ben jij wel een gelovige? of mogen we dat niet vragen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

ben jij wel een gelovige? of mogen we dat niet vragen?

Berichtdoor Janvanverweg » 31 mei 2012 18:31

hoe bijbels is het om anderen langs een geloofsmaat te nemen?
ik kom op deze gedachte omdat we met zijn allen elkaar zo graag de maat nemen. is dat wel zo juist?
in het NT lijkt het erop dat de mensen zelf aangeven dat ze geloven en dat de andere gelovigen dat vrijwel klakkeloos voor waar aannemen! zelfs de leidinggevenden toetsen niet, maar laten b.v voor het avondmaal de toetising aan de mensen zelf over. alleen als er uit de daden (vruchten) blijkt dat er iets fout zit wordt er gecorrigeert. maar zelfs dan is het niet de vraag of de gelovige wel of niet gelooft.
lakse gelovige worden aangespoort om te groeien in geloof, maar niet voor ongelovigen uitgemaakt.

dit lijkt haast onmogelijk! hoe kan je dwaaleren etc weren als iedereen zich zomaar christen/gelovige/ volgeling van God kan noemen en deel worden van de kerk? wat een wanorde.
naar menselijk inzicht moet er toch een toetsing aan de kerkdeur zijn.
mijn vraag: waar in de bijbel vinden een dergelijke toetsing? en gaan we door toetsing niet per ongeluk op Gods troon zitten en zijn taak overnemen?
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

schaapje
Generaal
Generaal

Re: ben jij wel een gelovige? of mogen we dat niet vragen?

Berichtdoor schaapje » 31 mei 2012 19:04

Het eerste wat me te binnen schiet is dat niemand kan zeggen dat Jezus Heer is dan door de Heilige Geest.
En ook op dit forum vallen sommige door de mand die Jezus niet als de opgestane Heer zien.
Maar misschien bedoel je dat niet.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

maaarten

Berichtdoor maaarten » 01 jun 2012 19:19

Janvanverweg schreef:mijn vraag: waar in de bijbel vinden een dergelijke toetsing?

"Ik heb u geschreven in de brief dat u zich niet moet inlaten met ontuchtplegers. Echter, niet in het algemeen met de ontuchtplegers van deze wereld, of met de hebzuchtigen, of rovers, of afgodendienaars, want dan zou u uit de wereld moeten gaan. Maar nu heb ik u geschreven dat u zich niet moet inlaten met iemand die, terwijl hij een broeder wordt genoemd, een ontuchtpleger is, of een hebzuchtige, of een afgodendienaar, of een lasteraar, of een dronkaard, of een rover. Met zo iemand moet u zelfs niet eten. Het is toch niet aan mij om hen die buiten zijn te oordelen? Oordeelt u immers niet alleen hen die binnen zijn Maar hen die buiten zijn, oordeelt God. En doe de kwaaddoener uit uw midden weg." (1 Kor 5:9-13)

"En hieraan onderkennen wij, dat wij Hem kennen: indien wij zijn geboden bewaren. Wie zegt: Ik ken Hem, en zijn geboden niet bewaart, is een leugenaar en in die is de waarheid niet; maar wie zijn woord bewaart, in die is waarlijk de liefde Gods volmaakt. Hieraan onderkennen wij, dat wij in Hem zijn. Wie zegt, dat hij in Hem blijft, behoort ook zelf zó te wandelen, als Hij gewandeld heeft." (1 Joh 2:3-6)

Eigenlijk is zo'n beetje heel de 1e brief van Johannes een toetssteen.

"Indien iemand echter de Geest van Christus niet heeft, die behoort Hem niet toe." (Rom 8:9b)

"Daarom maak ik u bekend dat niemand die door de Geest van God spreekt, zegt: Jezus is een vervloekte. Ook kan niemand zeggen: Jezus is Heere, dan door de Heilige Geest." (1 Kor 12:3)

"Maar als uw broeder tegen u gezondigd heeft, ga naar hem toe en wijs hem terecht tussen u en hem alleen; als hij naar u luistert, hebt u uw broeder gewonnen. Maar als hij niet naar u luistert, neem er dan nog een of twee met u mee, opdat in de mond van twee of drie getuigen elk woord vaststaat. Als hij niet naar hen luistert, zeg het dan tegen de gemeente. En als hij ook niet naar de gemeente luistert, laat hij dan voor u als de heiden en de tollenaar zijn." (Mat 18:15-17)

"Zo is ook het geloof als het geen werken heeft, in zichzelf dood. Maar nu zal iemand zeggen: U hebt geloof en ik heb werken. Laat mij dan uw geloof zien uit uw werken en ik zal u uit mijn werken mijn geloof laten zien. U gelooft dat God één is en daar doet u goed aan. Maar ook de demonen geloven dit, en zij sidderen. Maar wilt u weten, o nietig mens, dat het geloof zonder de werken dood is?" (Jak 2:17-20)

Zomaar een greep uit de Bijbel.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 10 jun 2012 20:43

dat het geloof zonder de werken dood is

Dat laatste bleef even hangen bij mij. Goede werken dus doen! De teksten waaraan je je kunt toetsen zijn op zich duidelijk en dat niemand daaraan voldoet ook.
Soms vraag ik inderdaad wel eens wat iemand gelooft, maar dat blijft toch iets persoonlijks.
Verder ga ik ervan uit dat de mensen in mijn kerk min of meer geloven of iets zoeken.
Ik zie het probleem niet.
Graag wat meer achtergrond dan kunnen we gerichter van gedachten wissen.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 10 jun 2012 20:49

Janvanverweg schreef:dit lijkt haast onmogelijk! hoe kan je dwaaleren etc weren als iedereen zich zomaar christen/gelovige/ volgeling van God kan noemen en deel worden van de kerk? wat een wanorde.

Indien je op latere leeftijd gedoopt wil worden (en daarmee deel te worden van een kerk) moet je bij de meeste denominaties een jaartje onderwijs volgen en een geloofsbelijdenis afleggen. De term christen is geen beschermd beroep oid en daar kunnen we gelukkig mee zijn. Anders neem je elkaar de maat.

Voor mij persoonlijk maakt het me eigenlijk vrij weinig uit wat een willekeurig ander allemaal wel of niet geloofd. Maar indien het toch belangrijk is om te weten houd ik veelal de apostolische geloofsbelijdenis aan als het minimale.
naar menselijk inzicht moet er toch een toetsing aan de kerkdeur zijn.

Want jij wil de kerkdiensten/vieringen besloten houden? Het lijkt me juist zeer prettig als er mensen puur uit interesse naar de kerk komen en aldaar leren kennismaken met het christendom.

Terug naar “Archief”