Zondag rustdag of herdenkingsdag?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Trajecto
Sergeant
Sergeant

Re: Zondag rustdag of herdenkingsdag?

Berichtdoor Trajecto » 02 jun 2012 13:09

Wilsophie schreef:Waar ik woon op Urk, wordt om 20 uur in de avond de zondag ingeluid via de kerkklokken, zo heb ik begrepen.
Mij zijn alle dagen gelijk zei Paulus en zondag is bij mij ook gewoon Zondag en de diensten beginnen 10 uur.
Ik wilde met die tijden alleen maar aangegeven dat de Bijbel niets voorschrijft, maar dat het door de traditie e.d. zo is ontstaan.

Oké, verschil in opvatting zal er wel blijven, maar hopelijk zie je toch wel nu dat Teus zijn uitleg er niet eentje is van een soort rare zuinigheid, al blijf jij bij een andere opvatting.
Nulla aetas ad discendum sera

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 02 jun 2012 13:29

Ik denk dat ik in begrip tekort schiet.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 02 jun 2012 13:36

Wilsophie schreef:Ik denk dat ik in begrip tekort schiet.

Hoe kunnen alle dagen nu hetzelfde voor je zijn wilsophie, als het een instelling van God Zelf is?
6 dagen zult gij arbeiden. Dus de rustdag wordt apart gezet!
En laten we dan niet de discussie weer aangaan of dat zaterdag of zondag moet zijn. [-(
Mijn ouders hielden 24 uur zaterdagavond aan.
Wij moesten vroeger voor die tijd thuis zijn. Op zondag rijden was not done, we moesten vóór de zondag thuis zijn. En als ik 1 minuut voor 12 binnenstapte, kreeg ik alsnog op mn kop.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 03 jun 2012 14:37

@ Schelpje ik lees deze uitspraak in de brieven van Paulus: "mij zijn alle dagen gelijk" en voor mij geldt dat ook zo.
Mag dat niet? Ik zal AL de dagen mijns levens verkeren in het Huis des Heeren staat er in de Psalmen, het is mijn positie for ever and ever.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 04 jun 2012 12:55

Wilsophie schreef:@ Schelpje ik lees deze uitspraak in de brieven van Paulus: "mij zijn alle dagen gelijk" en voor mij geldt dat ook zo.
Mag dat niet? Ik zal AL de dagen mijns levens verkeren in het Huis des Heeren staat er in de Psalmen, het is mijn positie for ever and ever.

Het mij zijn alle dagen gelijk, wordt anders bedoeld dan jij wellicht opvat.
Paulus predikte en evangeliseerde alle dagen.
God de Schepper heeft vastgelegd dat wij 6 dagen krijgen om ons werk te doen. De rustdag wordt dus door Hem Zelf apart gezet. Wetenschappelijke studies wijzen inmiddels uit hoe schadelijk de 24uurs economie voor het welzijn is.
Ik neem mijn woonwijk maar als voorbeeld. Het was hier op zondag rustig, ook de niet-christelijke mensen hielden zich aan bepaalde normen en waarden. Een enkeling waste zijn auto of wiedde zijn tuintje.
En nu? Met mooi weer hoor ik diverse muziekstijlen en radiostations door elkaar brullen, want muziek kan ik dit niet noemen. Ik ben wel eens geneigd om een CD van het Urker mannenkoor keihard erboven uit te laten schalen, maar dat lijkt me geen goed idee.
Intussen hoor je de boren, zagen en ander gereedschap.
Niet-christenen kijken naar christenen en zien hoe die de zondag ook rustig "vermallen". Er is nauwelijks onderscheid. En er is zeker geen respect. (meer)
Maar dat is voorzegd, je wordt een eenling, bespot. Af en toe begint het op de dagen van Noach te lijken :( Het is dus schadelijker als een christen de zondag niet apart zet!
Gij geheel anders, weet je nog? En een voorbeeld!

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 04 jun 2012 18:25

Ik ben bevoorrecht om ergens te wonen waar het zondag ijzig stil is. En hier en daar klinkt er uit een raam van het verpleeghuis een gesproken preek via de kerkradio.
Mooi is dat.

Kun je met een tekst aangeven waarom en hoezo Paulus het bedoelt in relatie tot het preken of evangeliseren?

pitboel
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor pitboel » 04 jun 2012 21:40

Vraag:
"Daar waar in verband met de opstandingsdag in de SV staat weergegeven 'eerste dag der week', melden de kanttekeningen meermaals dat er in het Grieks letterlijk staat: 'één der sabbatten'.
Men zegt dat dit vertaald mag worden met 'eerste dag der week'. Met daarbij een soort rondverwijzing naar andere teksten.
Goed, dat moge waar zijn, mogelijk mag dat zo vertaald worden. Mij is echter niet duidelijk waarom dit dan ook de betere vertaling moet zijn. Waarom laat men de letterlijke tekst voor wat het is, en kiest men een ander spoor? Ten diepste ontkent men hiermee de letterlijke tekst die wijst naar de/een sabbat, want de nu gekozen vertaling heeft een andere betekenis: één dag verder. De vraag is zuiver taalkundig en niet theologisch bedoeld: waarom dient 'eerste dag der week' te prevaleren boven 'één der sabbatten'?

Alvast bedankt.

edit dd. 30-07-2012
Laatst gewijzigd door pitboel op 30 jul 2012 22:50, 1 keer totaal gewijzigd.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 04 jun 2012 22:47

Telkens wanneer er ''een der sabbatten'' wordt geschreven in het grieks, gaat het over een sabbath die viel binnen het joodse wekenfeest, welke bestaat uit 7 sabbatten, gevolgd door shavuot.
Wordt dat nog geleerd op catechesatie of bijbelstudie, of in de preek?

Of is de joodse basis van het christendom vervangen door het ''nieuwe Israel'', ondanks Jezus' nadrukkelijke toepsraak aan DE GEMEENTE, iets van een heel andere orde.
Een geestelijke orde.
De sabbatsrust is een geestelijke rust geworden, de doop met de geest werd door Jezus geintroduceerd, maar we sukkelen maar verder met rituele en stoffelijke zichtbaarheden.
ONZE EIGEN SABBAT, willen we, ondanks dat er met geen letter gerept wordt over deze nieuwe verordening als zodanig.
ONZE NIEUWE BESNIJDENIS.
Deze nieuwe besnijdenis is de geestelijke besnijdenis, die niet met handen geschied, zegt de bijbel in Col 2:12
Maar wat doen wij?we vullen hem in met een nieuw ritueel, de doop van babies.
Wel met handen geschied.

pitboel
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor pitboel » 05 jun 2012 12:02

boer schreef:Telkens wanneer er ''een der sabbatten'' wordt geschreven in het grieks, gaat het over een sabbath die viel binnen het joodse wekenfeest, welke bestaat uit 7 sabbatten, gevolgd door shavuot.

... en voor zover ik weet: binnen die serie van 7 sabbatten (weken) is er elke week een 'extra' rustdag ingelast, die per jaar op een andere weekdag valt. Soms dus op de 'echte' sabbat, meestal echter niet. Voor een letterlijke vertaling van de Griekse frase die met 'eerste dag der week' wordt weergegeven, is dus gewoon een prima bijbelse verklaring mogelijk.
Wie kan mij uitleggen waarom er dan toch naar de 'zondag' wordt toevertaald?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 05 jun 2012 14:23

Dat hebben we je al tig keer uitgelegd pitboel, in honderden postings.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 05 jun 2012 14:57

Gaan we weer....
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

pitboel
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor pitboel » 06 jun 2012 20:54

schelpje3 schreef:Dat hebben we je al tig keer uitgelegd pitboel, in honderden postings.

sorry schelpje3, ik had het nog niet gevonden.

Ik hoop dat je met name op mijn eerste posting reageerde; zo niet dan wil ik je vragen om dit nog te lezen, anders zouden we mogelijk langs elkaar heen praten.
Voor de duidelijkheid: waarom is de gegeven vertaling, zeg maar: dat wat we altijd lezen, een betere vertaling dan de letterlijke vertaling uit het grieks? Een puur taalkundige vraag dus.

Ondertussen zoek ik verder.
Maar misschien kun je anders het antwoord zelf formuleren?
Ook een linkje naar een dergelijke uitleg zou me al helpen.
Bedankt!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 06 jun 2012 21:12

pitboel schreef:sorry schelpje3, ik had het nog niet gevonden.

Ik hoop dat je met name op mijn eerste posting reageerde; zo niet dan wil ik je vragen om dit nog te lezen, anders zouden we mogelijk langs elkaar heen praten.
Voor de duidelijkheid: waarom is de gegeven vertaling, zeg maar: dat wat we altijd lezen, een betere vertaling dan de letterlijke vertaling uit het grieks? Een puur taalkundige vraag dus.

Ondertussen zoek ik verder.
Maar misschien kun je anders het antwoord zelf formuleren?
Ook een linkje naar een dergelijke uitleg zou me al helpen.
Bedankt!

Ik zou je aanraden de zoekfunctie even in te schakelen, typ het woord zondag, rustdag of sabbath en er ontrollen honderden postings hierover.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 06 jun 2012 21:33

schelpje3 schreef:God de Schepper heeft vastgelegd dat wij 6 dagen krijgen om ons werk te doen. De rustdag wordt dus door Hem Zelf apart gezet. Wetenschappelijke studies wijzen inmiddels uit hoe schadelijk de 24uurs economie voor het welzijn is.

O, welke studies zijn dat? Noem er eens enkele.

Anyway, we hebben bij lange na geen 24-uurs economie. Tussen pak 'm beet 22.00 uur en 07.00 uur is het meeste toch echt dicht. We hebben dus hooguit een 16-uurs economie.

Het is wel grappig, hier in het christelijke Ierland zijn de winkels (supermarkten in ieder geval) gewoon op zondag open en daar maakt niemand een probleem van.

En nu? Met mooi weer hoor ik diverse muziekstijlen en radiostations door elkaar brullen, want muziek kan ik dit niet noemen. Ik ben wel eens geneigd om een CD van het Urker mannenkoor keihard erboven uit te laten schalen, maar dat lijkt me geen goed idee.

Dus muziek luisteren is werken? Of moet het allemaal per se stil en ingetogen zijn?

Intussen hoor je de boren, zagen en ander gereedschap.

Wanneer zou je het dan moeten doen, als je al 6 dagen werkt? Het wordt zo wettisch op deze manier, wat mag wel (tuin wieden) en wat mag niet (een gat in je muur boren met een cdtje aan).

Niet-christenen kijken naar christenen en zien hoe die de zondag ook rustig "vermallen". Er is nauwelijks onderscheid. En er is zeker geen respect. (meer)
Maar dat is voorzegd, je wordt een eenling, bespot. Af en toe begint het op de dagen van Noach te lijken :( Het is dus schadelijker als een christen de zondag niet apart zet!
Gij geheel anders, weet je nog? En een voorbeeld!

Iedereen mag van mij zelf weten hoe hij/zij de zondag invullen. Ik zal ze geen strobreed in de weg leggen. Ik wil zelfs rekening met anderen houden, maar wel binnen redelijke grenzen (en ja, ik ben mijn eigen maat in wat ik redelijk vind). Dat betekent dat je zelfs als christen niet altijd krijgt wat je wilt.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

pitboel
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor pitboel » 06 jun 2012 22:40

schelpje3 schreef:Ik zou je aanraden de zoekfunctie even in te schakelen, typ het woord zondag, rustdag of sabbath en er ontrollen honderden postings hierover.

Precies.
Fantastisch die zoekfunctie.
Echter, en misschien was ik niet duidelijk, maar ik bedoel dus: ik probeer hulp te vinden om wat sneller bij het antwoord op mijn vraag te komen zodat ik niet die 'honderden postings hierover' hoef door te worstelen. :(
Ik achtte de kans groot dat een deelnemer aan dit of verwante topics mij hiermee op weg zou kunnen helpen.

Terug naar “[Religie] - Open forum”