Zondag rustdag of herdenkingsdag?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

blijblij
Kapitein
Kapitein

Re: Zondag rustdag of herdenkingsdag?

Berichtdoor blijblij » 08 aug 2012 12:43

boer schreef:Waarom geloven de meeste mensen zomaar klakkeloos al dit soort crap?

Wees gerust. Er zijn genoeg mensen die het genre legende op waarde weten te schatten.

Kom liever met bewijzen dat er sprake was van twee sabbatten.

Wat lijkt logischer:
- Marcus en Lucas vergeten allebei een sabbat
of
- Marcus en Lucas hebben twee verschillende tradities met betrekking tot het tijdstip van de aankoop van de olie.

Marcus 14,12 Op de eerste dag van het feest van het Ongedesemde brood, wanneer het pesachlam wordt geslacht, zeiden zijn leerlingen tegen hem: ‘Waar wilt u dat wij voorbereidingen gaan treffen zodat u het pesachmaal kunt eten?’ 13 Hij stuurde twee van zijn leerlingen op pad en zei tegen hen: ‘Ga naar de stad. Daar zal een man die een kruik water draagt jullie tegemoet komen; volg hem, 14 en wanneer hij ergens binnengaat, moeten jullie tegen de heer des huizes zeggen: “De meester vraagt: ‘Waar is het gastenvertrek waar ik met mijn leerlingen het pesachmaal kan eten?’” 15 Hij zal jullie een grote bovenzaal wijzen, die al is ingericht en waar alles gereedstaat; maak daar het pesachmaal voor ons klaar.’ 16 De leerlingen vertrokken naar de stad, en alles gebeurde zoals hij gezegd had, en ze bereidden het pesachmaal.

Leviticus 23,5 Op de veertiende dag van de eerste maand wordt ter ere van de HEER het pesachoffer bereid, in de avondschemer. 6 En op de vijftiende dag van die maand begint ter ere van de HEER het feest van het Ongedesemde brood: zeven dagen lang moeten jullie dan ongedesemd brood eten. 7 De eerste dag moet je als heilige dag samen vieren; je mag dan niet werken.

valt op in Marcus (en Mat): het pesachmaal wordt op de eerste dag van het feest (15e) van het ongedesemde brood gevierd en niet er voor (op de 14e). Die eerste dag is volgens Lev: een dag van heilige samenkomst + rust, volgens boer een sabbat. De discipelen echter gaan aan het werk: zoeken locatie, man loopt met kruik (werk) en bereiden het pesachmaal (werk). Jezus wordt op de 2e dag van het feest gedood. De zevende dag is opnieuw een dag van heilige samenkomst (L), sabbat volgens Boer. Het is dan onmogelijk dat bij drie dagen in het graf er 2 sabbatten plaats vonden (die 7e dag van het feest (B= sabbat) + een normale sabbat)

Dan Lucas 22,7 De dag van het Ongedesemde brood waarop het pesachlam geslacht moest worden, brak aan. 8 Jezus stuurde Petrus en Johannes op pad met de woorden: ‘Ga voor ons het pesachmaal bereiden, zodat we het kunnen eten.’

Lucas lijkt het pesachlam op het juiste moment te slachten, maar wel weer de verwijzing naar ongedesemd brood, terwijl dat feest een dag later begint. Als Lucas wel de goede datering aanhoudt betekent het dat Jezus gedood wordt op de eerste dag van het feest der ongedesemde broden. Volgens leviticus een dag van heilige samenkomst en rust, volgens boer een sabbat. Hier is het mogelijk, als we de eerste dag als sabbat zien (B) + nog een normale sabbat. Mij lijkt een executie op een dag die als sabbat werd gezien onmogelijk.

Plus: Marcus/Mattheus zouden dan in tegenspraak zijn met Lucas. Iets dat volgens Boer niet kan.
Laatst gewijzigd door blijblij op 08 aug 2012 12:52, 2 keer totaal gewijzigd.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 08 aug 2012 14:46

Moderator opmerking: er zijn een aantal berichten weggehaald.
Het gaat hier niet om de vraag welke kerk wat wel of niet op z'n geweten zou hebben, maar over de zondag.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 08 aug 2012 14:52

elbert schreef:Moderator opmerking: er zijn een aantal berichten weggehaald.
Het gaat hier niet om de vraag welke kerk wat wel of niet op z'n geweten zou hebben, maar over de zondag.

Goed dat je dit benadrukt Elbert, de ZONdag dus. :D

antoon

Berichtdoor antoon » 08 aug 2012 15:45

Goed dat je dit benadrukt Elbert, de ZONdag dus.
laten we hopen een zonnige dag

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 08 aug 2012 18:50

blijblij schreef:Wees gerust. Er zijn genoeg mensen die het genre legende op waarde weten te schatten.

Kom liever met bewijzen dat er sprake was van twee sabbatten.

Wat lijkt logischer:
- Marcus en Lucas vergeten allebei een sabbat
of
- Marcus en Lucas hebben twee verschillende tradities met betrekking tot het tijdstip van de aankoop van de olie.

Marcus 14,12 Op de eerste dag van het feest van het Ongedesemde brood, wanneer het pesachlam wordt geslacht, zeiden zijn leerlingen tegen hem: ‘Waar wilt u dat wij voorbereidingen gaan treffen zodat u het pesachmaal kunt eten?’ 13 Hij stuurde twee van zijn leerlingen op pad en zei tegen hen: ‘Ga naar de stad. Daar zal een man die een kruik water draagt jullie tegemoet komen; volg hem, 14 en wanneer hij ergens binnengaat, moeten jullie tegen de heer des huizes zeggen: “De meester vraagt: ‘Waar is het gastenvertrek waar ik met mijn leerlingen het pesachmaal kan eten?’” 15 Hij zal jullie een grote bovenzaal wijzen, die al is ingericht en waar alles gereedstaat; maak daar het pesachmaal voor ons klaar.’ 16 De leerlingen vertrokken naar de stad, en alles gebeurde zoals hij gezegd had, en ze bereidden het pesachmaal.

Leviticus 23,5 Op de veertiende dag van de eerste maand wordt ter ere van de HEER het pesachoffer bereid, in de avondschemer. 6 En op de vijftiende dag van die maand begint ter ere van de HEER het feest van het Ongedesemde brood: zeven dagen lang moeten jullie dan ongedesemd brood eten. 7 De eerste dag moet je als heilige dag samen vieren; je mag dan niet werken.

valt op in Marcus (en Mat): het pesachmaal wordt op de eerste dag van het feest (15e) van het ongedesemde brood gevierd en niet er voor (op de 14e). Die eerste dag is volgens Lev: een dag van heilige samenkomst + rust, volgens boer een sabbat. De discipelen echter gaan aan het werk: zoeken locatie, man loopt met kruik (werk) en bereiden het pesachmaal (werk). Jezus wordt op de 2e dag van het feest gedood. De zevende dag is opnieuw een dag van heilige samenkomst (L), sabbat volgens Boer. Het is dan onmogelijk dat bij drie dagen in het graf er 2 sabbatten plaats vonden (die 7e dag van het feest (B= sabbat) + een normale sabbat)

Dan Lucas 22,7 De dag van het Ongedesemde brood waarop het pesachlam geslacht moest worden, brak aan. 8 Jezus stuurde Petrus en Johannes op pad met de woorden: ‘Ga voor ons het pesachmaal bereiden, zodat we het kunnen eten.’

Lucas lijkt het pesachlam op het juiste moment te slachten, maar wel weer de verwijzing naar ongedesemd brood, terwijl dat feest een dag later begint. Als Lucas wel de goede datering aanhoudt betekent het dat Jezus gedood wordt op de eerste dag van het feest der ongedesemde broden. Volgens leviticus een dag van heilige samenkomst en rust, volgens boer een sabbat. Hier is het mogelijk, als we de eerste dag als sabbat zien (B) + nog een normale sabbat. Mij lijkt een executie op een dag die als sabbat werd gezien onmogelijk.

Plus: Marcus/Mattheus zouden dan in tegenspraak zijn met Lucas. Iets dat volgens Boer niet kan.
Nee, inderdaad, lijkt me sterk.
Nu werd Jezus zowiezo al geheel ten onrechte veroordeeld, en behalve de dag waarop zijn er nog wel 12 zaken aan te voeren, waar het Sanhedrin de wet overtrad.
Wat dacht je van een Hogepriester die zijn kleed scheurt, om er een te noemen?

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 08 aug 2012 20:03

Zondag rustdag of herdenkingsdag?

Nogmaals zondag, herdenkingsdag heeft naar mijn inziens wat hier wordt voorgesteld niets vandoen met de ingestelde tijd die God voor doel had en heeft bij het scheppen van de zevende dag m.a.w. God bekroonde de wekelijkse cyclus met een speciale tijdseenheid.
Genesis 2:1-4
1 Alzo zijn volbracht de hemel en de aarde, en al hun heir.
2 Als nu God op den zevenden dag volbracht had Zijn werk, dat Hij gemaakt had, heeft Hij gerust op den zevenden dag van al Zijn werk, dat Hij gemaakt had.
3 En God heeft den zevenden dag gezegend, en dien geheiligd; omdat Hij op denzelven gerust heeft van al Zijn werk, hetwelk God geschapen had, om te volmaken.
4 Dit zijn de geboorten des hemels en der aarde, als zij geschapen werden; ten dage als de HEERE God de aarde en den hemel maakte.

God schiep de zevende dag anders dan de andere dagen van de week. Hij maakte die dag heilig, God maakte de zevende dag heilig bij de schepping.
De Sabbat was voor de mens gemaakt omdat hij behoefte heeft aan herschepping en geestelijke vernieuwing.
De Sabbatdag was heilig gemaakt om de wekelijkse cyclus te bestendingen, omdat de zevendag week een patroon is van Gods doel met de aarde.
God is een God van orde , het is de eenvoudige wekelijkse cyclus , deze goedbewaarde tijdseenheid die de tijd uitlegt van Gods heerlijk plan van verlossing, de wekelijkse cyclus van Gods plan voor het heil van de mens.
Adam en Eva zijn geschapen op de zesde dag. De volgende dag, de eerste dag van het menselijk leven was de zevende dag , Gods Sabbat.
De weekcyclus is niet begonnen bij de schepping van de mens. De schepping van de mens bepaalt de eerste dag niet, de mens is geschapen op de zesde dag. De mens heeft ook de weekcyclus niet uit gevonden. De mens heeft ook de sabbatsrust niet uitgevonden.
De Sabbat diende als een speciale tijd voor ontmoeting met God, God de Schepper van het universum deed dat om Zijn geschapen wezens te ontmoeten en dit op Sabbat.
Toen de mens door de zonde zich afscheidde van God, kon de zondige mens geen stand houden in de heerlijkheid van Gods tegenwoordigheid. Daarom veranderde het doel van de Sabbat.
Aangezien de mens God niet meer kon ontmoeten van aangezicht tot aangezicht werd het houden van de Sabbat een herdenking van de schepping een sabbat van rust van het werken onder de vloek van de zonde.

Is daarom de verlossing die de Here Jezus door Zijn leven en sterven en opstanding een dagelijks verlangen om Hem te ontmoeten en door Hem veranderd te kunnen worden naar Zijn beeld.
Zijn Werk en Verzoening houdt niet op bij Zijn kruisdood en opstanding, de Heiligdomsdienst die onze Hogepriester dagelijks borg staat voor Zijn kinderen wil ook hen bevrijden door de overgave van het vleselijk denken en doen om volkomen geleidt te worden door Zijn Geest.
Het toelaten van de Geest van de Here Jezus in het geloofsleven geeft de Christen een verantwoordelijkheid die Jezus aanbiedt om datgene wat zonder Hem is het onmogelijk God oprecht lief te hebben en de naaste als uzelf.
En wat is nu God liefhebben? De Here Jezus biedt de mogelijkheid en is ons voorbeeld geweest om de mens te herscheppen naar Zijn beeld in een dagelijkse omgang met God.
Dat leven van Jezus wordt vastgelegd in het hart van Zijn kind en zijn dan in harmonie met wil van God die onze vader geworden is door Zijn Zoon.
Wat komt dan tot uitdrukking in het leven van een christen die Jezus wil volgen:
1Joh.3:24
En die Zijn geboden bewaart, blijft in Hem, en Hij in denzelven. En hieraan kennen wij, dat Hij in ons blijft, namelijk uit den Geest, Dien Hij ons gegeven heeft.
2Joh.1:6
En dit is de liefde, dat wij wandelen naar Zijn geboden. Dit is het gebod, gelijk gijlieden van den beginne gehoord hebt, dat gij in hetzelve zoudt wandelen.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 08 aug 2012 21:12

marin schreef:Zondag rustdag of herdenkingsdag?

Nogmaals zondag, herdenkingsdag heeft naar mijn inziens wat hier wordt voorgesteld niets vandoen met de ingestelde tijd die God voor doel had en heeft bij het scheppen van de zevende dag m.a.w. God bekroonde de wekelijkse cyclus met een speciale tijdseenheid.
Genesis 2:1-4
1 Alzo zijn volbracht de hemel en de aarde, en al hun heir.
2 Als nu God op den zevenden dag volbracht had Zijn werk, dat Hij gemaakt had, heeft Hij gerust op den zevenden dag van al Zijn werk, dat Hij gemaakt had.
3 En God heeft den zevenden dag gezegend, en dien geheiligd; omdat Hij op denzelven gerust heeft van al Zijn werk, hetwelk God geschapen had, om te volmaken.
4 Dit zijn de geboorten des hemels en der aarde, als zij geschapen werden; ten dage als de HEERE God de aarde en den hemel maakte.

God schiep de zevende dag anders dan de andere dagen van de week. Hij maakte die dag heilig, God maakte de zevende dag heilig bij de schepping.
De Sabbat was voor de mens gemaakt omdat hij behoefte heeft aan herschepping en geestelijke vernieuwing.
De Sabbatdag was heilig gemaakt om de wekelijkse cyclus te bestendingen, omdat de zevendag week een patroon is van Gods doel met de aarde.
God is een God van orde , het is de eenvoudige wekelijkse cyclus , deze goedbewaarde tijdseenheid die de tijd uitlegt van Gods heerlijk plan van verlossing, de wekelijkse cyclus van Gods plan voor het heil van de mens.
Adam en Eva zijn geschapen op de zesde dag. De volgende dag, de eerste dag van het menselijk leven was de zevende dag , Gods Sabbat.
De weekcyclus is niet begonnen bij de schepping van de mens. De schepping van de mens bepaalt de eerste dag niet, de mens is geschapen op de zesde dag. De mens heeft ook de weekcyclus niet uit gevonden. De mens heeft ook de sabbatsrust niet uitgevonden.
De Sabbat diende als een speciale tijd voor ontmoeting met God, God de Schepper van het universum deed dat om Zijn geschapen wezens te ontmoeten en dit op Sabbat.
Toen de mens door de zonde zich afscheidde van God, kon de zondige mens geen stand houden in de heerlijkheid van Gods tegenwoordigheid. Daarom veranderde het doel van de Sabbat.
Aangezien de mens God niet meer kon ontmoeten van aangezicht tot aangezicht werd het houden van de Sabbat een herdenking van de schepping een sabbat van rust van het werken onder de vloek van de zonde.

Is daarom de verlossing die de Here Jezus door Zijn leven en sterven en opstanding een dagelijks verlangen om Hem te ontmoeten en door Hem veranderd te kunnen worden naar Zijn beeld.
Zijn Werk en Verzoening houdt niet op bij Zijn kruisdood en opstanding, de Heiligdomsdienst die onze Hogepriester dagelijks borg staat voor Zijn kinderen wil ook hen bevrijden door de overgave van het vleselijk denken en doen om volkomen geleidt te worden door Zijn Geest.
Het toelaten van de Geest van de Here Jezus in het geloofsleven geeft de Christen een verantwoordelijkheid die Jezus aanbiedt om datgene wat zonder Hem is het onmogelijk God oprecht lief te hebben en de naaste als uzelf.
En wat is nu God liefhebben? De Here Jezus biedt de mogelijkheid en is ons voorbeeld geweest om de mens te herscheppen naar Zijn beeld in een dagelijkse omgang met God.
Dat leven van Jezus wordt vastgelegd in het hart van Zijn kind en zijn dan in harmonie met wil van God die onze vader geworden is door Zijn Zoon.
Wat komt dan tot uitdrukking in het leven van een christen die Jezus wil volgen:
1Joh.3:24
En die Zijn geboden bewaart, blijft in Hem, en Hij in denzelven. En hieraan kennen wij, dat Hij in ons blijft, namelijk uit den Geest, Dien Hij ons gegeven heeft.
2Joh.1:6
En dit is de liefde, dat wij wandelen naar Zijn geboden. Dit is het gebod, gelijk gij lieden VAN DEN BEGINNE gehoord hebt, dat gij in hetzelve zoudt wandelen.

VAN DEN BEGINNE,...

pitboel
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor pitboel » 08 aug 2012 22:43

Cicero, terugkomend op eerdere gedachtenwisseling: dit volgende document was voor mij de trigger om erin te duiken.

Beoordeel het standpunt voor wat betreft het Grieks, schiet er gaten in of (indien nodig / mogelijk...) nuanceer uw standpunt.

Mij maakt het niet uit wie gelijk heeft ik wil slechts weten wat de waarheid is.

https://dl.dropbox.com/u/5686598/drieda ... achten.pdf

Later...! =;

pitboel
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor pitboel » 08 aug 2012 22:47

antoon schreef:Ik lees hier en schud mijn hoofd.
het is toch zo simpel als men de bijbel laat spreken.
kom je er niet uit dat is kennis van de Griekse taal een pre
kom je er nog niet uit beschouw dan het karakter van onze God en zijn handelen een ultiem en laatste hof van beroep
de opstanding was gewoon op zondagmorgen, zijn dood op vrijdagmiddag enige uren voor het ingaan van de sabbat
De vrouwen deden snel het hoogstnoodzakelijke op zondagmorgen toen ze weer mochten werken wilden zij waarschijnlijk de klus afmaken

Beste Antoon, was de Zoon des mensen ook drie nachten in het hart der aarde? Hoe legt u dit uit?
(Het is een zuivere vraag, geen uitdaging of steek onder water).
Dank.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 08 aug 2012 23:00

pitboel schreef:Cicero, terugkomend op eerdere gedachtenwisseling: dit volgende document was voor mij de trigger om erin te duiken.

Beoordeel het standpunt voor wat betreft het Grieks, schiet er gaten in of (indien nodig / mogelijk...) nuanceer uw standpunt.

Mij maakt het niet uit wie gelijk heeft ik wil slechts weten wat de waarheid is.

https://dl.dropbox.com/u/5686598/drieda ... achten.pdf

Later...! =;

goed stuk!
Daniël 12:4 " Maar gij, Daniël, houd de woorden verborgen, en verzegel het boek tot de eindtijd; velen zullen onderzoek doen, en de kennis zal vermeerderen!!!"
De leugens van de RKK en Constantijn eindelijk ontmaskerd.

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 09 aug 2012 09:39

nou boer, niet zo triomfantelijk!

@pitboel:
- volgens mij heeft Cicero alle taalkundige/grammaticale stellingen al weerlegd.
- volgens mij heeft Cicero het drie dagen en drie nachten weerlegd.

zie ook de blog van Cor Hoogerwerf:
http://gegrammena.wordpress.com/2012/07 ... q-1129-32/ en http://gegrammena.wordpress.com/2011/05 ... -de-aarde/

@boer:
- zouden Marcus (en Matt) en Lucas allebei 1 sabbat (bovendien een verschillende) vergeten? Dat zou slordig zijn. Mij lijkt het veel logischer dat ze alleen het tijdstip van aankoop/bereiding van specerijen anders hebben:
Marcus: na de sabbat werd het gekocht
Lucas: na graflegging werd het bereid, daarna werd het sabbat

Hoeveel je de Evangeliën ook wilt harmoniseren/ er een verhaal van maken, je blijft met problemen zitten. Neem bijvoorbeeld Johannes erbij: daar vindt het balsemen (meegebracht door Nico de Mus) ten tijde van de graflegging plaats.

Nog een vraag: waarom gingen de vrouwen (als Johannes niet klopt) niet al die vrijdag naar het graf om Jezus te balsemen?

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 09 aug 2012 10:37

vrijdag?
Laatst gewijzigd door boer op 09 aug 2012 11:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 09 aug 2012 10:47

@pitboel volgens mij heb ik zoals blijblij al zegt vrijwel alles al weerlegd. De schrijver van het document kent duidelijk geen Grieks.

Overigens vond ik bij Josefus een tekst die pleit tegen het benoemen van een feestrustdag als 'sabbat':

Josefus, Oudh. 13.252 οὐκ ἔξεστι δ᾽ ἡμῖν οὔτε τοῖς σαββάτοις οὔτ᾽ ἐν τῇ ἑορτῇ ὁδεύειν
"het is ons niet toegestaan op de sabbat (Gr. meervoud!) of op een feestdag te reizen"
Hier maakt Josefus onderscheid in benaming tussen sabbatten en feestdagen, kennelijk heetten feestrustdagen dus geen sabbat. En Josefus gebruikt hier een meervoud in enkelvoudige betekenis, net als de auteurs van de evangeliën.

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 09 aug 2012 10:57

boer schreef:Omdat zij rustten, naar het gebod !!

Welk gebod? Er zat toch tussen die donderdag-sabbat en de normale sabbat een normale dag?
chronologie boer/link:
wo 14: Jezus sterft.
do 15: 1e dag feest (boer= sabbat)
vr 16: normale dag (boer: de balsemspullen werden gekocht en bereid: na de sabbat)
za 17: sabbat (boer: Jezus s'ochtends opgestaan.)

volgens de link verscheen Jezus de 17e (avond) al aan de discipelen, wat betekent dat de vrouwen die ochtend het lege graf zagen toen zij hem wilden balsemen: Dat is op de sabbat! Zouden ze dan niet ook moet rusten?
Waarom zouden ze dan opeens, na eerder wel gerust te hebben, nu niet rusten?

Wat doe je met de graflegging bij Johannes/ specerijen Nicodemus?

@Cicero: plus een keer meervoud in 1 maccabeën 2:38 Het leger viel hen op de sabbat (gr: pluralis) aan en ongeveer duizend personen, mannen, vrouwen en kinderen, vonden met hun vee de dood.
Laatst gewijzigd door blijblij op 09 aug 2012 10:58, 1 keer totaal gewijzigd.

pitboel
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor pitboel » 09 aug 2012 10:57

blijblij schreef:Nog een vraag: waarom gingen de vrouwen (als Johannes niet klopt) niet al die vrijdag naar het graf om Jezus te balsemen?
Misschien omdat ze nog geen spullen hadden en omdat e.e.a. bereid moest worden hetgeen tijd vergde.
En het balsemen (meegebracht door Nicodemus) hoeft de rest volstrekt niet uit te sluiten.
Ik weet het ook niet precies maar beide lijkt me plausibel.

Terug naar “[Religie] - Open forum”