Moderator: Moderafo's
schelpje3 schreef:Nee, ik vind het niet hetzelfde! Maar als je diverse voorgaande postings leest, is dat de mening van sommige andere CGKers. Ik vind de CGk verdeeld, anderen vinden hem verscheiden.
Maar ik noemde dit allebei, anders gaat de discussie weer over dat woord.
Speedy schreef:
Ik zag van de week een paar artikelen over verscheidenheid in De Wekker ........... over verdeeldheid gesproken.
Volgens mij noemt men dat onvermijdelijke verscheidenheid.Neem nu alleen de verschillen op Urk!
Aangezien ik de situatie daar wel een beetje ken, kan ik zeggen dat ik daar geen inhoudelijke verschillen zie, wel liggingsverschillen. Niet zo vreemd, als je bedenkt dat er op Urk meerdere CGK's zijn met elk hun eigen kleur en samen duizenden leden (ik weet niet precies hoeveel, maar het moeten er wel meer dan 5000 zijn).Neem nu alleen de verschillen op Urk!
elbert schreef:Aangezien ik de situatie daar wel een beetje ken, kan ik zeggen dat ik daar geen inhoudelijke verschillen zie, wel liggingsverschillen. Niet zo vreemd, als je bedenkt dat er op Urk meerdere CGK's zijn met elk hun eigen kleur en samen duizenden leden (ik weet niet precies hoeveel, maar het moeten er wel meer dan 5000 zijn).
Zo zal in de ene gemeente er strikter met bijv. hoeddragen en tv bezit worden omgegaan dan in de andere. In de ene gemeente worden alleen psalmen op hele noten gezongen en in de andere ook gezangen.
Dat is dus verscheidenheid binnen de confessionele kaders.
In het geval van de CGK's op Urk is daar een heel goede reden voor: de oudste CGK (Eben-Haezer) is in 1892 geinstitueerd, de CGK Maranatha in 1976 n.a.v. een scheuring uit de Gereformeerde Kerk en de CGK Ichthus in 2005 n.a.v. een scheuring uit dezelfde Gereformeerde Kerk. Kortom: elk heeft een heel eigen geschiedenis met eigen achtergrond.schelpje3 schreef:En hoe komt het dan dat er liggingsverschillen zijn? Het kunnen ogenschijnlijk kleine verschillen zijn, zoals je als voorbeeld de hoed en tv geeft. Maar die komen ergens vandaan, toch?
En kleine vosjes kunnen uitgroeien tot grote en zo de wijngaard bederven.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten