Gezond voedsel zoals God het gegeven heeft. Tips en weetjes.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Re: Gezond voedsel zoals God het gegeven heeft. Tips en weet

Berichtdoor Lalage » 14 mei 2012 18:09

meribel schreef:Ik had laatste een gesprek met een christen, zij probeert juist bijna alles fairtrade te kopen. Staat natuurlijk ook vaak in de bijbel ( maar als het er niet in had gestaan ook logisch ) dat God onrecht haat!
Zij kon er juist niet met haar hoofd bij dat mensen producten kopen die je ook fairtrade kan kopen.

Helemaal mee eens!

Jozo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jozo » 14 mei 2012 21:25

Pindakaas is simpelweg minder streng gecontroleerd dan een vaccin...

De wetgeving rondom vaccins is extreem streng. Daarom durf ik de stelling ook aan dat een pot pindakaas gevaarlijker is dan een vaccin. Eventueel wil ik er gerust een topic aan wijden om alle onzin die over vaccins de ronde doet de wereld uit te helpen...

@the moderator: Wat is de reden van het verwijderen van mijn eerdere post? Mag ik de discussie in deze niet opzoeken? :shock:

Moderator: zie de beginpost: 'Een nieuw topic over alles wat te maken heeft met e-nummers, bewerking, puurheid van producten e.d.'

Prima, excuus daarvoor. Graag een ontopic berichtje dan. Ik zal me rustig houden ;)
Laatst gewijzigd door Jozo op 15 mei 2012 21:42, 1 keer totaal gewijzigd.
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

Kereltje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Kereltje » 15 mei 2012 07:21

Jozo schreef:Pindakaas is simpelweg minder streng gecontroleerd dan een vaccin...

De wetgeving rondom vaccins is extreem streng. Daarom durf ik de stelling ook aan dat een pot pindakaas gevaarlijker is dan een vaccin. Eventueel wil ik er gerust een topic aan wijden om alle onzin die over vaccins de ronde doet de wereld uit te helpen...

@the moderator: Wat is de reden van het verwijderen van mijn eerdere post? Mag ik de discussie in deze niet opzoeken? :shock:

Welke onzin? Ik ben wel benieuwd eigenlijk...
Essentieel voor iemands gevoel voor humor is of hij altijd bereid is om zichzelf te lachen. - G. Bradford

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 15 mei 2012 16:10

@rai, ik lette er altijd al op maar nu ik dat boekje van Corinne Qourget heb gelezen ben ik er nog bewuster van geworden.

@J.A. bij 'gewone' pindakaas word de pindaolie eruit gehaald en voor duurder in aparte flessen verkocht (arachide olie) en bij de geperste pinda's word goedkope olie toegevoegd, en dat heet 'pindakaas.' Wij hebben reform pindakaas en wat is die lekker zeg! Dat is echt alleen gemalen pinda, dus gewoon in hun eigen olie met wat zeezout.

@AJL, ik vind klaverhoning gezonder maar anders idd rietsuiker. Tot nu toe heb ik de helft van de gewone hoeveelheid suiker gedaan. Bijv 150 gr suiker = 75 gr honing. Het smaakte goed dus ik denk dat ik dat zo laat. Heeft iemand alleen nog een idee hoe ik ze bros en knapperig krijg? T'is net karton.

@Meribel, ik ben ook geen kookwonder. Het is mn grote hobby om dingen te verzinnen maar ik heb al gauw dat het wat flauw is of dat het ons mond uitbrand :oops: Dus bedankt voor de site, ik hou heel erg van zulke simpele tips! Hier heb ik er nog een: Zondagavond pannenkoeken gebakken. Ipv dure mixen gewoon 250 gr volkorenmeel, 500 gr melk, 1 a 2 ei, snufje zout. Het is door de meelsoort heel machtig. Onze oudste eet normaal 4 pannenkoeken en nu met moeite 1 en een kwart. ;) Ze vonden het heerlijk! Ik had maar 1 ei in huis anders had ik de dubbele hoeveelheid gedaan.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 15 mei 2012 18:15

hm.

heel gek, maar toen ik vandaag door de supermarkt liep heb ik vooral e-nummers staan te bestuderen :lol:
maar tot welk nummer mag/kan je ze wel eten dan?

@schipje, als je reform pindakaas koopt, is het dan niet veel goedkoper ( ik weet het niet hoor ) om zelf pindakaas te maken? Dat is toch gewoon vermalen , beetje zout en nog wat en klaar? ik heb het ze weleens op tv zien doen, dat zag er makkelijk en lekker uit en je weet wat erin gaat.

dank voor de pannekoeken tip. ( jammer dat ze ze hier graag eten met poedersuiker én stroop tegelijk én ham én kaas .....dan is het niet meer zo gezond dus ik houdt het maar voor heel speciale dagen )

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 16 mei 2012 12:30

Lalage schreef:[Helemaal mee eens!

Toch zit ik wel vaak in dubio. Gisteren moest ik zilvervlies rijst hebben. De fairtraderijst is 30 cent duurder. De biologische tomaten 50 cent en een pak biologische melk zelfs 60 cent.De eieren ook weer 30 cent. Al met al vind ik het fors duurder worden om biologsich te eten en fairtrade te kopen. Ik denk als wij beiden fulltime zouden werken en geen kinderen hadden dat ik het wel zou doen. Nu vind ik het t eduur.

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 16 mei 2012 13:51

AJL schreef:Toch zit ik wel vaak in dubio. Gisteren moest ik zilvervlies rijst hebben. De fairtraderijst is 30 cent duurder. De biologische tomaten 50 cent en een pak biologische melk zelfs 60 cent.De eieren ook weer 30 cent. Al met al vind ik het fors duurder worden om biologsich te eten en fairtrade te kopen. Ik denk als wij beiden fulltime zouden werken en geen kinderen hadden dat ik het wel zou doen. Nu vind ik het t eduur.

Dat vind ik wel interessant. Ben benieuwd hoe anderen hier over denken. Ik koop nu zoveel mogelijk biologisch en red het net zo goed met mijn boodschappengeld. Het is idd allemaal duurder maar wij laten andere dingen staan. De helft vlees, veel groente, geen snoep/koek kopen maar zelf maken, geen patat/pizza halen geen pakjes en zakjes meer. BIj een gebakken ei gewoon 1 ei in plaats van 2 ;) dat soort dingetjes. Roomboter is ook veel duurder dus nu eet ik alleen boter op brood als iets moet plakken, anders zonder. Alles met mate. En de weegschaal merkt het! En dat ondanks alle fairtrade chocola :lol: En zoveel mogelijk zelf maken is het goedkoopste is mijn ervaring.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 16 mei 2012 13:55

Schipje schreef:Dat vind ik wel interessant. Ben benieuwd hoe anderen hier over denken. Ik koop nu zoveel mogelijk biologisch en red het net zo goed met mijn boodschappengeld. Het is idd allemaal duurder maar wij laten andere dingen staan. De helft vlees, veel groente, geen snoep/koek kopen maar zelf maken, geen patat/pizza halen geen pakjes en zakjes meer. BIj een gebakken ei gewoon 1 ei in plaats van 2 ;) dat soort dingetjes. Roomboter is ook veel duurder dus nu eet ik alleen boter op brood als iets moet plakken, anders zonder. Alles met mate. En de weegschaal merkt het! En dat ondanks alle fairtrade chocola :lol: En zoveel mogelijk zelf maken is het goedkoopste is mijn ervaring.

ik zit in een ' overgangsfase'. Beetje ertussen, dus af en toe biologisch/ fairtrade soms weer niet . Zag een docu op tv over scharrel ( dan denk je dat je het goede koopt ) en vrije uitloop. Laatste is duurder maar dan koop ik dat wel.

Ben ook sinds de overgang min. 3 dagen per week zonder vlees gaan eten. En ja, dan wordt het over het algeheel toch gewoon goedkoper ipv duurder. en niet minder koken, maar wel zo dat de pannen schoon gaan en je geen restjges over hebt. NIet gastvrij voor onverwachtse gasten, wel beter voor de hoeveelheid afval.

maar even een vraagje Schipje, jij zegt zelf koekjes/snoepjes maken. Koekjes snap ik, maar wat voor en hoe maak je snoepjes zelf?

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 16 mei 2012 13:57

meribel schreef:@schipje, als je reform pindakaas koopt, is het dan niet veel goedkoper ( ik weet het niet hoor ) om zelf pindakaas te maken? Dat is toch gewoon vermalen , beetje zout en nog wat en klaar? ik heb het ze weleens op tv zien doen, dat zag er makkelijk en lekker uit en je weet wat erin gaat.

dank voor de pannekoeken tip. ( jammer dat ze ze hier graag eten met poedersuiker én stroop tegelijk én ham én kaas .....dan is het niet meer zo gezond dus ik houdt het maar voor heel speciale dagen )

Hoe maal je dat dan? Daar heb ik ook eens aan zitten denken. Ik heb een klein keukenmachientje (een onhandig ding) en daar gooide ik eens noten in en kreeg poeder, geen smeerbare substantie.

Dat van die pannenkoeken. De oudste hier is bijna drie dus dat scheelt, op deze leeftijd heb ik nog een vinger in de pap: 'wil je appelstroop of jam op je pannenkoek?' Doe maar pindakaas mama, en dan zit ze heerliijk te smullen! :shock:

Sorry, Meribel, ik bedoelde koekjes. Snoepjes heb ik geen idee van hoe je dat maakt! Al zullen daar toch ook vast wel recepten voor op internet te vinden zijn?
Het snoep wat ze hier krijgen is gedroogde fruitsnoepjes.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 16 mei 2012 14:01

Schipje schreef:
Dat van die pannenkoeken. De oudste hier is bijna drie dus dat scheelt, op deze leeftijd heb ik nog een vinger in de pap: 'wil je appelstroop of jam op je pannenkoek?' Doe maar pindakaas mama, en dan zit ze heerliijk te smullen! :shock:

haha, ja ik ook, maar niet als papa thuis is...( en ja, daar heb ik helaas weinig invloed op )

betreft die pindakaas; op tv deden ze dat gewoon in een keukenmachine. Wat bij zo'n kinderprogramma waar ze lieten zien hoe je dat maakte. En dat werd smeerbaar ( wel beetje olie erbij aan het eind )
http://www.mijnreceptenboek.nl/recept/b ... -2005.html

bijv.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 16 mei 2012 18:43

Biologisch is heel wat anders dan fairtrade. Ik vind het laatste eerlijk gezegd belangrijker. Het is immers niet voor niets ontstaan: boeren krijgen blijkbaar niet altijd een eerlijke prijs voor hun product en bij fairtrade weet je dat degene die jouw koffie/bananen/cacaobonen heeft geoogst eerlijk behandeld is.

Ik koop ook echt niet alles biologisch, we geven al genoeg geld uit aan boodschappen...

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 16 mei 2012 19:06

Schipje schreef:.

Dat vind ik wel interessant. Ben benieuwd hoe anderen hier over denken. Ik koop nu zoveel mogelijk biologisch en red het net zo goed met mijn boodschappengeld. Het is idd allemaal duurder maar wij laten andere dingen staan. De helft vlees, veel groente, geen snoep/koek kopen maar zelf maken, geen patat/pizza halen geen pakjes en zakjes meer. BIj een gebakken ei gewoon 1 ei in plaats van 2 ;) dat soort dingetjes. Roomboter is ook veel duurder dus nu eet ik alleen boter op brood als iets moet plakken, anders zonder. Alles met mate. En de weegschaal merkt het! En dat ondanks alle fairtrade chocola :lol: En zoveel mogelijk zelf maken is het goedkoopste is mijn ervaring.[/quote]

Misschien speelt mee dat wij eigenlijk altijd al heel veel groente en fruit eten en patat en pizza zelf maken ipv te halen. Ik bak ook al jaren heel veel zelf en zakjes en pakjes gebruikte ik sowieso al zelden. Boter doe ik altijd op brood, schijnen toch veel vitamines in te zitten die je anders te weinig binnenkrijgt. Ook zuivel gebruiken wij veel. Hierdoor Alleen het vegatarisch eten krijg ik er hier niet doorheen. Zelf geef ik niets om vlees, maar manlief wel. Voor mij/ons is biologisch eten daardoor toch wel fors duurder.

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 17 mei 2012 22:30

ajl schreef:
Misschien speelt mee dat wij eigenlijk altijd al heel veel groente en fruit eten en patat en pizza zelf maken ipv te halen. Ik bak ook al jaren heel veel zelf en zakjes en pakjes gebruikte ik sowieso al zelden. Boter doe ik altijd op brood, schijnen toch veel vitamines in te zitten die je anders te weinig binnenkrijgt. Ook zuivel gebruiken wij veel. Hierdoor Alleen het vegatarisch eten krijg ik er hier niet doorheen. Zelf geef ik niets om vlees, maar manlief wel. Voor mij/ons is biologisch eten daardoor toch wel fors duurder.

En sapjes? Pakken sap zijn ook erg duur. En vleeswaren vind ik ook wel duur in verhouding. Ik denk maar mee hoor....

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 18 mei 2012 09:36

Sapjes drinken wij eigenlijk ook nooit. Ik drink eigenlijk altijd thee, water of melk en heel soms cola light ( met aspertaam :D ) en de kinderen drinken aanmaaklimonade( Karvan Cevitan) of roosvice en manlief drinkt ook nooit sapjes. En snoepjes, ach zo vaak krijgen ze het niet en een keertje smarties of spekes maakt dan ook niet zoveel uit.

Ik probeer bepaalde dingen wel steeds meer de biologische variant te pakken of fair trade, maar ik blijf het duurder vinden. Op zich maakt dat niet uit. Kiloknallers zijn niet voor niets zo goedkoop, maar alles biologisch vind ik echt te duur.

Ik ben trouwens wel aan het overwegen om Bio Aan Huis te laten komen ( iets voor jou? Jij woont toch ook in Z-Holland?). Dan krijgt je 4 dagen groente en 2x bijgroente voor 17E, maar volgens mij ben ik dan ook het dubbele kwijt dan normaal. Wat mij wel lokt is het biologische en de vergeten groente enzo.

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 18 mei 2012 14:45

ajl schreef:Ik ben trouwens wel aan het overwegen om Bio Aan Huis te laten komen ( iets voor jou? Jij woont toch ook in Z-Holland?). Dan krijgt je 4 dagen groente en 2x bijgroente voor 17E, maar volgens mij ben ik dan ook het dubbele kwijt dan normaal. Wat mij wel lokt is het biologische en de vergeten groente enzo.

Ja dat is zeker wat voor mij ;) want wij hebben een biologisch groentenabbonnement. Sinds een paar weken ook fruit erbij maar dat is niet zo varierend. Ik haal elke week een groente/fruit pakket bij de groenteboer voor ongeveer 14.50. Is dus wel goedkoper en dan zit er nog fruit bij ook! Ik vond het vooral erg leuk omdat mijn inspiratie een beetje op was en we elke één a twee weken hetzelfde aten. Het groentepakket bestaat ook uit 4 hoofdgroenten en 2 bijgroenten en af en toe ook nog iets extra's bij zoals tuinkers of walnoten bijv. www.groentenabonnement.nl
Bij de afhaaladressen kun je kijken of er een groenteboer in jullie buurt zit. En je kunt de inhoud van de pakketten bekijken.

Terug naar “Archief”