Proces Anders Breivik begonnen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Faramir

Re: Proces Anders Breivik begonnen

Berichtdoor Faramir » 17 mei 2012 09:23

Kereltje schreef:Als iemand dat heel bewust doet, dan lijkt me de Bijbel daar erg duidelijk over en dat is dat de doodstraf behoort te worden uitgevoerd.

De doodstraf is bijbels gezien best te verdedigen voor zo'n misdadiger. Dat wil niet zeggen dat ik hem moreel juist vind. Maar aangezien overheden tegenwoordig de beschikking hebben om zulke misdadigers veilig op te bergen is het niet nodig. Dan heeft de misdadiger nog kans om zijn leven te beteren, weliswaar binnen een beperkte setting, maar toch.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 17 mei 2012 09:37

Kereltje schreef:Als iemand dat heel bewust doet, dan lijkt me de Bijbel daar erg duidelijk over en dat is dat de doodstraf behoort te worden uitgevoerd.

Ik neem aan dat je persoonlijk bereid bent die straf te voltrekken.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Sjaak84
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Sjaak84 » 17 mei 2012 11:14

Misschien is het een goed idee om een apart topic over de doodstraf te openen?
What can be asserted without evidence can be dismissed without evidence

Christopher Hitchens

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 18 mei 2012 13:48

Sjaak84 schreef:Vind ik onzin. Als iemand met een gezond verstand (toerekeningsvatbaar dus) 77 mensen dood maakt, dan heb je al je kansen verspeeld. Die persoon heeft namelijk vele gezinnen kapot gemaakt en heeft daarom naar mijn mening geen recht meer op bestaan.

http://www.powned.tv/nieuws/buitenland/ ... ordee.html

"Een onschuldige man is in 1989 ter dood veroordeeld in de Amerikaanse staat Texas en geëxecuteerd. Carlos DeLuna leek op de moordenaar, had dezelfde naam en was op de verkeerde tijd op de verkeerde plaats. Maar hij had het niet gedaan, blijkt uit onderzoek.

DeLuna werd veroordeeld voor het doodsteken van een medewerkster van een benzinepomp. Ooggetuigen dachten hem te herkennen als de moordenaar. Hij had bovendien de schijn tegen, omdat hij op de vlucht sloeg toen hij de politie zag. Dit deed hij echter omdat hij had gedronken en in zijn proeftijd zat.

Uiteindelijk werd de onschuldige op basis van de ooggetuigenverklaringen ter dood veroordeeld. Volgens professor James Liebman van de Columbia School of Law een enorme gerechtelijke dwaling. "

Daarom ben ik tegen de doodstraf.
Laatst gewijzigd door Lock&Stock op 18 mei 2012 14:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 18 mei 2012 13:59

Sjaak84 schreef:Ik zou zelf zeggen 50

Waarom 50? Iemand die 49 mensen vermoord is net zo fout. Lekker dan, als seriemoordenaar weet je dan direct hoe ver je kan gaan. Wat een onzin Sjaak.

Sjaak84 schreef:Je moet ergens de grens trekken he!

Dus omdat er ergens een grens moet zijn trek je maar volledig willekeurig een grens van 50. Waar is die 50 op gebaseerd Sjaak? Misschien vind ik, als ik voor de doodstraf zou zijn, wel dat 60 de grens moet zijn.

Sjaak84 schreef:Weet je hoeveel geld het wel niet kost om iemand levenslang op te sluiten?

Dat is de prijs die je betaald voor een beschaafde samenleving en de garantie dat onschuldigen niet worden geexecuteerd (zie mijn vorige reactie). En dat is een prijs die ik met liefde betaal.

Kereltje schreef:Dus iemand ontzegt iemand anders het leven en mag zelf wel blijven leven?

Levenslange opsluiting kan je geen leven noemen. En iemand doodmaken omdat hij ook iemand heeft doodgemaakt is het verlagen naar het niveau van de dader. Je gaat van een autodief toch ook niet een auto stelen om deze een lesje te leren? Dat riekt naar vergelding en wraak, niet naar straffen.

Sjaak84
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Sjaak84 » 21 mei 2012 07:21

Lock&Stock schreef:
Waarom 50? Iemand die 49 mensen vermoord is net zo fout. Lekker dan, als seriemoordenaar weet je dan direct hoe ver je kan gaan. Wat een onzin Sjaak.

Lock&Stock schreef:Dus omdat er ergens een grens moet zijn trek je maar volledig willekeurig een grens van 50. Waar is die 50 op gebaseerd Sjaak? Misschien vind ik, als ik voor de doodstraf zou zijn, wel dat 60 de grens moet zijn.

Dat doen we met wel meer straffen he. Iemand die stelselmatig mensen oplicht krijgt ook een hogere straf dan iemand die het 1 keer gedaan hebt. Lijkt me ook niet meer dan logisch.

Lock&Stock schreef:Dat is de prijs die je betaald voor een beschaafde samenleving en de garantie dat onschuldigen niet worden geexecuteerd (zie mijn vorige reactie). En dat is een prijs die ik met liefde betaal.

Je argument gaat niet op. De kans dat iemand ten onrechte word veroordeeld voor een enkele moord is veel groter dan een massamoordenaar. De kans dat Breivik onschuldig is is nihil!

Christopher Hitchens

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 21 mei 2012 08:32

Sjaak84 schreef:Dat doen we met wel meer straffen he. Iemand die stelselmatig mensen oplicht krijgt ook een hogere straf dan iemand die het 1 keer gedaan hebt. Lijkt me ook niet meer dan logisch.

Dat klopt, maar het is niet zo dat er in de wet staat;

1 moord - 7 jaar
5 moorden - 15 jaar

etc..

Het gaat om veel meer dan alleen het aantal vermoorde mensen, je kan simpelweg niet zeggen moorden > 50 == doodstraf

Sjaak84 schreef:De kans dat Breivik onschuldig is is nihil!

Ow dat ben ik ben volkomen met je eens. Maar zodra je de doodstraf invoert zal het ongetwijfeld een keer gebeuren dat er iemand door een gerechtelijke dwaling onschuldig een dodelijke naald in z'n arm krijgt. Zelfs als je de doodstraf alleen op de aller-aller-aller ergste misdaden zet zal het een keer fout gaan.

Daarnaast blijft voor mij het argument dat je je niet moet verlagen tot de daden van de dader nog het allersterkst. Je moet als samenleving boven dit soort gruwelen staan. En personen zoals Breivik, die moet je levenslang opsluiten. En ja dat kost wat, maar zoals ik al aangaf, dat ik betaal ik graag voor de wetenschap in een beschaafde samenleving te wonen.

Sjaak84
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Sjaak84 » 21 mei 2012 20:14

Lock&Stock schreef:Het gaat om veel meer dan alleen het aantal vermoorde mensen, je kan simpelweg niet zeggen moorden > 50 == doodstraf

Natuurlijk wel, net zoals dat je mensen die 50 kilometer per uur te hard rijden hun rijbewijs kan afpakken. Bij 49 kilometer per uur te hard is dat simpelweg niet mogelijk.

Christopher Hitchens

Kereltje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Kereltje » 22 mei 2012 10:57

Mortlach schreef:Ik neem aan dat je persoonlijk bereid bent die straf te voltrekken.

De overheid is daarvoor.
Essentieel voor iemands gevoel voor humor is of hij altijd bereid is om zichzelf te lachen. - G. Bradford

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 22 mei 2012 13:56

Sjaak84 schreef:Natuurlijk wel, net zoals dat je mensen die 50 kilometer per uur te hard rijden hun rijbewijs kan afpakken. Bij 49 kilometer per uur te hard is dat simpelweg niet mogelijk.

Dus een lustmoordernaar die 40 kinderen op gruwelijke wijze omlegt krijgt geen doodstraf. Maar een "weduwe des doods" die in een verzorgingstehuis 55 hoogbejaarden op pijnloze manier met morfine ombrengt uit een verknipt gevoel van "medelijden" krijgt zelf ook een spuitje? Dat klinkt eerlijk en rechtvaardig in jouw oren?

En als we toch op de oog-om-oog-tour zijn; moet een verkrachter die 50 vrouwen heeft verkracht ook zelf verkracht worden? Jouw logica volgende zou dat inderdaad gebeuren. Neem jij die zware taak op je? Of duwen we gewoon een ijzeren staaf naar binnen?

Je kan dit soort extreme misdaden niet met een simpele snelheidsboete vergelijken Sjaak, mensen rijden weleens te hard, het gebeurt, het hoort erbij. Moorden gebeuren niet zomaar door iedereen, er hangt altijd een enorme hoeveelheid factoren en variabelen om heen.

Maar Sjaak, de gedachte dat een onschuldig iemand door een gerechtelijke dwaling wordt geexecuteerd, daar ben je helemaal niet bang voor? Het gebeurt, het bewijs heb ik al eerder gepost (heb je overigens helemaal niet op gereageerd).

En nog een laatste vraag; de zeer beperkte groep "beschaafde" landen die momenteel de doodstraf uitvoeren, hebben die minder criminaliteit? Vooral als het gaat om moord?

Sjaak84
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Sjaak84 » 22 mei 2012 21:23

Lock&Stock schreef:Dus een lustmoordernaar die 40 kinderen op gruwelijke wijze omlegt krijgt geen doodstraf. Maar een "weduwe des doods" die in een verzorgingstehuis 55 hoogbejaarden op pijnloze manier met morfine ombrengt uit een verknipt gevoel van "medelijden" krijgt zelf ook een spuitje? Dat klinkt eerlijk en rechtvaardig in jouw oren?

Misschien wel, in Nederland kennen we natuurlijk vrijheden van rechters. Dat betekend dat hij of zij dus wel de doodstraf zou kunnen geven, ook al staat er in de wet dat het pas bij 50 moorden kan.

Christopher Hitchens

Faramir

Berichtdoor Faramir » 22 mei 2012 22:04

Kereltje schreef:De overheid is daarvoor.

De overheid is geen persoon. Altijd zal een persoon namens de overheid de beul moeten zijn.
Ben jij bereid om (namens de overheid) de rol van beul op je te nemen?

Kereltje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Kereltje » 23 mei 2012 05:52

Faramir schreef:De overheid is geen persoon. Altijd zal een persoon namens de overheid de beul moeten zijn.
Ben jij bereid om (namens de overheid) de rol van beul op je te nemen?

Ja, maar niet onder iedere overheid.
Essentieel voor iemands gevoel voor humor is of hij altijd bereid is om zichzelf te lachen. - G. Bradford

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 23 mei 2012 08:46

Sjaak84 schreef:Misschien wel, in Nederland kennen we natuurlijk vrijheden van rechters. Dat betekend dat hij of zij dus wel de doodstraf zou kunnen geven, ook al staat er in de wet dat het pas bij 50 moorden kan.

En het risico van onschuldige in een dodencel? Ben je bereid dat risico te nemen? En voordat je aangeeft dat de Amerikaanse rechtspraak anders is dan hier, vergeet de 2 van Putten niet.

En;

En nog een laatste vraag; de zeer beperkte groep "beschaafde" landen die momenteel de doodstraf uitvoeren, hebben die minder criminaliteit? Vooral als het gaat om moord?

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 26 sep 2012 12:16

Groot nieuws en dan is het weer stil dood en dood stil.

Niemand denkt is na hoe dit nu gekomen is en waarvoor dat Breivik dat gedaan heeft.De politiek zou zich dat zeer aan moeten trekken daar zij de eigenlijke schuldigen zijn.
VERITAS VOS LIBERABIT.

Terug naar “Archief”