Het is over......

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

drosofila
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor drosofila » 29 feb 2004 21:02

Stop nu maar met dit kinderachtig gedoe, schroefstrik. Je maakt jezelf alleen maar belachelijk.
Alleen de doden en de dwazen veranderen nooit van mening. (O. Holmes)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 mar 2004 09:06

heiden schreef:Ik pretendeer heus niet te weten hoe het allemaal wèl in elkaar zit. Maar ik kan me mateloos ergeren aan mensen die klakkeloos alles aannemen wat ze door hun ouders/omgeving wordt aangeleerd, zonder ook maar één moment stil te staan bij de mogelijkheid dat het allemaal verzonnen zou kunnen zijn. Mensen die alles wat wetenschappelijk bewezen is, compleet negeren om maar geen afstand te hoeven doen van wat er in de bijbel staat geschreven. Mensen die er van overtuigd zijn dat ze ook christelijk zouden zijn als ze ergens in de arabische wereld uit twee islamitische ouders zouden zijn geboren....en ga zo maar door.

Maar ik zie de toekomst zonnig tegemoet. Zoals ik eerder al zei ben ik er van overtuigd dat de samenleving (het westen voorop) zich langzaam maar zeker één kant op zal bewegen. Het histogrammetje dat ik in het begin aanhaalde en wat representatief is voor (vrijwel) alle westerse landen, bevestigd dit alleen maar.
En gelukkig zie ik dat een aantal mensen hier (ook mensen die zichzelf als christelijk bestempelen) dit in ieder geval onder ogen willen zien.

Groet Heiden 8)

In feite pretendeer je wel te weten hoe het allemaal zit. Je neemt in ieder geval de conclusie voor je rekening dat God niet bestaat, dat lijkt me een erg vergaande die nooit te bewijzen valt. Als je echt 'wijs' wilt zijn en niets zomaar wilt aannemen moet je agnost oid worden, maar niet een van de velen die heel hard roepen dat we niets zomaar aan moeten nemen en vervolgens in de armen van het simplistisch wetenschappelijk pretentieuze denken vallen.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 01 mar 2004 12:37

drosofila schreef:Stop nu maar met dit kinderachtig gedoe, schroefstrik. Je maakt jezelf alleen maar belachelijk.
Dat was gewoon een letterlijk citaat van brieven uit de hel.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 01 mar 2004 13:38

heiden schreef:Maar ik kan me mateloos ergeren aan mensen die klakkeloos alles aannemen wat ze door hun ouders/omgeving wordt aangeleerd, zonder ook maar één moment stil te staan bij de mogelijkheid dat het allemaal verzonnen zou kunnen zijn.

Nou, ik ben in ieder geval niet zo, want mij ouders zijn atheistisch, en hebben mij altijd geleerd dat God niet bestaat en dat Jezus ook nooit bestaan heeft, en dat mensen die geloven dat alleen maar doen uit angst voor de dood, dat het domme mensen zijn.

Zelf ben ik op latere leeftijd tot bekering gekomen, en zeker niet uit angst voor de dood. Ik heb gewoon heel veel gelezen, en heel veel diverse godsdiensten en sektes bezocht, en me erin verdiept. Uiteindelijk ben ik bewust Christen geworden. En niet omdat ik zo graag in de hemel wil komen, maar voor hier en nu. Ik bid dagelijks en heb een band met God door Jezus Christus. Ik , die uit een ongelovig nest kom, heb gemerkt dat bidden helpt, en dat er wel een God moet zijn, want dat er te veel dingen in mijn leven gebeuren die geen toeval kunnen zijn. Ook wonderlijke dingen!
En wetenschap en religie kunnen wel degelijk samengaan heb ik ervaren.
Amen :D

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 01 mar 2004 13:41

drosofila schreef:Stop nu maar met dit kinderachtig gedoe, schroefstrik. Je maakt jezelf alleen maar belachelijk.

Je snapt toch wel hoe hij het bedoelt? Hij speelt advocaat van de duivel. Misschien snappen sommigen dit niet, maar ik snapte het gelijk, hij praat zoals satan praat, om heiden te stangen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 mar 2004 14:06

Je kunt het kinderachtig noemen.... Maar heeft hij geen gelijk? Ik zie bijvoorbeeld het feit dat in veel reformatorische kerken zo weinig mensen aan het avondmaal gaan en zoveel mensen in angst en onzekerheid leven inderdaad als het werk van satan. Zo werkt die eikel namelijk wel.... ik denk dat het goed is dat daar in deze kerken over wordt nagedacht.... hoe het kan dat satan dit voor elkaar kan krijgen daar.

BaBBa
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor BaBBa » 01 mar 2004 14:49

Zekers!! Schroefstrik heeft wel gelijk, er zijn gewoon kerken waar maar 3 mensen aan het avondmaal gaan, das toch erg!! Bij mij in de kerk is dat gelukkig anders!!
Laatst gewijzigd door BaBBa op 01 mar 2004 14:54, 1 keer totaal gewijzigd.

FonsV
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor FonsV » 01 mar 2004 14:50

Dag MariaMagdalena,

Uiteindelijk ben ik bewust Christen geworden. En niet omdat ik zo graag in de hemel wil komen, maar voor hier en nu.

Ik bid dagelijks en heb een band met God door Jezus Christus.

Ik, die uit een ongelovig nest kom, heb gemerkt dat bidden helpt, en dat er wel een God moet zijn...

En wetenschap en religie kunnen wel degelijk samengaan heb ik ervaren. Amen.

Vier citaten uit je bijdrage. De schuine letters zijn van mij.
Ik heb een rechtstreekse band met God. (Geloof ik, 'heb gemerkt' zeg jij.) Maar... ik heb die band wel aan Jezus' woorden te danken. :)

En allicht dat wetenschap en religie kunnen samengaan! Ook mijn 'ervaring'!

Ik moest ineens denken aan de eretitel van Maria van Magdala: 'apostola apostolorum' (de apostel bij uitstek). De enige die Jezus écht 'begrepen' zou hebben.

In het ‘Gesprek met de Verlosser’, een geschrift dat terug gaat tot de eerste eeuw, heeft Jezus een indringend en intiem gesprek met Matteüs, zijn broer Judas en Maria van Magdala, die ‘de vrouw die het Al kent’ wordt genoemd.

Uit het ‘Evangelie volgens Filippus’: Jezus hield op een andere wijze van Maria dan van de andere leerlingen en Hij kuste haar vaak. De overige leerlingen zagen hoe Hij van Maria hield en vroegen Hem: “Waarom houdt U meer van haar dan van ons allemaal”? De Heer antwoordde hun met de woorden: “Waarom houd Ik niet van jullie zoals van haar? Wel, als een blinde en iemand die kan zien samen in het donker zijn, verschillen ze niet van elkaar. Maar als het licht wordt zal de ziende het licht zien en de blinde in het donker blijven”.

Groeten.

Fons.
Laatst gewijzigd door FonsV op 01 mar 2004 15:41, 1 keer totaal gewijzigd.

caprice

Berichtdoor caprice » 01 mar 2004 14:58

Frost schreef:
caprice schreef:Het ontkennen van een bestaan van God is een atheïsme dat in de hel niet gevonden zal worden.

Loos dreigement. Probeer eerst die hel maar eens te vinden.

Iedereen die zich niet bekeert zal de hel vinden. Of hij dat wil of niet.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 01 mar 2004 15:01

Dank je Fons!!!

Hydro
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Hydro » 01 mar 2004 19:09

Mariamagdalena schreef:En wetenschap en religie kunnen wel degelijk samengaan heb ik ervaren.

Kun je daar wat voorbeelden van geven? Ik ben nu bezig met een universitaire opleiding, maar vind dit wel een moeilijk punt 'wetenschap en het christelijk geloof'. Fons V schreef het ook al, dus ik ben wel benieuwd. Misschien dat ik er nog wat van kan leren.
Afbeelding
Werken is een hinderlijke onderbreking van de vakantie.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 mar 2004 19:17

In ieder geval zijn er genoeg boeken over geschreven, die meestal als belangrijkste punt het onderuithalen van de pretenties van de wetenschap hebben. Ik vind Lewis altijd goed in het aantonen dat 'geloven zo gek nog niet is'.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 01 mar 2004 19:59

Gandalf schreef:
Mariamagdalena schreef:En wetenschap en religie kunnen wel degelijk samengaan heb ik ervaren.

Kun je daar wat voorbeelden van geven? Ik ben nu bezig met een universitaire opleiding, maar vind dit wel een moeilijk punt 'wetenschap en het christelijk geloof'. Fons V schreef het ook al, dus ik ben wel benieuwd. Misschien dat ik er nog wat van kan leren.

een voorbeeld dat mij direkt te binnen schiet is dat in het oude testament in genesis6:3 staat dat de mens vanaf toen nog maar maximaal 120 jaar kon worden. Wetenschappelijk is bewezen, dat de celdeling bij mensen maximaal (normaliter) door kan gaan tot 120 jaar, dus dat klopt. Ook over de ark van Noach zijn opgravingen gevonden, en er zijn nog wel meer voorbeelden, ik zou het zo gauw niet weten, maar ik kan wel dingen opzoeken.

BaBBa
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor BaBBa » 01 mar 2004 20:04

Ik heb ook nog een boekje thuis liggen. Daarin worden argumenten tegen het christelijk geloof ontkracht en komt ook geloof&wetenschap aan de orde. Tis alleen wel heel filosofisch (gek is dat als het door een filosoof is geschreven...) Het boekje heet 'Toeval en ontwerp in de wereld' en de naam van die kerel ben ik even vergeten

FonsV
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor FonsV » 01 mar 2004 21:02

Dag Gandalf,

Ik ben nu bezig met een universitaire opleiding, maar vind dit wel een moeilijk punt 'wetenschap en het christelijk geloof'.

In ieder geval zijn er genoeg boeken over geschreven, die meestal als belangrijkste punt het onderuithalen van de pretenties van de wetenschap hebben. Ik vind Lewis altijd goed in het aantonen dat 'geloven zo gek nog niet is'.

Een citaat van jou en een van een ander.

Ik meen te mogen vaststellen dat de invulling van het woord 'geloof' zo goed als alle problemen in de wereld brengt.

In de wetenschap gaat het om het waarneembare. Dat waarneembare kan vragen oproepen: Hoe komt dat? of: Hoe werkt dat? etc..

De 'weten'schapper formuleert dan een 'voorlopig' antwoord waarna het 'onderzoek' begint. Het voorlopige antwoord (de vooronderstelde oplossing) wordt nu óf als 'vals' bewezen (gefalsificeerd) óf als 'waar' bewezen (geverifieerd).
Lukt geen van beide, dan is er geen 'weten'schappelijk antwoord op de vraag. Antwoord luidt dan: 'Op dit moment 'weten' we het niet, maar we zoeken verder'. Of… men geeft het (voorlopig) op natuurlijk. :)

Geloven is óf a) 'aannemen op gezag van een ander' óf b) accepteren van iets zonder bewijs en zonder het gezag van een ander. En om dat laatste gaat het bij religieus geloven.
Je neemt het bestaan van een God aan, niet omdat je Hem ooit hebt waargenomen, niet omdat je kunt 'bewijzen' dat Hij bestaat (noch bewijzen dat Hij niet bestaat) en ook niet op gezag van een ander want die heeft Hem ook nooit waargenomen noch kan hij bewijzen dat God bestaat. Je 'gelooft' in God in het blinde 'vertrouwen' dat je het bij het rechte eind hebt.

Het probleem bij veel christenen is dat zij geloven (zonder 'bewijs' en zonder een 'gezag') dat de Bijbel 'het woord van God' is (via ingewikkeldheden als inspiratie en openbaring, die ook niet zijn te bewijzen) en niet 'het woord van mensen over God'. Er is niets op tegen dat zij dat doen, maar ze moeten daarmee niet het strijdperk van de 'wetenschap' betreden.

Als dus wordt beweerd dat in het Musée National in Parijs een stèle (steen) is te bewonderen, gemaakt tijdens de regering van de farao die vooraf ging aan die van Mozes, en dat op die stèle de Tien Geboden staan, dan kun je naar Parijs gaan om te kijken óf die stèle er staat, dan controleren of de datering terecht is en je dan de vraag stellen: 'Hoe 'origineel' zijn die stenen tafelen van Mozes? Dat is wetenschap!

En als Lewis de pretenties van de wetenschap onderuit haalt, dan haalt hij de pretenties van de schijnwetenschap onderuit. Hoop ik. :)
En geloven is inderdaad niet zo gek, maar niet omdat de authentieke wetenschap niet zou deugen.

Het is b.v. wel van de gekke als 'wetenschappers' uit de VS beweren en nog 'bewijzen' ook dat de foto's van de aarde, genomen uit een ruimtecapsule, computeranimaties zijn, 'omdat' volgens de Bijbel de wereld plat is. Dat is dan lachen!

Groeten.

Fons.

Terug naar “Archief”