verschil denk ik.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 14 aug 2012 13:21

ik heb een lesbisch familielid di ging trouwen, ben ik toen niet heen gegaan. de rest van de familie ook niet trouwens. daar heb ik nu enorm spijt van. vroeger konden we goed met elkaar overweg; nu heeft de familie afgedaan. en daarmee is er geen vervolg meer op de open gesprekken die we ooit hadden.

relaties zijn belangrijk, zonder relaties kan het evangelie geen ingang vinden. als we die kortzichtig verkwanselen om principieel te zijn dan is dat dom. daarom kies ik nu bewust voor relaties, zelfs als ik niet echt blij ben met de gebeurtenis.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 14 aug 2012 13:25

Janvanverweg schreef:ik heb een lesbisch familielid di ging trouwen, ben ik toen niet heen gegaan. de rest van de familie ook niet trouwens. daar heb ik nu enorm spijt van. vroeger konden we goed met elkaar overweg; nu heeft de familie afgedaan. en daarmee is er geen vervolg meer op de open gesprekken die we ooit hadden.

relaties zijn belangrijk, zonder relaties kan het evangelie geen ingang vinden. als we die kortzichtig verkwanselen om principieel te zijn dan is dat dom. daarom kies ik nu bewust voor relaties, zelfs als ik niet echt blij ben met de gebeurtenis.

Een familielid werd gecremeerd, ik ben erheen gegaan met lood in mijn schoenen. Ik denk dat ik dit geen 2e keer doe, ik weet het niet. Zo zijn er meer keuzes. Maar wat jij zegt, dan stel je de mens boven God.
Wie de liefde tot de mens stelt boven het liefhebben van de Heere, maakt een foute keuze!
En had dat familielid geen begrip voor jouw standpunt dan?

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 14 aug 2012 13:26

Ik probeer wel duidelijk te maken waarom ik niet kom, maar aan de andere kant, zij komen ook niet als wij een kind laten dopen. Dus in feite laten wij elkaar hierin vrij.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 14 aug 2012 13:29

schelpje3 schreef:Wie de liefde tot de mens stelt boven het liefhebben van de Heere, maakt een foute keuze!

die snap ik niet,
m.i. hoe heb je de Heere van harte lief? Door Zijn mensen lief te hebben toch?
Hoe kan je nou Zijn LIefde laten zien door thuis te blijven?

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 14 aug 2012 13:30

Janvanverweg schreef:het klopt dat het te maken heeft met je visie op kerkdienst :)
Gelukig hebben we een levende mddelaar in Jezus die elke dag tot ons spreekt. we hebben geen priester of dominee nodig als middel om Gods stem te horen. wel vraagt dat natuurlijk van ons dat we zelf onze relatie met God onderhouden. makkelijker is het om emand anders dat voor ons te laten doen.
de verschillende kerkdiensten die ik bijgewoont heb (van zwaar orthodox tot vrijzinnig tot evangelisch en charismatisch; van anglican methodist leger des heils, doopsgezind, tot vergadering, brethren en huisgemeente) valt het me op dat de groeps grootte en gemeenschap onderlinge gemeenschap met elkaar verband houden. hoe groter de groep hoe minder gemeenschap en meer afstandelijkheid.
je noemt ook 'de zegen'. voor mij is dat niet iets magisch :roll: :roll: iets dat automatisch het leven beter maakt. het is een bevestiging van wat al is! een vernieuwing van de herinnering dat we met God gaan. juist de zegen maakt duidelijk dat het werkelijke christenleven buiten de kerkdienst afspeelt. zolang we samengeklonterd zout zijn zijn we onverteerbaar, zodra we ons mengen met de wereld komt de wereld op smaak :)

Opvallend dat Jezus wel naar de kerk ging, niet? Maarten noemde dat in een vorige post ook al ongeveer. Ook opvallend dat je daar niet op inging ;-)

Overigens vind ik het van een bijzonder laag niveau om dat te omschrijven als 'makkelijker als iemand dat voor ons doet'. En om de gemeenschap der heiligen te omschrijven als samengeklonterd zout lijkt me eveneens weinig Bijbels.

Terug naar “Archief”