Afslanken deel 4

Moderators: Memmem, Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Afslanken deel 4

Berichtdoor Mortlach » 10 mei 2012 22:33

sis schreef:Vandaag goed begonnen met het omzetten van de knop.
Ik heb ontbeten (om half 10) en veel fruit gegeten (2 appels, 1 banaan, 1/2 komkommer, 1/2 peer)
geen chips of chocolade gegeten, alleen een koekje en twee soepstengels.
Avondeten was tomatensoep met broodje.

Qua sport: 1 minuut touwtje gesprongen (toen was ik bekaf, maar morgen weer een minuut) en 30 minuten wii-fitness.

oké er kan nog wel wat aan verbeteren, maar het begin is er!

Zeer goed begonnen inderdaad! Te gek!

Ik denk dat het belangrijk is dat je geniet van de successen en je niet blind staart op wat je (nog) niet kunt. Dus 1 minuut touwtje gesprongen? Geweldig! Bravo! Morgen weer! Dan komt de rest vanzelf. Focus op het positieve!
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Sophie77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Sophie77 » 11 mei 2012 10:04

Geweldig dat de knop om is, sis! Zet 'm op verder!

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 11 mei 2012 10:08

Goed werk Sis.
Gisteren introductie gehad bij de gym hier. Doe toch wat rustiger aan de eerste maanden dan ik van plan was. (2 of 3 keer per week bovenbenen, rug, buik, schouders, triceps en borst trainen op apparaten en wat dumbbells voor armen), kijken of dit goed gaat. Hoop dat ik aan het eind echt de pull ups kan doen. Daarna ga ik meer aan gewicht denken.

Trouwens advies over waar je Wei-eiwitten te krijgen of wat anders te eten direct na een training?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 11 mei 2012 10:54

parsifal schreef:Goed werk Sis.
Gisteren introductie gehad bij de gym hier. Doe toch wat rustiger aan de eerste maanden dan ik van plan was. (2 of 3 keer per week bovenbenen, rug, buik, schouders, triceps en borst trainen op apparaten en wat dumbbells voor armen), kijken of dit goed gaat. Hoop dat ik aan het eind echt de pull ups kan doen. Daarna ga ik meer aan gewicht denken.

Pull ups zijn wel gigantisch zwaar, zeker als je 'breed pakt' (armen buiten schouderbreedte). Ik houd mijn armen binnen schouderbreedte en train zo ook meer biceps, maar zelfs dan heb ik nog een grote elastiek nodig om me een extra zetje te geven.

2-3 keer per week is heel erg netjes hoor. Je moet het wel kunnen bijbenen met de extra was die het oplevert en koken/huishouden en dergelijke.

Trouwens advies over waar je Wei-eiwitten te krijgen of wat anders te eten direct na een training?

Hier zijn ze gewoon in de 'Kruidvat-achtige' winkels te krijgen. Ik mix het meestal met wat yoghurt. Het is misschien even zoeken naar een merk dat niet heel erg smerig is - al wen je overal wel aan en je eet het niet voor de smaak.

Let wel goed op dat je niet de 'Bulk'-variant neemt, want die is speciaal voor bodybuilders die snel zwaarder willen worden als deel van hun trainingsregime. Kijk dus even goed op de labels.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 11 mei 2012 13:03

@Sis,

Wat je misschien kunt proberen is het volgende:

Het laatste wat je wilt is jezelf het gevoel geven dat je nooit meer iets lekkers mag, of dat je hebt gefaald als je toch wat chips of chocola neemt. Aan de andere kant kost het veel discipline om kleine porties te nemen als het eenmaal in huis is.

Wat ik deed was mijn eigen variant van de 'balansdag'. 13 dagen heel goed op mijn eten letten, weinig vet of suiker (geen frisdrank of vruchtensap (zit net zo veel suiker in als in cola), geen zoete desserts, geen chips, etc. En dan aan het eind van die 2 weken een dag waarin alles mag, zo veel je wilt.

Voor mij werkte het zo dat ik de fles cola die ik voor die dag kocht niet eens leegdronk en de zak chips niet leeg at. Maar het idee dat het wel 'mag', zonder schuldgevoel, dat was enorm goed om het te kunnen volhouden. Uiteindelijk eet je er die ene dag niet aan wat je er de overige 13 dagen hebt afgekregen :-)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 11 mei 2012 14:33

Mortlach schreef:@Sis,

Het laatste wat je wilt is jezelf het gevoel geven dat je nooit meer iets lekkers mag, of dat je hebt gefaald als je toch wat chips of chocola neemt. Aan de andere kant kost het veel discipline om kleine porties te nemen als het eenmaal in huis is.

Wat ik deed was mijn eigen variant van de 'balansdag'. 13 dagen heel goed op mijn eten letten, weinig vet of suiker (geen frisdrank of vruchtensap (zit net zo veel suiker in als in cola), geen zoete desserts, geen chips, etc. En dan aan het eind van die 2 weken een dag waarin alles mag, zo veel je wilt.

Voor mij werkte het zo dat ik de fles cola die ik voor die dag kocht niet eens leegdronk en de zak chips niet leeg at. Maar het idee dat het wel 'mag', zonder schuldgevoel, dat was enorm goed om het te kunnen volhouden. Uiteindelijk eet je er die ene dag niet aan wat je er de overige 13 dagen hebt afgekregen :-)

Dus je behoefte aan cola en chips gaat niet weg? Ik drink zelf geen cola, vind het niet lekker, maar volgens mij zit er iets wat verslavend werkt. Want liefhebbers van cola drinken vaak hele flessen leeg.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 11 mei 2012 14:58

schelpje3 schreef:Dus je behoefte aan cola en chips gaat niet weg?

Jawel, je zou denken dat ik die 14de dag helemaal los zou gaan, maar in de praktijk had ik na een handje chips en 2 slokken cola alweer genoeg. De rest gooide ik dan gewoon weg, want open in huis houden zou een te grote verleiding zijn in de volgende 13 dagen. (Echt, eten weggooien, het is een gave als je het kunt!)

Ik drink zelf geen cola, vind het niet lekker, maar volgens mij zit er iets wat verslavend werkt. Want liefhebbers van cola drinken vaak hele flessen leeg.

Er zit vooral veel zout in. En van zout krijg je meer dorst. De suiker die erin zit is ervoor om de zoute smaak te maskeren. Heel geniepig allemaal.

juffiejuf
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor juffiejuf » 11 mei 2012 15:02

Voor de mensen die touwtje springen: hoelang kunnen jullie het nu al volhouden?? Hier ook geen mogelijkheden tot sporten dus ga er denk toch ook maar echt aan beginnen. Is gelijk goed voor mn conditie (en mn zwangerschapskilootjes.... :( )

sis
Mineur
Mineur

Berichtdoor sis » 11 mei 2012 15:52

Mortlach schreef:@Sis,

Goed idee @Mortlach! Maar wat je doe je als je een verjaardag heb in die 13 dagen?
Cola is idd verslavend. Ik dronk liters in een week! Daar ben ik bij mijn vorige lijnpoging mee gestopt en niet meer opgepakt. Ik drink nu veel meer water, en crystal clear bv.

vandaag heb ik al 2x 1 minuut touwtje gesprongen XD. aan de Wii ben ik nog niet toegekomen ](*,)
maar morgen gaan we naar de landmachtdag in Oirschot en daar zal ik wel aan m'n kilometers wandelen komen. Nu maar hopen dat daar niet teveel verleidingen wb eten zijn.

Sommige dingen weet ik ook gewoon niet. Hoe gezond zijn tosti's? wat zit er allemaal in de pakjes van de wereldgerechten? Zijn pasta's echt zo ongezond? Welke vleeswaren zijn gezond? En nou lees ik hier ineens vanalles over E-nummers, #-o Daar zou ik me nog eens in moeten verdiepen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 11 mei 2012 16:06

sis schreef:Goed idee @Mortlach! Maar wat je doe je als je een verjaardag heb in die 13 dagen?

Tja, het stond allemaal niet in steen gehouwen, dus dan nam ik wel een stukje taart (eentje!) en dronk spa ofzo.

Cola is idd verslavend. Ik dronk liters in een week! Daar ben ik bij mijn vorige lijnpoging mee gestopt en niet meer opgepakt. Ik drink nu veel meer water, en crystal clear bv.

Frisdrank schrappen scheelt al meteen enorm veel. Ik heb nu aanmaaklimonade, maar dat is allemaal met kunstmatige zoetstoffen en niet mer suiker.

vandaag heb ik al 2x 1 minuut touwtje gesprongen XD. aan de Wii ben ik nog niet toegekomen ](*,)

Wauw, goed hoor. Houd dat vol maar probeer ook realistische verwachtingen te houden. Want als ik naar mezelf kijk, zijn het vaak onrealistische verwachtingen waardoor ik teleurgesteld/gefrustreerd raak. Dan gaat het stiekem hardstikke goed, maar omdat ik nog meer nog sneller wil, voelt het als een mislukking. Daar moet je erg voor uitkijken.

Sommige dingen weet ik ook gewoon niet. Hoe gezond zijn tosti's? wat zit er allemaal in de pakjes van de wereldgerechten? Zijn pasta's echt zo ongezond? Welke vleeswaren zijn gezond? En nou lees ik hier ineens vanalles over E-nummers, #-o Daar zou ik me nog eens in moeten verdiepen.

Over E-nummers zou ik me niet te druk maken, als je geen 'vage klachten' hebt. Geen disrespect voor mensen die erg baat hebben bij het reguleren van E-nummers trouwens.

Pasta is niet zo zeer ongezond, het bestaat gewoon grotendeels uit koolhydraten en die zijn niet ideaal als je wilt afvallen. Maar goed, hetzelfde geldt voor brood, rijst, en aardappels. Een groot deel van ons eten bestaat gewoon uit koolhydraten, daar ontkom je bijna niet aan.

Voor de rest is het vooral goed op de voedingslabeltjes kijken en vergelijken.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 11 mei 2012 16:07

sis schreef:
Goed idee @Mortlach! Maar wat je doe je als je een verjaardag heb in die 13 dagen?

maar morgen gaan we naar de landmachtdag in Oirschot en daar zal ik wel aan m'n kilometers wandelen komen. Nu maar hopen dat daar niet teveel verleidingen wb eten zijn.

pasta's zijn niet perse ongezond, ze zijn alleen niet zo goed voor de lijn. Als ik zelf niet wil eten stop ik kauwgom in mijn mond, dan zijn mijn kaken tenminste met iets bezig. Verder is het een goede stelregel dat alles waar veel boter aan te pas komt je dikker maakt.
"Then he isn't safe?" said Lucy.

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 11 mei 2012 16:41

juffiejuf schreef:Voor de mensen die touwtje springen: hoelang kunnen jullie het nu al volhouden?? Hier ook geen mogelijkheden tot sporten dus ga er denk toch ook maar echt aan beginnen. Is gelijk goed voor mn conditie (en mn zwangerschapskilootjes.... :( )

Kijk wel uit dat je geen 'oneerlijke vergelijkingen' gaat maken. Iemand met 20 kilo overgewicht die 1 minuut kan springen is misschien wel fitter dan iemand met maar 5 kilo overgewicht die 3 minuten springt.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 11 mei 2012 17:16

Mortlach schreef:
Jawel, je zou denken dat ik die 14de dag helemaal los zou gaan, maar in de praktijk had ik na een handje chips en 2 slokken cola alweer genoeg. De rest gooide ik dan gewoon weg, want open in huis houden zou een te grote verleiding zijn in de volgende 13 dagen. (Echt, eten weggooien, het is een gave als je het kunt!)

Er zit vooral veel zout in. En van zout krijg je meer dorst. De suiker die erin zit is ervoor om de zoute smaak te maskeren. Heel geniepig allemaal.

Zit er echt zout in cola? :shock: Ik weet wel dat er een heleboel suikerklontjes in 1 glas zitten. Maar nog meer in drinkyoghurt!

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 11 mei 2012 17:42

schelpje3 schreef:Zit er echt zout in cola? :shock: Ik weet wel dat er een heleboel suikerklontjes in 1 glas zitten. Maar nog meer in drinkyoghurt!

Zelf nog even gekeken, en er zit inderdaad wat zout in cola, waarschijnlijk omdat zout een smaakversterker is.

aan de andere kant valt 50 mg per blikje (330 ml?) ook wel weer mee, aangezien we gerust 2500 mg per dag kunnen verwerken. Dat zijn dus 50 blikjes cola. Even het zout in alle andere dingen niet meegerekend.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 15 mei 2012 08:10

juffiejuf schreef:Voor de mensen die touwtje springen: hoelang kunnen jullie het nu al volhouden?? Hier ook geen mogelijkheden tot sporten dus ga er denk toch ook maar echt aan beginnen. Is gelijk goed voor mn conditie (en mn zwangerschapskilootjes.... :( )

ik kan het inmiddels wel een uur achter elkaar! maar meestal stop ik met 30 - 45 minuten

Terug naar “Psychologie & Gezondheid”