30 april een dom feest want er is niemand jarig!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Faramir

Re: 30 april een dom feest want er is niemand jarig!

Berichtdoor Faramir » 04 mei 2012 21:44

Optimatus schreef:Hoeveel yanks zijn er bij bosjes gesneuveld voordat Japan Pearl Harbor aanviel?
De Amerikaanse deelname aan de Tweede Wereldoorlog was niet een zuiver idealisitische bezigheid, dat lijkt me basiskennis voor iedereen die zich een heel klein beetje met de wereldgeschiedenis bezighoudt.

Je kan er eigenlijk wel rustig vanuit gaan dat geen enkel land zichzelf om idealistische redenen in een oorlog stort. Er zijn altijd grote belangen en idealisme komt pas ergens achteraan gehobbeld om het leuk te verkopen, om het moraal een beetje op te krikken en vooral om het thuisfront rustig te kunnen laten slapen.

Of denken de mensen hier nog daadwerkelijk dat Nederland om idealistische redenen de oorlog in Nederlands-Indie inging (o nee, dat mogen we geen oorlog noemen), of wat te denken van de Korea, Irak of Afghanistan. Geld, handelsbelang, macht, technologie, grondstoffen enz enz daar draait het om.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 04 mei 2012 21:46

De godsdienstoorlogen waren ook economische en sociale conflicten. Niet voor niets ging het vlak voor de Reformatie economisch en maatschappelijk extreem slecht (pest etc.) in Europa. Dat had niets met het geloof te maken.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Sjaak84
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Sjaak84 » 04 mei 2012 22:06

Gaat dit nog over, 30 april is een dom feest want er is niemand jarig? Ik trek zelf ook het boetekleed aan, ik ging ook offtopic.
What can be asserted without evidence can be dismissed without evidence

Christopher Hitchens

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 05 mei 2012 13:13

Uiteraard is mij ook wel bekend dat de yanks WO2 niet vrijwillig zijn ingerold. Maar ze hadden natuurlijk niet naar Europa hoeven te komen, het is tenslotte een eind varen, ook voor Nazi's, dus ze zaten behoorlijk veilig. Gewoon eigen straatje schoonvegen, akkoordje sluiten met Hitler, de jappen verslaan, en intussen een fijne A-bom achter de hand houden voor het geval de Nazi's toch waren gekomen. Was zoveel makkelijker geweest.

Maar ik vind ook dat men zich totaal NIET moet bemoeien met een ander land, qua regering/dictator/mensenrechten etc. Laat een ander land/volk het toch allemaal lekker zelf uitzoeken. Wij willen toch ook dingen doen waar anderen het niet zo mee eens zijn? Moet je in de USA maar gaan zeggen dat je pro abortus en pro euthanasie bent. Om over drugsgebruik nog maar niet te spreken. Menig yank is daar sterk op tegen. So what, moeten wij toch weten? Stel je voor dat die yanks hier het strand van Scheveningen opvaren om ons te "bevrijden".
Ik denk dat het een hoop gedoe gaat schelen, als we gewoon afspreken om ieder in zijn waarde te laten, en te respecteren dat ieder land het op zijn manier doet. Democratie in het Midden-Oosten? Gaat toch nooit werken, dus why bother? Wat iemand hiervoor al zei: je wordt daar als bezetter gezien, echt niet als bevrijder hoor. En ik kan me dat goed voorstellen. Wat weet een trigger-happy hillbilly uit de USA nou van mijn religie en cultuur? Niets nada noppes. Dus blijf lekker thuis.

In het kader van bezuiniging ook handig: kunnen we gelijk dat "leger" van ons afschaffen. Scheelt weer miljarden per jaar. Kunnen we dat mooi aan andere nuttige dingen besteden.

En ook ik erken schuld aan het off-topic gaan. Terug maar weer naar het duur betaalde feestje van tante Trix.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 05 mei 2012 14:32

Wie steekt de vlag uit op koninginnedag? Of heb je überhaupt een vlag?
Het is wel opmerkelijk, het is de hele week slecht weer, koud, regenachtig, winderig en uitgerekend op 30 april was het een prachtige zonnige dag!

Faramir

Berichtdoor Faramir » 05 mei 2012 14:41

Ik heb een vlag. :)
Helaas geen vlaggenstok en kan hem dus niet uithangen vandaag. Bij dodenherdenking zou ik hem dan halfstok hangen en op bevrijdingsdag zou ik hem in top hangen en op 15 augustus ook.
Met koninginnedag of verjaardagen zou ik hem niet ophangen.

Toch maar eens een vlaggenstok gaan kopen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 05 mei 2012 14:42

Faramir schreef:Ik heb een vlag. :)
Helaas geen vlaggenstok en kan hem dus niet uithangen vandaag. Bij dodenherdenking zou ik hem dan halfstok hangen en op bevrijdingsdag zou ik hem in top hangen en op 15 augustus ook.

Dus er hangt bij jou ook nooit een vlag met een schooltas eraan?

Faramir

Berichtdoor Faramir » 05 mei 2012 14:59

Dat denk ik wel mocht ik later kinderen hebben.

nette
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor nette » 05 mei 2012 19:45

Faramir schreef:Ik heb een vlag. :)

wat is er dan 15 augustus?

Faramir

Berichtdoor Faramir » 05 mei 2012 19:55

nette schreef:wat is er dan 15 augustus?

Dan herdenk en vier ik de bevrijding van Nederlands-Indië en het einde van de 2e wereldoorlog.

Riska

Berichtdoor Riska » 05 mei 2012 20:46

Mensen, verdiep je eens in de geschiedenis.
Ik heb het gevoel dat de meesten van jullie er geen benul van hebben.
De vraag alleen al: "wat is er dan op 15 augustus" geeft aan, dat er geen kennis meer is.
Dan krijg je domme opmerkingen als een dom feest op 30 april en een vraag over 15 augustus.
Er is al jaren een indrukwekkende herdenking op 15 augustus. Maar nee, geen idee wat er is - en dus geen idee waarom.
Hoe kan een mens leven in het heden als het verleden niet gekend wordt?
Zodat eruit geleerd kan worden???

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 05 mei 2012 22:38

Bij ons wappert de driekleur ook op 15 augustus.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Flavius
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Flavius » 05 mei 2012 23:01

Weg met het Koningshuis. Lang leve de Republiek.

Weg met Koninginnedag. Maak er Oranjedag van, of dergelijks.
"The purpose of medicine is to relieve suffering; of religion to explain suffering or to help us accept it."

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 05 mei 2012 23:53

schelpje3 schreef:Wie steekt de vlag uit op koninginnedag? Of heb je überhaupt een vlag?
Het is wel opmerkelijk, het is de hele week slecht weer, koud, regenachtig, winderig en uitgerekend op 30 april was het een prachtige zonnige dag!

Zodra mijn vader mijn vlaggenstokhouder goed heeft vastgemaakt aan de muur (zodat de mooie driekleur niet na 2 minuten al naar beneden valt) hangt hier de driekleur op de gebruikelijke dagen. En met trots!

En de plaatselijke vlag ook op de gebruikelijke dagen, zoals de plaatselijke feestdag, visserijdagen en de herdenking van de op zee gebleven vissermannen. Ook met trots!
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 07 mei 2012 08:28

citaat Riska
Hoe kan een mens leven in het heden als het verleden niet gekend wordt?
Zodat eruit geleerd kan worden???

Dat ben ik helemaal met je eens Riska. Maar sorry, 30 april is alleen maar een feestje om de monarchie in het zonnetje te zetten. Ik kan daar weinig reflectie in ontdekken richtig verleden. Dus een een beetje dom toch?

Dat ligt heel ander met Bevrijdingsdag, Daar zitten veel inhoudelijke aspecten aan.
Vrijheid is een groot goed dat continue verdedigd moet worden. Het verleden leert hoe het ondermijnt wordt: NSB, Nazipartijen, Knokploegen in Griekenland (waar heb ik dat meer gehoord?). En nu PVV, die grote groepen Nederlanders wegzet.
Ik ben bang dat we weinig leren van het verleden en daarom moeten we op ons hoede zijn.

Ik hoop ook dat de blinde vlek voor Koninginnedag bij veel christenen (zie de reacties) duidelijk is geworden. De mytische trits God, Vaderland en Oranje werkt niets uit. Het gaat er nu om op pragmatisch wijze onze waarden hoog te houden en de rijen te sluiten.

Terug naar “Archief”