Wilsophie schreef:Ik geloof niet in een onderscheid tussen vroeger en nu.
Wat men gelooft heeft geen invloed op realiteit.
Wilsophie schreef:Als men de Bijbel niet accepteert als het onfeilbare Woord van God dan verwerpt men Het.
Als je niet voor mij bent, dan ben je tegen mij.
Dit soort dualistisch denken vind ik persoonlijk heel destructief, het leven is niet zwart/wit maar zit vol grijswaarden ... en héél véél kleur.
De bijbel spoort dit denken uiteraard aan (als je niet naar de hemel gaat, ga je naar de hel ... als je niet in mij gelooft dan ben je gedoemd ... er is één waarheid, de rest zijn leugens. ... Ik ben goed en de anderen zijn slecht ... enz) en is één van de controle mechanismen om volgelingen op 'het rechte pad' te houden ...
uw volgend citaat is dit controle mechanisme in volle werking.
Wilsophie schreef:Meestal om eigen waarheden aan het licht te brengen en de echte Waarheid ten onder houdt, zoals de Bijbel zegt.
En daarin is niets veranderd Wim.
Ik heb een vraag voor jou: is waarheid (in gelijk welke vorm, al dan niet met een hoodletter geschreven) belangrijk voor jou? Waarheid in de zin van wat is echt, wat is realiteit.
Wilsophie schreef:En wat Elohim betreft, dat wijst beslist niet op meergodendom, maar op een meervoud want al in Genesis 1 vers 3 wordt gesproken over Christus en de Geest en God Zelf en aangezien deze Eénheid betrokken is bij de herschepping ( want ik geloof in de restitutie) wordt deze vorm gebruikt.

Genesis 1:3 "God zei: ‘Er moet licht komen,’ en er was licht."
Hoe koppel je dit aan de drievuldigheid?
Wilsophie schreef:Er is maar Eén God en dat is Hij Die zegt: "Ik ben Die Ik ben".
Ofwel "Ehyeh-Asher-Ehyeh" (geluidsfragment uitspraak) als eerste antwoord op de vraag van moses naar god's naam.
Het heeft dat ook al veel voeten in de aarde gehad om van dit naar de drievuldigheid te geraken.