CGK kerkendag noodzakelijk?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

De zanger
Verkenner
Verkenner

CGK kerkendag noodzakelijk?

Berichtdoor De zanger » 12 jun 2012 14:31

URK – ”Vissers van mensen.” Dat was het thema van de eerste landelijke kerkendag die de Christelijke Gereformeerde Kerken (CGK) vrijdag in Urk organiseerden. Ds. H. K. Sok: „Jakobus en Johannes lieten hun netten achter, hun hele levensonderhoud. Zelfs hun vader. En ze volgden Jezus en werden vissers van mensen.”

Ds. Sok uit Opperdoes noemde het vrijdag „bijzonder” dat de CGK, in een tijd waarin het „individualisme behoorlijk toeneemt”, een landelijke kerkendag organiseren. Hij is dan ook „dankbaar” dat kerkgebouw ”De Ark” in Urk –1400 plaatsen– bijna vol zit.

De landelijke kerkendag is min of meer een alternatief voor de jaarlijkse schooldag, die tot 2009 in Apeldoorn werd gehouden ten gunste van de Theologische Universiteit. De bijeenkomst is bedoeld om de eenheid binnen de kerken te bevorderen, onder meer door presentaties over zending, evangelisatie, jongerenwerk en de Theologische Universiteit Apeldoorn. En tijdens de lange pauzes, afgewisseld met twee rondes workshops, is er veel ruimte voor ontmoeting.

„Als je wilt werken aan eenheid en saambinding”, zei ds. Sok in zijn openingswoord, „dan is het goed om een gezamenlijk doel te hebben. En dat doel hééft de kerk van Jezus Christus. Hij heeft de opdracht Zelf gegeven: „Onderwijs alle volken en doop hen in de Naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest.””

Ds. Sok, voorzitter van de commissie die in opdracht van de synode de landelijke kerkendag organiseerde, mediteerde over Mattheüs 4:19: „En Hij zeide tot hen: Volgt Mij na, en Ik zal u vissers der mensen maken.”

Dáár ligt de prioriteit van de kerk, aldus de predikant. „We zijn niet vanzelf klaar voor dat werk. De discipelen moesten eerst Jezus Christus leren kennen. En met dat net –het Woord– leren omgaan. Zo leren we ‘vissen’ te vangen.”

In sporthal ”De Vlechttuinen” vertelt zendingsconsulent ds. A. Hilbers over de drie nieuwe gebieden waar de CGK sinds vorig jaar actief zijn: Burundi, Thailand en Tajmyr (Rusland). Zo steunen zij de Église Protestante Reformée du Burundi. „Dat klinkt prachtig: gereformeerd. Maar dit kerkverband heeft zo goed als niets”, aldus ds. Hilbers. „Daarom helpen we onder meer met de toerusting van predikanten.”

De voorlopige opbrengst van de landelijke actie van de CGK voor hulp bij de bouw van een kerkelijk centrum in Bujumbura in Burundi is 22.932,78 euro.

Echt super dat de CGK een kerkendag georganiseerd heeft, alleen wel de vraag of dit zo veel nut heeft. Aangezien de verdeeldheid binnen het kerkverband steeds groter wordt. 42% onderhoud een contact met de GKV of de NGK. En dan is er ook een deel wat steeds meer contact heeft met de HHK.

Misschien dat een bezinningsdag beter was geweest met als thema:
Wat is CGK eigenlijk?

Wie weet hier een antwoord op?

mw
Moderator

Re: CGK kerkendag noodzakelijk?

Berichtdoor mw » 13 jun 2012 01:07

Dat 'in den lande' anders tegen de CGK wordt aangekeken dan door de CGK'ers zelf is mij al lang duidelijk. Ik - als CGK'er- zie geen verdeeld kerkverband, maar een kerkverband dat elkaar weet vast te houden ondanks de verschillende meningen. Een kerkverband die een vaste grond onder de voeten heeft en op die grond met elkaar samenwerkt, maar ook samenwerking zoekt met andere kerkverbanden.

En wat is er nou mooier dan samenwerking te zoeken op lokaal niveau met andere kerk(en)(verbanden)? Wat is er nou mooier dan dat 2 gemeenten elkaar vinden in Gods Woord en met elkaar verder kunnen? of dat nou een GKV of een HHK gemeente is.
Een vooraanstaand persoon binnen de CGK heeft ooit de uitspraak gedaan dat over 40 jr de CGK niet meer bestaat als kerkverband. Erg? Welnee, zolang al die gemeenten maar niet hun deuren gesloten hebben, maar zijn samengegaan met broeders&zusters in andere kerkverbanden. Dat samengaan op lokaal niveau juich ik alleen maar toe. Veel beter dan een samengaan die van bovenaf (vanuit synode) is opgelegd. Daar krijg je alleen maar scheuringen, afsplitsingen, nieuwe gemeenten door (daarvoor mag ik best verwijzen naar -recente- geschiedenis van kerkenland).

Moest de kerkendag een bezinningsdag worden? Welnéé, er wordt binnen de CGK heel veel bezonnen (zeg ik dat goed?) De recente kerkendag was fijn! En moet absoluut een vervolg krijgen. Het had nut broeders&zusters uit andere gemeenten te ontmoeten, het had nut om te horen vertellen over de diverse deputaatschappen, ja het had nut dat de kerkendag werd gehouden.

Was een bezinningsdag dan beter geweest? Ik vind van niet. Voor mij is volkomen duidelijk wat CGK is en waar de CGK voor staat.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 13 jun 2012 09:54

Wie als CGKer geen verdeeld kerkverband ziet, is blind. Dit kerkverband staat er om bekend. Evenals de PKN trouwens, waar de ligging ook heel ver uiteen ligt.

Bertiel
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bertiel » 13 jun 2012 10:05

net als gg, hhk, ogg, gkv, ngk, vegs, etc. etc.
Vanitas vanitatum et omnia vanitas

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 13 jun 2012 14:22

Dan ben ik maar blind :roll: , maar ik zie die verdeeldheid anders. Waar ik kom, in welke gemeente dan ook, overal wordt hetzelfde gepreekt. Ach ja, bij de een met wat duurdere en een beetje meer woorden, bij de een wordt er een opwekkingslied erna gezongen en bij de ander een psalm op hele noten, maar hoe je het ook wendt of keert: de boodschap is & blijft hetzelfde.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 13 jun 2012 14:35

mw schreef:Dan ben ik maar blind :roll: , maar ik zie die verdeeldheid anders. Waar ik kom, in welke gemeente dan ook, overal wordt hetzelfde gepreekt. Ach ja, bij de een met wat duurdere en een beetje meer woorden, bij de een wordt er een opwekkingslied erna gezongen en bij de ander een psalm op hele noten, maar hoe je het ook wendt of keert: de boodschap is & blijft hetzelfde.

Hoe kun je dat nu zeggen mw :shock:
Wel eens gehoord van Bewaar het Pand?
En of je nu in een cgk in Groningen komt, of op de Veluwe/Sliedrecht/Katwijk, een kind hoort het verschil.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 13 jun 2012 14:48

Is het verdeeldheid of verscheidenheid?
Dat lijkt me een goede vraag in dit verband.
Bij verdeeldheid heb je het over iets zondigs, bij verscheidenheid hoeft dat niet het geval te zijn.
Wanneer wordt verscheidenheid verdeeldheid?
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 13 jun 2012 14:53

elbert schreef:Is het verdeeldheid of verscheidenheid?
Bij verdeeldheid heb je het over iets zondigs, bij verscheidenheid hoeft dat niet het geval te zijn.
Het wordt zonde wanneer we verscheidenheid als zonde veroordelen.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 13 jun 2012 15:19

boer schreef:Het wordt zonde wanneer we verscheidenheid als zonde veroordelen.
Dat is een mogelijkheid, maar volgens mij zijn er nog wel andere.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 13 jun 2012 15:29

elbert schreef:Is het verdeeldheid of verscheidenheid?

Verscheidenheid :-k
Wanneer je verslagen leest van classisvergaderingen, zie je toch een bepaalde "verdeeldheid" die ik verder zie gaan dan verscheidenheid.
Er zit heel veel verschil tussen een preek van zeg BhP predikant, of één van de linker-geörienteerde richting. Je ziet ook dat de "rechterflank" graag wil samengaan met Herst. Herv, terwijl de andere kant meer naar vrijg. ger. neigt. Dan is dat toch niet verscheiden maar verdeeld?
Ik zie regelmatig in de gids dat er een kerkdienst wordt uitgezonden (radio 5 zondagmiddag 17 uur) en alleen de liturgie al! Gezangen, nieuwere berijmingen, opwekkingsliederen, andere muziekinstrumenten.
M.i. is dit echt niet in alle andere kerkverbanden.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 13 jun 2012 15:30

mw schreef:Dan ben ik maar blind :roll: , maar ik zie die verdeeldheid anders. Waar ik kom, in welke gemeente dan ook, overal wordt hetzelfde gepreekt. Ach ja, bij de een met wat duurdere en een beetje meer woorden, bij de een wordt er een opwekkingslied erna gezongen en bij de ander een psalm op hele noten, maar hoe je het ook wendt of keert: de boodschap is & blijft hetzelfde.

In 2002 werd er zelfs een bidstond voor gehouden. Het gaat verder dan alleen de uiterlijkheden. En wie heden de kranten leest ziet een grote breuk op het laagste vlak.

Hierbij 2 linkjes

http://www.digibron.nl/search/detail.js ... 41&docid=4

http://www.kerkbladvoorhetnoorden.nl/in ... &Itemid=28
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 13 jun 2012 16:29

schelpje3 schreef:Verscheidenheid :-k
Wanneer je verslagen leest van classisvergaderingen, zie je toch een bepaalde "verdeeldheid" die ik verder zie gaan dan verscheidenheid.
Er zit heel veel verschil tussen een preek van zeg BhP predikant, of één van de linker-geörienteerde richting. Je ziet ook dat de "rechterflank" graag wil samengaan met Herst. Herv, terwijl de andere kant meer naar vrijg. ger. neigt. Dan is dat toch niet verscheiden maar verdeeld?
Ik zie regelmatig in de gids dat er een kerkdienst wordt uitgezonden (radio 5 zondagmiddag 17 uur) en alleen de liturgie al! Gezangen, nieuwere berijmingen, opwekkingsliederen, andere muziekinstrumenten.
M.i. is dit echt niet in alle andere kerkverbanden.

Tjah, en dat is natuurlijk allemaal verschrikkelijk fout :roll: Hiermee begint de kerkelijke verdeeldheid: het afkeuren van de ander. Natuurlijk zijn er dingen die we zelfs moeten afkeuren (zie de links van speedy), maar daarmee hoeven we nog niet hele gemeenten of hele delen van ons kerkverband af te wijzen.
Ik vraag me af Schelpje of je kan uitleggen waarom je spreekt over verdeeldheid en waarom je het niet ziet als verscheidenheid.

Ondanks dat ik weiger te spreken over verdeelheid vind ik gebed voor ons (mooie) kerkverband absoluut wel noodzakelijk. Zie ik ontwikkelingen soms ook met ledeogen aan, maar zie ik vooral de trouw van de Heere door alles heen!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 13 jun 2012 16:33

Waar zie jij afkeuring in mijn posting?
En heb je de door Speedy geplaatste links gelezen?
Je kunt idd een andere kant opkijken. Het is allemaal niet zo erg, totdat je op een dag ermee geconfronteerd wordt.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 13 jun 2012 17:11

Je posting ademt afkeuring uit Schelpje.
In deze zin lees ik alleen maar afkeuring.

En ja, ik heb de links van Speedy gelezen, anders had ik er niet naar verwezen.

En nog steeds vraag ik mij af Schelpje waarom jij spreekt van verdeeldheid en niet van verscheidenheid.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 13 jun 2012 20:04

[quote="mw"]Je posting ademt afkeuring uit Schelpje. [quote] In deze zin lees ik alleen maar afkeuring.

===========================
Je had aan mij kunnen vragen of ik hier mijn afkeuring over uitspreek mw, ipv een conclusie te verbinden omdat ik zeg: de liturgie alleen al.
Ik bedoelde hiermee, dat alleen de liturgie al afwijkend is van een gebruikelijke in de CGK.
Dus, laat staan de rest vaak!
Dan maakt het niet uit of ik hier mijn persoonlijke afkeuring of goedkeuring aan geef.
Je maakt nu mijn postings onterecht verdacht.
Ja, ik blijf spreken van verdeeldheid, zeker nadat ik de links van Speedy heb gelezen. Maar ik loop iets langer mee dan jij in de CGK, zie het dus al langer aan. Misschien vandaar.
Maar ook de mensen die wel hun goedkeuring hier over uitspreken, zien precies hetzelfde gebeuren.
Maar het is maar of je er verdriet over krijgt, of je vindt het juist fijn.
DAT is het verschil. En van daaruit zul je spreken over verdeling of verscheidenheid.

Terug naar “Archief”