Het Koninkrijk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boaz
Kapitein
Kapitein

Het Koninkrijk

Berichtdoor Boaz » 04 jul 2012 12:37

Pas hoorde ik op 'Prekenweb' zeggen dat we niet moeten denken dat het Koninkrijk op aarde zal zijn. Dat was veel te aards gedacht!

Ik heb daar wel gedachten over, maar ben benieuwd wat men daar zoal over geleerd krijgt in de kerken.

adriano313
Mineur
Mineur

Re: Het Koninkrijk

Berichtdoor adriano313 » 04 jul 2012 23:34

Boaz schreef:Pas hoorde ik op 'Prekenweb' zeggen dat we niet moeten denken dat het Koninkrijk op aarde zal zijn. Dat was veel te aards gedacht!

Ik heb daar wel gedachten over, maar ben benieuwd wat men daar zoal over geleerd krijgt in de kerken.

Koninkrijk wordt aangeduid met koninklijk regeren. In de grondtekst staat er "basileia" wat neerkomt op koninklijke heerschappij (royal power) (klik voor uitleg)
Koninklijk regeren zegt niet zo zeer iets over een tastbaar rijk maar eerder over hoe het tot stand komt

De toename van koninklijk regeren is dan ook een gevolg van een toename van kinderen van God, waardoor God heen werkt met zijn Kracht. Dat is het evangelie en zo wordt het evangelie ook genoemd. Het Evangelie (een kracht Gods) van het Koninkrijk! Dus niet op aarde betekend bij deze Ds dus geen evangelie en dat klopt helemaal niet! Het koninkrijk is zowel op deze aarde als zowel in de hemel.

En Jezus trok rond in heel Galilea, gaf onderwijs in hun synagogen en predikte het Evangelie van het Koninkrijk, en Hij genas elke ziekte en elke kwaal onder het volk.
He who believes in Me, as the Scripture has said, From his innermost being shall flow [continuously] springs and rivers of living water.

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 05 jul 2012 09:17

Misschien ben ik niet duidelijk genoeg geweest. Deze ds. had het er over dat in charismatische kringen wordt gezegd dat Jezus op aarde zal komen heersen als Koning, vanuit Jeruzalem. Volgens deze predikant was dat veel te aards gedacht, en was het een hemels koninkrijk.

Ik was eerlijk gezegd perplex hierover, want de Bijbel is toch meer dan duidelijk?
Er was Israel een afstammeling van David beloofd, die voor eeuwig zal heersen op de troon van David. Die troon heeft toch nooit in de hemel gestaan? Die was op aarde, in Jeruzalem. En als de dicipelen aan Jezus vragen: 'Here, zult U in deze tijd voor Israel het Koninkrijk weer herstellen?' bedoelden zij toch echt een Koninkrijk op aarde. Jezus zegt hen ook niet dat ze er niks van begrepen hebben, Hij zegt dat de tijd waarop dat gebeurt hen 'niet toe komt'. M.a.w.: het komt er wel, alleen wordt het hen niet geopenbaard wanneer.

In een andere topic hebben we het wel over het vele 'vergeestelijken' gehad, en dit vind ik er weer zo'n typisch voorbeeld van: je moet niet lezen wat er staat, wanr nee, dat is te 'aards' gedacht.

Ben benieuwd of alleen deze predikant deze dwaalleer leert, of dat dat wijd verbreid is..

adriano313
Mineur
Mineur

Berichtdoor adriano313 » 05 jul 2012 10:38

Boaz schreef:Misschien ben ik niet duidelijk genoeg geweest. Deze ds. had het er over dat in charismatische kringen wordt gezegd dat Jezus op aarde zal komen heersen als Koning, vanuit Jeruzalem. Volgens deze predikant was dat veel te aards gedacht, en was het een hemels koninkrijk.

Ik was eerlijk gezegd perplex hierover, want de Bijbel is toch meer dan duidelijk?
Er was Israel een afstammeling van David beloofd, die voor eeuwig zal heersen op de troon van David. Die troon heeft toch nooit in de hemel gestaan? Die was op aarde, in Jeruzalem. En als de dicipelen aan Jezus vragen: 'Here, zult U in deze tijd voor Israel het Koninkrijk weer herstellen?' bedoelden zij toch echt een Koninkrijk op aarde. Jezus zegt hen ook niet dat ze er niks van begrepen hebben, Hij zegt dat de tijd waarop dat gebeurt hen 'niet toe komt'. M.a.w.: het komt er wel, alleen wordt het hen niet geopenbaard wanneer.

In een andere topic hebben we het wel over het vele 'vergeestelijken' gehad, en dit vind ik er weer zo'n typisch voorbeeld van: je moet niet lezen wat er staat, wanr nee, dat is te 'aards' gedacht.

Ben benieuwd of alleen deze predikant deze dwaalleer leert, of dat dat wijd verbreid is..

Beste boaz, als je openbaring zelf lees kom je tot de volgorde van de eindtijd en de wederkomst en het 1000 jarige rijk,
Het 1000 jarige rijk is niet alleen het Koninkrijk Gods/ der Hemelen, het Koninkrijk der Hemelen is een Geestelijk rijk wat via de geestelijke "wereld" (Vanuit Jezus zelf) en de natuurlijke wereld (door heiligen heen) regeert

Waarom heb je anders te strijden (niet tegen vlees en bloed)
waarom ben je anders een gezant (ambassadeur) van Christus
waarom ben je anders gekocht en betaald
Waarom ben je anders in christus een overwinnaar

De Geest van God is het die vanuit God in een wedergeboren Christen woont! Hierdoor ben je ook op aarde een Hemelburger geworden. Gekocht en betaald met koninklijk bloed!

Verder dient het geen enkel nut dat een Ds de charismatische hoek een dwaalstempel meegeeft....Het spreekwoord gaat over bij je eigen leest blijven?
He who believes in Me, as the Scripture has said, From his innermost being shall flow [continuously] springs and rivers of living water.

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 05 jul 2012 11:55

Beste boaz, als je openbaring zelf lees kom je tot de volgorde van de eindtijd en de wederkomst en het 1000 jarige rijk,
Het 1000 jarige rijk is niet alleen het Koninkrijk Gods/ der Hemelen, het Koninkrijk der Hemelen is een Geestelijk rijk wat via de geestelijke "wereld" (Vanuit Jezus zelf) en de natuurlijke wereld (door heiligen heen) regeert

Waarom heb je anders te strijden (niet tegen vlees en bloed)
waarom ben je anders een gezant (ambassadeur) van Christus
waarom ben je anders gekocht en betaald
Waarom ben je anders in christus een overwinnaar

De Geest van God is het die vanuit God in een wedergeboren Christen woont! Hierdoor ben je ook op aarde een Hemelburger geworden. Gekocht en betaald met koninklijk bloed!

Verder dient het geen enkel nut dat een Ds de charismatische hoek een dwaalstempel meegeeft....Het spreekwoord gaat over bij je eigen leest blijven?

Ik vrees dat dit antwoord toch echt veel te vaag voor mij is, zelfs na 3 x lezen vraag ik me nog af wat je nu zegt. Is dit Koninkrijk nu wel of niet op aarde volgens jou?

adriano313
Mineur
Mineur

Berichtdoor adriano313 » 05 jul 2012 14:18

Boaz schreef:Ik vrees dat dit antwoord toch echt veel te vaag voor mij is, zelfs na 3 x lezen vraag ik me nog af wat je nu zegt. Is dit Koninkrijk nu wel of niet op aarde volgens jou?

Sorry als ik misschien wat onduidelijk voor je ben, Het Koninkrijk is geestelijke en is overal. Zowel in de hemel als op de aarde. Het is daar waar Jezus (mag) regeert. Zowel om ons heen als in mensen die verzegeld/vervuld zijn met de H.Geest

De mensen dachten dat het regeren natuurlijk was maar het is nog veel omvattender. Bij aanvang van het 1000 jarige rijk zal het koninkrijk m.i wel zichtbaar zijn (opb. 20)

heb je het strongnummer G932 er op na geslagen in de link? dat geeft verduidelijking over het woord koninkrijk en je kan ook aan de rechterkant alle teksten er op na slaan waar het woord in voor komt

zo beter?

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 05 jul 2012 14:59

Adriano:
Sorry als ik misschien wat onduidelijk voor je ben, Het Koninkrijk is geestelijke en is overal. Zowel in de hemel als op de aarde. Het is daar waar Jezus (mag) regeert. Zowel om ons heen als in mensen die verzegeld/vervuld zijn met de H.Geest

De mensen dachten dat het regeren natuurlijk was maar het is nog veel omvattender. Bij aanvang van het 1000 jarige rijk zal het koninkrijk m.i wel zichtbaar zijn (opb. 20)

heb je het strongnummer G932 er op na geslagen in de link? dat geeft verduidelijking over het woord koninkrijk en je kan ook aan de rechterkant alle teksten er op na slaan waar het woord in voor komt

zo beter?

Oke, als je bedoelt dat het Koninkrijk een begin heeft gemaakt in de harten van de gelovigen, maar straks in volle omvang zal aanbreken op aarde, zijn we het eens.
Openbaring 20 is er duidelijk over dat er een opstanding zal plaatsvinden van gelovigen (de ongelovigen worden dan nog niet opgewekt) en dat deze gelovigen met Jezus zullen heersen. De satan zal dan voor 1000 jaar gebonden zijn.
Laatst gewijzigd door Boaz op 05 jul 2012 17:25, 1 keer totaal gewijzigd.

adriano313
Mineur
Mineur

Berichtdoor adriano313 » 05 jul 2012 16:26

Boaz schreef:Oke, als je bedoelt dat het Koninkrijk een begin heeft gemaakt in de harten van de gelovigen, maar straks in volle omvang zal aanbreken op aarde, zijn we het eens.
Openbaring 20 is er duidelijk over dat er een opstanding zal plaatsvinden van gelovigen (de ongelovigen worden dan nog niet opgewekt) en dat deze gelovigen met Jezus zullen heersen. De satan zal dan voor 1000 jaar gebonden zijn.

precies, het Koninkrijk kan al vandaag door 16 miljard mensen heen zijn uitwerking hebben...
en bij de wederkomst heb je eerste de eerste opstanding van Christenen die meeregeren

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 06 jul 2012 14:27

Dat voor sommigen 'het koninkrijk' moeilijk te snappen valt terwijl het voor anderen een bijna vanzelfsprekendheid lijkt te zijn komt -mijns inziens- voort uit het verborgen karakter van het koninkrijk. alleen door wedergeboorte kan je het zien en alleen door geboorte uit water en geest kan je er binnen gaan. het is geestelijk; onzichtbaar voor het natuurlijk bevattings vermogen. (zie Joh 3!)

omdat ook niet wedergeboren de bijbel lezen en willen snappen komen er tal van uitleggingen wat dat koninkrijk dan al niet zou moetn zijn en hoe het berijkt kan worden. een dieptepunt hierin is wel het doopsgezinde Munster.

als wederom geboren christenen leven we zowel in de natuurlijke wereld als in de geestelijke wereld. en dat brengt ons niet in een spagaat. we zijn nu reeds volkomen in Gods koninkrijk en leven in deze natuurlijke wereld als ambassadeurs van dat koninkrijk. dat houdt o.a. in dat we naast de plaatselijke wetten ons ook onder de koninkrijks wetten plaatsen. ook dat we asiel aanbieden aan edereen die de duisternis wil verlaten. hen wijzen we op die ene enge poort.

voor ons is het koninkrijk dus reeds begonnen; voor anderen pas als ze zelf wederom geboren zullen worden. zijn ze dat niet voor hun dood dan zullen ze het niet op een andere manier be-erven.

het koninkrijk is niet de hemel. het koninkrijk blijft bestaan, maar deze hemel en arde zullen vergaan en vernieuwd worden. wij verwachten een nieuwe hemel en een nieuwe aarde. onze eeuwige toekomst is niet in de hemel maar op de nieuwe aarde.

deze gebroken en verworden aarde wordt straks vervangen door een nieuwe, opnieuwe volmaakte aarde. deze aarde is alleen toegankelijk voor hen die nu reeds heilig zijn in Christus en deel hebben aan zijn koninkrijk
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

Terug naar “Archief”