30 april een dom feest want er is niemand jarig!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Speedy
Majoor
Majoor

Re: 30 april een dom feest want er is niemand jarig!

Berichtdoor Speedy » 07 mei 2012 08:41

hubert schreef: Het gaat er nu om op pragmatisch wijze onze waarden hoog te houden en de rijen te sluiten.

Inderdaad, leve het huis van Oranje, leve de Koningin!

(Altijd beter dan de clowns in de 2e kamer, die het land in een crisis gooien en dan is het huis van Oranje tenminste nog een stabiele factor geweest in de afgelopen 10 jaar, waarin we 5x naar de stembus konden gaan om nieuwe clowns te kiezen)
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 07 mei 2012 09:01

Zou je liever een autocratie hebben?
De koningin is toch niets meer dan een coördinerend bureautje?
Dat geromantiseerde beeld van een koningshuis heeft alles te maken met de door mij gesignaleerde blinde vlek.
Hoe duid je overigens de psalm: vest op prinsen geen ver(be)trouwen?
Geef mij maar een democratie, hoe gebrekkig ook.

Riska

Berichtdoor Riska » 07 mei 2012 11:44

Geef mij maar een democratie, hoe gebrekkig ook.
Ja en dan krijg je die poppenkast zoals in Griekenland en Frankrijk.
Of iemand die helemaal gek is van macht en de grondwet manipuleert, of iets creëert dat er weer een nieuwe mogelijkheid is - Poetin.
of een president die critici tot staatsvijanden benoemt, zeker waar het gaat om zekere decembermoorden in 1982 - Bouterse.

Nee, geef mij dan Hare Majesteit maar. En het is niet allemaal 'show' - staatsbezoeken leveren economisch gewin op.

Die drieslag die je noemt kan geen kwaad. Laat de mensen hun eigen overtuiging hebben.
En wat mijzelf betreft: Ik heb respect voor de koningin, zoals ze haar taak vervult.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 07 mei 2012 12:58

Volgens mij heb je het over andere zaken dan waar ik het over heb. Het gaat niet over het functioneren van een niet democratisch gekozen vorst. Veel vorstenhuizen functioneren trouwens helemaal niet naar behoren (België, Spanje etc)

Uit je antwoord Riska maak ik verder op dat je liever een autocratie (absoluut monarch) hebt dan een democratie (parlement). Daar ben ik het dus niet mee eens.
De excessen waar je het over hebt moeten tegen elke prijs worden voorkomen uiteraard!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 07 mei 2012 15:35

Waar heb jij de cursus "Uit het verband rukken en woorden in de mond leggen" gevolgd? Zo te zien heb jij deze cursus met vlag en wimpel doorlopen.

Gelukkig dat een overgrote meerderheid van de Nederlanders hier en in de overzeese rijksdelen het Oranjehuis een warm hart toedraagt. Deze meerderheid is het eens met de monarchie. Het konkelefoezende Republikeins Genoodschap kunnen we gerust blijven beschouwen als een clubje in de marge.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Sjaak84
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Sjaak84 » 07 mei 2012 17:40

Riska schreef:Ja en dan krijg je die poppenkast zoals in Griekenland en Frankrijk.
Of iemand die helemaal gek is van macht en de grondwet manipuleert, of iets creëert dat er weer een nieuwe mogelijkheid is - Poetin.
of een president die critici tot staatsvijanden benoemt, zeker waar het gaat om zekere decembermoorden in 1982 - Bouterse.

Nee, geef mij dan Hare Majesteit maar. En het is niet allemaal 'show' - staatsbezoeken leveren economisch gewin op.

Die drieslag die je noemt kan geen kwaad. Laat de mensen hun eigen overtuiging hebben.
En wat mijzelf betreft: Ik heb respect voor de koningin, zoals ze haar taak vervult.

Flauw! Je gaat voorbeelden noemen waarbij het fout is gegaan. Je vergeet dat dit rotte appels zijn. Bij de meeste presidenten gaat het wel goed. En er zijn ook koningen en koninginnen waarbij het fout gaat.

Denk aan bijvoorbeeld Saoedi-Arabië. Maar ja, gelukkig heeft Frankrijk nu een nieuwe president ;)
What can be asserted without evidence can be dismissed without evidence

Christopher Hitchens

Riska

Berichtdoor Riska » 07 mei 2012 17:49

hubert schreef:Uit je antwoord Riska maak ik verder op dat je liever een autocratie (absoluut monarch) hebt dan een democratie (parlement). Daar ben ik het dus niet mee eens.
Dat is volstrekte onzin. Wij kiezen een parlement, niet een president.
In ons land blijken de monarch en een parlement uitstekend samen te gaan.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 08 mei 2012 09:12

Na drie keer vragen is het dan eindelijk duidelijk Riska. Gelukkig maar.
Ik begon echt te twijfelen aan je.
Waar een eenvoudig topic allemaal toe kan leiden! Mijn topic ging niet over monarchie versus republiek. De meerderheid is voor deze staatsvorm, dus waarom zou je het veranderen. Het feit blijft dat een gekozen staatshoofd democratischer is, maar daar wou ik het ook al niet over hebben.
Het ging mij alleen om de mijns inziens foutieve keuze voor 30 april en mijn verwachting dat dit afgeschaft gaat worden.
Ik heb weinig argumenten vernomen die mij stelling ontkrachtten.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 08 mei 2012 15:25

Misschien is het wijs om de actualiteit iets beter in de gaten te houden, dan kun je je verwachtingen staven aan wat betrokkenen zelf hebben aangegeven. De Prins van Oranje heeft al eens laten doorschemeren dat ook hij van plan is om 30 april te handhaven - wellicht is dat ook wel wijs: dan kan hij zijn eigen verjaardag fijn op 27 april vieren in familiekring en daarna op 30 april met de mensen in ons land.

En zeg nou zelf: veel mensen vieren hun verjaardag niet op de dag zelf, maar in het weekeinde er voor of er na, omdat dan de meeste mensen ook daadwerkelijk kunnen komen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 08 mei 2012 20:14

Daarnaast, Koninginnedag op 30 april is nu zo ingeburgerd, waarom zouden we de datum weer veranderen? Het Koningshuis staat op die dag centraal, of Trix nu jarig is of niet, dat maakt niet uit. (en als je een onderzoekje er aan zou wagen, zou de uitkomst best kunnen zijn dat heel veel Nederlanders niet eens meer weten dat Trix die dag niet jarig is :mrgreen: ).
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 08 mei 2012 22:18

Sjaak84 schreef:Flauw! Je gaat voorbeelden noemen waarbij het fout is gegaan. Je vergeet dat dit rotte appels zijn. Bij de meeste presidenten gaat het wel goed. En er zijn ook koningen en koninginnen waarbij het fout gaat.

Denk aan bijvoorbeeld Saoedi-Arabië. )

ehh..saoedi arabie, gaat het daar wel goed? weet je dat zeker?

hubert schreef:Het ging mij alleen om de mijns inziens foutieve keuze voor 30 april en mijn verwachting dat dit afgeschaft gaat worden.
Ik heb weinig argumenten vernomen die mij stelling ontkrachtten.

jouw verwachting dat 30 april afgeschaft gaat worden, en je hebt weinig argumenten gehoord die die stelling ontkrachten...

hoe kan ik nou argumenten geven om die stelling te ontkrachten? Eerst moet jij toch bewijzen/argumenten geven waarom die dag afgeschaft zou gaan worden?

De laatste koninginnedag die ik heb meegemaakt werd door aardig wat nederlanders meegevierd...ik heb geen meerderheid iets horen mompelen over afschaffen...zelfs de PVV heeft het nog niet in zijn partijprogramma staan

hoe kom je op het idee dat het afgeschaft gaat worden dan?

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 09 mei 2012 08:36

hoe kom je op het idee dat het afgeschaft gaat worden dan?

De stelling was dat 30 april een vreemde datum is omdat dit de verjaardag was van Juliana. Nu krijg ik meer het idee van een soort dag waarop de koninklijke familie in het zonnetje gezet moet worden. Ik heb weinig argumenten gehoord waarom dat persé op 30 april moet en in deze vorm. Mijn idee van de afschaffing van deze dag komt voort uit het feit dat een aantredend vorst graag met een frisse start begint en dat zou best eens een andere vorm en datum van Koninginnedag kunnen zijn. De tijd zal het leren.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 09 mei 2012 09:41

hubert schreef:De stelling was dat 30 april een vreemde datum is omdat dit de verjaardag was van Juliana. Nu krijg ik meer het idee van een soort dag waarop de koninklijke familie in het zonnetje gezet moet worden. Ik heb weinig argumenten gehoord waarom dat persé op 30 april moet en in deze vorm. Mijn idee van de afschaffing van deze dag komt voort uit het feit dat een aantredend vorst graag met een frisse start begint en dat zou best eens een andere vorm en datum van Koninginnedag kunnen zijn. De tijd zal het leren.

De 'hoera, we hebben een koninkshuis'-dag kan inderdaad op elke andere dag worden gevierd, maar 30 april is nu eenmaal een ingesleten gewoonte. Kerstmis hoeft ook niet op 24-25 december te worden gevierd, want dan is er ook niemand jarig...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 09 mei 2012 09:54

hubert schreef:De stelling was dat 30 april een vreemde datum is omdat dit de verjaardag was van Juliana. Nu krijg ik meer het idee van een soort dag waarop de koninklijke familie in het zonnetje gezet moet worden. Ik heb weinig argumenten gehoord waarom dat persé op 30 april moet en in deze vorm. Mijn idee van de afschaffing van deze dag komt voort uit het feit dat een aantredend vorst graag met een frisse start begint en dat zou best eens een andere vorm en datum van Koninginnedag kunnen zijn. De tijd zal het leren.

ah, ja dat bedoel je.

ja dat is speculeren, en aan willem-alexander natuurlijk hoe hij het vorm wil geven. We zullen het wel merken ( maar o wee als hij de vrijmarkt afschaft hoor..dan wordt ik uit protest republikein :mrgreen: )

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 09 mei 2012 11:19

Kerstmis hoeft ook niet op 24-25 december te worden gevierd, want dan is er ook niemand jarig...

Zou er nu echt helemaal niemand jarig zijn op deze aardkloot op een van die dagen...? :mrgreen:
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Terug naar “Archief”