CGK kerkendag noodzakelijk?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mw
Moderator

Re: CGK kerkendag noodzakelijk?

Berichtdoor mw » 13 jun 2012 20:31

Dat de liturgie anders is dan gebruikelijk? Dan krijg je van mij de vraag: wat is gebruikelijk? Alleen psalmen zingen bij het orgel? Zijn 'wij' niet afwijkend?

En verder is het voor mijn nog steeds volkomen onduidelijk waarom je over verdeeldheid spreekt en niet over verscheidenheid? Misschien zouden we de grond van onze kerken kunnen bespreken?
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 13 jun 2012 20:49

Als je het zo zegt, ja dan zijn Psalmen zingen bij een kerkorgel gebruikelijk.
Maar daar gaat het niet alleen om. Er is veel meer, het gaat verder en dieper dan dat. Het speelt al vanaf eind jaren 60!
Ik lees en hoor met regelmaat predikanten hun zorg uitspreken over de ontwikkelingen.
Ik verzin dit toch niet? Als je je oor te luisteren legt en je ogen de kost geeft, zie je heel veel.
En kerk jij wel eens elders?
Neem nu alleen de verschillen op Urk!

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 13 jun 2012 21:03

Je blijft erg vaag Schelpje.

Ik heb al eerder gezegd dat ik mijn ogen niet sluit voor de ontwikkelingen in ons kerkverband. Ik maak mij ook zorgen om bijv. het samenwonen dat geaccepteerd wordt, homoseksuele relaties openlijk in de kerk mogen, dat de wereld steeds meer de kerk binnenkomt. Maar ik maak mij ook zorgen om de andere kant, dat er doorgeschoten wordt in wettisisme, oneindig wordt gezeverd over goddelijk recht & kerkelijk recht, enz enz. Waarom hebben we het niet over Christus?

Waarom ontloop jij de vraag over de grond van ons kerkverband? De Christus die in elke christelijke gereformeerde gemeente wordt gepredikt? Waarom herken je niet dat we in elke gemeente broeders&zusters hebben?
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 13 jun 2012 22:14

Sorry mw, maar het is niet verstandig om op een openbaar forum in details te treden. Dat kan in een persoonlijk gesprek wel en dan kun je de verschillen uitdiepen.
Het gaat echt niet over een hoedje op of af, streepjesdas hoor, echt niet.
Ik zit in een vacante gemeente, we hebben elke week een andere predikant op de kansel, soms 2 verschillende op een dag en ik hoor dan inderdaad de (soms pijnlijke) verschillen.
Ik zeg dit met pijn en verdriet, want de CGK is mij zeer lief!
Diverse kleine gemeentes hebben met elkaar gesproken om samen te gaan. Lukt niet, de ligging is te ver uit elkaar. Niet letterlijk, soms maar een half uurtje fietsen. Maar geestelijk.
En dan wil jij dit ontkennen of mij negatief vinden?
Bevraag eens 100 mensen, maar dan uit de verschillende gemeentes!
In mijn woonplaats wonen heel wat CGKers, toch zitten ze niet bij ons in de kerk, maar rijden een kwartier of een half uur om naar elders te gaan. Een andere CGK, dus geen ander kerkverband.
Vroeger mocht dit niet, nu kennelijk wel.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 13 jun 2012 22:23

Ontwijken ben je goed in!

Waarom ontloop jij de vraag over de grond van ons kerkverband? De Christus die in elke christelijke gereformeerde gemeente wordt gepredikt? Waarom herken je niet dat we in elke gemeente broeders&zusters hebben?

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 14 jun 2012 07:32

Het is toch fijn als er in 1 kerkverband verschillende type gemeenten zijn. Voor elk wat wils, daar moet niet zo negatief over gesproken worden. De vele leden vormen 1 lichaam. Het liefst zou ik in Nederland 1 grote christelijke koepelkerk zien met diverse soorten kerken. Zoiets als de PKN maar dan nog breder. Dan ben je gelijk van al die namen af van al die kerkjes en wordt het getuigenis naar de wereld eenvoudiger.
De verschillen in de CGK zijn op de keper beschouwd en mondiaal gezien minimaal. Men vergeet dat het om de hoofdzaak gaat en die staat toch wel als een huis. Eenvoudige christusrijke prediking. Ook voor de tv.

Ik word altijd een beetje mismoedig van deze discussies.
Vergeet ook niet dat het een duidelijke opdracht is in de Bijbel om eenheid na te streven. Waarom moet het koekoek 1 deun zijn. De een houdt van lichte kost, voor de ander kan het niet zwaar genoeg zijn.
HET IS ECHT ECHT HEEL BIJZONDER ALS JE ÜBERHAUPT NOG IETS GELOOFT.
De overgrote meerderheid in Nederland is al lang afgehaakt. Waar wij nu mee bezig zijn op dit forum is een achterhoede gevecht.
Ik zou willen dat refo Nederland dat eens inzag en de bakens zou verzetten van intern geneuzel naar een krachtig en modern getuigenis naar buiten. Dat moet dan wel Evangelie zijn, avant la lettre.
De hoodzaakt blijft Jezus Christus, Licht der Wereld!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 14 jun 2012 12:43

mw schreef:Ontwijken ben je goed in!

Ik ontwijk helemaal niets. Maar meende dat je op grond van mijn antwoorden inmiddels gelezen kan hebben dat dit ook DEELS gemist wordt. Waarom denk je dat mensen anders zo veel moeite doen om naar een andere gemeente te gaan? Terwijl er in hun eigen woonplaats één is.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 14 jun 2012 13:38

Ik denk dat ik wel begrijp wat Schelpje bedoeld. De afgelopen jaren heb ik door verschillende verhuizingen in meerdere chr ger kerken gekerkt en inderdaad wordt overal Christus gepredikt. Het verschil zit het hem vooral in de weg naar Christus toe. Alleen dat verschil in de weg er naar toe tref ik ook aan de de PKN kerken en in de ger vrijgemaakte kerken.

De bezorgdheid van Schelpje over de vervlakking binnen de chr ger kerken deel ik wel, maar aan de andere kant ben ik ook dankbaar dat het in veel kerken veel minder gaat over uiterlijkheden, maar vooral over de band die je persoonlijk met God hebt.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 14 jun 2012 20:18

veel minder gaat over uiterlijkheden, maar vooral over de band die je persoonlijk met God hebt.

Als je die band niet hebt is het inderdaad een mooie uitweg die uiterlijkheden en die oordelen daarover.
Voor menig kerkgenootschap is dat de enige optie, anders lopen de kerkgangers weg.

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 15 jun 2012 20:34

Eerder in dit item las ik: Verscheidenheid wordt verdeeldheid, zodra de verscheidenheid veroordeeld wordt. Dat vind ik een heel sterke uitdrukking! En die verscheidenheid kan tot uiting komen in uiterlijkheden, in het al of niet (indertijd door mensen gemaakte)naleven van kerkelijke regeltjes en gebodjes en verbodjes, in het al of niet accepteren van de andere persoonlijke verhouding tot God of/en Christus dan jij die hebt, in het al of niet accepteren van bepaalde liturgische zaken als te zingen liederen en te hanteren vertalingen, enz. Ik heb geen oordeel over de CGK, of het bovenstaande van toepassing is. Want zelf PKN-er, een kerk die zeer verscheiden is, maar niet verdeeld.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 16 jun 2012 14:19

Want zelf PKN-er, een kerk die zeer verscheiden is, maar niet verdeeld.

Tsja, ik voel me er ook prima thuis. Die verscheidenheid is juist fijn. Zo is er voor iedere gelovige wel een gemeenschap te vinden waar hij zich thuis voelt. Wat mij betreft mag de hele reformatie bij ons schuilen, als ze maar ophouden met het veroordelen van elkaar. Maar ja dat is juist hun bestaansrecht.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 16 jun 2012 15:37

De verdeeldheid of, zo je wilt verscheidenheid, is niet fijn, maar juist een aanklacht. Er zou maar één moederkerk moeten zijn!
Maar omdat er altijd mensen zullen blijven die hun eigen visie willen doorvoeren, krijg je scheuringen, als je er maar genoeg om je heen verzamelt.
Maar goed te praten is het nooit! Nu zoekt ieder een kerk die "bij hem past".
Het zou andersom moeten zijn.

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 16 jun 2012 22:09

@schelpje: "verdeeldheid, of zo je wilt verscheidenheid......." , dat betekent volgens mij, dat je het ongeveer het zelfde vindt. En het zijn juist twee geheel verschillende begrippen. Lees mijn posting nog eens door, dan wordt het hopelijk duidelijk. En ik gaf al aan, dat het geen eigen uitvinding was, maar het vertolkte de mening van vele anderen, waarmee ik het dus eens ben. Verdeeldheid leidt al snel tot scheuring. Blijkbaar is dit gevaar ook in de CGK aanwezig. (De HHK, daar scheelt het ook al niet veel). En dan beweerden nog niet zo lang geleden sommigen, dat Nederland zo'n beetje het tweede Verbondvolk was, na Israël. De kerk hier was "de planting Gods". Ik heb mijn twijfels. Je ziet niet gauw elders in de wereld zo'n klein land met zo'n grote verdeeldheid.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 16 jun 2012 22:20

jaapo schreef:@schelpje: "verdeeldheid, of zo je wilt verscheidenheid......." , dat betekent volgens mij, dat je het ongeveer het zelfde vindt. En het zijn juist twee geheel verschillende begrippen. Lees mijn posting nog eens door, dan wordt het hopelijk duidelijk. En ik gaf al aan, dat het geen eigen uitvinding was, maar het vertolkte de mening van vele anderen, waarmee ik het dus eens ben. Verdeeldheid leidt al snel tot scheuring. Blijkbaar is dit gevaar ook in de CGK aanwezig. (De HHK, daar scheelt het ook al niet veel). En dan beweerden nog niet zo lang geleden sommigen, dat Nederland zo'n beetje het tweede Verbondvolk was, na Israël. De kerk hier was "de planting Gods". Ik heb mijn twijfels. Je ziet niet gauw elders in de wereld zo'n klein land met zo'n grote verdeeldheid.

Nee, ik vind het niet hetzelfde! Maar als je diverse voorgaande postings leest, is dat de mening van sommige andere CGKers. Ik vind de CGk verdeeld, anderen vinden hem verscheiden.
Maar ik noemde dit allebei, anders gaat de discussie weer over dat woord.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 16 jun 2012 22:29

schelpje3 schreef:De verdeeldheid of, zo je wilt verscheidenheid, is niet fijn, maar juist een aanklacht. Er zou maar één moederkerk moeten zijn!
Maar omdat er altijd mensen zullen blijven die hun eigen visie willen doorvoeren, krijg je scheuringen, als je er maar genoeg om je heen verzamelt.
Maar goed te praten is het nooit! Nu zoekt ieder een kerk die "bij hem past".
Het zou andersom moeten zijn.

Er is ook maar 1 (moeder) kerk, 1 gemeente.
Die heeft geen muren en IS het Lichaam van Christus.
De leden zijn verdraagzaam, en vinden de ander altijd belangrijker dan zichzelf.
Zij heerst niet, maar dient.

Terug naar “Archief”