meribel schreef:??
"ergens' zit het er toch ergens in want met heel veel oefening dan zou je het kunnen?
maar dan moet je eerst instinct overwinnen?
Dus het instinct is wel slecht, want dat moet eerst overwonnen.
Nee, als er een bus op je afkomt is het je instinct om opzij te springen. Als iemand je kinderen bedreigt, is het je instinct om hen te beschermen. Je kunt dus niet zomaar zeggen dat instinct slecht is. Het is sociaal-cultureel bepaald dat sommige delen van het instinct ongepast zijn.
Als een leeuw een gazelle opvreet, is de leeuw dan 'slecht'?
Ik kijk om mij heen, en realiteit hoe ik die zie is toch echt dat de mens van nature niet goed is. Ik ken geen voorbeelden van mensen die hun hele leven wel goed waren. nouja, behalve eentje dan natuurlijk.
Wederom is cultureel bepaald wat 'goed' is en wat niet. Ik kan nog wel wat mensen noemen die het vrij aardig deden of doen hoor, maar goed, dat is het punt niet.
slecht is door cultuur bepaald?
Bingo!
Volgens mij zijn er bepaalde normen en waarden die in alle culturen hetzelfde zijn. Zoals bijv. het doden van je broer of zus.
O, dus eerwraak komt in bepaalde culturen in het Midden Oosten niet voor? De Oud-testamentische Joden werden niet opgeroepen hun kinderen te stenigen als ze niet wilden luisteren?
Ik ben altijd heel, heel erg voorzichtig met dit soort algemene uitspraken over cultuur, want er is voor zowat alles wel een tegenvoorbeeld te vinden.
Het woord 'slecht' is wellicht voor vele interpretaties vatbaar maar het verschil tussen 'goed' en 'fout' zit bij de meeste mensen ingebakken. ( tragische uitzonderingen daargelaten als bepaalde criminelen maar die 'voelen' vaak niet meer dat iets fout is maar als je het vraagt dan 'weten' ze het verstandelijk wel )
Nee, dat verschil is
aangeleerd - tragische uitzonderingen daargelaten.