mw schreef:Jammer Schelpje, dat je geen feedback kan verdragen op jou manier van reageren. Schaapje heeft m.i. wel gelijk.
Ik kan het even niet meer volgen.

Moderator: Moderafo's
mw schreef:Jammer Schelpje, dat je geen feedback kan verdragen op jou manier van reageren. Schaapje heeft m.i. wel gelijk.
Riska schreef:
Kindernevendienst betekent bij ons: verhalenderwijs aan de kleintjes vertellen en iets daarna: een kleurplaat of zo, die ze thuis verder mogen afmaken.
Voor de oudere kinderen is het een vorm van catechese. Bepaald niet oppervlakkig.
Kinderen die de kindernevendienst bezochten haken niet allemaal af, zoals je zou kunnen opmaken uit wat je schrijft. Er haken jonge mensen af ja, maar er zijn ook verscheidene die later bijdragen aan het kerkenwerk, voor de jeugd en in de kerkenraad. Zoiets kun je nooit algemeen stellen.
Je generaliseert nu zelf ook als het gaat om andere kerken, zoals jij ze noemt de 'linkse kerken'.
Het is niet: "je" bekeert je, maar God bekeert mensen - of brengt ze tot inkeer/bekering.
En er wordt dan niet maar - grofweg samengevat - op los geleefd.
In alles wat er gebeurt binnen de dienst weten de kinderen dat zij welkom zijn. Dat zij erbij horen. En juist omdat de taal van een preek moeilijk is, wordt aan de kinderen in de kindernevendienst het verhaal op hun niveau verteld. Dat wordt gedaan door mensen die terdege toerusting hebben gehad van de predikant. Die ze op dingen wijst waar hij in de preek aandacht geeft. Het is nl. zo dat het leesrooster van kindernevendienst en hoofddienst in onze gemeente altijd gelijk zijn.Schelpje schreef:Ik ben niet mordicus tegen een nevendienst, maar het is m.i. onnodig en geeft een verkeerd signaal af, nl dat een kerkdienst niet geschikt zou zijn voor kinderen.
Riska schreef: In alles wat er gebeurt binnen de dienst weten de kinderen dat zij welkom zijn. Dat zij erbij horen. En juist omdat de taal van een preek moeilijk is, wordt aan de kinderen in de kindernevendienst het verhaal op hun niveau verteld. Dat wordt gedaan door mensen die terdege toerusting hebben gehad van de predikant. Die ze op dingen wijst waar hij in de preek aandacht geeft. Het is nl. zo dat het leesrooster van kindernevendienst en hoofddienst in onze gemeente altijd gelijk zijn.
Als er gepreekt is komen de kinderen terug in de hoofddienst en maken verder alles mee.
Ik persoonlijk denk dat mw. een cruciaal punt aangeeft: als er niet over doorgesproken wordt thuis, is de kans groot dat het snel wegzakt, dat het niet beklijft. Verantwoordelijkheid dus van ouders.
Daar voeg ik een belangrijke zaak aan toe: als op een gegeven moment de klad komt in wekelijks naar de kerk gaan, als ouders een keer iets anders gaan doen - hoe wil je dan aan kinderen duidelijk maken dat kerkbezoek "hoort" bij het geloofsleven en belangrijk is/kan zijn?
Niet kinderen haken af vanwege kindernevendienst vroeger, maar veelal omdat ouders afhaken. En als ze eenmaal weg zijn, krijg je ze niet of nauwelijks meer terug.
jeepeecee schreef:Wij hebben geen kindernevendienst, maar als ik het goed begrijp is zo'n dienst eigenlijk zondagschool onder de kerkdienst?
Ik heb het idee dat mensen die er op tegen zijn welde kinderen naar de zondagschool doen. Dus daar zit eigenlijk niet het 'probleem' Alleen wanneer dat dan gehouden moet worden. De naam veranderd alleen.
En waarom zou het voor de kinderen dan niet en-en kunnen zijn. Eerst als gezin naar de kerk, en dan op hun eigen niveau naar de zondagschool.
jeepeecee schreef:En ik vind het toch wel waardevol als je als gezin de hele dienst meemaakt.
ajl schreef:
Waarom?
Je gaat nu toch ook niet samen naar de kerk? Of gaan ze beiden naar de oppas?
Het fijne van de zondagschool is dat ze toch samen het begin meemaken, maar ook meer meekrijgen van de bijbel dan dat ze naast je zitten. Dan kan je er thuis nog over doorpraten.
Ik kreeg als kind echt niets mee van de dienst, ik telde elke week opnieuw de stoelen, de stenen naar de kansel toe. Ik puzzelde welke cijfers ik van de psalmversen kon maken etc. Ik zat doorstil, maar echt iets meekrijgen ho maar. Ik ben blij dat nu in onze kerk wat anders wordt aangeboden en H straks fijn naar de zondagschool kan tijdens de dienst.
ajl schreef:Ik heb echt helemaal niets onthouden van geen enkele preek voor pakweg mn 20e jaar. Het ging allemaal volkomen langs mij heen
Ik ben het met je eens dat een kerk voor iedereen is, voor groot en klein. Je moet je echter ook realiseren dat de tijdsgeest wel anders is dan een jaar of 20 geleden. Het is niet meer natuurlijk dat kinderen 'automatisch' dezelfde weg volgens als hun ouders. Dat was het toen natuurlijk ook niet helemaal, maar de secularisering is wel steeds verder gegaan.
Ik meen ook ergens gelezen te hebben dat de keuze voor het volgen van God en trouw te blijven in de kerk niet gemaakt wordt in de pubertijd, maar al veel eerder, zo ongeveer rond de 8 of 9 jaar. Ik denk zeker dat er een taak voor de kerken ligt om al op jonge leeftijd de kinderen te inspireren. Alleen een woord vooraf in de preek
( wat meestal wordt gedaan, lijkt mij daarvoor onvoldoende).
Bij ons in de kerk is tijdens de dienst een zondagschool. Wat ik een groot voordeel vind, is dat ze zo al op heel jonge leeftijd kennis maken met hun kerkgenoten en hierdoor vriendjes/vriendinnetjes. De clubs zijn er vaak nog niet voor de 4 jarigen. Zo leren ze elkaar wel kennen en is de drempel om later op een club te veel lager en het argument dat ik zelf altijd gebruikte 'ik ken niemand op de JV' er ook niet.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten