Op zondag naar verjaardagsfeest + rondleiding met gids

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

niva
Verkenner
Verkenner

Op zondag naar verjaardagsfeest + rondleiding met gids

Berichtdoor niva » 11 aug 2012 17:58

hallo allemaal,

ik vroeg me af hoe jullie hier over denken...
een vriend van ons heeft ons uitgenodigt voor zijn 60e verjaardag en viert dat op een zondag.

vanaf 15:00 is er een rondleiding met gids en daarna in een restaurant feest..

Mijn man worsteld een beetje met of we hier naar toe zullen gaan of niet aangezien hij het niet echt vind stroken met het geloof.

hoe denken jullie hier over.

Jess
Sergeant
Sergeant

Re: Op zondag naar verjaardagsfeest + rondleiding met gids

Berichtdoor Jess » 11 aug 2012 19:49

Bij twijfel niet doen is mij altijd geleerd. Als je geweten je ingeeft dat je beter niet kunt gaan moet je ook niet gaan. De duivel probeert je in te fluisteren dat je best mag gaan, hij wil niets liever dan dat. Ik heb je andere bericht ook gelezen, je wilt je echt gaan verdiepen in het geloof. Dat wil satan niet dus die zal je best vertellen dat je naar die verjaardag kunt gaan. Niet naar hem luisteren hoor. In de Bijbel staat: geef de duivel geen plaats.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 11 aug 2012 20:02

Ik zou niet gaan. Ik heb er geen bezwaar tegen om naar een gewone verjaardag te gaan, maar zodra er een catering bij komt kijken, of zoals jullie een gids en het vieren in een restaurant, haak ik af. Ik vind het gewoon niet fijn dat er voor mij gewerkt wordt op zondag.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 11 aug 2012 20:47

Niet doen. Wij kregen in het begin van ons huwelijk ook vaak dit soort uitnodigingen, maar wij wezen het altijd heel vriendelijk maar beslist af. Het kan jaren doorgaan, want sommige mensen zijn hardnekkig.
Maar volhouden en op een gegeven moment houdt het op.
Sommige mensen gaan na jaren toch overstag denk ik, vandaar dat men soms lang aanhoudt.
Maar wij houden in dit geval ons poot stijf :wink:
De zondag is voor kerkgang en niet voor leuke feestjes.

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 11 aug 2012 21:57

Wij hadden van een oom van mijn man ook een soortgelijke uitnodiging, die vierde zijn zoveelste verjaardag ook in de kroeg. Als het thuis was, hadden we gegaan, maar nu heb ik even een belletje gedaan. Hij begreep het helemaal dat we afbelden, verwachtte het eigenlijk ook wel. We hebben gelijk een afspraak gemaakt voor een middagje bezoek daar. Zijn er dan met kado en al naar toe gegaan en hebben een reuze gezellige middag gehad.

Als je 1x toegeeft met zoiets moet je het altijd doen want dan krijg je de volgende keer te horen: toen was je er toch ook en voor mij doe je dat niet dan????????????

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 11 aug 2012 22:18

Wat vind je er zelf van? Het is wel een mooie aanleiding om hier eens zelf over na te denken.

Als je uitlegt waarom je liever niet op zondag naar een feest gaat, dan zullen mensen wellicht daar rekening mee houden in de toekomst. Dat kan dan zijn omdat het in een restaurant is waar mensen voor je werken, maar er zijn ook refo's die op zondag uit principe geen verre reizen maken en/of mensen die op zondag twee keer naar de kerk willen en daardoor geen tijd over hebben voor feestjes.

Zelf ben ik nooit zo streng omgegaan met de zondagsrust, maar als student vond ik het fijn om op zondag niet te hoeven studeren van mezelf. Dus toen zag ik het nut van een aparte rustdag wel in.

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 12 aug 2012 00:06

niva schreef:hallo allemaal,

ik vroeg me af hoe jullie hier over denken...
een vriend van ons heeft ons uitgenodigt voor zijn 60e verjaardag en viert dat op een zondag.

vanaf 15:00 is er een rondleiding met gids en daarna in een restaurant feest..

Mijn man worsteld een beetje met of we hier naar toe zullen gaan of niet aangezien hij het niet echt vind stroken met het geloof.

hoe denken jullie hier over.

Persoonlijk zou ik er geen bezwaar tegen hebben. Voor mij is de zondag niet principieel een dag die in grote tegenstelling staat tot feest of vieren. Eerder andersom.
Ook zou ik moeite hebben om mijn vrienden ineens in het domein van de duivel / satan te moeten plaatsen (zoals ik in een enkele reactie op jouw vraag heb ontwaard).
Ik geloof er verder niet zo in dat de huidige kerkelijk-culturele gewoontes een universele betekenis zouden hebben. Dan blijf je aan de gang. De een vindt dat je twee keer naar de kerk mag gaan, de andere acht een keer voldoende. De een vindt een ijsje op zondag nog net kunnen, maar gaat weer niet met de auto op stap. Weer een ander werkt in de tuin op zondag, maar wil geen telefoon ontvangen. Enz. enz. Een ieder zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd. Sommigen achten alle dagen gelijk, anderen weer niet.

Het valt allemaal onder de vrijheid van de christen.
Streng mag, maar mild ook.
Zwaar en licht, ze zijn beiden mogelijk.
Maar maak geen nieuwe wetten die de mensen nieuwe zware lasten opleggen.

We wekken bovendien de indruk met al die in beton gegoten gewoonten en regels, dat gelovigen als Abraham, David, Jesaja, Job, Jezus of Johannes min of meer op dezelfde manier hun dagen zouden hebben gevuld (de strikte regels die voor iedereen zouden moeten gelden krijgen om die reden immers bijna universele betekenis).

Net zoiets, alsof Naaman de Syrier (als echte bekeerde man) ook wel zou hebben kunnen instemmen met de drie formulieren van enigheid! Dat zijn van die anachronismen...waarbij het zweet me uitbreekt, zo krom.
Onze gewoonten zijn vooral heel erg van ons, van onze tijd en van ons eigen inzicht. Ze zijn nauwelijks van toepassing te verklaren op andere tijden, andere mensen of andere plaatsen.

Ik geloof echt niet dat deze bijbelse figuren in hun dagelijks leven zoveel overeenkomsten hebben gehad met bepaalde delen van kerkelijk Nederland uit de 21e eeuw. Om te beginnen hebben die nog nooit van een zondag gehoord.
Wel vierden ze hun feesten (religieuze, maar ook huwelijkse feesten) geloof ik wat langer dan wij gewend waren, misschien wel meer dan zeven dagen. Valt die zondag er toch lekker in!

ik zou het contact met m'n vrienden lekker in stand houden. Het gaat uiteindelijk toch om de zwaardere dingen van de wet...en dat zijn de dingen die met oprechte trouw en liefde te maken hebben en minder met de dille, de munt en de komijn (Mattheus 23).

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Jess
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jess » 12 aug 2012 07:38

Ook zou ik moeite hebben om mijn vrienden ineens in het domein van de duivel / satan te moeten plaatsen (zoals ik in een enkele reactie op jouw vraag heb ontwaard).

voor alle duidelijkheid: dit doe ik niet. Ik waarschuw haar om de duivel geen ruimte te geven. Lees nog maar eens:
De duivel probeert je in te fluisteren dat je best mag gaan, hij wil niets liever dan dat. Ik heb je andere bericht ook gelezen, je wilt je echt gaan verdiepen in het geloof. Dat wil satan niet dus die zal je best vertellen dat je naar die verjaardag kunt gaan. Niet naar hem luisteren hoor. In de Bijbel staat: geef de duivel geen plaats.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 12 aug 2012 08:41

@Jess Je hebt daar toch geen enkele grond voor, ik kan ook wel beweren dat de duivel je een slecht gevoel geeft als je op zondag naar een feestje gaat, terwijl God het juist mooi vindt als je van het leven geniet. Maar dat vind ik veel te ver gaan.

Nee, laat ieder voor zichzelf bepalen hoe die het beste aan zijn rust komt. 'De sabbat is gemaakt voor de mens en niet de mens voor de sabbat', zegt Jezus in Marcus 2:27. Ik denk dat het erom gaat dat je jezelf die rustdag gunt en dat werkgevers hun werknemers voldoende rust gunnen.

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 12 aug 2012 10:03

Jess schreef:(...) voor alle duidelijkheid: dit doe ik niet. Ik waarschuw haar om de duivel geen ruimte te geven. (...)

Dat kan je nu wel zeggen, maar hoe communiceer je dat dan aan je vrienden? Je ontkomt er niet aan (als je eerlijk bent tenminste) om te zeggen dat je verstek laat gaan, omdat je de aandrang om toch te komen opvat als een verleidelijke fluisterstem van de duivel.
Dat is en blijft een persoonlijke zaak natuurlijk, ook je vrienden zullen dit moeten eerbiedigen, maar ik vrees dat ze zich toch gaan afvragen welke duivelse verlokkingen er aan hen of aan hun verjaardagspartijtje kleven. Dat lijkt me onvermijdelijk. Dus dan zou je het beter niet zo openlijk kunnen zeggen. Kom je weer op het pad van het 'leugentje om bestwil': " 'k heb zo'n hoofdpijn", " 'k ben druk" of "het komt me niet zo goed uit". Ook niet ideaal, want aan elk leugentje kleeft ook een duiveltje.
Alleen daarom al vind ik dat gedoe met van die zware middelen als 'satans fluisterstem' en zo altijd bijzonder 'over the top'. Een beetje nuchterheid komt veel oververhitte christenen op dit punt van pas.

D'r zijn al zo veel strikte regels omtrent de zondagsheiliging gesneuveld in de loop der tijd, dat we er misschien even wat structureler naar moeten kijken: dit soort regels hebben geen eeuwigheidswaarde, maar veranderen voortdurend met het verstrijken van de tijd. Goed en kwaad op dit gebied verschuift dus kennelijk constant. Ze zijn ook altijd heel individueel en daarmee moeilijk aan anderen voor te schrijven.
Als we alle veranderingen op dit punt aan de duivel moeten gaan wijten (bijvoorbeeld een verandering als: vroeger ging ik niet naar feestjes op zondag, maar inmiddels wel), dan doen we net of satan dit allemaal veroorzaakt en dat hij dus zo'n beetje alle macht in hemel en op aarde heeft. Quod non.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Jess
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jess » 12 aug 2012 15:02

De tekst uit Efeze 4:27 houd ik aan als ik twijfel over zaken of ik het wel of niet moet doen. Of het is tot Gods eer waar ik heen wil gaan. Dat is voor ieder anders wat hij zal doen op welke dag dan ook. Ik gaf dit aan omdat de Topicstartster aangaf dat haar man twijfelt of hij ergens heen zal gaan. Uit persoonlijke ervaring weet ik dat toen God in mij ging werken satan mij op elk gebied probeerde te verleiden om toch maar dingen te doen waarvan ik wist dat ik God er verdriet mee deed. Toen niet alleen, nu nog steeds.

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 13 aug 2012 09:45

Persoonlijk ga ik niet zo dogmatisch/wettisch met de zondag om, maar dit soort vragen is toch een gevalletje:wat wil je zelf, wat voelt voor jezelf prettig etc. De een komt op zondag de deur niet uit, tenzij stemmig zwart gekleed om naar de kerk te lopen, de ander heeft er totaal geen moeite mee om op zondagmiddag op het strand te liggen. Dus advies in deze? Hooguit wat de reageerders hier zelf zouden doen.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 13 aug 2012 10:34

Katlheen schreef:Persoonlijk ga ik niet zo dogmatisch/wettisch met de zondag om, maar dit soort vragen is toch een gevalletje:wat wil je zelf, wat voelt voor jezelf prettig etc. De een komt op zondag de deur niet uit, tenzij stemmig zwart gekleed om naar de kerk te lopen, de ander heeft er totaal geen moeite mee om op zondagmiddag op het strand te liggen. Dus advies in deze? Hooguit wat de reageerders hier zelf zouden doen.

Het gaat er niet om wat wij willen! Het gaat erom wat Gods Woord hierover zegt.
Ons geweten is rekkelijk en de satan weet ons te vinden. Dus als we onszelf hierin moeten raadplegen, bedrieg je je. Niet alles wat ik doe of laat voelt prettig voor mezelf!

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 13 aug 2012 10:38

dat ben ik met je eens schelpje! Er wordt te snel gezegd dat je niet zo moeilijk moet doen en je eigen geweten moet volgen, maar dat is volgens mij niet hetgeen God van ons vraagt. Hij vraagt namelijk dat wij hem moeten volgen!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 13 aug 2012 10:42

ajl schreef:dat ben ik met je eens schelpje! Er wordt te snel gezegd dat je niet zo moeilijk moet doen en je eigen geweten moet volgen, maar dat is volgens mij niet hetgeen God van ons vraagt. Hij vraagt namelijk dat wij hem moeten volgen!

ajl: gisteren nog 2 indringende preken gehoord hierover. De Heere Jezus volgen betekent: kruisdragen, soms verdrukking kennen, letterlijk. We leven hier wel in vrijheid, maar toch, soms is spot en hoon je deel als je ervoor uitkomt.

Terug naar “Archief”