maaarten schreef:Nou, volgens mij leerde Jezus dat je gewoon je belasting moest betalen......
Die interpretatie deel ik niet. Jezus Christus zegt het volgende:
Matteüs 2217 Zeg ons daarom wat u vindt: is het toegestaan de keizer belasting te betalen of niet?’
18 Maar Jezus had hun boze opzet door en zei: ‘Waarom stelt u me op de proef, huichelaars?
19 Laat me de belastingmunt zien.’ Ze reikten hem een denarie aan.
20 Hij vroeg hun: ‘Van wie is dit een afbeelding en van wie is het opschrift?’
21 Ze antwoordden: ‘Van de keizer.’ Daarop zei hij tegen hen: ‘Geef dan wat van de keizer is aan de keizer, en geef aan God wat God toebehoort.’Er wordt mijn inziens nergens gesteld dat je belasting
moet betalen, maar moet teruggeven aan de eigenaar wat hem blijkbaar toebehoord. In het geval van een libertarische samenleving zou je niet kunnen spreken van een eigenaar daar de vrije markt vanzelf regelt welke munt er gebruikt zal worden [en zodoende niemand er
recht op heeft d.m.v. belasting - zoals bij de keizer blijkbaar het geval was]. Hoogstwaarschijnlijk zal het uiteindelijk een goud- of zilvermunt betreffen met het gewicht en zuiverheid erop. De eigenaar zal dus zijn de persoon die de munt heeft en niet een geweld initiërende centrale organisatie.
maaarten schreef:Dat non-agression gedoe van jou klinkt heel leuk, maar hoe gaat een overheid da handhaven als de overheid zelf geen geweld en wetten gebruikt? De overheid gaat toch echt belastingcentjes nodig hebben en geweld om dat non-agression pact te handhaven. Daarnaast geef ik ook graag mijn zuurverdiende centjes aan de overheid voor zaken als openbaar vervoer, zorg etc.
In het geval van Nederland en de Libertarische Partij zal dat betaald worden met de aardgasbaten, maar tevens zullen individuen de mogelijkheid hebben zelf een legaal vuurwapen aan te schaffen om daarmee hun individuele soevereiniteit mee te kunnen verdedigen tegen geweld initieerders.
Het non-agression principle is niet gelijk aan het pacifisme, waardoor geweld om je soevereiniteit af te wenden met geweld wél is toegestaan.
Tevens heb ik nergens gesteld dat er geen wetten meer zijn, want die zijn er wel degelijk. Ik ben ten slotte geen aanhanger van het anarcho-kapitalisme [ofwel anarchisme], maar het minarchisme [ik zie dus een minimale rol voor de overheid in o.a. handhaving - edoch zal zij daar geen monopolie op hebben]. De Libertarische Partij streeft overigens ook nog een minarchistische staat.
maaarten schreef:Ik ben eigenlijk heel blij dat de overheid dat allemaal doet voor haar lieve burgertjes, en die paar belastingcentjes wil ik daar wel voor missen

En hier gaat het dus fout, want
jij vindt het prima om een paar belastingcentjes te missen aan een dergelijk slecht functionerende organisatie, maar ik steek dat geld liever in een andere organisatie die ik wel mijn geld toevertrouw. Het is trouwens tevens dezelfde organisatie die inflatie in de hand werkt met hun centrale bank waardoor jouw geld met het jaar steeds minder waard wordt - niet bepaald een organisatie waar je blij van moet worden [want ook de huidige crisissen zijn dankzij dezelfde organisatie in de hand gewerkt].
Het verschil in dezen is dan ook zeer duidelijk: jij vindt het normaal om andere mensen te dwingen aan jouw systeem mee te doen, maar libertariërs dwingen niemand om aan hun systeem mee te doen - want in hun systeem kun je nog steeds een soort-van verzorgingsstaat opbouwen, maar op vrijwillige basis [dus je mag anderen niet forceren aan jouw systeem mee te doen]. Mooi toch?