Waar was je voor je geboorte?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

GapWim
Mineur
Mineur

Re: Waar was je voor je geboorte?

Berichtdoor GapWim » 12 mei 2012 22:13

mohamed schreef:Wat ik geloof is dat het vanaf de eerste Adam tot de laatste Adam (1 Kor 15,45) allemaal zo heeft moeten zijn en dat de mens dus moest struikelen.
GapWim schreef:En deze is al volledig deterministisch.
mohamed schreef:Dat klopt helemaal, want geen profetie is door de wil van een mens tot stand gekomen (2 Petr 1,21) noch tegengehouden.
GapWim schreef:Maar wat blijft er dan over van vrije wil?
mohamed schreef:Voor de duidelijkheid: ik heb het specifiek over de verhalen in de Bijbel. Het OT is vervuld in het NT en omdat alles vervuld moest worden hadden de personen die daar aan bijdroegen geen vrije wil. Doch spelen wij daar geen rol in en hebben die vrije wil wel. Wat was dan hun voordeel ten opzichte van ons? Wel, zij waren de uitverkorenen en sommigen van hen mochten zelfs Christus aanschouwen.

En wat met de personen die daar aan bijdroegen (en dus geen vrije wil hadden) maar noodzakelijkerwijs aan de verliezende kant stonden (theologisch gezien). Komen zij dan ook in de hel terecht?
Het eerste voorbeeld die in mij opkomt is het verhaal rond Judas waar ook profeties rond gedaan zijn die vervuld werden maar het is Judas niet bepaald goed vergaan, dat hij Christus mocht aanschouwen zal hem dan wel een worst wezen (Handelingen 1:18).

Ik vind dit trouwens een ietwat egoïstische positie: Omdat jij daar geen rol meer in hebt, heb jij vrije wil. De anderen, tsja, pech voor hen ... maar sommigen mochten echter wel christus aanschouwen!!!!
Dat we over om en bij de 1000 jaar geschiedenis spreken (Ongeveer 4000 als je bijbelse chronologie rekent) en dat Jezus slechts ongeveer 35 jaar geleefd heeft en dus amper iemand zag in vergelijking met de vorige periode rekenen we even niet mee.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 13 mei 2012 09:14

GapWim schreef:En wat met de personen die daar aan bijdroegen (en dus geen vrije wil hadden) maar noodzakelijkerwijs aan de verliezende kant stonden (theologisch gezien). Komen zij dan ook in de hel terecht?
Het eerste voorbeeld die in mij opkomt is het verhaal rond Judas waar ook profeties rond gedaan zijn die vervuld werden maar het is Judas niet bepaald goed vergaan, dat hij Christus mocht aanschouwen zal hem dan wel een worst wezen (Handelingen 1:18).

Nee, ik denk dat Judas het niet fijn gevonden zal hebben toen hij inzag wie hij verraden had en welke rol hem toebedeeld was, daarom zei Jezus ook dat het beter was geweest als de mens die hem verried (Mat 26,24) nooit geboren was. Doch of hij daar ook mee bedoelde dat Judas naar de hel zou gaan denk ik niet, want hij deed niet meer dan waar hij toe bestemd was. Ergens was Judas een soort anti messias, want door zijn misdaad werden de anderen gered. Datzelfde gebeurde later ook met het collectief van de Joden (Judas betekent joden) en daarom schreef Paulus:

'Zo zeg ik dan: Hebben zij gestruikeld, opdat zij vallen zouden? Dat zij verre; maar door hun val is de zaligheid voor de heidenen geworden, om hen tot jaloersheid te verwekken.' (Rom 11,11)

Wanneer je dit zo leest zou men kunnen denken dat er zelfs voor Judas ook nog hoop was als hij berouw toonde en wellicht had Jezus het dan alleen over zijn tijd op aarde en gruwelijke dood. Persoonlijk geloof ik niet dat God voor altijd toornig is en al helemaal niet op een schepsel wat hij gemaakt heeft met een zeker doel. Het was immers God zelf die zijn zoon heeft gegeven.
GapWim schreef:Ik vind dit trouwens een ietwat egoïstische positie: Omdat jij daar geen rol meer in hebt, heb jij vrije wil. De anderen, tsja, pech voor hen ... maar sommigen mochten echter wel christus aanschouwen!!!!
Dat we over om en bij de 1000 jaar geschiedenis spreken (Ongeveer 4000 als je bijbelse chronologie rekent) en dat Jezus slechts ongeveer 35 jaar geleefd heeft en dus amper iemand zag in vergelijking met de vorige periode rekenen we even niet mee.

Ook de profeten hebben van Godswege over de Christus geprofeteerd (Hand 3,18; 1 Petr 1,11) dus ook al hebben hem niet gezien, ze wisten wel dat hij zou komen en dat hun hoop niet ijdel was.

Dat jij het allemaal egoïstisch vindt ben je vrij in, maar het hangt nauw samen met de positie waaruit je redeneert. Want zou jij je eigen zoon als losprijs geven voor de fouten van anderen en je leven geven voor je vijanden?

maaarten

Berichtdoor maaarten » 13 mei 2012 11:37

GapWim schreef:Geen eigen keuzes, geen inbreng ... geen vrije wil: determinisme.

Ongeveer net zo deterministisch als het gemiddelde atheïstische (veelal fysicalistische) wereldbeeld.

Daarnaast heb ik geen probleem met het idee van een God die een contingente werkelijkheid van te voren al kent.

GapWim
Mineur
Mineur

Berichtdoor GapWim » 13 mei 2012 12:35

mohamed schreef:[...] want hij deed niet meer dan waar hij toe bestemd was. [...]
Dus sommige mensen dienen tot niets meer als poppetjes aan koordjes? We hebben het hier over -->MENSEN<-- !

mohamed schreef:Want zou jij je eigen zoon als losprijs geven voor de fouten van anderen en je leven geven voor je vijanden?
Afbeelding

GapWim
Mineur
Mineur

Berichtdoor GapWim » 13 mei 2012 12:54

GapWim schreef:Geen eigen keuzes, geen inbreng ... geen vrije wil: determinisme.
maaarten schreef:Ongeveer net zo deterministisch als het gemiddelde atheïstische (veelal fysicalistische) wereldbeeld.

Ik moet toegeven dat ik het niet weet. Ik zou graag denken dat ik 100% in controle ben van mijn eigen leven. Wat ik denk of wens heeft echter geen invloed op de realiteit.
Fysica is -zoals je reeds aangehaald hebt- gebaseerd op wetmatigheden en dus sterk deterministisch, onze lichamen zijn opgebouwd uit moleculen die een continue orkest van chemische reacties uitvoeren die voldoen aan al deze wetmatigheden..
Als men echter de zware fysica (lees: kwantum mechanisme) gaat bekijken wordt alles plots kansberekening. Het wordt nog erger als men Heisenberg's onzekerheidsprincipe in acht neemt en proeven gaat uitvoeren zoals het dubbele spleet experiment.
In hoeverre kwantum mechanica echter kan bijdragen of zelfs invloed kan uitoefenen op wat wij aanzien als vrije wil kan ik niet vertellen.

Atheïsme is echter geen wereldbeeld ... net zoals "geen postzegels verzamelen" ook geen hobby is. :wink:

maaarten schreef:Daarnaast heb ik geen probleem met het idee van een God die een contingente werkelijkheid van te voren al kent.

Eén van de grootste christelijke waarden, waarmee men regelmatig komt opdagen, is nu net totale vrije wil.

De mens kiest om dit te doen, of dat te doen ... het grootste voorbeeld daarvan is (wat ik regelmatig al door Christenen horen zeggen heb) dat men voor god kan kiezen.
Als je dit als gelovige op de helling zet dan wordt het hele concept van beloning/straf voor goede/kwade daden of keuzes door hemel/hel na de dood te krijgen een totaal arbitrair concenpt en wordt alle betekenis daarvan van de kaart geveegd.

maaarten

Berichtdoor maaarten » 13 mei 2012 13:20

GapWim schreef:Ik moet toegeven dat ik het niet weet. Ik zou graag denken dat ik 100% in controle ben van mijn eigen leven. Wat ik denk of wens heeft echter geen invloed op de realiteit.
Fysica is -zoals je reeds aangehaald hebt- gebaseerd op wetmatigheden en dus sterk deterministisch, onze lichamen zijn opgebouwd uit moleculen die een continue orkest van chemische reacties uitvoeren die voldoen aan al deze wetmatigheden..
Als men echter de zware fysica (lees: kwantum mechanisme) gaat bekijken wordt alles plots kansberekening. Het wordt nog erger als men Heisenberg's onzekerheidsprincipe in acht neemt en proeven gaat uitvoeren zoals het dubbele spleet experiment.
In hoeverre kwantum mechanica echter kan bijdragen of zelfs invloed kan uitoefenen op wat wij aanzien als vrije wil kan ik niet vertellen.

Precies, veel atheïsten geloven alleen maar in de natuurlijke/fysische/materiële werkelijkheid, en alle besluiten en gedachten van mensen worden dan gereduceerd tot chemische reacties. Daar heeft een mens zelf dan eigenlijk volstrekt geen invloed op; een mens is dan niets anders dan moleculen en chemische reacties. Als je nog enige plaats voor je eigen persoon wil behouden, zul je toch moeten beginnen over een 'ziel' of iets dergelijks, in ieder geval iets wat boven al die chemische reacties in onze hersenen staat.

maaarten schreef:Eén van de grootste christelijke waarden, waarmee men regelmatig komt opdagen, is nu net totale vrije wil.

De mens kiest om dit te doen, of dat te doen ... het grootste voorbeeld daarvan is (wat ik regelmatig al door Christenen horen zeggen heb) dat men voor god kan kiezen.
Als je dit als gelovige op de helling zet dan wordt het hele concept van beloning/straf voor goede/kwade daden of keuzes door hemel/hel na de dood te krijgen een totaal arbitrair concenpt en wordt alle betekenis daarvan van de kaart geveegd.

Maar dat God alles van te voren weet, betekent niet dat mensen niet daadwerkelijk zelf keuzes kunnen maken. Daarom had ik het over een God die van te voren de contingente werkelijkheid kent. Met de nadruk op contingent. God weet wel of iemand A of B zal kiezen, maar dat doet niets af aan de keuze van die persoon. Of een persoon A of B kiest is echt zijn eigen keuze, God weet echter wel wat die persoon helemaal zelf zal kiezen. Alles gaat op een bepaalde manier en God weet dat ook, maar het had ook anders kunnen gaan. Voorkennis is dus niet strijdig met vrije wil.

Een deterministisch wereldbeeld wordt in het Christendom veelal in verband gebracht met de uitverkiezingsleer, die algemeen aanvaard wordt in gereformeerde kringen. Sommige gereformeerden beamen dat eigenlijk ook min of meer en ontkennen het bestaan van vrije wil. Toch is hier iets vreemds aan de hand, want we zien dat de oude theologen die de gereformeerde uitverkiezingsleer ontwikkelt hebben wel (bijna?) allemaal voluit in vrije wil geloofden. De theoloog Gomarus wordt veelal geassocieerd met een strikte variant van de uitverkiezingsleer, die dan deterministisch zou zijn; gek, want niet zo lang geleden heb ik een werkje van Gomarus gelezen, waarin Gomarus uitgebreid de vrije wil verdedigt!

(P.S. misschien zat je niet te wachten op een lesje over het determinisme bij de gereformeerden, maar als je met reformatorische Christenen het gesprek aangaat, zoals je nu doet, door op refoweb actief te zijn, lijkt mij dat enige kennis over hun ideeën geen kwaad kan.)

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 13 mei 2012 17:30

Ik ben zo blij dat ik niet belast ben met vragen over uitverkiezing van voor de grondlegging der wereld, als je eenvoudig gelooft dat er maar Eén was Die uitverkoren was.
Hij was door God gekend. Ik werd pas door God gekend toen ik in de moederschoot geweven werd, echter kon pas zeggen: "Alles wat adem heeft love de Heer," toen ik een zelfstandig mensje werd.
Dat was niet bij de bevruchting, maar bij de geboorte.
De volgorde bij mij is dat ik niet koos voor geboorte, dat is mij overkomen. Maar ik mocht kiezen en ik kon kiezen,,,...en vanaf dat moment werd ik wedergeboren tot een levende hoop in Christus en mag ik ook zeggen dat ik In Hem ben uitverkoren.
Wat vraagt God? Hij vraagt geloof. En ik was niet In Christus voor mijn wedergeboorte en ook niet voor mijn geboorte. Ik werd in Adam toen ik geboren werd en was belast met de zonde die door deze ene mens in de wereld gekomen was, maar Goddank ben ik wedergeboren door die 2e Adam.
Makkelijker kan God het niet beschrijven in Zijn Woord, wel kunnen de theologen het moeilijker maken.
Zo blijkt wel.

GapWim
Mineur
Mineur

Berichtdoor GapWim » 13 mei 2012 18:09

maaarten schreef:Precies, veel atheïsten geloven alleen maar in de natuurlijke/fysische/materiële werkelijkheid, en alle besluiten en gedachten van mensen worden dan gereduceerd tot chemische reacties. Daar heeft een mens zelf dan eigenlijk volstrekt geen invloed op; een mens is dan niets anders dan moleculen en chemische reacties. Als je nog enige plaats voor je eigen persoon wil behouden, zul je toch moeten beginnen over een 'ziel' of iets dergelijks, in ieder geval iets wat boven al die chemische reacties in onze hersenen staat.

Behalve het feit dat ik de indruk heb dat je mijn tekst amper gelezen of begrepen hebt want volledig jouw antwoord draait slechts over één klein deel van wat ik geschreven heb ...

… weet ik niet of je dit zo bedoeld -corrigeer mij indien nodig- maar dit klinkt sterk op een veel voorkomend argument komende van religie (in dit geval heb ik ditzelfde al van vele verschillende religies gehoord) dat atheïsten “spiritueel dood” zijn.
Met “spiritueel” bedoel ik hier de mogelijkheid om in zich iets/iemand te verwonderen, of iets/iemand te bewonderen, bewogen te worden door een mooi geschreven tekst of muziek, van iemand te houden, een warme gloed voelen wanneer je onder echte vrienden bent, empathie jegens iemand die hulp nodig heeft, reageren op onrecht, altruïsme enz ...
En spiritueel dood slaat dan op “de atheïst” die alles om zich heen ziet als lege, koude en vooral betekenisloze moleculen en chemische reacties.

Ik heb niets nodig boven hersenactiviteit om meer in mensen te zien dan wandelende chemische reacties. Ik hoef niet te beginnen over een ziel om nog enige plaats voor mijn eigen persoon te behouden noch om andere mensen te zien als echte individuen met hun eigen emoties, wensen, verlangens, hun eigen leven … om ze te zien als echte Mensen (iets wat ik wél met een hoofdletter wil schrijven).

maaarten schreef:Maar dat God alles van te voren weet, betekent niet dat mensen niet daadwerkelijk zelf keuzes kunnen maken.

Deze uitspraak heeft een intern logisch conflict en is als gevolg niet valide.
http://en.wikipedia.org/wiki/Validity
http://en.wikipedia.org/wiki/Fallacy

maaarten

Berichtdoor maaarten » 13 mei 2012 19:57

GapWim schreef:… weet ik niet of je dit zo bedoeld -corrigeer mij indien nodig- maar dit klinkt sterk op een veel voorkomend argument komende van religie (in dit geval heb ik ditzelfde al van vele verschillende religies gehoord) dat atheïsten “spiritueel dood” zijn.
Met “spiritueel” bedoel ik hier de mogelijkheid om in zich iets/iemand te verwonderen, of iets/iemand te bewonderen, bewogen te worden door een mooi geschreven tekst of muziek, van iemand te houden, een warme gloed voelen wanneer je onder echte vrienden bent, empathie jegens iemand die hulp nodig heeft, reageren op onrecht, altruïsme enz ...
En spiritueel dood slaat dan op “de atheïst” die alles om zich heen ziet als lege, koude en vooral betekenisloze moleculen en chemische reacties.

Ik heb niets nodig boven hersenactiviteit om meer in mensen te zien dan wandelende chemische reacties. Ik hoef niet te beginnen over een ziel om nog enige plaats voor mijn eigen persoon te behouden noch om andere mensen te zien als echte individuen met hun eigen emoties, wensen, verlangens, hun eigen leven … om ze te zien als echte Mensen (iets wat ik wél met een hoofdletter wil schrijven).

Iets in die richting doel ik inderdaad wel op. Ik weet wel dat niet alle Atheïsten het zo zien, maar mijns insziens is dat wel het enige logische gevolg, wanneer mensen gereduceerd worden tot een organisme en chemische reacties. Jij gelooft niet in een ziel of wat dan ook; mensen worden ten diepste bepaald door hun hersenactiviteit. In feite reduceer je iemands persoon, iemand individu, iemand emoties, wensen, verlangens etc. tot chemische reacties in hun hersenen. Toch hecht je daar blijkbaar wel een intrinsieke waarde aan, je spreekt zelfs over de mens met een hoofdletter.

Waarom hebben mensen een waarde, wanneer hun persoon uiteindelijk te reduceren zijn tot chemische reacties? Waarom schrijf je mens met een hoofdletter, wanneer je ze tegelijkertijd reduceert tot chemische reacties? Dat kan ik niet begrijpen. Wat is de waarde van die chemische reacties in een wereld die uit niets anders bestaat dan een noodzakelijke opeenvolging van fysische wetmatigheden?

Kun je mij uitleggen waarop bijvoorbeeld empathie gebaseerd is voor een Atheist, die niet gelooft dat er iets boven chemische reacties is? Daartoe twee subvragen: Waarop is het concept 'waarde' gebaseerd? Waarom hebben mensen die waarde? (Mensen moeten namelijk waarde hebben, voordat je empathie voor hen ergens op gegrond is.)

maaarten schreef:Deze uitspraak heeft een intern logisch conflict en is als gevolg niet valide.
http://en.wikipedia.org/wiki/Validity
http://en.wikipedia.org/wiki/Fallacy

Nee, ik bedoel juist te laten zien dat aan jouw bewering dat Gods voorkennis niet in overeenstemming met de vrije wil van de mensen valt te brengen een logisch incorrecte redenering ten grondslag ligt. Ik zal het duidelijker proberen uiteen te zetten.

Jij zegt dat aangezien God al weet wat we gaan kiezen, onze keuze niet meer vrij is. Dat is geen correcte gevolgtrekking. Keer op keer kom ik die redenatie tegen, en ik snap gewoon niet hoe mensen daarbij komen. Waarom kan God niet weten, wat wijzelf zullen kiezen? Ik ontken niet dat het al vast staat wat wij gaan kiezen, maar dat wil niet zeggen dat het niet anders zou kunnen gaan. Laat me dat uitleggen: het feit dat A gebeurt, betekent niet dat B niet had kunnen gebeuren. Ik geloof in contingentie, dat wil zeggen, er gebeurt misschien A, maar B had net zo goed kunnen gebeuren. Een mens is vrij om A of B te kiezen. Misschien heeft hij A gekozen, maar hij was vrij om B te kiezen. Wanneer we het in verleden tijd bezien, is dat een logisch correcte stelling toch? Iemand koos A, maar hij was vrij om B te kiezen. Wij weten allemaal dat hij A gekozen heeft, maar hij was volstrekt vrij om B te kiezen; hij had hierin een vrije keus. Zie je dat onze kennis van die keuze niets veranderd aan de vrijheid ervan? Mijn stelling is dat dit ook geldt voor de toekomst. God weet dat ik A zal kiezen, maar ik had net zo goed B kunnen kiezen. God weet wel wat ik kies, maar ik ben nog wel vrij in die keuze. Voor God staat dus al vast wat ik kies, in die zin is het al bepaald en zou je kunnen spreken van determinisme, maar desalniettemin ben ik wel vrij in die keuze. Of iemand kennis heeft over een keuze, bijvoorbeeld dat de uitkomst A is, heeft volstrekt niets te maken met of die keuze contingent of noodzakelijk A is. Mijn stelling is dat dat niet alleen voor keuzes in het verleden geldt, maar ook voor keuzes in de toekomst.

http://en.wikipedia.org/wiki/Modal_logic
http://nl.wikipedia.org/wiki/Noodzakelijkheid
http://nl.wikipedia.org/wiki/Contingentie

(P.S. voor de mods; beetje of-topic is mijn bericht misschien wel; Gods voorkennis waar het grootste deel van deze post is misschien een zijspoor, maar wel een relevant bijspoor voor de vraag of God ons al kent voordat wij bestaan)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 14 mei 2012 08:41

mohamed schreef:[...] want hij deed niet meer dan waar hij toe bestemd was. [...]

GapWim schreef:Dus sommige mensen dienen tot niets meer als poppetjes aan koordjes? We hebben het hier over -->MENSEN<-- !

Dat klopt en mensen zijn geschapen door God zoals een pot door een pottenbakker en wie ben jij als schepsel om te zeggen 'waarom heb je me zo gemaakt?' Leer eerst maar eens wat bescheidenheid is.

GapWim
Mineur
Mineur

Berichtdoor GapWim » 14 mei 2012 09:30

mohamed schreef:Dat klopt en mensen zijn geschapen door God zoals een pot door een pottenbakker en wie ben jij als schepsel om te zeggen 'waarom heb je me zo gemaakt?' Leer eerst maar eens wat bescheidenheid is.
Afbeelding
Ik zou voorstellen dat jij eerst wat lessen ethiek en moraal volgt zodat je begrijpt wat je hier net geschreven hebt.
Sommige mensen vragen zich af hoe religie tot zoveel afschuwlijke daden heeft kunnen leiden ... ik ga je post bookmarken en doorgeven de volgende keer als ik die vraag zie!

Ongeloofelijk ... echt ongeloofelijk! :shock:

Meer passend dan ooit:
Religion is an insult to human dignity.
With or without it,
you'd have good people doing good things
and evil people doing bad things,
but for good people to do bad things,
it takes religion.
” Steven Weinberg.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 14 mei 2012 09:51

mohamed schreef:Dat klopt en mensen zijn geschapen door God zoals een pot door een pottenbakker en wie ben jij als schepsel om te zeggen 'waarom heb je me zo gemaakt?' Leer eerst maar eens wat bescheidenheid is.

GapWim schreef:Afbeelding
Ik zou voorstellen dat jij eerst wat lessen ethiek en moraal volgt zodat je begrijpt wat je hier net geschreven hebt.
Sommige mensen vragen zich af hoe religie tot zoveel afschuwlijke daden heeft kunnen leiden ... ik ga je post bookmarken en doorgeven de volgende keer als ik die vraag zie!

Dat je mij beschuldigt van moord vanwege mijn woorden is een vorm van intolerantie die we alleen bij extremisten aantreffen. Verder mag je rustig een paar bruggen overslaan om je gelijk te halen hoor en als je een zondebok zoekt wil ik het best zijn, maar besef wel dat ik niet de sleutels van het koninkrijk heb.
GapWim schreef:Ongeloofelijk ... echt ongeloofelijk! :shock:

Meer passend dan ooit:
Religion is an insult to human dignity.
With or without it,
you'd have good people doing good things
and evil people doing bad things,
but for good people to do bad things,
it takes religion.
” Steven Weinberg.

Steven Weinberg kan wel mee beweren, maar als jood zijnde weet hij ook wel dat iemand pas schuldig is na de daad. Voor inconsequente humanisten zoals jij zit er een nogal nauwelijks waarneembare scheidingslijn tussen woord en daad en je bent zelfs bereid om mij schuldig te houden voor de zonden van een ander. Kennelijk lijk ik dan op mijn leraar Christus, want is door zijn vader aan de wereld gegeven om precies dat te doen.

Ja, ik vind je een inconsequente humanist, want je bent humanist zolang de mens geen christen is maar inconsequent als hij gelooft.

GapWim
Mineur
Mineur

Berichtdoor GapWim » 14 mei 2012 09:57

mohamed schreef:Dat je mij beschuldigt van moord vanwege mijn woorden is een vorm van intolerantie die we alleen bij extremisten aantreffen. Verder mag je rustig een paar bruggen overslaan om je gelijk te halen hoor en als je een zondebok zoekt wil ik het best zijn, maar besef wel dat ik niet de sleutels van het koninkrijk heb.

Ik beschuldig jou persoonlijk niet van moord noch van enige afschuwlijke daden, ik ken jou niet.
De gedachtengang(meme) die jij daar gepost hebt is echter wel verantwoordelijk!

edit: je kunt misschien opmerken dat ik geschreven heb waarom -->religie<-- tot zulke daden heeft kunnen leiden, niet jij persoonlijk. Dat je jezelf zo vlug als martelaar wilt uitroepen is echter een tweede een veel voorkomende meme afkomstig van religie.
Zie deze quote van jou:
[...] en je bent zelfs bereid om mij schuldig te houden voor de zonden van een ander. Kennelijk lijk ik dan op mijn leraar Christus, want is door zijn vader aan de wereld gegeven om precies dat te doen.

Ik kan nog een gevat antwoord geven op jouw "inconsistente humanist" opmerking maar dit zou alles enkel nog verder laten escaleren. Dus ga ik hier verder niet veel woorden meer aan vuilmaken.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 14 mei 2012 10:09

mohamed schreef:Dat je mij beschuldigt van moord vanwege mijn woorden is een vorm van intolerantie die we alleen bij extremisten aantreffen. Verder mag je rustig een paar bruggen overslaan om je gelijk te halen hoor en als je een zondebok zoekt wil ik het best zijn, maar besef wel dat ik niet de sleutels van het koninkrijk heb.

GapWim schreef:Ik beschuldig jou persoonlijk niet van moord noch van enige afschuwlijke daden, ik ken jou niet.

De gedachtengang(meme) die jij daar gepost hebt is echter wel verantwoordelijk!

edit:

Het is mijn persoonlijke gedachten gang maar ik heb nooit iemand gedood en volgens mij is het geen vereiste om te christen te zijn alvorens men een doodslager kan worden, but enlighten me en-lighted one!

GapWim
Mineur
Mineur

Berichtdoor GapWim » 14 mei 2012 10:33

mohamed schreef:[...] but enlighten me en-lighted one!

Dit is een discussieforum, geen on-line cursus.
Een alternatief die ik jou kan aanbieden zijn de opleidingen waar de woorden "moraalwetenschappen" of "wijsbegeerte" in de titel te vinden zijn, beschikbaar bij je lokale hoge school of universiteit.

Zij kunnen jou de nodige instrumenten geven om te begrijpen waarom jouw uitspraak zo wraakroepend is. Zulk een werk ligt echter buiten het bereik van de tijd die ik in deze forum wens te inversteren.

Terug naar “[Religie] - Open forum”