Ons kind van bijna 3 eet geen groente en aardappelen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Ons kind van bijna 3 eet geen groente en aardappelen

Berichtdoor Mortlach » 09 jun 2012 12:30

schelpje3 schreef:Dat bordje leegeten wordt tegenwoordig juist als niet zo goed gezien, zeker als kinderen aan de dikkere kant zijn.

Inderdaad. Ja, het is niet eerlijk verdeeld met het eten in de wereld, er zijn mensen met honger, maar wij, wij leven met een onvoorstelbare overvloed. Het bord moeten leegeten omdat er iemand in Afrika honger heeft, dat heb ik nooit begrepen... Nou ja, het is natuurlijk gewoon op het schuldgevoel spelen omdat de ouders nog zijn ingeprent met de situatie uit grootouders tijd (en soms nog een generatie verder terug).
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 09 jun 2012 12:33

paprikameisje2 schreef:lus ik niet bij een volwassene?? Vind dat meer, in degradaties.. het ene vind je heel lekker en het ander veel minder lekker.

Waarom moet je alles maar lusten? Van bepaalde dingen krijg ik al kotsneigingen - letterlijk - als ik het alleen al ruik. En als je me spitskool te eten geeft, is het ook gegarandeerd kotsen. Daar bedank ik voor.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 09 jun 2012 13:38

Als moeder ken je je pappenheimers :D Je ziet echt wel of het flauwekul is of dat ze echt niet lekker vinden.
Bij ons in de familie werd en wordt er flink gevist. Stukjes prei en peen uit de soep, of ander onduidelijk spul. Mijn broers deden het, hun kinderen ook. Lang leve de staafmixer, dan zie je het niet :mrgreen:
Ze moeten echt niet hun bord leegeten, het lukt mij ook lang niet altijd.
En net zoals Mortlach, als ik iets moet eten wat ik vies vind, maak ik mezelf kotsmisselijk.
Weet je wanneer je dat ook hebt? Als je ooit iets gegeten hebt, wat verkeerd is gevallen of als je kort erna toevallig een buikgriepje opliep en moest overgeven. Telkens als je dat gerecht dan ziet, zie je in gedachten wat in de spuugemmer of wasbak lag :-&
Ik heb dat met een preischotel. Ik hoef het echt niet meer. Zelfs als ik een foto in een kookboek zie ervan, draait mijn maag zich om.

vlinder5

Berichtdoor vlinder5 » 09 jun 2012 18:37

Fijn al die reactie's en bedankt!

Onze dochter eet wel brood, tussendoor een krentenbol, ik ben wel zo dat ze niet te veel zoetigheid binnen krijgt zodat ze daarom misschien niet wil eten.

Maar je zou zeggen van waar komt ze dan van aan, zou je dan denken!

Ik heb ook wel eens gedacht dat het misschien wel eens te druk aan tafel kan zijn, waardoor ze dan misschien niet eet, want ze heeft 2 grotere jongens boven haar die het ook erg gezellig vinden dat ze zoveel aandacht krijgt.

Je gaat echt overal aan denken waar dat nou van daan zou komen.

Maar misschien moeten we ons niet zo druk over maken.

Fijn weekend allemaal!

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 09 jun 2012 20:15

hier is naast het probleem soms van niet eten het probleem van tafel lopen. Ze kunnen hier echt beide, vooral marijn niet een tien minuten zitten om te eten. Marijn staat de hele maaltijd en juul valt dan links dan rechts van de stoel! Ook zo hoge stoel zoals een triptrap werkt niet, dan gaan ze staan op het stepje!

kortom.. daar nog tips voor? nee vastbinden is tegen mijn principes

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 09 jun 2012 20:41

paprikameisje2 schreef:hier is naast het probleem soms van niet eten het probleem van tafel lopen. Ze kunnen hier echt beide, vooral marijn niet een tien minuten zitten om te eten. Marijn staat de hele maaltijd en juul valt dan links dan rechts van de stoel! Ook zo hoge stoel zoals een triptrap werkt niet, dan gaan ze staan op het stepje!

kortom.. daar nog tips voor? nee vastbinden is tegen mijn principes

Hier een tripptrapp overigens ;) Met M is het gewoon constant eraan herinneren dat we zitten te eten :D Nu eten wij sowieso erg snel, en zeker als alleen M en ik aan tafel zitten dan zijn we echt snel klaar. Voo rhet Bijbellezen en danken mag hij meehelpen met de tafel afruimen, dan heeft hij een beetje de onrust weer uit zijn billen gelopen en dan is het weer zitten.

jeepeecee
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor jeepeecee » 09 jun 2012 20:56

Dat is idd wel een idee, eerst tafel afruimen. Hier gaat het ook wel aardig, maar het moet niet te lang duren. Ga ik ook proberen. kijken of dat werkt.
Afbeelding

jeepeecee
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor jeepeecee » 09 jun 2012 20:57

schelpje3 schreef:Weet je wanneer je dat ook hebt? Als je ooit iets gegeten hebt, wat verkeerd is gevallen of als je kort erna toevallig een buikgriepje opliep en moest overgeven. Telkens als je dat gerecht dan ziet, zie je in gedachten wat in de spuugemmer of wasbak lag :-&
Ik heb dat met een preischotel. Ik hoef het echt niet meer. Zelfs als ik een foto in een kookboek zie ervan, draait mijn maag zich om.

Haha, dat herken ik wel. mij maak je ook echt niet blij met een half haantje ;)
Afbeelding

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 09 jun 2012 21:19

leuk al die verschillen! ik eet met veel plezier weer lasagne.. nootjes ga ik van overgeven.. wanneer ik die ook eet, wordt er bar misselijk van, dus die accepteerd mijn maag niet en die eet ik dus ook niet.
Juul eet hier ook geen worst meer met stukken (grove leverworst) want van die stukken ga je spugen :) ze had er van overgegeven!

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 09 jun 2012 23:09

Wat Mortlach zegt over die verplichting van bord leegeten omdat anderen honger hebben vind ik wel een nadenkertje. Van mij hoeven ze ook echt niet een bord leeg te eten. Wel aantal hapjes naar de leeftijd. En gewoon wat de pot schaft (dat is wat op dat moment op het land groeit) en anders niks. Als ik weet dat ze het toch niet lust reken ik haar niet mee met koken en dan hoef ik het ook niet weg te gooien. Dat vind ik wel een heel slecht voorbeeld, daar ben ik echt fel op. Je kunt het toch ook in de vriezer bewaren voor een andere keer? Brood word gewoon bewaard tot de volgende maaltijd in een bakje.

Kinderen die moeten eten wat de pot schaft en alles moeten proeven zijn betere eters later. Die lusten meer.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 10 jun 2012 07:39

Bord leegeten, omdat anderen honger hebben, vind ik geen argument. Ik heb kinderen die dan waarschijnlijk zouden zeggen 'dan stuur je het maar op'. Respectvol met eten omgaan leren wij ze wel.

Wij hebben geen moeilijke eters, maar ook de dingen die ze niet lekker vinden, moeten ze gewoon eten. Niet heel veel, maar toch een paar happen. De oudste heeft bv een hekel aan spruiten en zuurkool. Hij moet 3 ( hij is 3 jaar) spruitjes eten en de rest gewoon aardappelen en vlees. Dochterlief houdt niet van witlof en andijvie. Door de witlof prak ik dan een extra ei en andijvie is een paar happen.En ze blijven gewoon aan tafel zitten totdat ze dat ophebben.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 10 jun 2012 10:15

Maak een goede bolognese saus, want daar zijn kinderen gek op en de groenten zie je niet!

jeepeecee
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor jeepeecee » 10 jun 2012 10:44

ajl schreef:Bord leegeten, omdat anderen honger hebben, vind ik geen argument. Ik heb kinderen die dan waarschijnlijk zouden zeggen 'dan stuur je het maar op'. Respectvol met eten omgaan leren wij ze wel.

Wij hebben geen moeilijke eters, maar ook de dingen die ze niet lekker vinden, moeten ze gewoon eten. Niet heel veel, maar toch een paar happen. De oudste heeft bv een hekel aan spruiten en zuurkool. Hij moet 3 ( hij is 3 jaar) spruitjes eten en de rest gewoon aardappelen en vlees. Dochterlief houdt niet van witlof en andijvie. Door de witlof prak ik dan een extra ei en andijvie is een paar happen.En ze blijven gewoon aan tafel zitten totdat ze dat ophebben.

Witlof met ei? Is dat een recept ofzo. Ik ken het niet.
Afbeelding

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 10 jun 2012 11:13

Nee hoor, het ei maakt de bittere smaak van witlof wat zachter. Wij eten dan gekookte witlof met ham/kaas en daardoor heen prak ik nog voor haar een eitje.

mohamed schreef:Maak een goede bolognese saus, want daar zijn kinderen gek op en de groenten zie je niet!

Mijn kinderen eten juist het liefst droge pasta/rijst zonder saus. Dus dat werkt bij ons niet. Terwijl ze bij rooerbak elk stukje benoemen wat ze naar binnen werken.

Nu is het wel zo dat wij geen halszaak maken van het eten. Hebben ze een dag geen zin, eten ze niet/weinig en maak ik er ook geen probleem van. Het wordt wat anders als ze dagelijks roepen dat ze geen zin hebben, dan moeten ze na een paar dagen gewoon het bordje weer leegeten. Hebben wij vorige week nog gehad. Dochterlief at al een paar dagen (bijna) niets van haar warme prak en at vervolgens haar buikje vol met yoghurt. De 4e dag was de pret over, eerst je bord leeg en daarna pas toetje. Sindsdien eet zij weer gewoon.

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 10 jun 2012 12:30

mohamed schreef:Maak een goede bolognese saus, want daar zijn kinderen gek op en de groenten zie je niet!

hier wel!! als het maar tomatensaus is, tomatensoep gaat ook tot de bodem leeg! ben er zelf niet zo van! maar dan combineren we het met een restje van gister of ze eten zelf twee keer iets met die saus, een keer rijst en een keer pasta oid en dan eten wij twee keer iets wat zei niet lusten! Zoals pizza (zelf gemaakt)

Terug naar “Archief”