Sexualiteit in het huwelijk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marloes1g
Sergeant
Sergeant

Re: Sexualiteit in het huwelijk

Berichtdoor Marloes1g » 25 jun 2012 23:20

Wat jammer toch dat de lichamelijke liefde in een huwelijk wordt ervaren als 'plicht'.
Omstandigheden daargelaten, kan het zo mooi zijn, omdat het iets is wat je alleen met je eigen man/vrouw deelt in de band van het huwelijk.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 26 jun 2012 11:17

Citaat Schelpje
Seksualiteit is zo overgewaardeerd

Dat is precies de spijker op de kop. Een relatie heeft zoveel meer aspecten. En na al die jaren begrijp ik best dat seks niet altijd meer zo heftig moet/hoeft.
Heb er gewoon vrede mee Jess en geniet van je partner! In de meeste relaties lopen de seksuele behoeften van de partners niet parallel. Ik ben het er ook niet meer eens dat je je moet opofferen op dat gebied. Wat een onzin!

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 26 jun 2012 13:30

Tja, ik ken er een paar waarbij het letterlijk 1 keer per jaar is. Jammer voor haar dat ze een kind wil, hij niet, en zo komt er sowieso geen. Maar je hebt gelijk, waarom moet hij zich opofferen als hij er geen zin in heeft? Zou ik ook niet doen voor mijn partner. Het is graag of niet, en als niet per definitie de voorkeur heeft, wat wil je dan? Gaan afdwingen? Houdt toch op, het is toch zeker geen plicht...!!! Je neemt maar een koude douche zeg ik altijd maar. Helpt ook heel goed.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Flavius
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Flavius » 27 jun 2012 21:23

Het is misschien geen plicht, maar zoals de Bijbel al stelt geeft het wel de mogelijkheid aan de duivel om zijn intrede te maken. Mijn inziens is het sowieso belangrijk om te praten, maar ook om lichamelijk contact te hebben [waaronder gemeenschap ook valt] - een mens heeft biologisch gezien ook een hunker naar lichamelijk contact.

Mijn inziens gaat het sowieso al fout wanneer één van de personen de stelling inneemt dat hij/zij níets verplicht is net als de stelling innemen dat de ander je iets verplicht is. Net als de Bijbel tevens stelt dat je enkel moet geven en niet moet nemen, door te onthouden geef je niet maar tevens ontneem je zelfs [uiteraard kunnen er situaties zijn waarbij dergelijk contact gewoonweg onmogelijk en ongewenst is, maar dat ter zijde]...

Het verbaasd mij dan ook niet dat er zoveel ongelukkigen zijn binnen huwelijken, ook al lijkt het voor buitenstanders een gelukkig huwelijk. :(

Neem maar een hete douche!
"The purpose of medicine is to relieve suffering; of religion to explain suffering or to help us accept it."

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 28 jun 2012 13:43

Flavius schreef:Het is misschien geen plicht, maar zoals de Bijbel al stelt geeft het wel de mogelijkheid aan de duivel om zijn intrede te maken. Mijn inziens is het sowieso belangrijk om te praten, maar ook om lichamelijk contact te hebben [waaronder gemeenschap ook valt] - een mens heeft biologisch gezien ook een hunker naar lichamelijk contact.

Mijn inziens gaat het sowieso al fout wanneer één van de personen de stelling inneemt dat hij/zij níets verplicht is net als de stelling innemen dat de ander je iets verplicht is. Net als de Bijbel tevens stelt dat je enkel moet geven en niet moet nemen, door te onthouden geef je niet maar tevens ontneem je zelfs [uiteraard kunnen er situaties zijn waarbij dergelijk contact gewoonweg onmogelijk en ongewenst is, maar dat ter zijde]...

Het verbaasd mij dan ook niet dat er zoveel ongelukkigen zijn binnen huwelijken, ook al lijkt het voor buitenstanders een gelukkig huwelijk. :(

Neem maar een hete douche!

Ik ben het hier van harte mee eens. Ik ben echt verbaast Kathleen over jou reactie. Het is een feit dat de meeste vrouwen minder zin hebben als de man. Sommige mannen zouden bijna dagelijks wel willen sommige vrouwen vinden 4x per jaar voldoende. Dat is toch een fors probleem! Als elke vrouw zou zeggen 'dat is mijn grens, ik ga niet over mijn grenzen(en verder lichamelijk en geestelijk/psychisch gezond)' dan ben je volgens mij egoistisch bezig en zouden de meeste mannen niet aan hun trekken komen. Daar krijgen ze vast niks van maar ik denk dat je man er gelukkiger van word als zijn vrouw uit zichzelf hem echt wil dienen, ook in deze dingen. Als de man zegt 'ik heb behoefte aan meer dus ik wil graag dat je je aan mij onderwerpt' dan is dat net zo goed egoistisch en niet eerbaar!

Volgens mij spreekt de Bijbel vooral over dienen en de agapé liefde. Dat is de liefde die zichzelf niet zoekt maar altijd de ander! Als je zegt dat dat onmogelijk is dan heb je gelijk. Daarom hebben we Jezus Christus ook nodig om naar Zijn Wijze geboden (bijv. voor gelukkige huwelijken) te leven!

Jess
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jess » 28 jun 2012 14:39

En wat dan als de vrouw niet kan genieten van de gemeenschap? Dat moet ze er maar voor over hebben uit dienende liefde naar haar man?

hieke
Mineur
Mineur

Berichtdoor hieke » 28 jun 2012 14:45

Jess schreef:En wat dan als de vrouw niet kan genieten van de gemeenschap? Dat moet ze er maar voor over hebben uit dienende liefde naar haar man?

Wanneer je er echt niet van kunt genieten, dan denk ik dat je moet proberen te achterhalen hoe dat komt. Want zoiets ontstaat niet vanzelf, of is in elk geval een uitzondering.

Geen zin hebben komt bij heel veel vrouwen voor, maar vaak zie je, wanneer ze eenmaal aan de slag gaan, ze er uiteindelijk wel van kunnen genieten, en dan zelfs zeggen dat ze het toch echt vaker moeten doen.

Jess
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jess » 28 jun 2012 14:49

waarom moet altijd overal een probleem achter zitten?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 28 jun 2012 14:56

Jess schreef:waarom moet altijd overal een probleem achter zitten?

Waarom krijg ik toch sterk de indruk dat je dit helemaal niet WILT oplossen?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Jess
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jess » 28 jun 2012 15:00

Mijn man en ik hebben het goed met elkaar, de sex is niet zo frequent als bij alle andere mensen die hier op reageren :roll: maar ik vraag me af waarom jullie mij een probleem aan willen praten.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 28 jun 2012 15:04

Dus je schreef dit niet toen je het topic opende?

Jess schreef:Ben ik nu de enige die na verloop van jaren geen behoefte meer heeft aan sex? Het is heel vervelend voor mijn man, hij wordt onderhand gefrustreerd.

Ik wens je man heel veel geduld toe.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Duschka
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Duschka » 28 jun 2012 15:39

Jess schreef: maar ik vraag me af waarom jullie mij een probleem aan willen praten.

Eerlijk gezegd gaf je in de start van dit topic min of meer de indruk dat er een probleem was.
Ik krijg de indruk dat je vooral op zoek bent naar herkenning en bevestiging (en daar is ook niets mis mee) en wat minder naar de goedbedoelde adviezen die hier gegeven worden.

Jess, kort en goed, als jij en jouw man een goede relatie hebben en je bent beiden tevreden... maakt het niet uit wat statistieken, tabellen, vrienden en forummers zeggen... wees dan gewoon gelukkig met elkaar!
Doe wat je wilt, gekletst wordt er toch...

hieke
Mineur
Mineur

Berichtdoor hieke » 28 jun 2012 17:10

Jess schreef:waarom moet altijd overal een probleem achter zitten?

Er moet helemaal niet altijd overal een probleem achterzitten. Maar een vrouw die niet kan genieten van gemeenschap, daar zit altijd een reden achter. Die reden kan psychisch zijn, maar ook lichamelijk. En het is vaak ook op te lossen.

Dat heeft niets te maken met een probleem aan willen praten. En dat vrouwen niet vaak willen is iets dat veel meer voorkomt dan mensen willen doen geloven. Maar geen zin hebben is iets heel anders dan er niet van kunnen genieten.

lekkerbek
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor lekkerbek » 28 jun 2012 18:13

Waarom zo lijdzaam: ik kan er niet van genieten.
Zorg dan dat je wél kunt genieten, dat maakt het voor jezelf en je partner toch veel leuker!
Ik zou net zolang gaan proberen tot ik erachter zou komen hoe ik er wel van zou kunnen genieten, daar is het toch ook voor gegeven!

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 28 jun 2012 19:15

Volgens mij is het belangrijkste dat je als man en vrouw het samen eens bent over de frequentie. Nouja, niet helemaal natuurlijk, want over het algemeen zou een man vaker willen dan een vrouw. maar ik denk dat de meerderheid van de mannen het niet leuk zou vinden als het eens per 2 maanden of minder vaak zou zijn. Ik vind dat een vrouw dan toch de taak heeft om te kijken hoe zij een middenweg kan zoeken, op welke manier dan ook. Want je hebt samen een huwelijk, en natuurlijk is gemeenschap niet het belangrijkste, maar als een man het wel heel belangrijk vindt, dan vind ik het ook een vorm van liefde om te proberen de man (deels) tegemoet te komen. En dan hoef je niet perse over al je grenzen te gaan. Want wat is een grens? Is dat iets tegen je zin doen? Mijns inziens niet. Want er zijn echt wel dingen die ik alleen voor mijn man doe, wat ik zelf echt niet altijd leuk vind (zoals dingen regelen voor zijn bedrijf ofzo), maar die ik doe omdat ik enorm veel van hem hou.
Als seksualiteit niet zo'n hot item zou moeten zijn in een huwelijk, dan denk ik dat het ook niet zo'n hot item zou hoeven te zijn om het soms wel te doen, zij het met een stuk minder zin (vraag blijft natuurlijk of het dan voor een man wel leuk is, maar de ervaring van veel vrouwen is dat als ze er moeite voor doen en ook aan gaan geven wat zij wel prettig vinden, het helemaal niet meer zo erg ervaren wordt).

Ik bedoel dit niet perse naar de topicstarter hoor, want ik weet niet of het alleen 'echt geen zin hebben' is, maar ik hoor het wel om me heen, vrouwen die 'gewoon echt geen zin' hebben en 'seks is toch helemaal niet zo belangrijk in een huwelijk'. Tja, de meeste mannen vinden het nou eenmaal wel best belangrijk (en gelukkig zijn er genoeg vrouwen die het ook wel belangrijk vinden :) ), dus is het denk ik zaak om er samen wel een middenweg in te vinden. En is die middenweg dat je het allebei prima vindt om het niet meer te doen, helemaal goed. Maar krijg je er echt scheefgroei door in je huwelijk, dan is het denk ik wel belangrijk om allebei een stap naar elkaar toe te zetten denk ik. En volgens mij bedoelt God dat ook in de Bijbel, niet dat je het koste wat het kost MOET doen, terwijl je het misschien beiden niet wilt. maar wel dat je dicht bij elkaar blijft, ook op het gebied van seksualiteit.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Terug naar “Archief”