hubert schreef:Als ik jou zo lees dan krijg ik het beeld van iemand die volgens bepaalde strikte opvattingen wil leven en dat is prima, mits je maar niet denkt dat anderen dat ook zo moeten. Daar heb ik moeite mee. God is zoveel meer en ruimer dan wij kunnen bedenken. God = Liefde.
God is liefde. Amen

Maar liefde is wat anders dan tolorantie! niets alles is acceptabel onder het mom van liefde.
zelf verwees je in een eerdere reacte al naar pedofilie als niet acceptabel. en terecht. maar als de mens bepaald wat acceptabel is dan ontstaat er willekeur. de bijbel is heel duidelijk over zaken. waar dat zo is volg ik principieel de bijbel. of ik dat nou leuk vind of niet. God is mijn Heer; dat betekent dat mijn wil ondergeschikt is aan de Zijne.
ik vertrouw God genoeg om dat te doen. in zijn almacht en alwetendheid maakt God betere keuzes dan ik zelf kan.
hubert schreef:Verder krijg ik het idee dat je precies weet wat God wil, of hij verdriet heeft of niet. Kortom je schrijft over Hem als een persoon. Dat begrijp ik wel, want Jezus deed dat ook (ABBA) en dat is mooi. Aan de andere kant is God Geest. Het blijft moeilijk voorstelbaar. Ik lees de laatste tijd meer over een verborgen, onmachtige God.
Ik weet wat de bijbel leert

dat is mijn authoriteit. en -- verrassing-- de bijbel openbaart God als een persoon! God is Geest maar wel met een persooninklijkheid.
over Gods verborgenheid raadt ik je aan om Johannes 1 te lezen. Voor wie is God verborgen en waarom?

God is almachtig, maar is niet heerszuchtig en dwingt niet tot onderwerping. Dat is geen zwakte of onmachtigheid; het is juist Gods grrotheid die dat mogelijk maakt. God laat zich kennen als een liefdevolle bewogen vader, niet als een dictator. God wil relatie, geen opgelegde navolging maar een hartelijke omgang.
het is aan ons hoe we met die liefdevolle God omgaan. het is makkelijk om die te negeren of niet serieus te nemen omdat er geen 'lik op stuk'is. ook is het makkelijk om een eigen 'god'te creeeren naar je eigen beeld.
door naar mensen te kijken en dat dan op God te leggen kom je idd tot een onmachtige god. dat deden de oude grieken ook. de goden waren vergrote mensen en daardoor ongeschikt en aan vervang toe.
God laat zich echter niet alleen kennen als liefdevolle vader, maar ook als schepper van alles en als rechter over de wereld. de mensen die God onmachten verklaren zijn in voor een verrassing
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"