Refowebkids deel 17

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

MissF
Generaal
Generaal

Re: Refowebkids deel 17

Berichtdoor MissF » 05 jul 2012 15:41

Jess, zoveel mogelijk apart aandacht geven. En als ik alleen ben benoem ik ook altijd duidelijk dat nu de een aan de beurt is voor aandacht, en straks de ander. Maar op vakantie zijn we gelukkig samen, en kunnen we beiden een kind aandacht geven. al vermaken ze zich hier ook een groot deel van de dag lekker zelf. Soms met ruzietjes, maar die los ik echt niet altijd op. Jurian heeft ondertussen wel door dat hij niet door moet gaan als ze gaat huilen en zij kruipt soms ook gewoon weg van hem, zo leren ze het tenminste zelf op te lossen :)

Qua schoenen, ik heb hier vreselijk veel paren schoenen staan, ik denk wel 30 paar inclusief laarzen en snowboots, in allerlei maten. Krijg ik allemaal van mijn schoonzus, en Jurians schoenen die ik allemaal gekocht heb staan er ook bij. Ik koop voor Jurian in principe wel 1 paar per seizoen, altijd in de aanbieding, maar gebruik daarnaast dus ook de schoenen die van mijn neefje geweest zijn. afwisseling is volgens mij het beste, maar ik koop echt geen 2 paar voor Jurian voor het volle pond. Sowieso zie ik hier al heel snel welke schoenen goed zijn voor hem. Soms zijn dat duurdere, maar voor de zomer heeft hij schoenen van Dr Visser waar hij stukken beter op loopt dan schoenen die ik in de uitverkoop had gekocht, maar de oorspronkelijke prijs was 90 euro ofzo. Maar daar struikelt hij mee over zijn eigen voeten, dus heeft hij nooit meer aan, helaas.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Jess
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jess » 05 jul 2012 16:22

groep 3 tot halverwege de middelbare school leeftijd. Simpele ruzies oke dat kan maar er zijn ook een adhd-er bij een die nogal agressief is. Als die een aanvaring hebben is het vechten. En praten, dat doen ze niet zo. Krijg dan het verwijt dat ik altijd op hen af zit te geven, ze het nooit goed doen. Complimentjes strooi ik kwistig in het rond. Ik kan best zeggen dat kind A aan het woord is als kind B er door heen praat maar kind B praat/gilt dan gewoon wat harder. Trouwens als ik tegen kind B wat zeg als ik met A in gesprek ben krijgt B al aandacht.

654321
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor 654321 » 05 jul 2012 18:10

Positief opvoeden is dan toch enorm belangrijk...! En dat houd niet alleen complimentjes geven in. Maar ook negatief gedrag zoveel mogelijk negeren, zelf positiviteit uitstralen, leuke dingen ondernemen, één op één tijd creeeren, straf/ correcties alleen in echt nodige situaties gebruiken en weinig mopperen.

In de leeftijd van jullie kinderen lijkt mij een 1 op 1 gesprekje ook nuttig/ goed. In een groep/ gezin gaan ze er tegenin zeg je, maar wat gebeurd er als je er op een later moment 1 op 1 op terugkomt en de situatie evalueert?

Verder; neem het gedrag van je kinderen serieus!! Waarom gedragen ze zich zo? Wat willen ze dmv hun gedrag zeggen?

juffiejuf
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor juffiejuf » 05 jul 2012 18:26

Helemaal met je een 654321! Je komt in een cirkel als je continu in het negatieve gedrag blijft hangen door te moeten mopperen etc. Vaak voel je je zelf er ook niet lekker door.
@ Jess; Denk dat ze ook wel de leeftijd hebben waar je afspraken mee kunt maken.

cornelia77
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor cornelia77 » 05 jul 2012 18:36

VAKANTIE!!!

Heerlijk, ik heb er echt zin in. Eerst een paar weekjes thuis rommelen en dan nog drie weken weg.

@Jess, ik herken het wel. Wij zitten bij tijden ook in zo'n negatieve spiraal. Hier werkt het om heel duidelijk en consequent te zijn. En daarbij focussen op de positieve dingen. Succes ermee. Beleg anders een gezinsvergadering om op tafel te leggen dat de vakantie wel voor iedereen leuk moet zijn. Misschien kan je dan ook de kinderen aan laten geven wat ze leuk vinden om te doen in de vakantie.

Jess
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jess » 05 jul 2012 22:00

Zo, 3 weken op vakantie? :shock:

Wij gaan nooit, van het vakantiegeld doen we meestal een klus aan ons huis of we kopen iets wat we nodig hebben.

Negatief gedrag negeren, hoe doe je dat als ze staan te krijsen en gillen? Mens ik schaam me soms voor de buurt. Ik vind het zelf ook zeer vervelend als ik de buurkinderen hoor krijsen. Voed ze es op denk ik dan. Als hierbuiten gegild word, in negatieve zin van ruzie maken etc, dan moeten ze meteen naar binnen.

Als jullie dag weg gaan, gaan jullie dan ook meteen elders eten? Vind het altijd zo'n kater: je komt thuis en moet voor het eten zorgen, nog was opruimen of wat voor klus er dan weer is blijven liggen. Misschien zie ik het op het moment allemaal wat negatief in door de afgelopen dagen. Vlak voor de vakantie is altijd druk, de kinderen zijn moe en van school uit doen ze ook nog vaak een beroep op je. Ineens verzin je dat er nog wat voor de juf gedaan moet worden omdat het schooljaar voorbij is als bedankje.

Ik ga naar bed, welterusten

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 05 jul 2012 22:09

Jess schreef:Als ik eerlijk ben zie ik nogal tegen de vakantie op. Ik krijg het ze niet afgeleerd om ruzie te maken en zich overal mee te bemoeien. Bang zijn dat ze achter gesteld worden enz. Hoe gaat het bij jullie?

En aub niet aankomen met tips van belonen want dat werkt toch niet. Heb ik al zovele keren gedaan. Want als de een een smiley krijgt ivm goed gedrag gaat de ander krijsen dat ie ook een smiley wil terwijl hij/zij het niet verdient heeft. Uitleg erbij maar werkt ook niet.

ken je dat boek ' how 2 talk 2 kids' ?

en dan bedoel ik die over broers en zussen rivaliteit ; http://www.bol.com/nl/p/how2talk2kids-b ... 010920362/

ik ben niet zo 'n wijsheid uit boeken type, en de meest dingen vind ik onzin maar deze zag ik in de bibliotheek liggen en was toch wel echt een eye opener. ( alhoewel ik sommige dingen ook wel weer aan de kant schuif hoor en overdreven vind )

maar , met name die rivaliteit ...je weet wel dat kind a zit te kijken of ze wel exact evenveel aarbeien krijgt als kind b en ze desnoods uit telt.....of ook de soms verkeerde manier van kind b bestraffen ( ' was je maar meer zoals je zus..die schreeuwt tenminste niet zo ) en handige tips hoe het anders te doen.

ja vond het best handig. en nee er stond helemaal niets in over belonen of stickers geven of wat dan ook.

misschien is hij bij jou in de bieb ook te krijgen en heb je er wat aan?

654321
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor 654321 » 06 jul 2012 09:11

Jess; op vakantie gaan is duur, dat klopt. Maar ik had het dit jaar niet willen missen...! Je bent echt even helemaal eruit met elkaar, dat is zo positief. Een weekje niet wassen, nauwelijks koken, alles samen doen, gewoon echt genieten. Wij eten normaal echt 4,5 keer in de week aardappels, groenten en vlees. Op vakantie ben ik heel makkelijk; keer poffertjes in magentron, keer soepje, ergens een patatje eten enz. Wel lekker (veel) fruit, komkommer/ tomaat bij het eten en het is prima hoor. Wij waren dit jaar ong. 500euro kwijt (huur huisje, bezine, 2 keer echt uit eten etc.). Ik weet dat niet iedereen dat geld kan missen.

Werk jij ook? Zo niet; zou 1 dagje in de week je niet goed doen...? Ik werk ook 1 keer in de week (vanaf 16u tot 's avonds of de volgende morgen) en dat geeft ons echt de ruimte om zulke dingen te doen. En ik ben er 1 keer echt even uit thuis, mn man zorgt een keertje alleen voor de kids (ook niet verkeerd hoor).

Kan mij voorstellen dat 3weken op vakantie heerlijk is maar dat is mij ook echt veel te gek...!

saartje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor saartje » 06 jul 2012 09:44

LauraC schreef:@liefie: M was er het eerste half uur flink beduusd van. Was ook in slaap gevallen ;) en hij mocht na het plakken van mij een flesje Fristi kopen, dat mag hij normaal nooit ;) Maar Michael is Michael he...het is niet de eerste keer dat hij gehecht/geplakt is op zijn hoofd en ik vrees dat het ook niet de laatste keer zal zijn. Vrienden waar wij deze zomer hopen te huissitten hebben een boomhut en ik stond binnen en zie hem zo proberen eraf te springen :shock: Dat ging ietwat fout dus zijn gezichtje zit onder de blauwe plekken :? Ben benieuwd hoe dat zal gaan deze zomer....ik hoop dat hij zijn les heeft geleerd!

Ik ben benieuwd :D :D :wink: Misschien een trampoline onder die boomhut???

Ik zag weer allemaal leuke zomerse foto's langskomen, gezellig hoor! Fijne vakantie allemaal!
Psalm 25:2 (ber.)

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 06 jul 2012 12:09

Nina kan nu echt goed lopen ze is heel de morgen bezig geweest en nu loopt ze van de voorkamer helemaal tot in de keuken netjes over de drempel heen ;)
Voor de rest klimt ze sinds vandaag op de tafel :lol: en ze zag dat haar vriendinnetje van 2 jaar elke keer in haar bugaboo klom toen die weg was ging ze het zelf ook maar doen... Echt een gevaar op de weg ben benieuwd wat we daar mee gaan beleven...
CB heeft soms wel gelijk die zeiden 2 maanden terug al volgens mij heb je daar je handen straks vol aan zo een ondeugend meisje :lol:

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 06 jul 2012 14:11

Wat goed van Nina, dat lopen! En ook wel heel makkelijk denk ik. En een echte klimmer, oei, dat wordt in de gaten houden :D

Hoe is het nu met M, laura?

Lijkt me wel handig als Frederiek ook langere stukken gaat lopen, al dat gekruip in de tuin vind ik niet echt wat eigenlijk :oops: Het vies worden heb ik me zo'n beetje bij neergelegd, maar ze krijgt er zere knieen van als ze een rokje of jurk aan heeft of broeken die steeds lelijker worden. Maargoed, het is nog steeds bij 2 stapjes gebleven en de afgelopen 2 dagen was ze weer niet in haar hum. Misschien een goed voorteken, dat ze binnenkort echt gaat lopen :D Ik hoop het maar :D
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 06 jul 2012 14:52

MissF Hopelijk gaat ze snel lopen! Al heb ik niets te klagen over kapotte kleding ze heeft 1 spijkerbroekje voor buiten als het kouder is en anders gewoon een kort broekje of een jurkje zonder legging maar ze kruipt veel voorzichtiger als ze buiten kruipt. Nina doet ook altijd haar voetjes omhoog (doet ze binnen ook altijd)
Nina slaapt ook korter de laatste dagen en heeft veel trek misschien ook weer een groeispurt of zo haar jurkjes zijn ook ineens heel kort geworden ( en heb ze niet te warm gewassen :lol: )

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 06 jul 2012 15:05

Hahaha Saartje, de trampoline staat naast de boomhut. Misschien kun jij een oogje in het zeil houden zodat mama een tukkie kan doen :P?
Met M gaat het weer helemaal goed MissF, lief dat je het vraagt. Bij hem is het leed meestal snel weer geleden.
Hier vanochtend M's hoogslaper opgezet. Pffff....ben je ook wel weer 3 uur verder. Maar hij staat ;)

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 06 jul 2012 16:12

654321 schreef:Positief opvoeden is dan toch enorm belangrijk...! En dat houd niet alleen complimentjes geven in. Maar ook negatief gedrag zoveel mogelijk negeren, zelf positiviteit uitstralen, leuke dingen ondernemen, één op één tijd creeeren, straf/ correcties alleen in echt nodige situaties gebruiken en weinig mopperen.

Ik geloof dus nooit dat het goed is om negatief gedrag te negeren! Als ik eerlijk ben vind ik dit soort pedagogische wijsheden recht tegen de Schrift ingaan. Ten eerste erger je je als ouder eraan en is de kans groter dat je 'ontploft', ten tweede moeten kinderen leren gehoorzaam te zijn. Als je dat dus negeert dan worden zij indirect beloont. Want zij krijgen dan van vader/moeder de ruimte om ongehoorzaam te zijn.
Ik bedoel dit niet aanvallend naar jou toe hoor 654321!

Als onze kids lastig zijn ligt dat eigenlijk altijd aan mijzelf. Meestal ben ik niet consequent genoeg geweest en geef ik ze de ruimte om zich brutaal/ongehoorzaam te gedragen. Als ik dan 1 a 2 dagen de teugels weer strak houd dan is het even niet leuk: continue straf. Maar daarna keert de rust weer in huis. Genieten we weer echt van en met elkaar!

654321
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor 654321 » 06 jul 2012 18:01

Schipje schreef:[Ik geloof dus nooit dat het goed is om negatief gedrag te negeren! Als ik eerlijk ben vind ik dit soort pedagogische wijsheden recht tegen de Schrift ingaan. Ten eerste erger je je als ouder eraan en is de kans groter dat je 'ontploft', ten tweede moeten kinderen leren gehoorzaam te zijn. Als je dat dus negeert dan worden zij indirect beloont. Want zij krijgen dan van vader/moeder de ruimte om ongehoorzaam te zijn!

Ik vind het ook heel belangrijk dat kinderen gehoorzaam zijn!!
Maar... ik denk dat kinderen eerder gehoorzaam zijn als er een positieve sfeer is met veel positieve aandacht. Dat je niet overal wat van zegt, weinig moppert, soms ook wel eens net doet alsof je iets niet ziet. En als je veel aandacht geeft aan wat ze wel goed doen zullen ze zich ook positief gedragen.

Ik moet zeggen dat ik mijn kinderen zelden straf geef, nooit een tik uitdeel, soms ook wel wat negatief gedrag negeer, probeer (!) om weinig te mopperen/ ongeduldig te zijn en dat ze heel goed luisteren. Als ik dan wel een waarschuwing geef of iets van ze wil of dat ze iets doen weten ze ook dat het serieus is. Eigenlijk is waarschuwen of een keer tot 10 tellen dan ook altijd voldoende.

En ik denk juist als je in een negatief spiraal zit (mijn reactie was een beetje een reactie op Jess) dat je soms echt even een periode negatief gedrag moet negeren en positief gedrag heel erg moet belonen. En ook als ze niet om aandacht vragen deze juist te geven!

En inderdaad; kinderen moeten uiteindelijk gewoon luisteren...!

Terug naar “Archief”