Refowebkids deel 16

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Re: Refowebkids deel 16

Berichtdoor Evelien » 12 mei 2012 10:11

Sophie77 schreef:Toch is verbranden nog schadelijker en als ik dan van twee kwaden de beste moet kiezen, smeer ik mijn kids toch liever in. Nóg beter is natuurlijk om niet in de volle zon te komen als je die kunt mijden. In elk geval ben ik het met jou, Parkiet en Schipje en anderen eens dat het belangrijk is om bewust met voeding etc. om te gaan.

Dan moet je even het artikel lezen... daarin staat ook dat je wel moet (blijven) smeren.
Ik ben erg blij met dit soort artikelen.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 12 mei 2012 10:16

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 12 mei 2012 11:54

Ik verbaas me over het zeer grove volkorenbrood, in die kleine handjes. :shock: Er zitten komplete pitten in die boterham!
Ik lees het net voor aan mijn pubers, ze gruwen van het "gezonde" beleg, alleen de groentespread kan hun goedkeuring wegdragen. Nou ja, plakjes banaan en Hollandse aardbeien vallen volgens mij ook onder het predikaat gezond. :D

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 12 mei 2012 12:11

Maar dat is niet te vergelijken, Schelpje, volgens mij heb jij oudere kinderen. Een kind leert iets doordat iemand het voordoet. Anders leert het kind het niet. Dus als een kind scheldwoorden gebruikt, betekent het dat iemand in de omgeving dat voor heeft gedaan.
Met eten net zo. Frederiek heeft nog geen weet van snoepjes of chocopasta op brood, dus weet ze ook niet dat het lekkerder zou zijn als boter of appelstroop. Maar ik vind wel dat je je kind niet wereldvreemd moet houden qua eten, want ze komen er vanzelf mee in aanraking. Dus kiezen wij ervoor om als ze ouder zijn soms wel een snoepje te geven, maar in beperkte mate. Als hij bij oma mag kiezen kiest hij liever voor een banaan dan een snoepje, dat hebben we tenminste al bereikt :) En voorlopig heeft Frederiek nog niet door dat haar broer wel eens een snoepje krijgt of pasta, dus tot die tijd laten we haar lekker in de waan dat boter of jam of appelstroop het allerlekkerste is :mrgreen:
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 12 mei 2012 12:17

marijn lust hier ook geen slagroom en andere vreselijke zoete zooi, komt door de vieze bittere melk die hij altijd en nog steeds drinkt.

Ik heb een onderzoek gelezen waarn ins taat dat het logisch is dat pubers geen zin in een gezonde hap hebben. Het lichaam groeit hard en roept naar bepaalde vetten ed... snap het nieth elemaal, maar dat is verklaarbaar waarom pubers dat eten.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 12 mei 2012 13:02

MissF schreef:Maar dat is niet te vergelijken, Schelpje, volgens mij heb jij oudere kinderen. Een kind leert iets doordat iemand het voordoet. Anders leert het kind het niet. Dus als een kind scheldwoorden gebruikt, betekent het dat iemand in de omgeving dat voor heeft gedaan.
Met eten net zo. Frederiek heeft nog geen weet van snoepjes of chocopasta op brood, dus weet ze ook niet dat het lekkerder zou zijn als boter of appelstroop. Maar ik vind wel dat je je kind niet wereldvreemd moet houden qua eten, want ze komen er vanzelf mee in aanraking. Dus kiezen wij ervoor om als ze ouder zijn soms wel een snoepje te geven, maar in beperkte mate. Als hij bij oma mag kiezen kiest hij liever voor een banaan dan een snoepje, dat hebben we tenminste al bereikt :) En voorlopig heeft Frederiek nog niet door dat haar broer wel eens een snoepje krijgt of pasta, dus tot die tijd laten we haar lekker in de waan dat boter of jam of appelstroop het allerlekkerste is :mrgreen:

Ik zat de link te lezen toen de kids voorbij kwamen, idd pubers. Maar die eten heel gezond hoor. Ze houden helemaal niet van broodjes shoarma en vette patat. Ze komen bij de gele M voor een McFl of een milkshake soms.
Maar ze vroegen wat tartex was en die andere dingetjes, humus, bleegh was hun commentaar :wink: Dat van mij eerlijk gezegd ook :oops:

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 12 mei 2012 13:49

schelpje3 schreef:Ik verbaas me over het zeer grove volkorenbrood, in die kleine handjes. :shock: Er zitten komplete pitten in die boterham!
Ik lees het net voor aan mijn pubers, ze gruwen van het "gezonde" beleg, alleen de groentespread kan hun goedkeuring wegdragen. Nou ja, plakjes banaan en Hollandse aardbeien vallen volgens mij ook onder het predikaat gezond. :D

Ieder zijn of haar keuze toch?

Ik leg alleen uit dat ik gewoon blij ben dat ze op het KDV alternatieven hebben voor op brood.
Maar goed bij ons is dat nog lang niet aan de orde, hier krijgt de kleine alleen nog maar geitenboter op brood.

Ze geven meer komkommer, tomaat, wortel etc. als tussendoor.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 12 mei 2012 13:54

Ik uitte mijn bezorgdheid over de grove pitten in het brood van zo'n kleintje.

Appel
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Appel » 12 mei 2012 14:28

Waarom vind je dat eng? Hier heb ik ook regelmatig brood met grote pitten. Die worden gewoon gegeten, alleen niet altijd helemaal verteerd. Die vind je zeg maar terug in de luier :lol:

Ik merk wel dat ik door de toon een beetje afstand neem van deze discussie, terwijl ik hem erg boeiend vind. Ik ben zelf ook best bewust bezig met eten, en vind het leuk om dat uit te dragen, maar ik vind het óók lastig om dat op een goede manier te doen. Een voorbeeldje: wij eten al jaren alleen biologisch vlees. Ik vind dat belangrijk, we hebben de schepping gekregen om te bebouwen en te bewaren. Maar als ik daar heel enthousiast over vertel, dan voelen mensen die níet biologisch vlees eten dat als een aanval. Want er zit iets in van een waardeoordeel. En dat maakt het mijns inziens wel lastig om je eigen principes uit te dragen. Daarom doe ik dat nu wel minder, eigenlijk alleen als mensen me vrágen waarom ik biologisch eet, of waarom ik ecologisch schoonmaakmiddel gebruik, om maar een voorbeeldje te noemen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 12 mei 2012 14:32

Eén van mijn peuters is wel eens bijna gestikt in een stuk rijstwafel, die ze op een verjaardag kreeg. :shock: Ik heb het uit haar keel moeten peuteren.
Ik koop nooit grof volkorenbrood, maar zou het niet aan een peuter of kleuter durven geven.
Ook een stuk appel zou ik niet geven, wel geraspt.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 12 mei 2012 14:51

Appel, het is pas een oordeel als je daarbij zegt dat het Gods wil is o.i.d. Daar kan ik totaal niet tegen, als mensen daarmee gaan 'gooien'. En dat doe je toch niet? Je houdt het bij jezelf, dat jij dat als Bijbels ziet. Dus dan kan het denk ik geen kwaad om erover te vertellen. en als je dan elkaars mening respecteert, dan kan het een goede discussie zijn :)

Schelpje, ik geef ook nooit grof volkoren brood, omdat ik het zelf ook niet eet, maar hier krijgen ze zodra ze bijvoeding krijgen het geprakt met een grote vork of in stukjes. Nooit gepureerd. Dan denk ik dat ze motorisch nog neit helemaal aan bijvoeding toe zijn. Maar of dat echt zo is weet ik niet, want er zullen vast kindjes zijn die het qua gewicht wel nodig hebben en qua honger, maar het nog niet kunnen verwerken. Maar hier krijgen ze vanaf het eerste moment niks echt gepureerd. Frederiek eet gewoon hele stukken brood met korsten, en die eet een grote rijstwafel zo op. En als ze een keer wel een stukje verkeerd schiet, dan kokhalst ze het wel weer op, maar dat komt amper voor. (dat is ook zoiets: vooral oudere mensen schrikken dan zo, terwijl het een hele normale reactie is, dus ik doe er niks mee, behalve als het te lang duurt natuurlijk, haar oma's gaan toch op haar rug timmeren omdat ze zich rot schrikken :D)

Ik ben vanmiddag gewoon alleen met Frederiek, zo apart. Jurian is bij mijn moeder blijven spelen, want ik moest naar huis omdat Frederiek doodmoe was en naar bed moest en Jurian wilde daar blijven. Ze komen hem zo thuis brengen. Wel lekker om even alleen met haar te zijn, een hele poos geknuffeld zonder dat Jurian er tussendoor komt. Ook wel eens goed :D Net als het andersom soms heerlijk is om hem flink aandacht te geven als zij slaapt
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 12 mei 2012 14:54

Zo oud was ik toen nog niet en nu nog steeds niet. Schrik niet zo snel, maar dat was toen heel eng. De hele kamer vol visite was in paniek.

Appel
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Appel » 12 mei 2012 15:02

Ja, dat kokhalzen... Ik wéét dat het een normale reactie is, en dat ze het altijd weer zelf oplost, maar toch vind ik het niet leuk. Ik schrik toch altijd weer. En pureren doe ik ook niet, en ze krijgt ook altijd haar korstjes als 'stokje' in haar hand, en dat kan ze prima. En toch en toch en toch houd ik altijd in mijn achterhoofd dat mooie ventje uit de verre-kennissenkring die stikte in een nootje :cry:

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 12 mei 2012 15:07

het is soms ook lastig om je standpunt duidelijk te maken en iemand niet meteen het gevoel te geven te veroordelen ofzo, maar ieder denkt toch dat ze het beste voor haar kind doet? Ik ben ook door anderen aan het denken gezet en dacht er bij de oudste 2 heel anders over. hier ook veel pasta op brood gehad, maar nu dus véél minder. Vind het het ook moeilijk om je kind alles te 'ontzeggen' qua traktaties op school enzo, maar ik zou het wel prettig vinden als mensen in bijvoorbeeld de familie er wat rekening mee zou houden.
Heb mn kinderen ook vaak genoeg pakjes wickey te drinken gegeven, maar op die leeftijd was dat eigenlijk echt ongezond.... voel me er echt niet schuldig onder want ik had me daar gewoon niet in verdiept, maar zou dat de kleine nu dus echt niet geven en zou boos zijn als hij het van een ander wel krijgt.

@Dippie: Snap dat je niet wil stoppen omdat ze het zo lekker vind, daarom ben ik dit keer wat later begonnen met bijvoeden: wat niet weet, wat niet deert :wink: al was hij nog geen 6 maanden. Maar tussendoor weer gestopt omdat zn darmen overhoop lagen van de ab-kuur dus toen pas met 7 maanden echt gestart met meteen fruit én groente. groente is volgens mij beter te verdagen dan fruit, zachter ofzo toch?

'men' die er verstand van heeft komt er toch ook wel achter dat niet alles wat in producten verwerkt zit zo gezond is:
http://www.refdag.nl/nieuws/buitenland/ ... n_1_643736

kokhalzen vind ik overigens ook vreselijk eng!! Ik geef wel vrijwel altijd rapley maar soms.... hier trouwens wel brood met zaden en pitten, hij poept ze gewoon weer uit zonder problemen.... en vooralsnog lekker 'droog' brood.

gempa
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor gempa » 12 mei 2012 17:17

a bel eet ook grof volkoren hoor en rijstewafels stukken banaan. komt er allemaal weer uit :D
ik probeer gewoon zo natuurlijk mogelijk te eten, maar ze krijgen hier ook wel snoep en koek. maar wat gebalanceerder, ik geef liever naturel chips bv dan paprika.
ik verbied ze dat soort dingen niet, want dan zie dat kinderen vaak weer doorslaan.
sinds ik natuurlijker eet heb ik nauwelijks meer last van mn darmen.

Terug naar “Archief”