Nou ja...!? Dat is toch van een totaal andere orde?boer schreef:Vergeet ook niet dat Jezus van zichzelf en Zijn Vader zegt, dat ze iedere dag werken!
Sorry hoor maar hier schiet mijn fantasie te kort; dit kan ik even niet plaatsen...
Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Nou ja...!? Dat is toch van een totaal andere orde?boer schreef:Vergeet ook niet dat Jezus van zichzelf en Zijn Vader zegt, dat ze iedere dag werken!
Faramir schreef:Was Calvijn ook niet degene die op kerstavond al scheldend en tierend voorbijlopende kerkgangers erop wees dat Christus echt niet op 24 december was geboren?
pitboel schreef:Nou ja...!? Dat is toch van een totaal andere orde?
Sorry hoor maar hier schiet mijn fantasie te kort; dit kan ik even niet plaatsen...
100% eens.boer schreef:Ja het is wel van een andere orde, zoals je het begreep, denk ik, maar waar ik de nadruk op wil leggen is dat het niet zo kan zijn dat God de zaterdag, en Jezus de zondag als rustdag heeft ingesteld.
Beiden zijn één en dezelfde, van dezelfde orde.
Dat joden nu de zaterdag houden en veel christenen de zondag, zonder 1 woord van duidelijk schriftbewijs, daar doel ik eigenlijk op.
maar goed, één der sabbatten is vertaald naar eerste dag der week, en daar is alles mis gegaan denk ik.
Want de eerste der sabbatten verwijst altijd naar de sabbatten van het wekenfeest, maar omdat we door roomse dwang tijdens de eerste eeuwen al, destijds, totaal ontjoodst zijn, weten velen nauwelijks wat het wekenfeest inhield,terwijl de joodse feesten juist zulke belangrijke ceremoniele voorafschaduwingen zijn, van wat Jezus vervuld heeft.
pitboel schreef:Ik denk niet dat "Onder het oude verbond de sabbat werd gehouden omdat die vooruitwijst naar de eeuwige rust in Christus en dat is waarom het zo belangrijk was voor God."
Maar: Onder het oude verbond werd de sabbat gehouden omdat dit Gods gebod was. En God gaf dat gebod omwille van Israël, omdat het goed was/is voor mens en dier. Tegelijk herinnerde Hij het volk Israël aan de uittocht uit Egypte. En de keuze voor juist deze dag was omdat de Schepper op deze dag rustte van Zijn scheppingswerk, en daarom deze dag apart zette, een aparte status gaf. Tot een eeuwige inzetting, voor Zijn volk, dat dan weer wel.
pitboel schreef:Ingewikkelder is het niet mijns inziens.
Maar toegegeven, ik heb de brief aan de Hebreeën, hoofdstuk 4, 8 en 10 nog niet met het oog hierop gelezen; dit hoop ik direct te doen zo meteen. Bedankt i.e.g. voor de aanwijzing.
pitboel schreef:Het citaat is al van een tijdje geleden maar misschien kan Wilsophie dit alsnog vanuit de Bijbel nader (aan)duiden?
schelpje3 schreef:Boer: Je zou ook eens het oude testament moeten lezen!
De zondag is een rustdag en geen herdenkingsdag.
Wilsophie schreef:Dat is juist, maar wel een dag die gegeven is aan het volk van God onder het oude verbond, en dan niet de zondag maar de zaterdag.Wees dan consequent en houd die dag in ere op zaterdag als je denkt dat het ook voor de heidenen geldt.
De Hebr. brief legt heel duidelijk uit dat met Israël een nieu verbond opgericht zal worden waar ook de offers een andere instelling zullen krijgen.
Geciteerd uit Jeremia en het de stelling is zondag een rustdag of herdenkingsdag?
Het is geen van beiden. De stelling is niet Bijbels.
Tenzij je vindt dat de opstandingsdag in de zondag wordt gememoreerd en de opstanding in de zondag.
Maar dat is ook niet Bijbels want iedere gelovige van nu leeft elke dag vanuit de opstanding en kan hij met Paulus zeggen, "Mij zijn alle dagen gelijk">
schelpje3 schreef:Voor mij is het de zondag, net zoals zoveel anderen.
KOM EENS UIT JE COCON van betweterigheid en gun de vrijheid die je zelf zo graag wenst.
De invoering van de zondag als rustdag in plaats van de zaterdag vond plaats onder de Romeinse keizer Constantijn de Grote (Constantinus). Door Constantijn werd in een edict in 321 n. Chr. zowel aan zijn heidense als aan zijn christelijke onderdanen de zondag aanbevolen als de ’eerbiedwaardige dag voor de verering van de Zon. Het was zijn manier om de tegenstrijdige religies van het Rijk samen te brengen door iets gemeenschappelijks onder hen in te stellen. Het christendom werd overigens pas decennia later verplicht dan wel staatsgodsdienst. De zondag in plaats van de zaterdag was een van de zaken waarin het christendom zich duidelijker ging afscheiden van het jodendom.
Faramir schreef:Dat een officiële vastlegging pas in jaar x door persoon y of concilie z was wil niet zeggen dat het daarvoor niet tot het geloof en de geloofspraktijk hoorde.
Voor de rest is het uitermate boeiend om een gesprek als deze te volgen van een afstandje als min of meer buitenstaander.Ga dus gerust verder.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten