Zondag rustdag of herdenkingsdag?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Re: Zondag rustdag of herdenkingsdag?

Berichtdoor Janvanverweg » 04 aug 2012 12:06

pitboel schreef:Oh? En dit dan? :
"Gedenk de sabbatdag, dat gij die heiligt. Zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen. Maar de zevende dag is de sabbat des HEEREN uws Gods; dan zult gij geen werk doen, gij, noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw dienstknecht, noch uw dienstmaagd, noch uw vee, noch uw vreemdeling, die in uw poorten is. Want in zes dagen heeft de HEERE de hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is, en Hij rustte ten zevende dage. Daarom zegende de HEERE de sabbatdag, en heiligde denzelven."
Waarop Jezus antwoorde met: ‘
Marcus 2:27 schreef:De sabbat is er voor de mens, en niet de mens voor de sabbat

Jezus ging zo vrij met de sabbat om dat het de religieuze mensen aanstoot gaf.
Voor jezus was elke dag Sabbat omdat Hij vanuit de (sabbats-) rust leefde. ook wij worden opgeroepen om dagelijks in en vanuit die rust te leven.

terug grijpen op het OT als het NT de zaak specifiek benoemd is teruggrijpen op wat metChristus verouderd is. we leven nu met Christus in een nieuw verbond, met de vloek verbroken en in de vrijheid: het is alle dagen Sabbat!
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 04 aug 2012 12:08

pitboel schreef:Ehh... dit is een misverstand, sorry. Mijn post was bedoeld als reactie op wat ik in een andere post zag, maar heb die niet geciteerd. Kortom: dat Mozes de stenen tafelen kapot sloeg heeft hier allemaal niets mee te maken! Dat heb ik bedoeld.

Wat zie ik nu?! We zijn het eens!! Let's shake hands...

Wel blijf ik het jammer vinden dat u voor de zoveelste keer geen verantwoording aflegt van wat u hier in het rond roept. Het begint er op te lijken dat u als alias hier vuurtjes stookt, alleen om reacties op te roepen. Nogmaals: jammer. Ik zou zeggen: maak er maar een heeele lange vakantie van...

Toe maar, ga je me nog u noemen ook :wink: Fikkie stoken laat ik jou over, jij bent er veel beter in.
Het zou heel fijn zijn als je de topictitel eens in acht neemt, laat dan die ZONdag maar even zitten.
Nogmaals, ZONdag, hoe zien we die, als rustdag (verreweg de meesten zien dit gelukkig zo) of herdenkingsdag, nuanceverschil slechts, of toch een wezenlijk punt?
En als al die sabbathvierders nu eens in een eigen topic de zaterdag gaan bespreken, zou heel fijn zijn.
Dank U wel :D

Riska

Berichtdoor Riska » 04 aug 2012 12:08

pitboel schreef:Uit de tijd dat er nog zo ongeveer één christelijke kerk was. Hetgeen overigens ver voor Constantijn was. De kerk, met de gemeente van Rome als belangrijkste vertegenwoordiger, heeft al vroeg uit aversie tegen alles wat Joods was zich ook afgezet tegen de sabbat. Overigens was die aversie zeer wel te begrijpen want er was gewoon keiharde vervolging vanuit het 'Joodse kamp' tegen christenen en vooral tegen christenen uit de Joden.
De zondag is ingesteld door Constantijn, om eenheid te krijgen.
Het had op zich dus helemaal niets met vervolging te maken.
En ja "Rome" had veel invloed. Als het niet van keizers kwam, kwam het, later, wel van de RK.
Pas ten tijde van de Reformatie werd de macht van "Rome" minder, in ieder geval in de westerse wereld.

Eerder vraag je aan mij, toen ik aangaf dat Jezus een Jood was, "maar christenen volgens Jezus toch"? Ja natuurlijk volgen ze Jezus. Hij heeft de Thora uitgelegd, zoals bedoeld. Hij heeft de wet in het juiste kader gezet: geen stok om te slaan, maar een staf om te gaan. Hij heeft die wet vervuld zegt Hij. Want geen mens kan de wet houden, maar Hij heeft door Zijn dood en opstanding die wet gezet waar hij hoort: die staf om mee te gaan. Een richtlijn. Geen wee je gebeente...

Zoals eerder gezegd door een aantal mensen - lees het hele lange topic maar door - het gaat om de intentie, om wat bedoeld was: rust te krijgen en/of te nemen... Het is niet goed dat de mens maar doorholt.... het is goed dat de mens tijd heeft om zich te bezinnen en het lichaam te laten herstellen.

pitboel
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor pitboel » 04 aug 2012 12:56

schelpje3 schreef:Het zou heel fijn zijn als je de topictitel eens in acht neemt, laat dan die ZONdag maar even zitten.

Het zou ook heel fijn zijn als u de postings van degene die dit topic startte nog eens zou herlezen, die geven beter aan wat met dit topic bedoeld wordt dan wat u beschrijft.
Nog beter is het wanneer u de consequentie trekt uit uw eigen eerste posting op dit topic. Ga naar pagina 1, lees het derde bericht, zijnde uw eerste post, en handel daarnaar.

pitboel
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor pitboel » 04 aug 2012 13:06

Riska schreef: De zondag is ingesteld door Constantijn, om eenheid te krijgen.
Het had op zich dus helemaal niets met vervolging te maken.

Riska, vermoedelijk bent u nog niet volledig ingelicht. Ik overigens ook niet, maak u geen zorgen.
Wel kan ik u voor uitbreiding van uw kennis het boek aanraden van Samuele Bacchiocchi, die diepgravend studie heeft gemaakt van het historische verloop 'van sabbat naar zondag'.
http://en.wikipedia.org/wiki/Samuele_Bacchiocchi

Alsmede dit document (volgens mij al eerder in dit topic genoemd, maar weet ik niet zeker; wie dit hele lange topic van buiten kent zou het kunnen weten...):
https://openaccess.leidenuniv.nl/bitstr ... sequence=1

Ik zeg niet dat genoemde bronnen alle waarheid bevatten m.b.t. de geschiedenis van de zondag, maar hetgeen ik hierboven van u citeer behoeft nuancering, waartoe deze bronnen nuttig zouden kunnen zijn....

pitboel
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor pitboel » 04 aug 2012 13:29

Riska schreef:... Hij heeft de Thora uitgelegd, zoals bedoeld. Hij heeft de wet in het juiste kader gezet: geen stok om te slaan, maar een staf om te gaan. Hij heeft die wet vervuld zegt Hij. Want geen mens kan de wet houden, maar Hij heeft door Zijn dood en opstanding die wet gezet waar hij hoort: die staf om mee te gaan. Een richtlijn. Geen wee je gebeente...

...het gaat om de intentie, om wat bedoeld was: rust te krijgen en/of te nemen... Het is niet goed dat de mens maar doorholt.... het is goed dat de mens tijd heeft om zich te bezinnen en het lichaam te laten herstellen.
Kijk, en dit ben ik geheel met u eens.
Daarom kan ik ook weinig met dit volgende, hoe mooi het taalkundig en theologisch ook klinkt:
Janvanverweg schreef:Voor Jezus was elke dag Sabbat omdat Hij vanuit de (sabbats-) rust leefde. ook wij worden opgeroepen om dagelijks in en vanuit die rust te leven.

terug grijpen op het OT als het NT de zaak specifiek benoemd is teruggrijpen op wat metChristus verouderd is. we leven nu met Christus in een nieuw verbond, met de vloek verbroken en in de vrijheid: het is alle dagen Sabbat!

God gaf een orde voor ons dagelijks leven. Een patroon van zeven dagen waarvan de laatste een rustdag. En Hij heeft dit nooit veranderd.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 04 aug 2012 13:58

pitboel schreef:Het zou ook heel fijn zijn als u de postings van degene die dit topic startte nog eens zou herlezen, die geven beter aan wat met dit topic bedoeld wordt dan wat u beschrijft.
Nog beter is het wanneer u de consequentie trekt uit uw eigen eerste posting op dit topic. Ga naar pagina 1, lees het derde bericht, zijnde uw eerste post, en handel daarnaar.

Woef, heb jij ewan gebeten? Die zie ik hier nl niet meer :-k
Dan had "ewan" dit topic een andere naam moeten geven!
Zondag rustdag. Om die vraag gaat het.
En ja, dan is een slotje nu niet eens zo'n gek idee. Want de rest is het al meer dan moe geworden en ik intussen ook.
Bye bye topic :D

mohamed

Berichtdoor mohamed » 04 aug 2012 18:37

boer schreef:iedere dag geestelijk sabbat, voor de gelovige die Rust gevonden heeft.

Prachtige eindconclusie! =D>

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 04 aug 2012 19:34

Helemaal mee eens.
Maar als de titel nu eens iets Bijbelser wordt getrokken, waar gesproken wordt "Op de eerste dag der week gingen.."
Dan is dat hoe danook de eerste dag der week, hoe je die ook noemt. We beginnen toch te tellen bij Zondag en niet bij Maandag? En ook in de bedelingenleer is de 1 en de 8 paralel. De nieuwe schepping die vorm krijgt in een nieuwe hemel en een nieuwe aarde krijgt letterlijk gestalte op de 8e dag.
Een geestelijke nieuwe schepping krijgt gestalte bij wedergeboorte, de opstanding van Christus dus ook de 1e of 8e dag.
Genesis 1 vers spreekt 3 spreekt over scheiding tussen het Licht en de duisternis en dat is precies wat gebeurt bij wedergeboorte. 2 Kor. 4 vers 6"Want God, Die grezegd heeft dat het licht uit de duisternis zou schijnen is Degene, Die in onze harten geschenen heeft, om te geven verlichting der kennis der heerlijkheid van God in het aangezicht van Jezus Christus"
Dit wordt tegen gelovigen gezegd onder het nieuwe verbond.
Als je niet gelooft dat wij als gelovigen van na de opstanding onder het nieuwe verbond, blijf je een probleem houden.

Dan nog een vraag:
Vers 31 zegt: "Toen was het avond geweest en morgen geweest de 6e dag, dat werd gezegd bij alle dagen.
Opvallenderwijs is het zo dat elders de sabbath begint om 6 uur pm.
En nu kom ik toch uit op 6 uur in de morgen, of heb ik dat mis?
Dit even terzijde in het kader van de sabbath.

Want het is Bijbels gezien een feit dat "Op de eerste dag der week" de Here Jezus opstond uit de doden dan wel uit de dood.
En ik meen dat we die dag vieren of gedenken in de vorm van een rustdag. Omdat voor mij, (want ik ben aanhanger van de bedelingenleer) zoals gezegd de 7e bedeling spreekt van de 1000 jaar, waar ook bepaalde offers halverwege de 70e week van Daniël zullen ophoudenen dat zal toch ook niet zonder reden zijn?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 04 aug 2012 20:18

Wilsophie schreef:waar ook bepaalde offers halverwege de 70e week van Daniël zullen ophoudenen dat zal toch ook niet zonder reden zijn?

Mee eens en wist je dat het dagelijkse offer al is opgehouden sinds het jaar 70 na Christus?

Riska

Berichtdoor Riska » 04 aug 2012 20:30

Bij de Joden geldt dat de dag 's avonds begint bij zonsondergang en ophoudt bij zonsondergang de volgende dag.
Wij zeggen: dag en nacht, zij zeggen: nacht en dag.
"Het was avond geweest, het was morgen geweest" houdt dus gewoon een dag in.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 04 aug 2012 20:38

Duidelijk , dank je wel.

Riska

Berichtdoor Riska » 04 aug 2012 20:45

Ik kan je er een heel leuk voorbeeld van geven.
Een heel aantal jaren geleden was ik met de kerkelijke gemeente van mijn zus in Israël.
We waren in Eilat. Vanaf vrijdagavond, van zonsondergang af, was het stil op straat. Maar na zonsondergang de zaterdagavond dus, flaneerden alle jongelui door de straten. De sabbat was over en dus was er een vrije avond, waarin alles (nou ja, binnen het betamelijke natuurlijk) weer mogelijk was. Op een plein werd gedanst en toneel gespeeld. Dat soort dingen dus. En op wat voor ons de zondag was, was voor hen weer een gewone werkdag...

pitboel
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor pitboel » 04 aug 2012 22:27

Wilsophie schreef:Want het is Bijbels gezien een feit dat "Op de eerste dag der week" de Here Jezus opstond uit de doden dan wel uit de dood.
Ehm, Wilsophie, zolang niemand kan zeggen waarom vertaald is met "de eerste dag der week" in plaats van wat de oorspronkelijke tekst vermeldt: "één der Sabatten", houd ik het voorzichtigheidshalve op de opstandingsdag op Sabbat.
Maar nog afgezien daarvan wil ik u wel vragen: kunt u één bijbelvers aanwijzen waarin staat dat Hij op "de eerste dag der week" is opgestaan? Eéntje maar... a.u.b.? Hopelijk gaat u niet Schelpje3 achterna in het niet onderbouwen c.q. verantwoorden van gedane claims.

Het zal u misschien verbazen maar de Bijbel vermeldt niet expliciet wanneer Hij is opgestaan. Wel wanneer het lege graf gevonden is maar niet wanneer Hij opstond. Hooguit is het te berekenen.
Als nu niet is uit te sluiten dat Hij op een andere dag opstond dan wat wij nu 'zondag' noemen, wat is dan het belang om bovenstaand citaat als feit te claimen...? Mogelijk zal alles wat hiervan afhangt eens ineen storten. Bijvoorbeeld als blijkt dat de 14e Nisan in Jezus' stervensjaar op 'woensdag' viel. U weet wel: dan is de kruisiging, Zijn Offer op 3,5 dag; precies op de helft van de week.

Graag laat ik me dus dat bijbelvers aanduiden...

Edited: 5/8/12; storende verschrijving hersteld: een der sabbatten ipv een de sabbatten
Laatst gewijzigd door pitboel op 05 aug 2012 15:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 04 aug 2012 23:09

De opstandingsdag was op 17 Nisan, dezelfde datum waarop de ark vast liep op de Ararat.
Dezelfd dag waarop de Israëlieten in de woestijn aankwamen.

Marcus 16 vers 2 "en zeer vroeg op de eerste der week kwamen zij tot hetgraf.
En zij zagen dat de steen was afgewenteld.
Johannes 20 vers 1 "en op de eerste der week ging Maria Magdeléna als het nog duister was, naar het graf en zag dat de steen was weggenomen.
Op welk uur de Heer was opgestaan staat nergens in de Bijbel.

Terug naar “[Religie] - Open forum”