Zondag rustdag of herdenkingsdag?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

boer
Majoor
Majoor

Re: Zondag rustdag of herdenkingsdag?

Berichtdoor boer » 06 aug 2012 23:05

Cicero schreef:Even theoretisch gezien kun je miai tou sabbatou/toon sabbatoon vertalen als "één van de sabbat(ten)", "eerste van de sabbat(ten)," "één dag na de sabbat" of "eerste dag na de sabbat/van de week."
Op basis van de context en parallellen in andere teksten moet je dan kijken wat de meest waarschijnlijke oplossing is.
Wat betreft "één/eerste" is het gemakkelijk: dit is een semitisme en kan het beste vertaald worden als "eerste." Vergelijk μιᾷ τοῦ μηνός in Gen. 8:13 "op (dag) één der maand" = "op de eerste dag van de maand" en Marcus 16:9 waar prôtos gebruikt wordt in plaats van een hoofdtelwoord.
In rabbijnse bronnen komt dezelfde uitdrukking voor voor de eerste dag van de week.

Kortom, als je de betreffende uitdrukking vergelijkt met andere teksten, is er dus veel te zeggen voor de vertaling "eerste dag der week/na de sabbat" en eigenlijk niets voor "één der sabbatten."

Volgens mij is de in markus 16;2 genoemde dag de eerste sabbat na Pesach, en de daarop volgende dag , in vers 9, de dag der Eerstelingen.

Trajecto
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Trajecto » 06 aug 2012 23:13

boer schreef:
De Bijbel zegt dat er niets aan toegevoegd of afgehaald mag worden.
Die extra ruimte is een illusie, de gemiddelde refo heeft een ''heilige wand'' van kerk- en oudvaders opgebouwd waar je u tegen zegt.
Ze zijn rijk en verrijkt, en vinden hun kerkgeschiedenis een juweel.
menige oudvader en ''heilige'' wordt geprezen en geloofd, maar sommigen vergeten waarom Mozes het beloofde land niet mocht ingaan.

Staat er ergens duidelijk dat er niets aan toegevoegd of afgehaald mag worden en dan duidelijk breder geldend dan voor het betreffende Bijbelboek? Volgens mij niet, maar ik kan me vergissen.

In Deuteronomium staat:
4:2 Gij zult tot dit woord, dat ik u gebiede, niet toedoen, ook daarvan niet afdoen; opdat gij bewaart de geboden van den HEERE, uw God, die ik u gebiede.
en
12:32 Al dit woord, hetwelk ik ulieden gebiede, zult gij waarnemen om te doen; gij zult daar niet toedoen, en daarvan niet afdoen.
Verzen die in het kader van Deuteronomium staan laten slaan op de complete Schrift, is dat niet vreemd?

In Openbaring staat:
22:18 Want ik betuig aan een iegelijk, die de woorden der profetie dezes boeks hoort: Indien iemand tot deze dingen toedoet, God zal hem toedoen de plagen, die in dit boek geschreven zijn.

Dit slaat op het boek Openbaring zou ik zeggen en niet op de hele Schrift.
Ik wil niet zeggen dat men in de Schrift mag wijzigen maar verzen gebruiken om ze iets te laten zeggen wat er niet echt staat is ook weer zo wat. Men houdt volgens mij niet echt de context goed in de gaten.

Maar als iemand het anders ziet dan hoor ik het graag.
Nulla aetas ad discendum sera

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 07 aug 2012 00:08

blijblij schreef:@schelpje: even rustig blijven :) Cicero is bezig boer te scheren. Hij weet als boer alleen niet dat je stil moet zitten als je geschoren wordt.

Mia (vrouwelijk) sabbaton (onzijdig): erg sterk argument. =D>

een dag (vrouwelijk) der sabbatten (onzijdig), nog steeds verantwoord hoor

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 07 aug 2012 07:56

boer schreef:

zegt wie?
het griekse woord voor een/eerste is: eis (m), mia (v) en ev (o)
Een auteur die een fatsoenlijk geschrift achter wil laten pakt netjes het telwoord dat past bij sabbaton. (in dit geval "ev")

volgens jou staat er zoiets als: het fiets
Da klop nie... Iedere auteur zou dit verbeteren (en anders wel een kopiist), maar schijnbaar zegt het hier iets:
zoals Cicero al aangeeft gebeurt hetzelfde in gen 8,2.

En als het wel een foutje is dan kan de auteur geen grieks. Hoe zit het dan met de inspiratie?

edit: zie nu dat boer zelf al "dag" invult na mia: dat kan inderdaad. Maar wat het betekent?
Laatst gewijzigd door blijblij op 07 aug 2012 09:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 07 aug 2012 09:03

Volgens mij is de in markus 16;2 genoemde dag de eerste sabbat na Pesach, en de daarop volgende dag , in vers 9, de dag der Eerstelingen.

Waarom denk je dat? Waar is je onderbouwing? Het gaat toch om dezelfde dag? En Pesach of Eerstelingen is toch helemaal niet relevant in de context?
16:2 τῇ μιᾷ τῶν σαββάτων op de eerste dag van de week/na de sabbat
16:9 πρώτῃ σαββάτου toen Jezus was opgestaan op de eerste dag van de week/na de sabbat.
Dat is een nogal gewrongen constructie waarvan je zou moeten aantonen dat die in het Grieks bestaat. Ik kan je al verklappen: die bestaat niet. En het levert ook geen betekenis op: de vrouwen vonden het graf op een dag der sabbatten? Wat betekent dat?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 07 aug 2012 09:34

Trajecto schreef:In Deuteronomium staat:
4:2 Gij zult tot dit woord, dat ik u gebiede, niet toedoen, ook daarvan niet afdoen; opdat gij bewaart de geboden van den HEERE, uw God, die ik u gebiede.
en
12:32 Al dit woord, hetwelk ik ulieden gebiede, zult gij waarnemen om te doen; gij zult daar niet toedoen, en daarvan niet afdoen.
Verzen die in het kader van Deuteronomium staan laten slaan op de complete Schrift, is dat niet vreemd?

Als het gaat om wettelijke bepalingen zoals het houden van de sabbat is dat wel vreemd. Die wetten zijn voor eeuwig van kracht op aarde en daarom rusten orthodoxe joden die zich pogen te houden aan die wetten ook niet op zondag. Zo is ook het levitische priesterambt voor eeuwig van kracht (Heb 8,4) op aarde en hebben andere priesters op aarde ook geen enkele Bijbelse grond (Heb 7,14) voor het uitoefenen van hun ambt.

Kol 2
16 Laat dus niemand u veroordelen inzake eten of drinken, of op het punt van een feestdag, een nieuwe maan of de sabbatten.
17 Deze zaken zijn een schaduw van de toekomstige dingen, maar het lichaam is van Christus.
18 Laat u niet de prijs ontzeggen door iemand die behagen schept in nederigheid en engelenverering, intreedt in wat hij niet gezien heeft, zonder reden gewichtig doet door zijn vleselijke denken,
19 en zich niet houdt aan het hoofd, waaruit het hele lichaam, dat van banden en pezen voorzien is en daardoor samengevoegd, opgroeit door de groei die van God komt.
20 Als u dan met Christus de grondbeginselen van de wereld bent afgestorven, waarom laat u zich dan, alsof u nog in de wereld leeft, bepalingen opleggen

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 07 aug 2012 09:50

boer schreef:Volgens mij is de in markus 16;2 genoemde dag de eerste sabbat na Pesach, en de daarop volgende dag , in vers 9, de dag der Eerstelingen.

Cicero schreef:Waarom denk je dat? Waar is je onderbouwing? Het gaat toch om dezelfde dag? En Pesach of Eerstelingen is toch helemaal niet relevant in de context?
16:2 τῇ μιᾷ τῶν σαββάτων op de eerste dag van de week/na de sabbat
16:9 πρώτῃ σαββάτου toen Jezus was opgestaan op de eerste dag van de week/na de sabbat.

bovendien staat in 16,1: Toen de sabbat voorbij was, kochten Maria uit Magdala en Maria de moeder van Jakobus, en Salome geurige olie om hem te balsemen.

Dan krijg je volgens mij een rare chronologie:
(16,1) de sabbat na pasen is voorbij
(16,2) opeens weer terug naar de eerste sabbat om te balsemen, zonder dat ze spullen hadden gekocht. (En Jezus was al opgestaan, want graf was leeg)
(16,9) dag der eerstelingen volgens boer: "Toen hij vroeg op de (eerste dag van de week) dag der Eerstelingen uit de dood was opgestaan,..."

Ik snap het zo niet meer

antoon

Berichtdoor antoon » 07 aug 2012 10:39

Ik lees hier en schud mijn hoofd.
het is toch zo simpel als men de bijbel laat spreken.
kom je er niet uit dat is kennis van de Griekse taal een pre
kom je er nog niet uit beschouw dan het karakter van onze God en zijn handelen een ultiem en laatste hof van beroep
de opstanding was gewoon op zondagmorgen, zijn dood op vrijdagmiddag enige uren voor het ingaan van de sabbat
De vrouwen deden snel het hoogstnoodzakelijke op zondagmorgen toen ze weer mochten werken wilden zij waarschijnlijk de klus afmaken

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 07 aug 2012 10:55

blijblij schreef:zegt wie?
het griekse woord voor een/eerste is: eis (m), mia (v) en ev (o)
Een auteur die een fatsoenlijk geschrift achter wil laten pakt netjes het telwoord dat past bij sabbaton. (in dit geval "ev")

volgens jou staat er zoiets als: het fiets
Da klop nie... Iedere auteur zou dit verbeteren (en anders wel een kopiist), maar schijnbaar zegt het hier iets:
zoals Cicero al aangeeft gebeurt hetzelfde in gen 8,2.

En als het wel een foutje is dan kan de auteur geen grieks. Hoe zit het dan met de inspiratie?

edit: zie nu dat boer zelf al "dag" invult na mia: dat kan inderdaad. Maar wat het betekent?

Ondanks het meervoud ''sabbaton'' in matth 28;1, heb je zeker ook al enkelvoud van gemaakt om de leer kloppend te krijgen?
En ja Cicero, je weet toch dat er die week 2 sabbatten waren?of is je talenkennis beter dan je joodse feesten -kennis ;) ?

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 07 aug 2012 10:58

boer schreef:En ja Cicero, je weet toch dat er die week 2 sabbatten waren?of is je talenkennis beter dan je joodse feesten -kennis ;) ?

In ieder geval is zijn grammaticale kennis duidelijker, helderder en ook onderbouwd. En dat is wat anders dan het kloppend maken naar jouw denksysteem.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 07 aug 2012 11:16

2 zevende dagen in een week kan niet.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 07 aug 2012 11:55

blijblij schreef:2 zevende dagen in een week kan niet.

Sabbth betekent ophouden, in de week van Jezus' lijden en sterven waren er 2 sabbatten, maar als je de joodse feesten, wat eigenlijk de feesten des Heeren zijn, compleet negeert, kom je inderdaad tot zulke conclusies.
Lees lev 23:21 maar, lees je wat een wekelijkse sabbat inhoudt, en laat dat nou net díe dag zijn, waar het over gaat..

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 07 aug 2012 12:02

in heel leviticus 23 worden de feestdagen geen sabbat genoemd.
het zijn heilige samenkomsten: מִקְרָאֵי קֹדֶשׁ

3 Zes dagen kun je werken, maar de zevende dag is het sabbat,

7 De eerste dag moet je als heilige dag samen vieren; je mag dan niet werken.

en dag die niet de 7e is kan nooit een sabbat zijn.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 07 aug 2012 12:05

Precies. Er is geen enkel bewijs voor 2 sabbatten in die week. Sterker nog, er is verpletterend bewijs tegen. Neem bijvoorbeeld Lucas, die schrijft dat op vrijdag de sabbat (enkelv.) voor de deur stond en dat de vrouwen de sabbat (ev.) rustten en dan de volgende dag (eerste dag der week) naar het graf gaan.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 07 aug 2012 13:03

Cicero schreef:Precies. Er is geen enkel bewijs voor 2 sabbatten in die week. Sterker nog, er is verpletterend bewijs tegen. Neem bijvoorbeeld Lucas, die schrijft dat op vrijdag de sabbat (enkelv.) voor de deur stond en dat de vrouwen de sabbat (ev.) rustten en dan de volgende dag (eerste dag der week) naar het graf gaan.

De grondtekst in matth 28;1 heeft het over sabbatten.
Meervoud.

Terug naar “[Religie] - Open forum”