Tegenstelling reformatorisch - evangelisch achterhaald?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Tegenstelling reformatorisch - evangelisch achterhaald?

Berichtdoor Boekenlezer » 12 jun 2012 17:07

Ik kreeg gisteren dit artikel onder ogen:

Tegenstelling reformatorisch versus evangelisch achterhaald

De tegenstelling reformatorisch versus evangelisch is achterhaald, meent Hans Maat. Volgens hem liggen de fronten tegenwoordig ergens anders.

De aloude tegenstelling reformatorisch versus evangelisch is achterhaald. Jongeren, onze twintigers en dertigers, hebben er weinig mee. Zij zien nieuwe fronten. En die zien er heel anders uit.

Wie onlangs de Pinksterconferentie in Biddinghuizen van stichting Opwekking bezocht, kon het met eigen ogen zien: hier zongen en baden tienduizenden (jonge) christenen uit reformatorische kerken gebroederlijk samen met hun evangelische geloofsgenoten. Zij waren één omdat zij aanvoelen dat nieuwe tijden zijn aangebroken. Tijden die vragen om een nieuwe reformatie.

*de rest van het artikel is te lezen via onderstaande link i.v.m. de auteursrechten*

(Bron: RD)

Vroeger maakte reformatorisch en evangelisch verschil, maar vandaag ineens niet meer? Ik begrijp dat niet helemaal. Er zal ongetwijfeld wat verschil zijn tussen hoe je vroeger met bepaalde zaken of mensen omging dan vandaag, maar dat daarmee serieuze geschilpunten van vroeger er niet meer toe doen, zo van "net zo makkelijk", lijkt mij nogal kort door de bocht. Volgens mij klopt er dan ergens iets niet.

Wat denken jullie hierover?
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Bertiel
Luitenant
Luitenant

Re: Tegenstelling reformatorisch - evangelisch achterhaald?

Berichtdoor Bertiel » 12 jun 2012 17:25

Ik vind mijn ideeën hierover goed verwoord door ds. Vreugdenhil, in opinie d.d. 12-06-2012.
Staat nog niet online.
Vanitas vanitatum et omnia vanitas

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 12 jun 2012 17:42

Even wat gedachten van mij bij dit artikel.

Wie onlangs de Pinksterconferentie in Biddinghuizen van stichting Opwekking bezocht, kon het met eigen ogen zien: hier zongen en baden tienduizenden (jonge) christenen uit reformatorische kerken gebroederlijk samen met hun evangelische geloofsgenoten.

Wat voor christenen uit reformatorische kerken waren dat? Het lijkt mij vrij sterk dat je daar bijvoorbeeld allerlei GGiN-jeugd zult aantreffen die volop volgens hun kerk denken, en dan daar met de handen omhoog staan.
Komt dus op mij over als een vrij simpele generalisatie. Nadere specificatie graag!

Nieuwe generaties stellen echter andere vragen. Wie goed observeert, hoort hen vragen: hoe blijven wij staande in deze cultuur en wie rust ons toe met diepgaand geloofsonderwijs dat betrokken is op het hele dagelijks leven?

Accoord, niks mis mee.
Ik doe ook aan toerusting van mijzelf, op een nogal autodidactische manier.

... Dat geldt ook voor het geloofsleven. Ze kijken naar wat werkt en naar wat goed voelt en kennen daar waarde aan toe.

En dan een paar alinea's verder:

Ik heb sterk de indruk dat zich op dit moment een nieuwe herbronning, een nieuwe reformatie voltrekt.

Dus lekker op het gevoel af? Leve de emotiecultuur, en schakel lekker je verstand uit? En dat moet dan reformatie heten?

Volgens mij is het vormen van jezelf een kwestie van flink studeren. Zo ervaar ik dat.

... De doorgaande ontkerkelijking zorgt ervoor dat de kerken steeds verder uitkristalliseren; een orthodoxer deel blijft over. Die tendens zie ik ook in de Protestantse Kerk plaatsvinden.

Dat is positief.

Veel jonge reformatorische christenen buurten ook geregeld bij evangelischen. Daar doen ze nieuwe ontdekkingen. Een voorbeeld: waar veel ouderen nog dachten dat de gaven van de Geest vooral waren bedoeld voor de vroege kerk...

Dus bij de evangelischen ontdekken ze dat tongentaal en zo nog steeds volop functioneren, bijvoorbeeld? Op die manier kunnen ze met hetzelfde gebrek aan objectiviteit wellicht op een atheïstencongres ontdekken dat God helemaal niet bestaat. Sorry hoor, maar die cynische gedachte komt bij mij spontaan boven bij het lezen van dit.

Bij een minderheid past geen theologische scherpslijperij op de vierkante centimeter en een sterke gerichtheid naar binnen. Nee, bij een minderheid past een andere attitude: die van dienen, lijden en liefhebben.

Dat er wat aan te merken valt op wat we tegenkomen in reformatorisch Nederland zal ik niet ontkennen.

Laten nieuwe generaties de kerk maar reformeren. De verschillen tussen evangelischen, die vaak heel gereformeerd zijn, én gereformeerden, die vaak heel evangelisch zijn, zullen als sneeuw voor de zon verdwijnen.

Een reformatie die mogelijk is dankzij gebrek aan kennis, zo komt het op mij over. Dan heeft de dwaling vrij spel. Ik noem zoiets geen reformatie.
Voordat je gaat autorijden volg je toch ook eerst rijlessen. Je begint op een dag toch niet zomaar wat te joyrijden? Dat laatste kun je doen, maar anderen zullen je dan erg onverstandig vinden.
Dit artikel komt op mij over alsof dat besef in geestelijk opzicht hier ontbreekt.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 12 jun 2012 17:45

Bertiel schreef:Ik vind mijn ideeën hierover goed verwoord door ds. Vreugdenhil, in opinie d.d. 12-06-2012.
Staat nog niet online.

Ik heb niet iets dat "opinie" heet.
Wellicht komt het nog eens op deze website te staan?

Maar volgens mij dacht ds. Vreugdenhil wel behoorlijk gereformeerd, zo herinner ik mij hem.

O, wacht effe, je bedoelt de afdeling Opinie van het RD natuurlijk... #-o
Dan komt het vast wel goed.

Bertiel
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bertiel » 12 jun 2012 18:18

Boekenlezer schreef:Ik heb niet iets dat "opinie" heet.
Wellicht komt het nog eens op deze website te staan?

Maar volgens mij dacht ds. Vreugdenhil wel behoorlijk gereformeerd, zo herinner ik mij hem.

O, wacht effe, je bedoelt de afdeling Opinie van het RD natuurlijk... #-o
Dan komt het vast wel goed.

ik zeg niks over de vermoede haarkleur :lol:

...
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor ... » 12 jun 2012 19:01

De tegenstelling tussen evangelisch en reformatorisch zal nooit verdwijnen. Het is een feit dat er heel anders gedacht wordt door refo's dan door evangelischen. Ik vind wel dat het niet goed is dat die tegenstelling er is, dat is niet de bedoeling. Maar het er zijn al zolang verschillende denkwijzen en kerkverbanden, dat dat jammer genoeg bijna niet terug te draaien is.

Bertiel
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bertiel » 12 jun 2012 19:27

maaarten

Berichtdoor maaarten » 12 jun 2012 20:43

Bertiel schreef:Het artikel staat online:
http://www.refdag.nl/opinie/samenwerkin ... r_1_651597

Goed artikel van ds. Vreudgenhil, hier ben ik het helemaal mee eens.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 12 jun 2012 21:08

Het Lichaam van Christus is niet aan plaats of kerk gebonden.
Niemand weet wat God van plan is en wat er gaat gebeuren.

En zoals gewoonlijk wordt het Werk van de Heilige Geest uitgesloten.
En de Geest werkt in de gereformeerde christen net zoals in de evangelische christen.

En dan kunnen de "kerkleiders" met hand en tand hun kerkleer willen behouden
maar er is maar één grond waarop een christen kan staan en die is IN CHRISTUS.
dat geldt voor de refo als voor de evangelische christen.

Hij zal doen wat Hij goed acht!!!
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 14 jun 2012 12:55

De meeste, misschien wel alle, verschillen tussen evangelische en refo's gaan niet over de fundamentele geloofszaken. Ik vind het dus prima als men elkaar vindt, ondanks alle verschillen die er zijn.
-----------

Citaat: ... Dat geldt ook voor het geloofsleven. Ze kijken naar wat werkt en naar wat goed voelt en kennen daar waarde aan toe.

En dan een paar alinea's verder:

Ik heb sterk de indruk dat zich op dit moment een nieuwe herbronning, een nieuwe reformatie voltrekt.
Boekenlezer schreef:Dus lekker op het gevoel af? Leve de emotiecultuur, en schakel lekker je verstand uit? En dat moet dan reformatie heten?

Volgens mij is het vormen van jezelf een kwestie van flink studeren. Zo ervaar ik dat.

Waarde toekennen aan wat goed voelt en werkt, daar is niets mis mee. Tenzij het tegen het Woord ingaat en op nummer één staat.

God heeft onze emoties ook geschapen, dat houdt helemaal niet in dat je daarbij je verstand uitschakelt.
-------

Citaat: Veel jonge reformatorische christenen buurten ook geregeld bij evangelischen. Daar doen ze nieuwe ontdekkingen. Een voorbeeld: waar veel ouderen nog dachten dat de gaven van de Geest vooral waren bedoeld voor de vroege kerk...

Een waarheid als een koe!!! Het werk van de Heilige Geest komt in veel refo-gemeentes alleen maar aan de orde als het over de wedergeboorte gaat.
-----------

Citaat: Laten nieuwe generaties de kerk maar reformeren. De verschillen tussen evangelischen, die vaak heel gereformeerd zijn, én gereformeerden, die vaak heel evangelisch zijn, zullen als sneeuw voor de zon verdwijnen.
Boekenlezer schreef:Een reformatie die mogelijk is dankzij gebrek aan kennis, zo komt het op mij over. Dan heeft de dwaling vrij spel. Ik noem zoiets geen reformatie.

Gebrek aan kennis? Waar baseer je dat op?

Evangelischen hebben nog meer richtingen dan reformatorischen, dus je kunt niet alles over één kam scheren.
Ik geloof zeker dat een reformatie op z'n plaats is, en ik ben het helemaal eens met boven-staand citaat.

Op de heartcry-conferenties vinden evangelischen en reformatorischen elkaar, mooi toch! Ik zie er naar uit dat het overal zo wordt.

GerardS
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor GerardS » 14 jun 2012 15:41

Misschien heeft het deels te maken met de postmodernde tijd en een tegenreactie hierop.
Ik denk dat er twee verschillende soorten geloof zijn: een geloof dat in de eerste plaats wil beleven en een geloof dat in de eerste plaats gehoorzaam wil zijn. Dit verschil valt me telkens vaker op in de reakties op refoweb.

Ik las vandaag een interresant boekje van Rob Matzken: De Zwevende Bijbel
Een aanrader. Ik denk dat hij goede dingen zegt.
http://www.toetsalles.nl/htmldoc/Zwevende.bijbel.htm

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 14 jun 2012 19:30

In het artikel is sprake van "herbronning". Valt er te achterhalen wat dit concreet inhoudt?

h.g. Learsi

Robin84
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Robin84 » 01 aug 2012 20:13

Voor mij is 1 ding duidelijk: God heeft 1 algemene kerk, maar meerdere filialen (hervormd, gereformeerd, evangelisch, pinkster e.d.).
~ Sola Gratia ~

Terug naar “Archief”