Zondag rustdag of herdenkingsdag?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

blijblij
Kapitein
Kapitein

Re: Zondag rustdag of herdenkingsdag?

Berichtdoor blijblij » 07 aug 2012 13:11

1 Maccabees 2:38 Het leger viel hen op de sabbat aan en ongeveer duizend personen, mannen, vrouwen en kinderen, vonden met hun vee de dood.

in het Grieks staat er een meervoud

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 07 aug 2012 13:20

Het Griekse meervoud is te verklaren als feestnaam, zoals in het Grieks gebruikelijk. Sabbat in het meervoud kan zowel met sabbat als sabbatten vertaald worden.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 07 aug 2012 13:25

Cicero schreef:Het Griekse meervoud is te verklaren als feestnaam, zoals in het Grieks gebruikelijk. Sabbat in het meervoud kan zowel met sabbat als sabbatten vertaald worden.

Hoe krijg jehet verzonnen.
Waarom dan wel ENKELVOUD ''to sabbato'' in Joh 19:31 ?

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 07 aug 2012 13:29

boer schreef:Hoe krijg jehet verzonnen.
Waarom dan wel ENKELVOUD ''to sabbato'' in Joh 19:31 ?

Omdat het allebei kan!

uit Thayer Greek lexicon: b. plural, ta, sabba,twn (for the singular) of a single sabbath, sabbath-day (the use of the plural being occasioned either by the plural names of festivals, as ta, evgkai,nia, a;zuma, gene,sia, or by the Chaldaic form at'B'v; (Winer's Grammar, 177 (167); Buttmann, 23 (21))):

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 07 aug 2012 13:36

Beste boer, enkelvoud sabbat is gewoon sabbat. Niets bijzonders aan.

Ik zal even een grammatica citeren, zodat je weet hoe ik het verzin:

Blass-Debrunner-Rehkopf 141:
"Plural für Konkreta ... 3. ebenso für Festnamen" waarbij dan o.a. onze teksten en nog vele andere worden genoemd.
Het is dus een Festpluralis in Mt. 28:1 en andere teksten. Maar ook het enkelvoud komt daarnaast voor, zoals in Joh. 19:31.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 07 aug 2012 17:30

Cicero schreef:Beste boer, enkelvoud sabbat is gewoon sabbat. Niets bijzonders aan.

Ik zal even een grammatica citeren, zodat je weet hoe ik het verzin:

Blass-Debrunner-Rehkopf 141:
"Plural für Konkreta ... 3. ebenso für Festnamen" waarbij dan o.a. onze teksten en nog vele andere worden genoemd.
Het is dus een Festpluralis in Mt. 28:1 en andere teksten. Maar ook het enkelvoud komt daarnaast voor, zoals in Joh. 19:31.

ja dat snap ik nog net.
maar waarom zou er de ene keer sabbt staan en de anderekeer een der sabbatten.
festpluralis my foot. ;)

In Mark. 16 : 1 “En toen de sabbat voorbijgegaan was, hadden Maria Magdalena, en Maria, de moeder van Jakobus, en Salome specerijen gekocht, opdat zij kwamen en Hem zalfden”. Dit deden zij ná de Sabbat!
Luk. 23 : 55 – 56, “En ook de vrouwen, die met Hem gekomen waren uit Galilea, volgden na en aanschouwden het graf, en hoe Zijn lichaam gelegd werd. En weergekeerd zijnde, bereidden zij specerijen en zalven; en op de sabbat rustten zij naar het gebod”. Hier staat dus dat zy vóór de Sabbat specerijen bereidden en daarna rustten!

Of de Bijbel is in tegenspraak, of we hebben hier inderdaad te maken met 2 sabbatten. Wanneer je Mk. 16 en Luk. 23 naast elkaar legt, moet je tot de conclusie komen dat de vrouwen de specerijen kochten ná de Hoogtijd-Sabbat (wat Markus zegt), ze bereidden, en daarna rustten zij op de wekelijkse Sabbat (wat Lukas zegt). De twee Sabbatten zijn dus gescheiden door één werkdag! En ná die wekelijkse Sabbat ontdekten zij dat het graf geopend was (Luk. 24 : 2).

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 07 aug 2012 18:24

maar waarom zou er de ene keer sabbt staan en de anderekeer een der sabbatten.
festpluralis my foot.
Dat heeft te maken met de voorkeuren en de stijl van verschillende auteurs en hun bronnen.

Of de Bijbel is in tegenspraak, of we hebben hier inderdaad te maken met 2 sabbatten.

Volgens mij kan de Bijbel net als elk geschrift in tegenspraak zijn. Dus is dat vooral jouw probleem.
Maar wat je hier als dilemma poneert is een vals dilemma. Ik kan namelijk prima enkele oplossingen bedenken zonder de rare voorstelling met twee sabbatten (waarvoor geen enkel bewijs bestaat) te gebruiken. Je zou bijvoorbeeld kunnen zeggen dat de mededeling in Lucas over het kopen van de specerijen een flash-forward is, die vooruitgrijpt op wat er na de sabbat zou gaan gebeuren. Of je zou kunnen zeggen dat de vrouwen twee keer specerijen zijn gaan kopen. Er zijn dus - om even met je mee te denken - veel minder ingrijpende oplossingen als je wilt volhouden dat de Bijbel niet in tegenspraak is.

Mag ik trouwens wel even noteren dat je je toevlucht opeens tot andere argumenten dan eerst neemt? En dat mijn vragen die ik eerder stelde niet zijn beantwoord?

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 07 aug 2012 18:32

volgens mij zit je altijd met een probleem als je Marcus en Lucas samen neemt:

Lukas: graflegging, vervolgens specerijen bereiden, sabbat, naar graf
Marcus: graflegging, sabbat, specerijen kopen, naar graf

Dus Lucas en Marcus vergeten allebei ergens een sabbat aangezien jij voorstelt: graflegging (L+M), sabbat (M), specerijen bereiden (L), sabbat (L), specerijen kopen (M), naar graf

Een sabbat vergeten lijkt mij nogal slordig. (als er al zoiets als een hoogtijd-sabbat bestaat)

Ik zou zeggen: het zijn twee verschillende tradities, die alleen de tijd van olie-aanschaf anders hebben (noem ik een kleinigheidje, als je bijvoorbeeld kijkt naar de verschillen in de geboorteverhalen)
Bij Mattheus is weer anders: daar gaan de vrouwen alleen kijken naar het graf. Er zijn dus drie tradities.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 07 aug 2012 18:36

Aangezien de brieven geschreven zijn onder invloed van, en met de inspiratie van de Heilige Geest, is er weing sprake van persoonlijke voorkeuren en stijlen.En er is maar 1 Bron.

Nu gaan de vrouwen al 2 keer specerijen kopen, straks is álles nog 2 keer gebeurd.
Het moet niet veel gekker worden.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 07 aug 2012 18:39

blijblij schreef:volgens mij zit je altijd met een probleem als je Marcus en Lucas samen neemt:

Lukas: graflegging, vervolgens specerijen bereiden, sabbat, naar graf
Marcus: graflegging, sabbat, specerijen kopen, naar graf

Dus Lucas en Marcus vergeten allebei ergens een sabbat aangezien jij voorstelt: graflegging (L+M), sabbat (M), specerijen bereiden (L), sabbat (L), specerijen kopen (M), naar graf

Een sabbat vergeten lijkt mij nogal slordig. (als er al zoiets als een hoogtijd-sabbat bestaat)

Ik zou zeggen: het zijn twee verschillende tradities, die alleen de tijd van olie-aanschaf anders hebben (noem ik een kleinigheidje, als je bijvoorbeeld kijkt naar de verschillen in de geboorteverhalen)
Bij Mattheus is weer anders: daar gaan de vrouwen alleen kijken naar het graf. Er zijn dus drie tradities.

Tussen de 2 sabbatten in zit nog een gewone dag.
De Wet kent niet alleen de wekelijkse Sabbat, de zevende dag als rustdag (Lev. 23 : 3), maar de Wet kent nog een aantal Sabatten, die samenhangen met de feesten des Heeren, of zoals Lev. 23 : 2 ze noemt: “de gezette hoogtijden des Heeren”. De dag van het Pascha is geen vaste dag, wel een vaste datum, namelijk de 14e van de maand Nisan. Dit betekent dat Pesach elk jaar weer op een andere dag kan vallen. Na het Pesach begint op de 15e Nisan het Feest der ongezuurde broden. Dit feest duurt zeven dagen, waarvan de eerste dag volgens vers 7 een Sabbat is: “Op de eerste dag zult gij een heilige samenroeping hebben; geen dienstwerk zult gij doen”. Ditzelfde geldt voor de zevende dag van dit feest (Lev. 23 : 8) Dat deze rustdagen ook Sabbatten zijn, blijkt onder andere uit wat geschreven is over de Grote Verzoendag (Lev. 23 : 27). Ook dit feest is op een vaste datum, de 10e van de 7e maand, en valt dus elk jaar op een andere dag, maar de Grote Verzoendag, wat een “gezette hoogtijd van de Heere” is, wordt in Lev. 23 : 32 heel duidelijk “een sabbat der rust” genoemd. Wanneer er dus sprake is van een feestweek, zoals bij het Pesach en het Feest der ongezuurde broden, dan kan het dus zijn dat er in één week meerdere rustdagen, meerdere Sabbatten, zijn.
Laatst gewijzigd door boer op 07 aug 2012 19:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 07 aug 2012 18:40

Aangezien de brieven geschreven zijn onder invloed van, en met de inspiratie van de Heilige Geest, is er weing sprake van persoonlijke voorkeuren en stijlen.En er is maar 1 Bron.

beste boer, ik krijg de indruk dat je niet bijster goed hebt opgelet bij de catechisatie. Ooit van organische inspiratie gehoord? Paulus schrijft heel anders dan Johannes, en Johannes anders dan Marcus, enzovoort.

En dat je de evangeliën 'brieven' noemt spreekt ook al niet voor je.

Waarom neem je steeds zulke grote woorden en stellige uitspraken in de mond terwijl je tegelijkertijd laat blijken weinig kaas van het onderwerp te hebben gegeten? Of zouden die twee - zoals wel vaker - samenhangen?

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 07 aug 2012 18:46

boer schreef: Dat deze rustdagen ook Sabbatten zijn, blijkt onder andere uit wat geschreven is over de Grote Verzoendag (Lev. 23 : 27). Ook dit feest is op een vaste datum, de 10e van de 7e maand, en valt dus elk jaar op een andere dag, maar de Grote Verzoendag, wat een “gezette hoogtijd van de Heere” is, wordt in Lev. 23 : 32 heel duidelijk “een sabbat der rust” genoemd. Wanneer er dus sprake is van een feestweek, zoals bij het Pesach en het Feest der ongezuurde broden, dan kan het dus zijn dat er in één week meerdere rustdagen, meerdere Sabbatten, zijn.

Die conclusie gaat veel te snel. Bij Pesach staat er helemaal geen 'sabbat' en er is geen enkel bewijs dat men deze rustdagen bij Pesach sabbat noemde.

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 07 aug 2012 19:00

Daarnaast is er bij grote verzoendag geen sprake van een feestweek. Het loofhuttenfeest begint 5 dagen later.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 07 aug 2012 19:39

Cicero schreef:Die conclusie gaat veel te snel. Bij Pesach staat er helemaal geen 'sabbat' en er is geen enkel bewijs dat men deze rustdagen bij Pesach sabbat noemde.

Ga maar keer kijken wat er gebeurt met pesach in Jeruzalem of zo.

LEV 23:7
LEV 23:8

Weet je trouwens wat pas echt veel te snel gaat ?
Krap anderhalf etmaal tussen Jezus' sterven en opstanding, ondanks het nadrukkelijke 3 dagen en 3 nachten maar goed, het edict van de Sinterklazen uit Rome leert anders en is ontegensprekelijk, en de Schrift is menselijk feilbaar, toch?
Wel, aan die leiband loop ik niet.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 07 aug 2012 19:57

Ga maar keer kijken wat er gebeurt met pesach in Jeruzalem of zo.

LEV 23:7
LEV 23:8
En je argument is... ?
Weet je trouwens wat pas echt veel te snel gaat ?
Krap anderhalf etmaal tussen Jezus' sterven en opstanding, ondanks het nadrukkelijke 3 dagen en 3 nachten maar goed, het edict van de Sinterklazen uit Rome leert anders en is ontegensprekelijk, en de Schrift is menselijk feilbaar, toch?
Wel, aan die leiband loop ik niet.
Het is me een raadsel waarom je een opvatting die in de vroegste documenten van het christendom al voorkomt, aan Rome verbindt. Om een goede argumentatie te vermijden misschien?\

3 dagen en 3 nachten komt maar één keer voor bij Matteüs. En in Matteüs is "x dagen en x nachten" een idiomatische omschrijving van "x dagen" (Vergelijk de verzoeken van Jezus, waar alleen Mt 40 dagen én 40 nachten heeft).

Terug naar “[Religie] - Open forum”