Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
De kanttekeningen bij de SV zeggen het volgende:benefietdiner schreef:“7 Nu is het ontegenzeglijk zo dat wat minder is, gezegend wordt door wat meer is. "
We moeten ons bedenken dat Melchizedek hier een type is van Christus, die onze meerdere is. In dit verband wordt over meerderen en minderen gesproken.Hij spreekt hier van een plechtige en priesterlijke zegening, waardoor iemand als een priester en gezant Gods een ander zegent, gelijk hier Melchizedek aan Abraham heeft gedaan. Want anders kan ook een mindere wel een meerdere zegenen, of voor hem bidden.
Een predikant is niet een meerdere, maar is uit hoofde van zijn ambt wel woordvoerder van Christus, die onze meerdere is. De zegen komt dan ook niet van een predikant, maar van God. Een predikant spreekt trouwens een zegenbede uit, de zegen zelf komt van God.benefietdiner schreef:Nu is het mijn vraag; wáárom stelt een predikant of voorganger zich dan als een “meerdere” terwijl in Christus iedere gelovige gelijk is?
benefietdiner schreef:
Kan je het een 'zegenbede' noemen als Paulus zelf in 2 Kor.13:12 zegt dat het een 'kus' is.
(...)
="Elbert"Over het algemeen spreken predikanten 2 zegenbedes uit, eentje uit het oude en eentje uit het nieuwe testament.
1. De hogepriesterlijke zegenbede:
Numeri 6:24 De HEERE zegene u
en behoede u!
25 De HEERE doe Zijn aangezicht over u lichten
en zij u genadig!
26 De HEERE verheffe Zijn aangezicht over u
en geve u vrede!
Dus Gods genade, vrede en nabijheid zijn een gepasseerd station? Zo van: "dat is alvast binnen en daar hoeft niet meer om gevraagd te worden".Wilsophie schreef:Ik vraag me toch af, als Paulus in de Efezebrief schrijft dat wij "Gezegend zijn met alle Geestelijke zegeningen IN Christus".
Welke zegen er dan nog ontbreekt?
Een hendiadys verbindt 2 woorden aan elkaar, maar maakt van een onvoltooide tijd (die hier gebruikt wordt) nog geen voltooide tijd.Wilsophie schreef:In de taal is dit dus duidelijk een hendiadys, ..De Heere zegene u namelijk Hij behoedt U.
Trajecto schreef:Inderdaad en er wordt ook nog de aanvoegende wijs gebruikt.
Je schrijft:
Dus Gods genade, vrede en nabijheid zijn een gepasseerd station? Zo van: "dat is alvast binnen en daar hoeft niet meer om gevraagd te worden".
Ja, ga het niet beschouwen als een gepasseerd station.
@ Wilsophie
Beschouw niet alles als voltooid en klaar.
Het leven is een weg van vallen en opstaan.
Wilsophie schreef:
Trajecto:
Inderdaad en er wordt ook nog de aanvoegende wijs gebruikt.
Je schrijft:
Dus Gods genade, vrede en nabijheid zijn een gepasseerd station? Zo van: "dat is alvast binnen en daar hoeft niet meer om gevraagd te worden".
Ja, ga het niet beschouwen als een gepasseerd station.
@ Wilsophie
Beschouw niet alles als voltooid en klaar.
Het leven is een weg van vallen en opstaan.
Inderdaad , het moet zijn Hij behoede U als aanvoegende wijs, maar dat doet verder nergens iets aan af.
Door hier het accent op te leggen, terwijl ik mij gewoon vergis in het woordje behoede heb ik geen antwoord op mijn vraag. Welke zegening ontbreekt er dan?
De hendiadys betreft altijd zelfstandige naamwoorden en hebben geen invloed op het werkwoord.
Geest en Waarheid kun je ook stellen als Geestelijke Waarheid en zo maak je van een zelfstandig naamwoord een bijvoegelijk naamwoord.
Het beschouwen als een gepasseerd station,( niet genoemd door mij, maar door Elbert) of een beroep doen op de belofte uit Efeze 1 vers 1 vind ik twee heel verschillende zaken.
De groet is namelijk: "Genade zij u en vrede van God, onze Vader en de Here Jezus Christus en dan nog een keer de lof aan God : "Gezegend zij de God en Vader van onze Here Jezus Christus, Die ons gezegend HEEFT met ELKE ( staat er in de grondtekst) geestelijke zegening in de hemel in Christus.
En dan volgen er nog 7 zegeningen waarmee de gelovigen zijn gezegend, maar tot eer van Christus. Daarom blijf ik zeggen dat het zegeningen zijn die we al ontvangen hebben en dus vandaar uit mogen leven tot prijs Zijner Heerlijkheid.
De predikant hoeft of kan daar niets aan toe of afdoen. Misschien is het zo duidelijker.
De volgende zegeningen zijn:
Namelijk de uitverkiezing van voor de nederwerping van de kosmos opdat wij zouden heilig en onberispelijk zijn voor Hem in de liefde.
Die ons verordineerd heeft ( pro-orizo) tot aanstelling tot zonen ( huothesia)
Hij heeft ons begenadigd in de Liefde.
En in Christus hebben wij de verlossing door Zijn bloed ( 4) ( natuurlijk de 4e bedeling waarin dit voltrok)
Dan heeft Hij ons bekendgemaakt de verbogenheid van Zijn wil. (Uiteraard de huidige bedeling waarin de verborgenheid tot stand komt n.l. de Gemeente)
Dan de 6e zegen, dat wij een erfdeel geworden zijn, wij die tevoren verordineerd waren naar het voornemen van Desgenen Die alle dingen werkt naar de raad van Zijn wil
Opdat wij zouden zijn tot prijs Zijner heerlijkheid ( koninkrijk)
En dan de 7e zegen namelijk de verzegeling met de Heilige Geest der belofte, die het onderpand is van onze erfenis, tot de verkregene verlossing tot prijs Zijner heerlijkheid.
Dus alle zegeningen zijn bestemd tot eer van God en niet tot eer van ons. Er is geen sprake van een gepasseerd station, er is sprake van zegeningen die zijn tot prijs Zijner heerlijkheid en daarom zouden we niet ophouden te danken voor deze zegeningen in Christus.
Het is een enorme zekerheid van beloften waarop wij mogen gaan staan.
De aanstelling tot zonen is juist geen gepasseerd station, het is nog toekomst.
Er zijn nog meer zegeningen die gestalte krijgen in de toekomst.
We hebben wel het onderpand ontvangen.
mohamed schreef
Mat 24:13 Maar wie volharden zal tot het einde, die zal zalig worden.
Als ik hier even op in mag haken. Dit vers gaat duidelijk niet over een persoonlijk einde (v. 14) noch een situatie na de dood. Daarom denk ik dat je dit vers geen recht doet door hem bij je betoog te betrekken. Wij hebben volgens de Hebreeën schrijver een sterke troost door twee onveranderlijke dingen (Heb 6,18) doch als dat allemaal nog niet zeker is, dan is die troost toch maar wat schraal nietwaar?
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 gasten