Big bang staat op springen? (2)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

antoon

Re: Big bang staat op springen? (2)

Berichtdoor antoon » 07 mei 2012 05:54

Op het punt van de volgorde van de scheppings-stadia zijn de wetenschappers - met hun ontdekkingen - en de beschrijving van de Bijbel het wel met elkaar eens. De wetenschap is het eens met de volgorde van Genesis 1, op één uitzondering na: de zon, maan en sterren zijn er niet vóór de vierde dag, nadat de planten gemaakt zijn.
Dat lijkt met elkaar in tegenspraak te zijn, totdat we ons gaan realiseren dat de aarde aanvankelijk bedekt was met een dikke laag wolken of mist. Wetenschappelijk onderzoek bevestigt de juistheid van die veronderstelling.
Toen dus het eerste licht verscheen, zou dat alleen nog maar als een lichtere wolk te zien geweest zijn; maar toen de planten kwamen en begonnen om stikstof om te zetten in zuurstof, trok de mist op en voor het eerst waren de zon, maan en de sterren aan de hemel te zien.

Het zichtbaar worden van zon, maan en sterren was dus te danken aan het verdwijnen van de dikke bewolking, die rond de aarde hing. De wetenschap is het dus helemaal eens met de volgorde van de gebeurtenissen die Genesis 1 aangeeft. Eerst waren er schepselen in de zee en toen pas op het land. De mens kwam als laatste.

http://www.geloofenrede.nl/stijlvangenesis.html

Lijkt een klein beetje op wat ik ook al suggereerde, de de perioden kunnen een overlap in elkaar gehad hebben, niet alles wordt nu eenmaal verteld

Genesis 1
3 Nu zei God: „Er kome licht.” Toen kwam er licht. 4 Daarna zag God dat het licht goed was, en God bracht een scheiding teweeg tussen het licht en de duisternis. 5 En God noemde het licht voortaan Dag, maar de duisternis noemde hij Nacht. En het werd avond en het werd morgen: een eerste dag.

Ik kan helaas geen info op het net vinden maar ik had al eens gelezen dat hier het werkwoord voortbrengen wordt gebruikt

Genesis 1
14 Verder zei God: „Dat er [hemel]lichten komen aan het uitspansel van de hemel om scheiding te maken tussen de dag en de nacht; en ze moeten dienen tot tekenen en voor [het vaststellen van] tijdperken en dagen en jaren. 15 En ze moeten dienen tot [hemel]lichten aan het uitspansel van de hemel om op de aarde te schijnen.” En het werd zo. 16 En God ging ertoe over de twee grote [hemel]lichten te maken, het grootste [hemel]licht om te heersen over de dag en het kleinste [hemel]licht om te heersen over de nacht, en ook de sterren. 17 Aldus plaatste God ze aan het uitspansel van de hemel om op de aarde te schijnen, 18 en om overdag en ’s nachts te heersen en om scheiding te maken tussen het licht en de duisternis. Toen zag God dat [het] goed [was]. 19 En het werd avond en het werd morgen: een vierde dag.

Hier wordt dat werkwoord niet gebruikt maar een ander woord dat betekent dat het er is.

Genesis 1:3 De bron van licht wordt ontsloten en gelijdelijk drong het licht door de dikke wolkemassa door.
Genesis 1:14 Het licht was in voldoende mate aanwezig, ook voor de plantengroei, God maakte een ordening van de Hemellichamen om dagen maanden en jaren te kunnen traceren

GapWim
Mineur
Mineur

Berichtdoor GapWim » 07 mei 2012 12:39

antoon schreef:[...] maar toen de planten kwamen en begonnen om stikstof om te zetten in zuurstof [...]

:lol: altijd grappig om zulke zaken te lezen :lol:
(dit is trouwens niet naar jou bedoeld maar naar de site waarvan je dit citaat hebt)

m.a.w ... nee, echt, nee, en dit geldt voor de gehele uitleg.
Bijna alle informatie over wetenschap die het eens is met big bang komt van of is een afgeleide van het werk van Gerald Schroeder.
Zijn werk is echter door vele andere wetenschappers reeds terdege ontkracht
http://www.talkreason.org/articles/schroeder.cfm

antoon

Berichtdoor antoon » 07 mei 2012 12:57

Bijna alle informatie over wetenschap die het eens is met big bang komt van of is een afgeleide van het werk van Gerald Schroeder.

Het punt is dat veel geleerden in het duister tasten, of weliswaar goed bedoelt elkaar vaak tegenspreken, op wetenschappelijke zenders zie je dat vaak op deze en gelijkwaardige punten, de bijbel staat nog steeds en geeft veel antwoorden waar de wetenschap pas later achterkwam, ondanks dat ook de bijbel het finale bewijs niet geeft, zeker niet, blijf ik liever bij het boek dat accuraat is en achteraf vaak gelijk krijgt, ook op punten die nu nog duister zijn door meer onderzoek komt er ook meer inzicht. Dus liever met 2 benen op bijbelse grond dan met een been in een poel van tegenspraak en wanhoop, met mislukte experimenten en theorieën die niet juist blijken, maar iedereen moet het natuurlijk voor zichzelf uitmaken, ik kom niet om te bekeren.

ontkracht door geleerden die er zelf dus ook niet uitkomen. dat zegt helemaal niets

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 07 mei 2012 14:43

GapWim schreef::lol: altijd grappig om zulke zaken te lezen :lol:
(dit is trouwens niet naar jou bedoeld maar naar de site waarvan je dit citaat hebt)

m.a.w ... nee, echt, nee, en dit geldt voor de gehele uitleg.
http://www.talkreason.org/articles/schroeder.cfm

Stikstof omzetten in zuurstof is inderdaad best knap. :-) En daarbij, de volledige atmosfeer veranderen binnen 24 uur? Hoeveel planten waren er wel niet?

Daarbij wordt het omgedraaid: de planten zouden ervoor zorgen dat er meer licht kwam, waardoor er planten zouden kunnen groeien. Wie o wie ziet het probleem?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 07 mei 2012 14:47

antoon schreef:Het punt is dat veel geleerden in het duister tasten, of weliswaar goed bedoelt elkaar vaak tegenspreken, op wetenschappelijke zenders zie je dat vaak op deze en gelijkwaardige punten, de bijbel staat nog steeds en geeft veel antwoorden waar de wetenschap pas later achterkwam, ondanks dat ook de bijbel het finale bewijs niet geeft, zeker niet, blijf ik liever bij het boek dat accuraat is en achteraf vaak gelijk krijgt, ook op punten die nu nog duister zijn door meer onderzoek komt er ook meer inzicht. Dus liever met 2 benen op bijbelse grond dan met een been in een poel van tegenspraak en wanhoop, met mislukte experimenten en theorieën die niet juist blijken, maar iedereen moet het natuurlijk voor zichzelf uitmaken, ik kom niet om te bekeren.

ontkracht door geleerden die er zelf dus ook niet uitkomen. dat zegt helemaal niets

Je bedoelt dat je achteraf je interpretatie van teksten zou kunt mangelen dat het lijkt dat ze altijd al hebben gezegd wat de wetenschap voor je ontdekt?

Als je heel eerlijk bent, moet je toegeven dat wat deze zaken betreft, je helemaal niets hebt aan de Bijbel. Wetenschap ontdekt iets, en dan kun jij snel roepen, 'Ah, maar dat wist de Bijbel al lang'. Misschien, maar JIJ die die bijbel toch leest wist het niet.

Achteraf dingen zo interpreteren dat ze goed uitkomen, hoe heet dat ook alweer? Inlegkunde, geloof ik?

GapWim
Mineur
Mineur

Berichtdoor GapWim » 07 mei 2012 23:24

antoon schreef:Het punt is dat veel geleerden in het duister tasten

Zeg je terwijl je deze pagina in 0.23s gedownload hebt en afgebeeld krijgt op een scherm niet meer dan 1.5cm dik bestaande uit een paar transparante polariserende polymeer platen waartussen verschillende miljoenen gekeurde cellen gevuld met een vloeibaar kristal en allemaal individueel aangestuurd en zichtbaar gemaakt door een Elektroluminerend vlak achter deze structuur.
Op zijn beurt aangestuurd door een apparaat wat in zijn kern een klein vierkant van 2 op 2 cm bestaande uit silicium en waarop een structuur van meer dan 20 lagen (Intel i7) en meer dan 2 miljard transistors (Six-Core i7 Sandy Bridge-E). Verbonden aan een netwerk die aan alle mensen op deze planeet (en afhankelijk van lancering zelfs een klein aantal daarbuiten) in staat stelt ditzelfde bericht te lezen waarbij de snelheid van communicatie die van het licht evenaart … met een doeltreffendheid zo nauwkeurig dat je evengoed op de planeet Mars zou kunnen zitten en de enige merkbare vertraging zou dan pas echt de snelheid van het licht zijn.

Deze snelheid van het licht is op dit ogenblik dan ook de enige limit die voor de mensheid bestaat om de verste regionen van het observeerbare heelal te bestuderen waarbij al zoveel gegevens verzameld zijn dat men nauwkeurige voorspellingen kan doen over zowel de toekomst en zijn verleden al terug berekend heeft tot ongeveer 5.3x10^44-ste van een seconde.

Naast het enorme grote wordt ondertussen ook het gigantisch kleine bestudeerd, zo klein dat alle intuïtie en logica kijkt verloren te gaan en nog steeds met de verkregen gegevens voorspellingen kan doen op deze schaal die vergelijkbaar zijn met het voorspellen van de breedte van heel west-Europa tot een nauwkeurigheid van één enkel mensenhaar.

Voor zij die het geluk hadden om in het juiste wereld deel geboren te worden hebben door recente ontwikkelingen daarboven nog het voordeel om tweemaal zo lang van dit alles te kunnen genieten in vergelijking met een paar honderd jaar geleden … driemaal zo lang als je een paar duizend jaar terug gaat.

En dit is een relaas over slechts een klein aantal verwezenlijkingen … als je vandaag nog denkt dat de mens een dom klein wezen is die in het duister tast over zijn hele wereld en bestaan, dan wordt het hoog tijd dat je dat dik boek van voor je neus weghaalt, je ogen opent en het licht aansteekt … en ik bedoel niet alleen de schakelaar aan de muur.

/rant off

antoon schreef:de bijbel staat nog steeds en geeft veel antwoorden waar de wetenschap pas later achterkwam

Fout, waar de wetenschap antwoorden geeft wordt achteraf de bijbel bijgehaald om ergens iets uit halen waarna met behulp van wat mentale gymnastiek (zoals deze post) en her-interpretatie het eventueel, misschien kan op wijzen dat dit hetzelfde zou zijn … misschien.

Deze tactiek wordt door alle religiën aangehaald. Het beste voorbeeld dat ik mij onmiddellijk voor de geest kan halen is tussen een gesprek met PZ Myers, Hamza Tzortzis en Adnan Rashid waarbij volgens Hamza en Adnan de koran !!duidelijk!! stelt dat eerst botten en dan spieren(vlees) gevormd wordt en dat dit overeenkomt met de realiteit
Of toch tenminste totdat PZ Myers argumenten geeft dat dit niet het geval is … dan wordt er vlug een draai gegeven aan de interpretatie om zo toch nog een overeenstemming te krijgen met realiteit.
Zie deze clip: http://www.youtube.com/watch?v=N4trHH6AuZ0
Relevant deel zit tussen 6:50 en 7:36

Conclusie: Er is geen kennis te in vinden dat boek! De realiteit voldoet niet aan de beschrijvingen gegeven in hun (koran) of jouw (bijbel) boek … maar het boek wordt telkens opnieuw geïnterpreteerd om te voldoen aan de realiteit.
DIT IS GEEN KENNIS! Wat dit wel is, is voldoende vage beschrijvingen zodat -wat de realiteit ook mag zijn- er altijd wel een draai aan te geven is.
Dit zijn bekende tactieken, een excellent voorbeeld daarvan is dit: http://www.youtube.com/watch?v=haP7Ys9ocTk

antoon schreef:ondanks dat ook de bijbel het finale bewijs niet geeft, zeker niet

Inderdaad niet, om de rede hier net boven beschreven.
Zonder wetenschap, met behulp van religie kwam men terecht hierop (link)

antoon schreef:ook op punten die nu nog duister zijn door meer onderzoek komt er ook meer inzicht

Dat klopt en tot hiertoe is de bijbel nooit een goed hulpmiddel hiervoor geweest … integendeel (link).

antoon schreef:een poel van tegenspraak en wanhoop, met mislukte experimenten en theorieën die niet juist blijken

Die poel die waar je zo neerbuigen op kijkt is nochtans het enige wat jou stevig in je comfortabele leventje houd in plaats van met twee keien angstvallig vuur probeert te maken voordat het donker wordt, rillend in een uitgeholde rotswand hopend dat je morgen voldoende eten vindt om te overleven.
Succes met je bijbel dan.

antoon

Berichtdoor antoon » 08 mei 2012 08:12

Fout, waar de wetenschap antwoorden geeft wordt achteraf de bijbel bijgehaald om ergens iets uit halen waarna met behulp van wat mentale gymnastiek (zoals deze post) en her-interpretatie het eventueel, misschien kan op wijzen dat dit hetzelfde zou zijn … misschien.

Goed in de bijbel staat al duizenden jaren dat de aarde een begin gehad heeft, daar kan ook jij niet omheen en dat is ook geen interpretratie die achteraf gezocht moet worden maar de dingen staan er gewoon.
voor de rest zal ik de lange en ook zeer boeiende posting verder uitspitten.

En dit is een relaas over slechts een klein aantal verwezenlijkingen … als je vandaag nog denkt dat de mens een dom klein wezen is die in het duister tast over zijn hele wereld en bestaan, dan wordt het hoog tijd dat je dat dik boek van voor je neus weghaalt, je ogen opent en het licht aansteekt … en ik bedoel niet alleen de schakelaar aan de muur.

Prima relaas dat kunnen evos en creas in grote lijnen bevestigen, maar dat zegt 0,0 over het ontstaan creatie van licht universum en daarvan ook afhankelijk leven, dus we zijn weer bij af.

Deze tactiek wordt door alle religiën aangehaald. Het beste voorbeeld dat ik mij onmiddellijk voor de geest kan halen is tussen een gesprek met PZ Myers, Hamza Tzortzis en Adnan Rashid waarbij volgens Hamza en Adnan de koran !!duidelijk!! stelt dat eerst botten en dan spieren(vlees) gevormd wordt en dat dit overeenkomt met de realiteit

Daar staat niets van in de bijbel, dat overijverige mensen dat onbezonnen beweren vind ik jammer maar daar kan ik noch het boek iets aan doen, God schiep de mens uit het stof der aarde, als je de mens gaat ontleden dan zijn alle bestanddelen ook in de aarde terug te vinden.

Die poel die waar je zo neerbuigen op kijkt is nochtans het enige wat jou stevig in je comfortabele leventje houd in plaats van met twee keien angstvallig vuur probeert te maken voordat het donker wordt, rillend in een uitgeholde rotswand hopend dat je morgen voldoende eten vindt om te overleven.
Succes met je bijbel dan.,

Dankje maar het is overbodig de bijbel als referentie blijkt zeer betrouwbaar ook na goed deskundig wetenschappelijk onderzoek, over oa. geschiedenis, archeologie, Fossielen onderzoek en wat al niet meer, en natuurlijk ben ik de wetenschap dankbaar, zeker ook voor de dingen waarover de bijbel verder geen inlichtingen geeft.

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 08 mei 2012 09:16

antoon schreef:daar kan ik noch het boek iets aan doen

Klopt, GapWim wil alleen maar aangeven dat het claimen van wetenschappelijke inhoud van heilige geschriften niet beperkt is tot het christelijke geloof. En dat dit er voor zorgt dat agnosten en atheisten er altijd een beetje lacherig om doen. Aangezien jou claims niet beter onderbouwd zijn dan die van moslims, het is allemaal whisfull thinking en inlegkunde.

antoon schreef:maar dat zegt 0,0 over het ontstaan creatie van licht universum en daarvan ook afhankelijk leven, dus we zijn weer bij af.

Nee hoor, want GapWim claimde ook helemaal niet daar iets over te zeggen. Hij probeerde aan te geven dat het miniscule sliedertje semi-wetenschappelijke onzin in de Bijbel helemaal niets voorsteld vergeleken met de wetenschappelijke vooruitgang van die domme mens.

antoon schreef:Goed in de bijbel staat al duizenden jaren dat de aarde een begin gehad heeft, daar kan ook jij niet omheen

Tjeming, serieus? Staat DAT in de Bijbel? Damn, ik ben subiet bekeerd zeg, ongelofelijk!

Serieus Antoon? Is dat het beste waarmee je op de proppen komt? In Bijbel staat dat de Aarde een begin heeft gehad, dat is misschien wel het lauwste argument ooit.

Pas wanneer de Bijbel rept over genetica, het doorgeven van eigenschappen, elektriciteit, de kosmos, etc dan pas zou ik onder de indruk zijn.

antoon schreef:Fossielen onderzoek

VOORBEELDEN EN BRONNEN ANTOON!!! Kom maar, ik ben erg benieuwd wat de bijbel zegt over archeologie. Enlighten me Antoon!

antoon

Berichtdoor antoon » 08 mei 2012 09:56

Nee hoor, want GapWim claimde ook helemaal niet daar iets over te zeggen. Hij probeerde aan te geven dat het miniscule sliedertje semi-wetenschappelijke onzin in de Bijbel helemaal niets voorsteld vergeleken met de wetenschappelijke vooruitgang van die domme mens.

De post geeft aan dat je noch van de bijbel, moch van de wetenschappelijke resultaten kaas gegeten, niet wij zijn dom, maar jij althans door je uitspraken, dat sliertje wat jij noemt omvat tonnen bewijsmateriaal , stel daartegenover de naturalistische theorie met niet een gram bewijs, aan mij om telachen :lol: helaas.

Pas wanneer de Bijbel rept over genetica, het doorgeven van eigenschappen, elektriciteit, de kosmos, etc dan pas zou ik onder de indruk zijn.

Dat geeft de bijbel niet, daar is het boek niet voor, wel veer gevolgen waaraan we kunnen herlijden wat zich heeft afgespeelt

bv. de fossielen geven een lijn weer in overeenstemming met schepping,ze worden compleet opgegraven, zoals ze nu ook zijn met niet een spoortje dat richting evolutie wijst. ga dat eens overdenken

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 08 mei 2012 10:17

antoon schreef:stel daartegenover de naturalistische theorie met niet een gram bewijs

I rest my case.....

GapWim
Mineur
Mineur

Berichtdoor GapWim » 08 mei 2012 12:36

antoon schreef:Goed in de bijbel staat al duizenden jaren dat de aarde een begin gehad heeft, daar kan ook jij niet omheen en dat is ook geen interpretratie die achteraf gezocht moet worden maar de dingen staan er gewoon.

Ja, net zoals de aarde op pilaren staat, een cirkel is (i.p.v. een bol), een vierkant is, dat de aarde stil staat (iets wat vandaag de dag door sommige nog steeds geloofd wordt?! Link), dat de zon en alle andere planeten rond de aarde draait, ...
Wat de uitkomst ook mag zijn, het staat er allemaal wel ergens in vermeld.

In dit alles is geen ongelofelijke informatie bevat die niet kan gevonden worden door een halve dag eens goed te brainstormen. Als je totaal geen kennis hebt van moderne kosmologie dan zou een platte aarde en geocentrisme nu net de meest voor de hand liggende oplossingen zijn gezien de beperkte aanwezigheid van gegevens die men toen ter beschikking had.
Als de zon opkomt wordt het eerst licht … en pas daarna komt de zon zelf tevoorschijn.
En dat is nu net het resultaat wat men ziet doorheen bijbel.

Voorbeeld: Als je een jong kind een rekensom geeft (5+4=? bijvoorbeeld) en hij/zij probeert dit zo goed mogelijk uit te werken. Als je zijn/haar werk achteraf controleert zie je een blad vol met uitkomsten (1, 45, 7, 9, 54, 8, 3, 10, 11, ...) maar geen enkel is aangeduid als dit is de juiste en de rest zat ik fout, ga je het kind het kind nog steeds feliciteren met die ene juiste uitkomst die er blijkbaar eerder toevallig opstaat?

antoon schreef:Prima relaas dat kunnen evos en creas in grote lijnen bevestigen, maar dat zegt 0,0 over het ontstaan creatie van licht universum en daarvan ook afhankelijk leven, dus we zijn weer bij af.

En zoals Lock&Stock ook reeds zei, daar had ik in dit relaas met geen woord over gerept. Wil je trouwens weten hoe en wanneer licht ontstond? Zie een eerdere post van mij (link).

antoon schreef:Daar staat niets van in de bijbel, dat overijverige mensen dat onbezonnen beweren vind ik jammer maar daar kan ik noch het boek iets aan doen, God schiep de mens uit het stof der aarde, [...]

Dat waren ook Moslims die over de koran bezig waren, niet over de bijbel, Het punt wat ik wou maken is dat “Deze tactiek wordt door alle religiën aangehaald.

antoon schreef:[...]als je de mens gaat ontleden dan zijn alle bestanddelen ook in de aarde terug te vinden.

O ja? Bon, zullen we dat eens ontleden dan?
Een hoop aarde bevat:
25% silicium
5% ijzer
7% aluminium
25% water
25% lucht
5% organisch materiaal
8% overige mineralen

Een mens bevat:
74,5% water
18% koolstof
3.2% stikstof
1.5% calcium
2.8% overige mineralen

Uiteraard kun je nu zeggen “maar ik heb gezegd 'ook in de aarde terug te vinden' in de zin van op deze planeet, niet in een hoopje aarde”
Dat klopt! Echter (1) dat is NIET wat jouw bijbel zegt (genesis 2:7) dat is opnieuw jouw her-interpretatie en (2) het zou pas ECHT wonderbaarlijk zijn moest de mens bestaan uit componenten die verder totaal niet op aarde terug te vinden zijn.

Voordat ik het vergeet: moest je eraan denken om aarde te vervangen door klei dan ben je nog verder van huis.

Opnieuw, dit is geen kennis die een halve dag brainstormen niet kan opleveren:
- Alle planten hebben aarde nodig om te groeien
- Een schaap graast, eet zo goed als enkel gras ... wat uit de grond komt
- Een mens eet van het schaap, dat gras ee,t dat uit de grond komt en groenten die ook uit de grond komen.
(nu de omgekeerde weg)
- Een man sterft, je begraaft hem, je komt een jaar of twee later terug en hij is volledig opgegaan in de aarde … voila: ashes to ashes, dust to dust

antoon schreef:bijbel als referentie blijkt zeer betrouwbaar ook na goed deskundig wetenschappelijk onderzoek, over oa. geschiedenis, archeologie, Fossielen onderzoek en wat al niet meer

O ja? Zullen we dat ook eens overlopen?

Schepping van het heelal en de aarde
Volledig ontkracht, enkel vol te houden met een sterke dosis mentale gymnastiek
Het bijbelse scheppingsverhaal is een aanpassing van de Babylonische scheppingsmythe Enûma Eliš

Schepping van de mens
Volledig ontkracht. “Toen maakte god, de heer, de mens. hij vormde hem uit stof, uit aarde, en blies hem levensadem in de neus. Zo werd de mens een levend wezen.” Met alle kennis die we bezitten vandaag, geloof je daar écht in?
Adam is een karakter uit het episch verhaal van Gilgamesh waarbij de hemelgod Anu een mens genaamd Enkidu schiep uit aarde en klei en hem leven inblies. Afgebeeld als een wildeman is hij later vervoegd met zijn vrouw Shamhat die hem rustig maakte en hem cultuur bijbracht.

Zondvloed
Volledig ontkracht, naast het lachwekkende verhaal over de ark van Noach waar alle soorten dieren zich op bevinden is er wereldwijd totaal niets van terug te vinden.

Oorspronkelijk is deze mythe afkomstig uit de jaarlijkse overstroming van de nijlvlakte waarbij tijdens een uitzonderlijk grote overstroming een rijke landeigenaar zijn familie en gehele veestapel in veiligheid bracht op een schip.
… speel het telefoonspelletje een aantal generaties en het is een wereldwijde zondvloed met op de boot alle soorten dieren van over de hele wereld, eerst opgetekend als onderdeel van het Gilgamesh verhaal, later overgenomen in de bijbel.

Exodus
Volledig ontkracht.
Historische documenten uit Egypte spreken nergens van een uitzonderlijke uittocht van slaven
Historische documenten uit de Kanaän vallei spreken nergens over een uitzonderlijke grote toevloed van mensen
De afstand door de woestijn die 40 jaar zou geduurd hebben is af te leggen in 2 weken
Historische documenten ten tijde dat de exodus had moeten plaatsvinden spreken over 2 ontsnapte slaven die opgemerkt zijn tijdens het oversteken van een vlakte … maar hebben een uittocht van 600.000 mannen van militaire leeftijd waarbij bijgeteld de vrouwen, kinderen, ouderen je uitkomt op ongeveer 2.000.000 mensen die 40 jaar lang rondjes draaien over een afstand die men in 2 weken kan afleggen heeft men blijkbaar over het hoofd gezien.
Zelfs de archeologische scholen in Israël geven toe dat dit fictie is. Dit is een verhaal geschreven tijdens of na de Babylonische verbanning om een nieuwe identiteit te creëren voor het joodse volk na de vernietiging van bijna hun gehele cultuur.

Fossiel onderzoek
Geen enkele overeenkomst tussen de bijbel en realiteit.
Niet voor de scheppingmythe, niet voor de zondvloed, en de bijbel heeft het al zeker mis vergeleken met de evolutie van leven op aarde.
http://www.religioustolerance.org/com_geev.htm

Belsassar uit de bijbel
Een argument van jou afkomstig van deze post (link)
In dit stuk zijn er allereerst twee fouten te vinden (die jij reeds verbeterd had in die post):
- Belsassar is nooit koning geweest (Daniël 5:1)
- Belsassar was niet de zoon van Nebukadnezar II maar van Nabonidus (Daniël 5:2)

Belsassar is enkel regent geweest van Babylon tijdens zijn vader's afwezigheid. Op een tablet uit zijn derde jaar als regent staat hij enkel vermeld als "zoon van de koning". Wat vast staat is dat Nabonidus nog in leven was als de Perzische koning Cyrus Babylon veroverd heeft in 539 BCE en nooit het koningschap aan Belsassar heeft kunnen nalaten.

Hoewel er inderdaad een naam in de bijbel te vinden was van iemand die echt bestond en slechts later bevestigende bewijzen hiervoor ontdekt zijn. Laat de historische nauwkeurigheid van de informatie over die persoon sterk te wensen over.

GapWim
Mineur
Mineur

Berichtdoor GapWim » 08 mei 2012 12:59

antoon schreef:[...] dat sliertje wat jij noemt omvat tonnen bewijsmateriaal, [...]

en dan is het nog steeds een sliertje van de kennis die de mens ondertussen bezit

antoon schreef:[...] stel daartegenover de naturalistische theorie met niet een gram bewijs, aan mij om telachen :lol: helaas.

helaas ja ...
viewtopic.php?f=10&t=25728&start=135#p1854777

http://www.talkorigins.org/faqs/comdesc/
http://en.wikipedia.org/wiki/Evidence_of_common_descent
http://evolution.berkeley.edu/evolibrar ... e/lines_02
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1 ... x/abstract
http://www.citeulike.org/group/10893/article/8435216
http://www.pnas.org/content/80/10/2866.short
http://www.sciencedirect.com/science/ar ... 039890495X
http://vir.sgmjournals.org/content/82/12/3021.short
http://books.google.be/books?hl=nl&lr=& ... on&f=false
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC372862/
http://www.sciencedirect.com/science/ar ... 0696900330
http://www.sciencemag.org/content/289/5484/1546.short
http://mcb.asm.org/content/6/9/3156.short
http://www.jbc.org/content/260/10/5867.short
... en zo zijn er nog duizenden en duizenden andere.

Kennis over evolutie is een integraal deel aan het worden in de medische wetenschap waar de evolutie theorie antwoorden biedt die vroeger puzzels waren. Vaccinatie en kanker onderzoek zit muurvast zonder hulp van deze theorie.

antoon schreef:bv. de fossielen geven een lijn weer in overeenstemming met schepping,ze worden compleet opgegraven, zoals ze nu ook zijn met niet een spoortje dat richting evolutie wijst. ga dat eens overdenken

http://www.youtube.com/watch?v=WrjwaqZfjIY
(edit) en deze is informatief: http://www.youtube.com/watch?v=efpjE_wg_1M

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 08 mei 2012 13:23

Doe geen moeite GapWim, ik trap er ook elke keer in door te reageren. Antoon is een meester van het roepen van claims ("Bijbel bevat tonnen bewijs") om vervolgens nooit met een goed onderbouwd argument te komen.
Laatst gewijzigd door Lock&Stock op 08 mei 2012 13:46, 1 keer totaal gewijzigd.

GapWim
Mineur
Mineur

Berichtdoor GapWim » 08 mei 2012 13:28

Lock&Stock schreef:Doe geen moeite GapWim, ik trap er ook elke keer in door te reageren. Antoon is een meester van het roepen van claims ("Bijbel bevat tonnen bewijs") om vervolgens nooit met een goed onderbouwd argument te komen.

Afbeelding
http://xkcd.com/386/
Laatst gewijzigd door GapWim op 08 mei 2012 13:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 08 mei 2012 13:29

Het is toch de stijl van argumenteren van iedere creationist?

"Ik heb gelijk, pmdat ik gelijk heb. Onderbouwing niet verder niet nodig, want ik weet toch al dat ik gelijk heb..."

XKCD is geweldig!

Terug naar “Archief”