Spons schreef:en zo valt er over elke kerk denk ik wel een boekje open te doen ...
Op zo'n opmerking kun je wachten natuurlijk: "ja, maar daar en daar is het ook niet pluis!".
Helaas is dat vaak ook zo. Dat neemt niet weg dat het een goede zaak is dat deze dingen in de openbaarheid komen, zodat er iets aan gedaan kan worden. Want doofpotten hebben de nare eigenschap om de dingen alleen maar erger te maken.
In veel protestantse kerken zijn er (door schade en schande wijs geworden) structuren aangebracht om machtsmisbruik en dergelijke tegen te gaan, maar in de meer charismatische kringen zijn die structuren er niet of nauwelijks. Sterker nog: die structuren worden verdacht, omdat ze de Geest maar zouden belemmeren. Dit heeft als gevolg dat de deuren meer openstaan voor mensen met een hoge eigendunk om zich behoorlijk te laten gaan als leiderschapsfiguur. Dan kun je heel vervelende situaties krijgen en dit boek legt daar de vinger bij.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)