Wat wil je eigenlijk zeggen dan?
Ik ken helemaal geen eetgewoonten en geen enkele gewoonte, bovendien is niets in zichzelve onrein dan die acht het onrein te zijn.
Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
pitboel schreef:Bedankt alvast, een ieder, voor het meedenken.
boer schreef: Graag gedaan, wat mij het meeste fascineert, is dat er door de apostelen over zaken als een glaasje wijn wordt geschreven als zijnde goed voor de maag, maar dat zelfs op het Apostelconvent in Jeruzalem geen woord gerept werd over een veranderde inzetting van de sabbath door een onveranderlijk God, die geen zweem van verandering kent.
(Desalniettemin blijf ik bij een sabbath voor de joden, die haar voorafschaduwende betekenis gekregen heeft door Christus)
(het ''heden , wanneer gij Zijn stem hoort", uit hebreeen)
boer schreef:Desalniettemin blijf ik bij een Sabbath voor de joden, die haar voorafschaduwende betekenis gekregen heeft door Christus
Ik maak uit de Bijbel sowieso niet op dat God er twee 'systemen' (weet even geen betere term) naast elkaar op na houdt. Eén vorm voor de Joden, de natuurlijke takken, en een andere vorm voor de ingeënte takken? Nee.
Hij is een Enig God. Uniek, maar ook één-voudig. Bij Hem komt de zondag niet vandaan, noch naast, noch in plaats van de Sabbath.
Wilsophie schreef:En omdat dat mogelijk was na dood en opstanding vieren wij dè dag waarop bovenstaand tot stand kwam. Zo simpel is het.
Ben jij het daarmee eens of geldt het vierde gebod gewoon helemaal niet meer? Ook niet voor Joden die Christus als de Messias zien en als hun Heiland hebben aangenomen. Thanks.
pitboel schreef:Sorry, dit vat ik niet.
God de Schepper, die de sabbath instelde, heeft dat toch gedaan - als het ware - terugziende? Namelijk nadat en omdat hij na zes scheppingsdagen rustte/ophield, heiligde Hij deze dag. Dat is universeel bedoeld geweest en heeft bovendien toch niets 'voorafschaduwends'? Of is daar een Bijbelse aanwijzing voor?
Als ik de Bijbel goed lees zie ik dat dit sabbatsgebod voor de Joden gold, maar ook voor degenen die zich bij de Joden aansloten. Daar is m.i. geen verandering in gekomen...
En gelet hierop, dat dit nog altijd geldt voor de Joden: zouden heidenen dan moeten beslissen dat er voor niet-Joden iets anders is gekomen? ... en met de zondag zelfs iets volstrekt afwijkends? Nee, en ik denk dat we het daarover eens zijn.
Ik maak uit de Bijbel sowieso niet op dat God er twee 'systemen' (weet even geen betere term) naast elkaar op na houdt. Eén vorm voor de Joden, de natuurlijke takken, en een andere vorm voor de ingeënte takken? Nee.
Hij is een Enig God. Uniek, maar ook één-voudig. Bij Hem komt de zondag niet vandaan, noch naast, noch in plaats van de Sabbath.
Maar ook een soort twentyfour-seven levenswijze verdedigen voor niet-Joden naast een aloude 6+1 weekindeling voor Joden lijkt me nogal geforceerd. En niet Bijbels gefundeerd.
Vanwaar toch steeds die gretigheid om de verschillen tussen Joden en niet-Joden te benadrukken?
Antwoord: ons kleeft de erfenis uit een afschuwelijk anti-Judaïstisch religieus verleden aan. Toegegeven: de Joden haatten de christenen (Stefanus, Paulus) en in reactie daarop kwam de wederhaat door heiden-christenen. (Na de verwoesting van Jeruzalem namen Joodse-christelijke invloeden af en kreeg de bisschop/gemeente van Rome, merendeels uit de heidenen, het voor het zeggen. Daar ligt de bron van het Rooms Kath. antisemitisme. Maar moeten wij nu nog steeds om die reden met dezelfde vertroebelde blik de Bijbel lezen?
God heeft heilzame inzettingen gegeven voor heel Zijn volk. En de mens heeft Hem nadien woorden in de mond gelegd die Hij nooit gesproken heeft.
Doen wij onze God niet ernstig tekort met onze visies, die uit ingewikkelde theologische constructies zijn optrokken? Ik vrees het...
Laten Joden zich bekeren tot de God van het Nieuwe Testament, en (wij) heiden-christenen tot de God van het Oude Testament.
Ik ben het bijna helemaal met je eens. Ik denk dat de sabbat zeker wel een voorafschaduwing is van iets wat nog gaat komen.
Het is de vraag waarom wij geneigd zijn onderscheid te maken tussen tot Christus bekeerde Joden en de Christenen uit de heidenen. God wil dat we allen 1 (echad) in Christus zijn waarbij we allemaal geënt mogen zijn aan de edele olijf. Laten we die bron los dan moeten er allerlei ingewikkelde theologische construvraag acties verzonnen worden om onze afgeweken keuze te 'rechtvaardigen'.
Wilsophie schreef:De sabbath is zeker een afschaduwing van zaken t.a.v. Israël die nog in vervulling moeten gaan.
... Ik denk dat de sabbat zeker wel een voorafschaduwing is etc...
pitboel schreef:Ik denk ook weleens ietsbijvoorbeeld:
- als de kruisiging en het sterven van Jezus op 'woensdagmiddag' was, dan was dat dus precies op het midden van de week: drie en een halve dag... toeval?
- als de opstanding op Sabbath was, dan is de symboliek krachtig als dynamiet: de Zoon overwint de dood en het graf op de heilige dag van Zijn Vader. De dag die de Mensenzoon al tijdens Zijn aardse leven bij uitstek gebruikte om te verlossen, om de mens heil te brengen tot eer van Zijn Vader. En anderzijds wekt God Zijn Zoon op, op de dag die Hij van oudsher heiligde en waarvan Hij nooit heeft gesteld dat dit als 'beëindigd' moet worden gezien. Sterker nog: Sabbath-vierders en opstandingsdag-herdenkers vinden elkaar op dezelfde ene heilige weekdag.
Staan we onszelf toe om dit als mogelijkheid te zien, of sluiten we onze ogen omdat het ons vertrouwde 'zondagsgeloof' bedreigt? Ik zeg 'zondagsgeloof', maar met eerbied, want ik ben er zelf mee opgegroeid en leef nog altijd met dankbaarheid ditzelfde ritme, hoewel niet meer met de overtuiging die anderen (nog) wel hebben...
Maar ook hier zeg ik: zonder directe tekstverwijzing is voorzichtigheid geboden. Wat de Bijbel niet expliciet vermeldt, moeten we niet met al te grote stelligheid beweren, we kunnen het zomaar mishebben...
Zegen, licht en vrede gewenst.
mohamed schreef:
Dus ook het onderscheid wat je maakt inzake sabbath of zondag. Laten we elkaar hierin toch vrijlaten in plaats van iedere keer weer te dwepen! Het topic gaat over de ZONDAG, of dat rust- of herdenkingsdag is, NIET of je wel of niet op zaterdag naar de kerk moet!boer schreef:In Christus valt het onderscheid weg.
Dus is het sabbathsgebod ook vervallen toen Christus kwam? Dat gebod stond namelijk in de wet die volgens jou vervallen is...boer schreef:Ik bedoelde te zeggen dat de sabbath en zondag gewoon niets met elkjaar te maken hebben. de eerste is door God ingesteld voor de joden in de wet/onderwijs (die 430 jaar na het verbond met Abraham pas kwam, en slechts tijdelijk was totdat Christus kwam)
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten