... schreef:Gapwim: Deze uitspraak geeft wel een conflict met vrije wil en determinisme
Kan je je misschien nader verklaren? Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met deze opmerking...

In deze post schreef je:
... schreef:[...]Ik weet alleen dat God altijd al heeft geweten dat ik zou zijn wie ik nu ben.[...]
Wie je bent is een combinatie van enorm veel factoren, een aantal belangrijke daarvan zijn, wie je vader en moeder zijn, wanneer je geboren bent, welke je opvoeding is, wat je omgeving is, wat je keuzes zullen zijn en vele andere.
Al deze zaken dragen bij tot de vorming van de persoon die je nu bent. Als je zegt dat god “
altijd al heeft geweten dat ik zou zijn wie ik nu ben.” betekent dat god al deze factoren reeds lang van te voren wist
- Wie je ouders zullen zijn
- Hoe je genetische opmaak zal zijn bij de conceptie
- Welk geslacht je zult hebben
- Wanneer (in welke eeuw) je geboren zal worden
- Welke opvoeding je ouders je zullen geven
- Naar welke school je zult gaan (omgeving)
- Welke keuzes je zult maken (vb. je studierichting)
- enz …
Om al deze factoren te weten moet god net hetzelfde geweten hebben over je ouders en bij extensie over iedere andere persoon op die aarde leeft, ooit geleefd heeft, en ooit zal leven.
Dit betekent dat alles reeds vaststaat; heden, verleden en toekomst is niets meer dan een toneelspel waar wij als acteurs nauwgezet onze rol spelen en rigoureus het script volgen.
Geen eigen keuzes, geen inbreng ... geen vrije wil: determinisme.