Kindernevendienst... moet dat nou?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Kindernevendienst... moet dat nou?

Berichtdoor schelpje3 » 09 jun 2012 11:44

Riska schreef:Die vraag heb ik mij ook wel eens gesteld. Als er met name een feestdag is, zoals Kerst en Pasen komt mij vaak een zin van Vondel in gedachten: "wij edelingen blij van geest, ter kerke gaan op 't hoge feest'... Als mensen dan in het zwart en met trieste gezichten uit de kerk komen, begrijp ik er niets meer van...

Nu maak je weer zo'n karikatuur van een reformatorische kerk! Ja, zo zie je het wel eens in een film. En weet je waarom? Omdat deze mensen weer een cameraman zien staan met een hijgerige verslaggever, omdat er weer een schandaaltje te vinden is. Dan zou mijn gezicht ook zakken.
Ook loopt allang niet iedereen meer in het zwart, dat zijn veel ouderen, maar de jongere generatie loopt in alle kleurtjes. Ik heb 1 zwart pakje, voor een begrafenis, verder draag ik nooit zwart!

Riska

Berichtdoor Riska » 09 jun 2012 12:01

Schelpje, er is in de straat tegenover onze kerk een GGinN.
En echt waar: ik zie geen mensen met iets anders aan dan in zwart en er wordt zeer ernstig gekeken, bijna verbeten.
Er is een andere GG in onze woonplaats, waar dit niet speelt. Daar zie je nauwelijks mensen in het zwart, de meesten zijn gewoon 'stemmig' - als je begrijpt wat ik bedoel - gekleed.
Ik geef niet af op welke GG ook, ik constateer gewoon wat er gebeurt.
Ook is in mijn woonplaats een CGK, waar men ook vrijwel alleen in het zwart gaat.
Ik weet dat daar grote verschillen in zijn per plaats. De CGK hier is van de zeer orthodoxe kant.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 09 jun 2012 13:32

Dat zullen dan van nature ook geen vrolijke fransjes zijn :wink:
Mijn ouders waren zeer orthodox, vader meestal in anthraciet of zwart, moeder verschillende kleuren, natuurlijk trokken zij een ernstig gezicht, bij het verlaten van de kerk, maar zeker niet verbeten.
Ik ken het wel hoor! Maar ik begrijp het niet. Ik snap mensen niet die lachend en giebelend uit de kerk komen, of meteen op de stoep al een sigaret opsteken, maar je hoeft niet te kijken alsof je net van een begrafenis komt.
Maar goed, in dergelijke kerken is geen kindernevendienst :!:

Riska

Berichtdoor Riska » 09 jun 2012 13:39

Maar goed, in dergelijke kerken is geen kindernevendienst :!:

Nee, de gedachte alleen al... :wink:

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 09 jun 2012 13:50

Misschien zou er eens onderzoek naar gedaan kunnen worden.
Zitten volwassenen die altijd in een gewone kerkdienst hebben gezeten stiller dan volwassenen die naar de kindernevendienst gingen?
Wie luisteren er beter en aandachtiger?
In welke groep zijn meer afhakers?

Riska

Berichtdoor Riska » 09 jun 2012 16:03

Men komt er al niet uit wie nu de afhakers zijn - anders gezegd: waarom er afgehaakt wordt.
Laat staan dat je het kunt verbinden met de kindernevendienst.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 09 jun 2012 21:14

Ik vraag me of het belangrijk is om te weten. M.i. heeft 'afvallen' niets te maken met kindernevendiensten, maar met hoe bijbelgetrouw het Woord wordt gebracht, hoe kinderen/jongeren verder bij de gemeente betrokken worden en hoe er thuis wordt omgegaan met God, het leven met Hem, de gemeente, enz.
Maar bovenal heeft het alles te maken met Zijn trouw!
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Riska

Berichtdoor Riska » 09 jun 2012 21:41

Geheel mee eens...

gempa
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor gempa » 09 jun 2012 22:35

schelpje3 schreef:Misschien zou er eens onderzoek naar gedaan kunnen worden.
Zitten volwassenen die altijd in een gewone kerkdienst hebben gezeten stiller dan volwassenen die naar de kindernevendienst gingen?
Wie luisteren er beter en aandachtiger?
In welke groep zijn meer afhakers?

ik ging niet naar de kindernevendienst, maar ik kan nog steeds niet stil zitten :mrgreen:

coupe soleil
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor coupe soleil » 10 jun 2012 12:19

(...) natuurlijk trokken zij een ernstig gezicht, bij het verlaten van de kerk (...)

Waarom is dat zo natuurlijk?

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 10 jun 2012 14:14

natuurlijk trokken zij een ernstig gezicht, bij het verlaten van de kerk

Waarom is dat zo natuurlijk?

Als de boodschap éénzijdig gebracht wordt en de nadruk op de ellende van de mens ligt,
is er weinig reden om met een blij gezicht uit de kerk te komen.

Toch lezen we in de Bijbel dat de vrucht van de Geest liefde, blijdschap en vrede is.
Raar toch dat er in sommige kerken ellende kommer en kwel en dood verkondigd wordt,
in mijn ogen is dat een dwaallleer.

Joh.17:13
Hier bidt de Here Jezus: Maar ik kom tot U en Ik spreek dit in de wereld, opdat zij ten volle Mijn blijdschap in zichzelf mogen hebben.

Dat neemt niet weg dat er ook wel eens een ernstige boodschap en waarschuwing verkondigd kan worden, zoals ik vanmorgen gehoord heb, maar prijs God dat Hij een werk begonnen is in ons en Hij zeker tot Zijn doel zal komen.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 10 jun 2012 20:02

Bij ons ging het vanmorgen over de parabel van de bomen uit Richteren 9. De doornstruik wilde wel koning worden zodat iedereen in zijn schaduw kon zitten (wat niet kan omdat hij geen bladeren heeft). Maar er wordt gewaarschuwd voor onrecht. Een waarschuwing voor machtsbelusten (bv in de politiek). Liever dan de wijnstok met een verwijzing naar het avondmaal dat gevierd werd. De kinderen kwamen uit de kindernevendienst om het mee te maken.
We hebben daarna nog een uurtje koffiegedronken en lekker bijgekletst met de mensen die we al in geen weken gezien hadden, wegens ziekte en onze vakantie in Colombia.
Na zo'n reis hebben we altijd enorme behoefte aan een goede kerkdienst. We gingen verkwikt en vrolijk het leven weer in over de antiekmarkt.
Tsja, wij komen wel uit de kerk met een opgewekt gezicht, maar of dat nou veel extra mensen trekt?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 11 jun 2012 09:29

mw schreef:Ik vraag me of het belangrijk is om te weten. M.i. heeft 'afvallen' niets te maken met kindernevendiensten, maar met hoe bijbelgetrouw het Woord wordt gebracht, hoe kinderen/jongeren verder bij de gemeente betrokken worden en hoe er thuis wordt omgegaan met God, het leven met Hem, de gemeente, enz.
Maar bovenal heeft het alles te maken met Zijn trouw!

Dus vraag ik me de noodzaak van een kindernevendienst af. Men wil het "makkelijker en gezelliger" voor kinderen, maar ook voor jongeren maken en de boel wordt een beetje gepimpt.
Kinderen die de nevendienst bezochten, haken dus ook later vaak af.
Net als veel jongeren, ondanks de speciale jeugddiensten.
Het is een wederom een misvatting dat er in ALLE reformatorische kerken alleen maar verlorenheid wordt gepredikt, en ellende. Het Wonder is daar juist vele malen groter wanneer een zondaar tot bekering komt!
Want in uiterst links is het makkelijk. Je bekeert jezelf. Je neemt Jezus aan, verandert wat aan je leven en dat is het.
Dus wat mw zegt, is juist. Het gaat om de bijbelgetrouwheid en niet om het hapklaar te maken.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 11 jun 2012 10:01

quote="schelpje3"

Het is een wederom een misvatting dat er in ALLE reformatorische kerken alleen maar verlorenheid wordt gepredikt, en ellende.

:lol: Ik heb zoiets geschreven schelpje, dus ik voel me aangesproken. Maar als je goed had gelezen schrijf ik dat in SOMMIGE kerken de nadruk ligt op ellende en verlorenheid. en zeker weet ik dat dat niet in ALLE reformatorische kerken zo is.

Het Wonder is daar juist vele malen groter wanneer een zondaar tot bekering komt!

Dit begrijp ik niet, waarom is het wonder groter?

Want in uiterst links is het makkelijk. Je bekeert jezelf. Je neemt Jezus aan, verandert wat aan je leven en dat is het.

Kijk dat is nou jammer zo generaliserend spreken over uiterst link, misschien bedoel je hier ook SOMMIGE kerken.
Jij verwijt de ander (wat er overigens niet staat) iets, wat je nu zelf wel doet.
Dus wat mw zegt, is juist. Het gaat om de bijbelgetrouwheid en niet om het hapklaar te maken.

Dat is helemaal waar, maar waarom denk je dat er kindernevendiensten zijn om "het makkelijker en gezelliger"
temaken en dat er "gepimpt" wordt voor de jongeren.
Zelf ken je geen kindernevendienst, waarom iets op deze manier neerzetten en beoordelen. :(
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 11 jun 2012 10:30

Sinds wanneer zit er in een woord als pimpen een waardeoordeel?
Je springt er meteen op als de bok op de haverkist.
Van mij hoeft het niet, dat mag toch?
Gelukkig hoefde het van onze kinderen ook niet.
Ze zaten altijd behoorlijk stil, naar hun leeftijd en bij ons duurt de kerkdienst 5 kwartier tot anderhalf uur.
Die tijd moeten ze op school ook volhouden, voordat het pauze is.

Terug naar “Archief”