SGP en CU moeten fuseren

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

boer
Majoor
Majoor

Re: SGP en CU moeten fuseren

Berichtdoor boer » 09 jul 2012 13:54

Optimatus schreef:Dat laatste is niet waar. De EU wordt gevormd door 27 landen en die hebben besloten een aantal zaken op EU-niveau te organiseren. Men is daar dus als land zelf bij geweest. Afschuiven op de EU is mijns inziens niet terecht, ook al bevat dit instituut nogal wat weeffouten.

Als de EU zich zou organiseren als Zwitserland, zou het een heel wat beter systeem zijn.

Sinds het NEE parlementair is omgebogen naar een JA, heb ik alle hoop doen varen.

TKF
Moderator

Berichtdoor TKF » 09 jul 2012 17:16

Graag weer terug naar het onderwerp.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 21 jul 2012 07:43

TKF schreef:Graag weer terug naar het onderwerp.

Toch maar een kiesdrempel instellen. Dan krijg je die fusie al snel en dan?
Ik heb liever geen theocratische partijen in de regering. Dan krijg je een soort christelijke sharia.
Daar hebben we al genoeg onder geleden vroeger. Denk aan verplichte kerkgang, winkelnering, zgn zondagsheiliging etc.
Vroeger (toen er nog mooie zomers waren) mocht je zondags niet naar het strand. Nu ik dat wel mag (van mijzelf)
regent het altijd. Straf op de "zonde" zeker?

maaarten

Berichtdoor maaarten » 21 jul 2012 12:37

hubert schreef:Toch maar een kiesdrempel instellen. Dan krijg je die fusie al snel en dan?
Ik heb liever geen theocratische partijen in de regering. Dan krijg je een soort christelijke sharia.
Daar hebben we al genoeg onder geleden vroeger. Denk aan verplichte kerkgang, winkelnering, zgn zondagsheiliging etc.
Vroeger (toen er nog mooie zomers waren) mocht je zondags niet naar het strand. Nu ik dat wel mag (van mijzelf)
regent het altijd. Straf op de "zonde" zeker?

Ik weet niet waar je woont, maar bij mij schijnt nu het zonnetje, dus ik zou maar snel naar het strand gaan, in plaats van je zo druk te maken om de SGP. Als je strandgang dan weer verzadigt is, heb je zondag alle tijd om naar de Kerk te gaan :D .

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 26 jul 2012 10:32

Ik woon aan de kust en zowel de strand- als kerkgang vind ik verrukkelijk! Zeker gecombineerd op 1 dag!
Maarten schrijft Kerk (met hoofdletter), maar ik neem aan dat hij niet de RKK bedoelt? Die beschouwt zichzelf namelijk als Kerk. De andere kerkgenootschappen zijn dat volgens haar niet!

maaarten

Berichtdoor maaarten » 26 jul 2012 11:43

hubert schreef:Ik woon aan de kust en zowel de strand- als kerkgang vind ik verrukkelijk! Zeker gecombineerd op 1 dag!
Maarten schrijft Kerk (met hoofdletter), maar ik neem aan dat hij niet de RKK bedoelt? Die beschouwt zichzelf namelijk als Kerk. De andere kerkgenootschappen zijn dat volgens haar niet!

Als ik Kerk schrijf, bedoel ik de ware Kerk, de gemeenschap der heiligen, de bruid van Christus, die in vele verschillende kerkverbanden gevonden kan worden. Wanneer ik kerk schrijf, bedoel ik een kerkgenootschap, of een kerkgebouw, of iets dergelijks. Misschien vind je die Kerk bij jou in de buurt wel in een PKN - al dan niet aangesloten bij de gereformeerde bond -, of een CGK, of een GG, of, doe eens gek, in een Evangelische gemeente. Maar dat laat ik maar aan jou over. Zo lang je strandgang niet laat prevaleren over kerkgang, heb ik geen bezwaren tegen naar het strand gaan op zondag hoor.

Calvijn - of andere reformatoren - heeft die overigens ook niet. Strenge zondagsheiliging komt niet uit de reformatie, maar uit de nadere reformatie, dus als je ooit nog boze gereformeerden achter je aan krijgt omdat je op zondag naar het strand gaat, dan kun je je altijd nog beroepen op Calvijn!

Sorry, waar hadden we het ook alweer over? :idea:

Oh ja! Fuseren SGP en CU. Nou, als de SGP komende verkiezingen vrouwen op de kieslijst moet gaan zetten - hoewel ik het schandalig vind dat ze daartoe gedwongen worden - is er in ieder geval weer een verschilletje minder tussen beide partijen.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 26 jul 2012 12:16

maaarten schreef:Oh ja! Fuseren SGP en CU. Nou, als de SGP komende verkiezingen vrouwen op de kieslijst moet gaan zetten - hoewel ik het schandalig vind dat ze daartoe gedwongen worden - is er in ieder geval weer een verschilletje minder tussen beide partijen.
Ik zie een fusie er pas komen als er een kiesdrempel van bijv. 5 zetels komt. De inhoudelijke verschillen tussen beide partijen (SGP rechts in het spectrum, CU links) zijn behoorlijk groot.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Faramir

Berichtdoor Faramir » 26 jul 2012 13:22

elbert schreef:Ik zie een fusie er pas komen als er een kiesdrempel van bijv. 5 zetels komt. De inhoudelijke verschillen tussen beide partijen (SGP rechts in het spectrum, CU links) zijn behoorlijk groot.

Wat zou dan het voordeel van de CU zijn? Aangezien de SGP het dan toch niet meer red zullen de SGP stemmer vrijwel automatisch op de CU stemmen als ze nog christelijk willen stemmen. Alternatieven zijn er niet echt.

En waarom pas fuseren wanneer je min of meer gedwongen wordt door een kiesdrempel? Als dan meningsverschillen dan wel opeens overbrugbaar zijn moet je je denk ik eens achter de oren krabben als partijen.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 27 jul 2012 07:42

Faramir schreef:Wat zou dan het voordeel van de CU zijn?
2 of 3 extra zetels.
Faramir schreef:Aangezien de SGP het dan toch niet meer red zullen de SGP stemmer vrijwel automatisch op de CU stemmen als ze nog christelijk willen stemmen. Alternatieven zijn er niet echt.
Zolang de SGP apart aan de verkiezingen mee zou doen, gaan daar stemmen heen en die zijn dan voor de CU verloren.
Faramir schreef:En waarom pas fuseren wanneer je min of meer gedwongen wordt door een kiesdrempel? Als dan meningsverschillen dan wel opeens overbrugbaar zijn moet je je denk ik eens achter de oren krabben als partijen.
Dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn. Je zou een soort constructie kunnen hebben, waarbij je op de kieslijst 2 plaatsjes voor SGP-ers inruimt, die hun eigen standpunten naar voren kunnen brengen. Dat behoeft natuurlijk wel enige flexibiliteit, maar ook binnen andere fracties is het natuurlijk niet altijd koekoek eenzang, zie bijv. het CDA met zijn dissidenten, die soms afwijkend stemmen in de TK.

Maar goed, dit is een wat-als scenario.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Henk Mul
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Henk Mul » 27 jul 2012 14:50

Nu de SGP eindelijk geen vrouwen meer mag discrimineren, zal een fusie misschien
makkelijker te realiseren zijn.....

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 27 jul 2012 15:01

Henk Mul schreef:Nu de SGP eindelijk geen vrouwen meer mag discrimineren, zal een fusie misschien
makkelijker te realiseren zijn.....
Tja, als de PVV verplicht moslims op de lijst moet zetten, komt een fusie tussen de PVV en GroenLinks misschien ook wel dichterbij. ;)
Nu zijn de politieke verschillen tussen SGP en CU misschien niet zo groot als tussen PVV en GroenLinks, maar ik bedoel wel te zeggen dat een door de staat opgelegde ingreep in de interne partijdemocratie volgens mij nauwelijks invloed hierop zal hebben, zeker omdat de verschillen tussen beide partijen op sociaal-economisch vlak (SGP: tamelijk rechts, CU: tamelijk links) vrij groot zijn.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 27 jul 2012 19:00

Ik zou als CU-lid absoluut niet zitten te wachten op een fusie met de SGP. Ik vind de lijstverbinding al een slecht idee. Sowieso zijn lijstverbindingen mijns inziens kiezersbedrog. Als ik op de CU stem, stem ik op de CU en wil ik niet dat mijn stem nou net die ene zetel extra voor de SGP betekent.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

maaarten

Berichtdoor maaarten » 28 jul 2012 13:21

Optimatus schreef:Als ik op de CU stem, stem ik op de CU en wil ik niet dat mijn stem nou net die ene zetel extra voor de SGP betekent.

Niet? Ik ga misschien wel CU stemmen, en als ik dan de CU niet meer aan een zetel kan helpen, dan doet mijn stem toch nog wat nuttigs als de SGP een extra zetel krijgt! :)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 28 jul 2012 21:15

De SGP heeft geheuld met het regime van Rutte.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

maaarten

Berichtdoor maaarten » 29 jul 2012 11:13

Optimatus schreef:De SGP heeft geheuld met het regime van Rutte.

Ja en de CU heeft geheuld met Pechtold en zijn liberale kornuiten met het Kunduzkkoord.

Van beide zaken lig ik niet echt wakker.

Terug naar “Archief”