Zondag rustdag of herdenkingsdag?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

pitboel
Verkenner
Verkenner

Re: Zondag rustdag of herdenkingsdag?

Berichtdoor pitboel » 31 jul 2012 23:14

boer schreef:Vergeet ook niet dat Jezus van zichzelf en Zijn Vader zegt, dat ze iedere dag werken!
Nou ja...!? Dat is toch van een totaal andere orde?
Sorry hoor maar hier schiet mijn fantasie te kort; dit kan ik even niet plaatsen...

pitboel
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor pitboel » 31 jul 2012 23:18

Faramir schreef:Was Calvijn ook niet degene die op kerstavond al scheldend en tierend voorbijlopende kerkgangers erop wees dat Christus echt niet op 24 december was geboren?

Ehh ... bron #-o?
Daar bent u normaal gesproken best wel goed in... 8)

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 31 jul 2012 23:49

pitboel schreef:Nou ja...!? Dat is toch van een totaal andere orde?
Sorry hoor maar hier schiet mijn fantasie te kort; dit kan ik even niet plaatsen...

Ja het is wel van een andere orde, zoals je het begreep, denk ik, maar waar ik de nadruk op wil leggen is dat het niet zo kan zijn dat God de zaterdag, en Jezus de zondag als rustdag heeft ingesteld.
Beiden zijn één en dezelfde, van dezelfde orde.
Dat joden de zaterdag houden en veel christenen nu de zondag, zonder 1 woord van duidelijk schriftbewijs, laat staan een legitieme verordening daartoe, daar doel ik eigenlijk op.
Maar goed, ''eerste der sabbatten'' is vertaald naar ''eerste dag der week'', en daar is alles mis gegaan denk ik.
Want de eerste der sabbatten verwijst altijd naar de sabbatten van het wekenfeest, maar omdat we door roomse dwang tijdens de eerste eeuwen destijds, totaal ''ontjoodst zijn'', weten velen nauwelijks wat het wekenfeest inhield, terwijl de joodse feesten juist zulke belangrijke ceremoniele voorafschaduwingen zijn, van wat Jezus vervuld heeft.
Laatst gewijzigd door boer op 01 aug 2012 11:02, 1 keer totaal gewijzigd.

pitboel
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor pitboel » 01 aug 2012 08:46

boer schreef:Ja het is wel van een andere orde, zoals je het begreep, denk ik, maar waar ik de nadruk op wil leggen is dat het niet zo kan zijn dat God de zaterdag, en Jezus de zondag als rustdag heeft ingesteld.
Beiden zijn één en dezelfde, van dezelfde orde.
Dat joden nu de zaterdag houden en veel christenen de zondag, zonder 1 woord van duidelijk schriftbewijs, daar doel ik eigenlijk op.
maar goed, één der sabbatten is vertaald naar eerste dag der week, en daar is alles mis gegaan denk ik.
Want de eerste der sabbatten verwijst altijd naar de sabbatten van het wekenfeest, maar omdat we door roomse dwang tijdens de eerste eeuwen al, destijds, totaal ontjoodst zijn, weten velen nauwelijks wat het wekenfeest inhield,terwijl de joodse feesten juist zulke belangrijke ceremoniele voorafschaduwingen zijn, van wat Jezus vervuld heeft.
100% eens.
Vraag me echter af in hoeverre de sabbat überhaupt tot de feesten dient te worden gerekend. Het valt als rustdag / speciale weekdag in een andere categorie. Vergelijking met overige feesten gaat dus mank. Is inderdaad ten onrechte op de grote hoop van Joodse rituelen gegooid en als kind met het badwater weggegooid. Denk ik...

mohamed

Berichtdoor mohamed » 01 aug 2012 08:51

pitboel schreef:Ik denk niet dat "Onder het oude verbond de sabbat werd gehouden omdat die vooruitwijst naar de eeuwige rust in Christus en dat is waarom het zo belangrijk was voor God."

Maar: Onder het oude verbond werd de sabbat gehouden omdat dit Gods gebod was. En God gaf dat gebod omwille van Israël, omdat het goed was/is voor mens en dier. Tegelijk herinnerde Hij het volk Israël aan de uittocht uit Egypte. En de keuze voor juist deze dag was omdat de Schepper op deze dag rustte van Zijn scheppingswerk, en daarom deze dag apart zette, een aparte status gaf. Tot een eeuwige inzetting, voor Zijn volk, dat dan weer wel.

Ja, precies, zodat jij en ik voor eeuwig het werk voor de joden op zaterdag kunnen verzetten. :mrgreen:
pitboel schreef:Ingewikkelder is het niet mijns inziens.

Maar toegegeven, ik heb de brief aan de Hebreeën, hoofdstuk 4, 8 en 10 nog niet met het oog hierop gelezen; dit hoop ik direct te doen zo meteen. Bedankt i.e.g. voor de aanwijzing.

Op de beurs is handelen met voorkennis weliswaar ongepast, maar de waarheid is niet te koop dus dien je je te verdiepen waar mogelijk. Hebben de profeten niet duidelijk gemaakt wat er gebeurt als God de mensen die jij zijn volk noemt een verplichte vrije dag geeft? De sabbat werd immers voortdurend ontheiligd zodat deze dag de joden en hun kinderen tot een strik werd.

18 Maar Ik zeide tot hun kinderen in de woestijn: Wandelt niet in de inzettingen van uw vaderen, en onderhoudt hun rechten niet, en verontreinigt u niet met hun drekgoden. [van de vaderen]
19 Ik ben de HEERE, uw God, wandelt in Mijn inzettingen, en onderhoudt Mijn rechten, en doet ze.
20 En heiligt Mijn sabbatten, en zij zullen tot een teken zijn tussen Mij en tussen u, opdat gij weet, dat Ik, de HEERE, uw God ben.
21 Maar die kinderen waren ook weerspannig tegen Mij; zij wandelden niet in Mijn inzettingen, en Mijn rechten namen zij niet waar, om die te doen; welke, zo een mens ze doet, zal hij daardoor leven; zij ontheiligden Mijn sabbatten, dat Ik zeide, Mijn grimmigheid te zullen uitgieten over hen, volbrengende Mijn toorn tegen hen in de woestijn.
22 Doch Ik keerde Mijn hand af, en deed het om Mijns Naams wil, opdat hij voor de ogen der heidenen niet zou ontheiligd worden, voor wier ogen Ik hen uitgevoerd had.
23 Ik hief ook Mijn hand tot hen op in de woestijn, dat Ik hen verspreiden zou onder de heidenen, en hen verstrooien in de landen;
24 Omdat zij Mijn rechten niet gedaan hadden, maar Mijn inzettingen verworpen en Mijn sabbatten ontheiligd hadden, en hun ogen achter de drekgoden van hun vaderen waren.
25 Daarom gaf Ik hun ook inzettingen, die niet goed waren, en rechten, waarbij zij niet leven zouden.

Jezus toonde duidelijk aan dat het houden van de sabbat verworden was tot een dag waarop de joden er druk aan werkten om de zoon van God te kunnen vangen. Dus in die tijd werd de rustdag gruwelijk ontheiligd als je bedenkt dat Jezus de zoon is in wie God zo'n welbehagen heeft, dat hij hem alle macht gaf en zijn koninkrijk schonk. De sabbat was dus met recht verworden tot een overtreding waarbij zij niet zouden leven.

Lees de hoofdstukken maar eens waar ik naar verwees, want er is geen denken aan dat de sabbat nu nog een eeuwige inzetting is. Ook van de levieten werd gezegd dat zij voor altijd priester zouden zijn (Numeri 25,13) maar zijn er soms nog levieten die dienst doen?

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 02 aug 2012 12:01

pitboel schreef:Het citaat is al van een tijdje geleden maar misschien kan Wilsophie dit alsnog vanuit de Bijbel nader (aan)duiden?

Hebr 8vers 7 zegt o.a. over het oude verbond het volgende met een citaat uit Jeremia. ( het langste citaat in de Hebr. brief)
"Want indien dat eerste verbond onberispelijk geweest was, zo zou voor het 2e geen plaats zijn geweest, want hen berispende zegt Hij tot hen: "Ziet de dagen komen, spreekt de HEERE en Ik zal over het huis Isaëls en over het huis van Juda een nieuw verbond oprichten; Niet naar het verbond dat Ik met hun vaderen gemaakt heb, ten dag als Ik hen bij de hand nam, om hen uit Egypteland te leiden, want zij zijn in dit mijn verbond niet gebleven en Ik heb op hen niet geacht zegt de HEERe.
Want dit is het verbond, dat Ik met het huis Isaëls maken zal na die dagen zegt de Heer: Ik zal Mijn wetten in hun verstnd geven en in hun harten zal Ik die inshrijven. en Ik zal hun tot een God zijn en zij zullen Mij tot een volk zijn enz."

Er ligt dus nog een toekomst in het verschiet waarbij de rustdag nog een rol zal spelen, maar onder een ander verbond.

Mozes gooide de stenen tafelen stuk als een profeet.
M.a.w. hij wist toen al dat die wetten zijn kracht zouden verliezen zo ook is de sabbath een verwijzing naar hoger doeleinden.

Het judaisme uitgebeeld in het gouden kalf was opgericht door de zonen van Aäron , echter nu geldt de orde van het priesterschap van Melcizédek.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 02 aug 2012 13:45

Col2:16
Laat dan niemand u blijven oordelen in zake eten en drinken, of op het stuk van een feestdag, nieuwe maan, of sabbat., dingen die een schaduw zijn van hetgeen komen moest (verleden tijd) terwijl de werkelijkheid van Chrsistus IS,. (tegenwoordige tijd)

Hoeveel duidelijker had de apostel moeten zijn?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 02 aug 2012 13:46

Boer: Je zou ook eens het oude testament moeten lezen!
De zondag is een rustdag en geen herdenkingsdag.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 02 aug 2012 14:30

schelpje3 schreef:Boer: Je zou ook eens het oude testament moeten lezen!
De zondag is een rustdag en geen herdenkingsdag.

Dat is juist, maar wel een dag die gegeven is aan het volk van God onder het oude verbond, en dan niet de zondag maar de zaterdag.Wees dan consequent en houd die dag in ere op zaterdag als je denkt dat het ook voor de heidenen geldt.

De Hebr. brief legt heel duidelijk uit dat met Israël een nieu verbond opgericht zal worden waar ook de offers een andere instelling zullen krijgen.
Geciteerd uit Jeremia en het de stelling is zondag een rustdag of herdenkingsdag?
Het is geen van beiden. De stelling is niet Bijbels.
Tenzij je vindt dat de opstandingsdag in de zondag wordt gememoreerd en de opstanding in de zondag.
Maar dat is ook niet Bijbels want iedere gelovige van nu leeft elke dag vanuit de opstanding en kan hij met Paulus zeggen, "Mij zijn alle dagen gelijk">

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 02 aug 2012 14:48

Wilsophie schreef:Dat is juist, maar wel een dag die gegeven is aan het volk van God onder het oude verbond, en dan niet de zondag maar de zaterdag.Wees dan consequent en houd die dag in ere op zaterdag als je denkt dat het ook voor de heidenen geldt.

De Hebr. brief legt heel duidelijk uit dat met Israël een nieu verbond opgericht zal worden waar ook de offers een andere instelling zullen krijgen.
Geciteerd uit Jeremia en het de stelling is zondag een rustdag of herdenkingsdag?
Het is geen van beiden. De stelling is niet Bijbels.
Tenzij je vindt dat de opstandingsdag in de zondag wordt gememoreerd en de opstanding in de zondag.
Maar dat is ook niet Bijbels want iedere gelovige van nu leeft elke dag vanuit de opstanding en kan hij met Paulus zeggen, "Mij zijn alle dagen gelijk">

Ik zou meedoen hoor Wilsophie, maar het heeft weinig zin, ik zit dan in mn eentje in de kerk, zonder kr en dominee. :wink: En ik ben niet van plan over te stappen naar een kerkverband waarin de zaterdag wordt "gehouden". Het is hier op zondag al behoorlijk onrustig, in vergelijking met 20 jaar geleden. Op zaterdag heb je helemaal niet het gevoel dat het rustdag is. :(

Sjaak84
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Sjaak84 » 02 aug 2012 15:32

schelpje3 schreef:Voor mij is het de zondag, net zoals zoveel anderen.
KOM EENS UIT JE COCON van betweterigheid en gun de vrijheid die je zelf zo graag wenst.

Waar staat het in de bijbel dat het op een zondag is? Ik lees altijd dat de rustdag de sabbat is en dat is zaterdag.
What can be asserted without evidence can be dismissed without evidence

Christopher Hitchens

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 02 aug 2012 19:59

Sjaak84 heeft in deze gewoon gelijk.
Er staat in de bijbel geen enkele legitimatie voor een zondagse rust. Punt.
En de zaterdagse rust was een verbond tussen God en de joden.
Willen we daarbij horen, moet je laten besnijden. WIl je tot het geestelijke Israel behoren, besnijdt dan uw hart, en leef!
En wees geestelijk, want we zijn door de geest verzegeld , toen we tot geloof kwamen.
En die houden we als onderpand tot we een nieuw lichaam krijgen.
Zo is het nog steeds, waar je ook kijkt in de wereld, de joden houden de sabbat .
op de door God vastgestelde tijden, die beginnen en eindigen rondom zonsondergang.
Stoffelijk, zichtbaar, naar de letter der wet.
De letter die doodt, de Geest maakt levend.

Sjaak84
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Sjaak84 » 02 aug 2012 20:22

Ik las dit op wikipedia

De invoering van de zondag als rustdag in plaats van de zaterdag vond plaats onder de Romeinse keizer Constantijn de Grote (Constantinus). Door Constantijn werd in een edict in 321 n. Chr. zowel aan zijn heidense als aan zijn christelijke onderdanen de zondag aanbevolen als de ’eerbiedwaardige dag voor de verering van de Zon. Het was zijn manier om de tegenstrijdige religies van het Rijk samen te brengen door iets gemeenschappelijks onder hen in te stellen. Het christendom werd overigens pas decennia later verplicht dan wel staatsgodsdienst. De zondag in plaats van de zaterdag was een van de zaken waarin het christendom zich duidelijker ging afscheiden van het jodendom.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Sabbat_%28christendom%29

Ingevoerd om andere mensen makkelijker in te palmen voor het christelijk geloof. Maar van origine is zaterdag gewoon de rustdag en niet zondag.
What can be asserted without evidence can be dismissed without evidence

Christopher Hitchens

Faramir

Berichtdoor Faramir » 02 aug 2012 20:40

Dat een officiële vastlegging pas in jaar x door persoon y of concilie z was wil niet zeggen dat het daarvoor niet tot het geloof en de geloofspraktijk hoorde.

Voor de rest is het uitermate boeiend om een gesprek als deze te volgen van een afstandje als min of meer buitenstaander. :) Ga dus gerust verder.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 03 aug 2012 12:36

Faramir schreef:Dat een officiële vastlegging pas in jaar x door persoon y of concilie z was wil niet zeggen dat het daarvoor niet tot het geloof en de geloofspraktijk hoorde.

Voor de rest is het uitermate boeiend om een gesprek als deze te volgen van een afstandje als min of meer buitenstaander. :) Ga dus gerust verder.

Je kunt het belang en de duidelijkheid nu wel proberen te vervagen en benevelen door de jaren x te noemen en de concilies y, maar het zijn wel heel belangrijke en nog steeds geldige menselijke veroredingen geweest, waar we nog steeds naar leven en waar we zelfs onze handtekening onder moeten zetten, sinds de ''kerk'' niet langer vervolgd werd, maar zelf vervolger en heerser werd over anderen.
Maar dat terzijde, de heidenen hadden nooit een heilige dag, en hielden ook geen sabbat,, zoals de joden, vandaar dat ER OOK MET GEEN WOORD OVER GEREPT WORDT DOOR PAULUS, DIE ZEGT DAT ons heidenen geen extra last wordt opgelegd.
En daarbij stel ik me een sabbat met regels voor, al dan niet op de verkeerde dag, in plaats van een vrije dag die je kunt benutten om in het Woord te lezen en samenkomsten te houden, en desnoods te gedenken dat Jezus is opgestaan, hoewel de dag waarop Hij is opgestaan helemaal niet van belang is, tenminste ik zie het niet, want wij moeten Hem gedenken naar de Geest, niet naar het lichaam.
2 Cor 5:16.
vandaar dat Paulus ook zegt, dat iedere dag nu hetzelfde is.
iedere dag geestelijk sabbat, voor de gelovige die Rust gevonden heeft.

Terug naar “[Religie] - Open forum”