Op zondag naar verjaardagsfeest + rondleiding met gids

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Katlheen
Majoor
Majoor

Re: Op zondag naar verjaardagsfeest + rondleiding met gids

Berichtdoor Katlheen » 13 aug 2012 11:02

Het probleem met dit soort dingen is: er wordt heel snel geroepen dat het niet conform Gods wil is. En daarom ben ik voorzichtig met "bindende uitspraken" wat betreft zondagse invulling.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 13 aug 2012 11:13

Katlheen schreef:Het probleem met dit soort dingen is: er wordt heel snel geroepen dat het niet conform Gods wil is. En daarom ben ik voorzichtig met "bindende uitspraken" wat betreft zondagse invulling.

Wat bedoel je met bindend? Voor de mens dus?
Het gaat hier niet eens om streng afgebakende grenzen, maar om hetgeen je ZELF ook met de zondag wil, als aparte dag van de week. De RUSTdag, die gegeven is om ons onder het Woord te begeven, de Bijbel te bestuderen, het Woord te overdenken. Dat lukt allemaal echt niet als je achter een gids aan loopt te rennen, met een groep leuke mensen. Dan gaat het over die rondleiding!

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 13 aug 2012 12:15

Ach, wij hebben alleen 's ochtends een dienst/mis, dus de middag is sowieso al vrij :mrgreen:

Maar de een zal de zondag gebruiken voor hetgeen jij op doelt, de ander gebruikt hem op een andere manier als zijnde rustdag.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 13 aug 2012 12:39

Ja dat is ook zoiets van deze tijd. Eén dienst is genoeg. Jammer.
Er zijn nog kerken in Nederland die 3 diensten per zondag hebben.
Dat is de andere kant.

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 13 aug 2012 12:52

schelpje3 schreef:Ja dat is ook zoiets van deze tijd. Eén dienst is genoeg. Jammer.
Er zijn nog kerken in Nederland die 3 diensten per zondag hebben.
Dat is de andere kant.

en zou die kant beter zijn dan?

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 13 aug 2012 13:25

Het concept van 2 of 3 diensten op een zondag is toch weer iets typisch Nederlands. Blijkbaar kan het in vele delen van de wereld gewoon met 1 dienst, dus of 2 of 3 diensten een noodzakelijkheid zijn betwijfel ik.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 13 aug 2012 13:29

Mijn persoonlijke mening is dat 3 diensten te veel van het goede zijn, om reden dat je waarschijnlijk de 3e preek toch minder goed in je op zult nemen, er tussen de diensten behoorlijk gehaast moet worden, zeker met een (groter) gezin.
In de praktijk komt het er op neer dat bijv. vader smorgens gaat, moeder smiddags en savonds vader weer, de week erna mogelijk andersom.
In kerken waar een predikant staat, preekt deze vaak tweemaal en één dienst is er preeklezen. Wat door velen gemeden wordt omdat het te saai zou zijn.
Dus ik zie eerlijk gezegd ook geen meerwaarde aan een derde dienst.

Corsus
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Corsus » 13 aug 2012 13:38

Gaan we nu niet een beetje off topic?

Wij hebben trouwens ook al jaren 1x dienst, maar die is zo pittig dat we daar de rest van week genoeg aan hebben :-D

Waar ik overigens meer naar benieuwd ben, is of de vragensteller nu wel of niet naar het feest gaan en waarom wel/niet.

Zelf ben ik het volstrekt met de redenatie van Katlheen eens.
~Your Love Never Fails~

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 13 aug 2012 13:40

Corsus schreef:Gaan we nu niet een beetje off topic?

Wij hebben trouwens ook al jaren 1x dienst, maar die is zo pittig dat we daar de rest van week genoeg aan hebben :-D

Waar ik overigens meer naar benieuwd ben, is of de vragensteller nu wel of niet naar het feest gaan en waarom wel/niet.

Zelf ben ik het volstrekt met de redenatie van Katlheen eens.

Is niet off topic hoor. Want als je driemaal per zondag naar de kerk gaat, heb je niet eens de tijd voor een feest :wink:

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 13 aug 2012 14:28

Precies en het is al een FEEST om in de kerk te zijn. PTL. d:)b :yahoooo:

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 13 aug 2012 16:08

Evelien schreef:Precies en het is al een FEEST om in de kerk te zijn. PTL. d:)b :yahoooo:

en omdat de kerkdienst echt een feest is gaan alle christenen met vreugde 2 of 3 keer per zondag naar de kerk.al het gedoe over verminderde kerkgang bij de 2de of 3de dienst slaat nergens op. wie wil er nou een feest missen? :mrgreen: :mrgreen:

laten we eerlijk zijn; somberheid past niet bij feestvieren. somberheid past bij begravenissen en ziekenhuizen. somberheid is een houding die volgt op zware tijden.

Maar feestvieren doe je met vreugde en blijdschap! het is onmogelijk om in een sombere stemming te feesten. het zijn bijna tegenovergestelde.

somberheid hoort bij "de veroordelende wet" uitzicht op de dood.

somberheid past christenen niet! de vreugde des Heren is onze kracht. wij!! zijn meer dan overwinnaars. ga daar maar eens somber over doen.

nu on topic,
hoeveel preken moet de vraagsteller nog horen voordat hij heilig is? waarom horen we eigenlijk preken?
jezus zei dat de sabbath voor ons is en niet wij voor de sabbath.
verheerlijken we God niet door blij te zijn met onze dierbaren en vrienden? hoe laten we Gods liefde voor hen zien? door ze uit te leggen dat God onze aanwezigheid tijdens de tweede dienst op zondag belangrijker vindt dan de relatie met hen? dat is aantrekkelijk ](*,) ](*,)

en dat er misschien foute muziek is of iets anders engs. waar zijn we nou bang voor? dat we beinvloed worden door de wereld :oops:
kom op zeg! dat is geen geloof; dat is angst! Hoe kan je ooit iemand voor Christus winnen als je niet met hen op kunt trekken en hen opzoeken in hun wereld.

Jezus ging met feestvieders, hoeren, etc om. dat werd hem kwalijk genomen omdat óns soort mensen' dat niet doet. Jezus had daar lak aan. Hij wist wie verloren was en zocht hen op.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 13 aug 2012 16:21

Ik kan niet anders zeggen dat ik het helemaal eens ben met Jan in Verweggistan... :mrgreen:

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 13 aug 2012 16:35

Het heeft alles te maken met je visie op de kerk(dienst). Mijns inziens is het de plaats waar God in het bijzonder tot je wil spreken en in je werken en is het dé plek voor de 'gemeenschap der heiligen'. Er wordt bovendien aan het einde een zegen uitgesproken. Ik zou niet weten welk feest daar aan kan tippen. Je moet wel hele goede argumenten hebben om je daar aan te onttrekken.

Mocht er een bijzondere gelegenheid zijn om te evangeliseren op het feest (je krijgt bijvoorbeeld spreektijd ;-)) dan kan ik me voorstellen dat je een andere afweging maakt.

maaarten

Berichtdoor maaarten » 13 aug 2012 16:53

Janvanverweg schreef:somberheid past christenen niet! de vreugde des Heren is onze kracht. wij!! zijn meer dan overwinnaars. ga daar maar eens somber over doen.

Ach, op zich ben ik dit wel met je eens, maar een beetje kort door de bocht is het wel. Ik weet ook wel dat er staat "verheugt u ten alle tijde", maar er staat ook "zalig die treuren", en wat dacht je van "Besef uw ellendige staat en treur en huil. Laat uw lachen veranderd worden in treuren en uw blijdschap in droefheid." ?

Janvanverweg schreef:Jezus ging met feestvieders, hoeren, etc om. dat werd hem kwalijk genomen omdat óns soort mensen' dat niet doet. Jezus had daar lak aan. Hij wist wie verloren was en zocht hen op.

Maar heeft de Heere Jezus dat ooit op de sabbath gedaan? Volgens mij niet. Volgens mij zat Hij toen in de synagoge.

Overigens sta ik verder niet echt een strenge zondagsheiliging voor, maar ik zou niet naar een verjaardag gaan als ik daardoor een kerkdienst zou moeten missen. Ik ga nog wel eens als er zondagavond een verjaardag of iets dergelijks gevierd wordt nadat ik 's avonds nog in de Kerk geweest ben naar die verjaardag.

niva
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor niva » 13 aug 2012 17:29

iedereen ontzettend bedankt voor jullie reacties, zo te zien zijn de meningen nogal is verdeeld.

wat ik nog vergeten ben erbij te zetten (sorry) is dat het feest in een cafe/restaurant wordt gehouden.

Dit is voor ons dan ook de reden om toch niet te gaan.

Terug naar “Archief”