Waar was je voor je geboorte?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

GapWim
Mineur
Mineur

Re: Waar was je voor je geboorte?

Berichtdoor GapWim » 05 mei 2012 20:28

maaarten schreef:haha Christopher Hitches....

Argumentloos populistisch gezwets voor eigen achterban, dat is wat het is.

Alles wat hij doet is een vertekend beeld geven van wat Christenen geloven, dan zeggen 'kijk eens wat erg'. Zijn betoog hangt aan elkaar van vooronderstellingen die niet in zijn wereldbeeld passen en die hij ook niet beargumenteerd. Dit is gewoon een soort van 'wetenschappelijk populisme'.

Sorry, ik heb niet verder dan een minuut of twee gekeken, toen moest die tenenkrommende onzin uit.

Het is steeds moelijk om harde kritiek aan te horen over je eigen wereldvisie. William Lane Craig bijvoorbeeld doet ook mijn tenen krullen om ongeveer dezelfde redenen die jij net gegeven hebt.
Deze clip bijvoorbeeld zou (vermoed ik) voor ons beide interessant en tenenkrommend zijn ... maar de ene voor andere fragmenten als de andere http://www.youtube.com/watch?v=x9NlRKJBKt4

(zeer) late edit: het is altijd interessant om af-en-toe je eigen wereldvisie wat door elkaar te schudden door naar andere opinies te luisteren waar je niet meteen mee akkoord bent. Zo kan men vermijden dat men vastroest in een denkpatroon
Laatst gewijzigd door GapWim op 05 mei 2012 23:25, 1 keer totaal gewijzigd.

GapWim
Mineur
Mineur

Berichtdoor GapWim » 05 mei 2012 20:39

meribel schreef:dat dus in een notedop. Is wel heel kort zo opgeschreven, en daarom vast niet volledig, maar je wilde ongeveer wat horen.

Meer dan dit wil ik ook niet vragen, dit is geen examen. :)

meribel schreef:mensen kregen een keus, God volgen of niet.
Want mensen zijn geschapen met een vrije wil.
Ze kozen daar al voor niet volgen. Dat had bepaalde gevolgen die er nog steeds zijn.
Nog steeds kiezen mensen daar dagelijks voor, voor het niet volgen van God.
En de ellende daarvan, dus niet het goede kiezen maar het kwade ( vaak in de vorm van 'meer geld voor mij' ) , is nog steeds alom vertegenwoordigt. En zie je dagelijks om je heen.

Ik was van de veronderstelling (en dit is de rede waarom ik specifiek jouw mening vroeg, anders komen we uit op de mijne) dat de zondeval genaamd is naar het moment van het eten van een appel van de boom van kennis over goed en kwaad was (kan ik hier nog een 'van' tussenkrijgen? :) ).

Ik heb de indruk dat jij spreekt over iets dat nog steeds bezig is ... is dit dan iets wat sinds dag 1 van genesis begonnen is, dag 1 van creatie van Adam, dag 1 van creatie van Eva, altijd al was, ... andere??

marcel081276
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marcel081276 » 05 mei 2012 21:52

schelpje3 schreef:Open voor wat? Wat zag je toen?
En wat heeft dat precies met de vraag van het topic te maken?

wat ik toen zag?! eh.. dat klinkt een beetje vaag zoals jij het zegt maar ik bedoel dat ik toen in ging zien dat de bijbel misschien een stukje van god zijn woord is maar dat er nog veel meer is als alleen blind een bijbel volgen.

en de vraag staat op zichzelf, ik ben benieuwd hoe christenen hier over denken, en hopelijk ze aan het denken zetten.
Psalm 46 : 1 God is een toevlucht!

marcel081276
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marcel081276 » 05 mei 2012 21:53

GapWim schreef:Maar volgens jouw geloofsovertuiging, betekent dit dan niet dat god iets gemaakt heeft wat ten diepste egoistisch en slecht is?

heeel goed punt! petje af voor jou.

marcel081276
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marcel081276 » 05 mei 2012 21:59

JHM schreef:Marcel gebruik jij hallucinogene middelen?

ik heb nog steeds geen antwoord, of was de vraag insinuerend bedoeld?
dat zou best zielig zijn namelijk, aangezien je zelf in een sprookje geloofd.

maar ik trek me er niets van aan hoor, ik weet hoe het er aan toe gaat bij sommige ''gelovigen''

GapWim
Mineur
Mineur

Berichtdoor GapWim » 05 mei 2012 23:31

marcel081276 schreef:ik heb nog steeds geen antwoord, of was de vraag insinuerend bedoeld?

speculatie: misschien refereert JHM naar je new-age ogende avatar met een zwevende (of hoe je dat ook mag noemen) achtergrond rond de dolfijnen :?:

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 06 mei 2012 13:39

Lock&Stock schreef:Koolstofatomen, letterlijk sterrenstof, ik vind dat een prachtige gedachte.

Ja. echt heel mooi.
Ik dacht altijd. Ik was er niet. Prima, want ik had er totaal geen last van. En als ik er niet meer ben, dan heb ik er ook geen last van. Het leven kan soms lastig zijn, en het is een goede gedachte dat dat dan over is. Maar dat mijn atomen dan nog steeds sterrenstof zijn, vind ik heel bijzonder.

Er was een theologe die beschreef ons leven na de dood als een druppel in een stromende rivier. Heerlijk.
Ook gif is geschapen.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 06 mei 2012 13:54

hettys schreef:
Er was een theologe die beschreef ons leven na de dood als een druppel in een stromende rivier. Heerlijk.

Je gelooft die theoloog eerder dan God?
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 06 mei 2012 19:08

Teus schreef:Je gelooft die theoloog eerder dan God?

Je bedoeld ws de bijbel?

Prediker 3
18 Ik zei tegen mezelf dat God de mensen heeft bevoorrecht: ze beseffen dat ze als de dieren zijn. Niet meer dan de dieren zijn ze, 19 want de mensen en de dieren treft hetzelfde lot. Zoals een dier sterft, zo sterft ook een mens; ze delen in dezelfde adem. Dat is hun beider lot. Een mens is niet beter af dan een dier, want alles is leegte. 20 Alles gaat naar dezelfde plaats, alles is uit stof ontstaan en alles keert terug tot stof. 21 Wie zal ooit weten of de adem van een mens naar boven opstijgt en die van een dier afdaalt naar de aarde? 22 Daarom, zo heb ik vastgesteld, is het maar het beste voor een mens dat hij vreugde put uit alles wat hij onderneemt. Dat is wat hem is toebedeeld, want wie zal hem van iets laten genieten na zijn dood?
Ook gif is geschapen.

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 07 mei 2012 08:01

JHM schreef:Er is maar één kerk dat is de kerk die wij tezamen vormen in Christus, en tevens de enige Waarheid.

GapWim schreef:hehe, da's net hetzelfde wat alle 99 andere ook zeggen over hun kerk ;-)

Ik weet niet wie of wat je bedoelt met 'alle 99 andere', de Bijbel leert dat er maar één kerk is.

Teus schreef:JHM bedoeld hier alleen het volk van God. Hij zegt de kerk maar moet De Gemeente zijn.

Ik bedoel dus dat er maar één kerk is, en die kerk is Christus.
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 07 mei 2012 08:36

marcel081276 schreef:ik heb nog steeds geen antwoord, of was de vraag insinuerend bedoeld?

GapWim schreef:speculatie: misschien refereert JHM naar je new-age ogende avatar met een zwevende (of hoe je dat ook mag noemen) achtergrond rond de dolfijnen :?:

Klopt, marcel's avatar doet me denken aan een verpakking van 'magic mushrooms' oid.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 07 mei 2012 08:58

@ JHM

Beetje flauw om over iemand zijn motieven te speculeren, want zelfs als Marcel paddenstoelen zou gebruiken is dat totaal niet relevant voor zijn vraag.

maaarten

Berichtdoor maaarten » 07 mei 2012 09:01

GapWim schreef:Maar volgens jouw geloofsovertuiging, betekent dit dan niet dat god iets gemaakt heeft wat ten diepste egoistisch en slecht is?

marcel081276 schreef:heeel goed punt! petje af voor jou.

Alleen wel een punt dat niet klopt; God heeft iets goeds gemaakt, dat ten diepste egoistisch en slecht is geworden.

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 07 mei 2012 09:30

mohamed schreef:@ JHM

Beetje flauw om over iemand zijn motieven te speculeren, want zelfs als Marcel paddenstoelen zou gebruiken is dat totaal niet relevant voor zijn vraag.

Bedankt voor je berisping. Je hebt gelijk, mijn opmerking past niet bij het Heilige leven van de Schrift waarnaar ik probeer te leven.

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 07 mei 2012 09:37

marcel081276 schreef:waarom vraag je dat?

Mijn vraag was flauw. Ik zou beter moeten weten, mijn welgemeende excuses hiervoor.

On topic, ik sluit me aan bij de post van Schelpje over waar we voor onze geboorte waren.

Terug naar “[Religie] - Open forum”