Moderator: Moderafo's
Katlheen schreef:Maar als alles al vaststaat vanwege uitverkiezing en meer van dat soort prachtige theorieën, waarom doen we als christen nog aan evangelisatie? Het staat toch al vast wat betreft de medemens. En omdat het vaststaat, gaat die persoon toch niet verloren als wij de kaken op elkaar houden wat betreft het Evangelie. Uitverkoren tenslotte. Of zie ik hier nu iets over het hoofd?
Omdat er niet velen geloven.
maaarten schreef:Jij maakt het aanbod toch meer dan een aanbod. Ik laat de uitverkiezing niet heersen over het aanbod, maar een aanbod moet worden aangenomen.
maaarten schreef:De Bijbel is er duidelijk over dat wij dat aanbod niet uit onszelf aannemen.
maaarten schreef:Je citeert zelf de tekst 'gij hebt niet gewild'! Zie je? was er alleen het aanbod, dan zou niemand behouden worden; het gaat erom dat de Heilige Geest de bekering in ons werkt.
maaarten schreef:Dat vers " En toch wilt u niet tot Mij komen opdat u leven hebt." (Joh 5:40) wordt zo vaak gebruikt in een poging te bewijzen dat het Bijbels gezien toch allemaal van onze keuze afhangt. Spurgeon maakt daar korte metten mee: http://www.spurgeon.org/sermons/0052.htm
maaarten schreef:Stel je voor: elke dag zou ik weer de toorn van God en het oordeel mij op de hals kunnen halen met een verkeerde keuze! Hoe kan ik daar nou troost en geloofszekerheid uit putten, wanneer ik zo makkelijk weer door mijn eigen verkeerde keuze zou vallen? Nee, juist wanneer ik in mijn Bijbel lees dat God zowel het willen als het werken werkt, dat troost mij! Dat noem ik nou genade.
maaarten schreef:Juist zonder uitverkiezing zou ik hopeloos worden, omdat ik niet in mijzelf en mijn eigen mooie goede keuzes geloof, maar in God, en op Zijn genade steun, in plaats van op mijn eigen keus.
gravo schreef:Mijn vraag blijft echter waarom dit gezegd wordt. Het is Bijbels om te zeggen dat we over het aantal gezaligden niets kunnen weten. Soms suggereert de Bijbel dat het er 'sommigen' zijn, soms ook is sprake van 'velen' of zelfs 'allen'.
gravo schreef:Wat is er tegen om te verwachten dat Gods werk veel vrucht zal dragen?
Katlheen schreef:Toch krijg ik het gevoel, door allerlei leerstukken van de "uitverkiezing" dat evangelisatie niet nodig is. Overbodige energie. Wie onder de uitverkiezing valt, komt hoe dan ook tot geloof. Wie er niet onder valt, tja, onnodig om daar tijd en energie aan te besteden.
Daarnaast vind ik het een leerstuk wat absoluut geen hoop biedt. "Ik denk te geloven, maar heeft God mij wel uitverkozen? Zo niet, dan is het zelfbedrog. En als ik wel ben uitverkozen, hoe merk ik dat? En is dat waarlijk zo?" Kortom, twijfels en twijfels. Ik lees dan toch andere dingen in de Bijbel, geenszins dingen die oproepen tot passief op de bank zitten wachten en bidden of je alsjeblieft het lichtje mag zien, als teken van de uitverkiezing. En mocht je dat lichtje hebben gezien, dan mag je je gaan verantwoorden bij je broeders en zusters of dat ook echt wel zo is, want voor je het weet heb je een gestolen Jezus....Met dat soort leerstukken vraag ik me af waarom ik überhaupt nog geloof.
Maarten:Maar veel mensen vinden dat eng, op God vertrouwen in plaats van op jezelf.
Katlheen schreef:Toch krijg ik het gevoel, door allerlei leerstukken van de "uitverkiezing" dat evangelisatie niet nodig is. Overbodige energie. Wie onder de uitverkiezing valt, komt hoe dan ook tot geloof. Wie er niet onder valt, tja, onnodig om daar tijd en energie aan te besteden.
Daarnaast vind ik het een leerstuk wat absoluut geen hoop biedt. "Ik denk te geloven, maar heeft God mij wel uitverkozen? Zo niet, dan is het zelfbedrog. En als ik wel ben uitverkozen, hoe merk ik dat? En is dat waarlijk zo?" Kortom, twijfels en twijfels. Ik lees dan toch andere dingen in de Bijbel, geenszins dingen die oproepen tot passief op de bank zitten wachten en bidden of je alsjeblieft het lichtje mag zien, als teken van de uitverkiezing. En mocht je dat lichtje hebben gezien, dan mag je je gaan verantwoorden bij je broeders en zusters of dat ook echt wel zo is, want voor je het weet heb je een gestolen Jezus....Met dat soort leerstukken vraag ik me af waarom ik überhaupt nog geloof.
1a2b3c schreef:Hoezo maak ik er meer van? Wat doe ik erbij? Jij zegt: "Uitverkiezing is nog nodig bovenop het welgemeend aanbod". Dan laat je m.i. de uitverkiezing heersen over het aanbod.
De uitverkiezing gaat niet over het aanbod, maar over het gelijkvormig worden aan het beeld van Zijn Zoon Rom.8.
hubert schreef:Verder denk ik echter beslist dat de mens een vrije wil heeft. Er valt iets te kiezen.
Niemand dwingt een mens om te zondigen. Mensen zondigen omdat ze dat willen en er voor kiezen; het is hun eigen keus. Calvijn laat zo dus weldegelijk ruimte over voor een vrije keus. Helaas doen veel calvinisten dat tegenwoordig niet meer.
hubert schreef:@Maarten
Denk je niet dat mensen ook goede dingen kunnen doen? Ik lees in je reactie alleen maar over zondigen.
Er zijn toch genoeg teksten in de Bijbel te vinden over mensen die besluiten (uit vrije wil) om de Heer te dienen. Hele volksstammen kwamen tot het geloof en dat zonder de Gereformeerde schrijvers.
Dat kan nu nog, maar de mens heeft het liever over predestinatie. "Wacht maar stil maar alles wordt nieuw!" Dat werkt verlammend.
Ten eerste wil ik zeggen dat ik wel geloof dat mensen het goede kunnen doen; maar ik geloof dat ze het uit zichzelf niet willen.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten