niva schreef:hallo allemaal,
ik vroeg me af hoe jullie hier over denken...
een vriend van ons heeft ons uitgenodigt voor zijn 60e verjaardag en viert dat op een zondag.
vanaf 15:00 is er een rondleiding met gids en daarna in een restaurant feest..
Mijn man worsteld een beetje met of we hier naar toe zullen gaan of niet aangezien hij het niet echt vind stroken met het geloof.
hoe denken jullie hier over.
Persoonlijk zou ik er geen bezwaar tegen hebben. Voor mij is de zondag niet principieel een dag die in grote tegenstelling staat tot feest of vieren. Eerder andersom.
Ook zou ik moeite hebben om mijn vrienden ineens in het domein van de duivel / satan te moeten plaatsen (zoals ik in een enkele reactie op jouw vraag heb ontwaard).
Ik geloof er verder niet zo in dat de huidige kerkelijk-culturele gewoontes een universele betekenis zouden hebben. Dan blijf je aan de gang. De een vindt dat je twee keer naar de kerk mag gaan, de andere acht een keer voldoende. De een vindt een ijsje op zondag nog net kunnen, maar gaat weer niet met de auto op stap. Weer een ander werkt in de tuin op zondag, maar wil geen telefoon ontvangen. Enz. enz. Een ieder zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd. Sommigen achten alle dagen gelijk, anderen weer niet.
Het valt allemaal onder de vrijheid van de christen.
Streng mag, maar mild ook.
Zwaar en licht, ze zijn beiden mogelijk.
Maar maak geen nieuwe wetten die de mensen nieuwe zware lasten opleggen.
We wekken bovendien de indruk met al die in beton gegoten gewoonten en regels, dat gelovigen als Abraham, David, Jesaja, Job, Jezus of Johannes min of meer op dezelfde manier hun dagen zouden hebben gevuld (de strikte regels die voor iedereen zouden moeten gelden krijgen om die reden immers bijna universele betekenis).
Net zoiets, alsof Naaman de Syrier (als echte bekeerde man) ook wel zou hebben kunnen instemmen met de drie formulieren van enigheid! Dat zijn van die anachronismen...waarbij het zweet me uitbreekt, zo krom.
Onze gewoonten zijn vooral heel erg van ons, van onze tijd en van ons eigen inzicht. Ze zijn nauwelijks van toepassing te verklaren op andere tijden, andere mensen of andere plaatsen.
Ik geloof echt niet dat deze bijbelse figuren in hun dagelijks leven zoveel overeenkomsten hebben gehad met bepaalde delen van kerkelijk Nederland uit de 21e eeuw. Om te beginnen hebben die nog nooit van een zondag gehoord.
Wel vierden ze hun feesten (religieuze, maar ook huwelijkse feesten) geloof ik wat langer dan wij gewend waren, misschien wel meer dan zeven dagen. Valt die zondag er toch lekker in!
ik zou het contact met m'n vrienden lekker in stand houden. Het gaat uiteindelijk toch om de zwaardere dingen van de wet...en dat zijn de dingen die met oprechte trouw en liefde te maken hebben en minder met de dille, de munt en de komijn (Mattheus 23).
gravo