Waar was je voor je geboorte?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Waar was je voor je geboorte?

Berichtdoor Mortlach » 04 mei 2012 15:35

schelpje3 schreef:Nog eens, voordat jouw vader en moeder een leuk setje werden, was er geen sprake van een begin van jou. Pas na het samenkomen van de noodzakelijke 2 beginnetjes, begint er iets te groeien.
Dus zeker geen koolstof en calcium, vóórdien.
Ik heb biologie gehad en bij behandeling van deze lessen, goed opgelet :D

Je begrijpt het punt niet, vrees ik. Ik heb het namelijk niet over mij als individu, ik heb het over de ATOMEN waaruit ik besta. Die atomen zijn gevormd tijdens catastrofale explosies van stervende sterren (zogenaamde supernovae) minimaal 5 miljard jaar geleden. Die atomen vergaan niet. De koolstofatomen in mijn linker pink zullen over 100 miljoen jaar nog steeds koolstofatomen zijn, misschien van iemand ander zijn pink, misschien in een boom ergens, of als gas in de lucht.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 04 mei 2012 16:04

Mortlach schreef:Je begrijpt het punt niet, vrees ik. Ik heb het namelijk niet over mij als individu, ik heb het over de ATOMEN waaruit ik besta. Die atomen zijn gevormd tijdens catastrofale explosies van stervende sterren (zogenaamde supernovae) minimaal 5 miljard jaar geleden. Die atomen vergaan niet. De koolstofatomen in mijn linker pink zullen over 100 miljoen jaar nog steeds koolstofatomen zijn, misschien van iemand ander zijn pink, misschien in een boom ergens, of als gas in de lucht.

En dat is precies wat ik zo intrigerend vind! De koolstofatomen in mijn linkerhand komen hoogstwaarschijnlijk uit een andere supernova dan die in mijn rechterhand! Het goud om de nek van een vriendin is gevormd in de kern van een exploderende ster. Zoveel interessanter dan "god heeft het gedaan".

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 04 mei 2012 16:15

Mortlach schreef:
Je begrijpt het punt niet, vrees ik. Ik heb het namelijk niet over mij als individu, ik heb het over de ATOMEN waaruit ik besta. Die atomen zijn gevormd tijdens catastrofale explosies van stervende sterren (zogenaamde supernovae) minimaal 5 miljard jaar geleden. Die atomen vergaan niet. De koolstofatomen in mijn linker pink zullen over 100 miljoen jaar nog steeds koolstofatomen zijn, misschien van iemand ander zijn pink, misschien in een boom ergens, of als gas in de lucht.

Oooooo zo, 8-[ maar zo denk ik dus niet. De vraag was waar je voor je geboorte was, ik versta daar onder, voordat je "gevormd" bent. Nergens. Waar we ooit heengaan, stof tot stof en as tot as.
Ons stoffelijk lichaam vergaat inderdaad, maar ik ga niet in deeltjes denken, zoals atomen.

GapWim
Mineur
Mineur

Berichtdoor GapWim » 04 mei 2012 16:38

jaapo schreef:Er kan er immers maar één zijn. Als er 100 verschillende kerken en groeperingen zijn, zijn er 99 op een fout spoor.

Niet noodzakelijk ... ze kunnen evengoed alle 100 fout zitten

GapWim
Mineur
Mineur

Berichtdoor GapWim » 04 mei 2012 16:45

jaapo schreef:Zoveel christenen, zoveel meningen, helaas. Ook hierover. Wat mij betreft: voor de geboorte was je nog nergens. Als je er anders over denkt, geloof je op een of andere manier ook in reïncarnatie. Ik niet. In de uitverkiezingsleer geloof ik ook niet. Toch gelovig. Helaas velen die zich ook gelovig noemen en geheel anders denken. Wie heeft de Waarheid? Ik weet het niet. Er kan er immers maar één zijn. Als er 100 verschillende kerken en groeperingen zijn, zijn er 99 op een fout spoor.
JHM schreef:Er is maar één kerk dat is de kerk die wij tezamen vormen in Christus, en tevens de enige Waarheid.

hehe, da's net hetzelfde wat alle 99 andere ook zeggen over hun kerk ;-)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 04 mei 2012 16:45

GapWim schreef:Niet noodzakelijk ... ze kunnen evengoed alle 100 fout zitten

Of meer dan 1 kunnen het ook goed hebben. Dat dualistisch denken is namelijk ook niet noodzakelijk. Sterker nog, er zijn hele geloofsstromen gebasseerd op non-dualisme.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 04 mei 2012 16:48

Inderdaad, heel goed mogelijk. Alleen is het zo, dat sommigen van die 100 vinden dat zij echt goed zitten en dus de anderen fout. En daarmee begint en begon de ellende. Hierdoor stierven door de eeuwen heen honderdduizenden mensen. En nog geen zicht op verandering. Kijk maar naar de strijd moslim/christen, maar ook de moslims onderling en ook de christenen onderling. In ons kleine landje zijn er al meerdere groeperingen die de andere kerken of groepen verketteren, omdat zij ernaast zitten, volgens hen. Maar we raken off-topic......
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

GapWim
Mineur
Mineur

Berichtdoor GapWim » 04 mei 2012 17:00

Mortlach schreef:Of meer dan 1 kunnen het ook goed hebben. Dat dualistisch denken is namelijk ook niet noodzakelijk. Sterker nog, er zijn hele geloofsstromen gebasseerd op non-dualisme.

of een kwantum superpositie van waarheden: ze hebben allemaal gelijk :)

marcel081276
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marcel081276 » 04 mei 2012 17:55

JHM schreef:Marcel gebruik jij hallucinogene middelen?

waarom vraag je dat?
Psalm 46 : 1 God is een toevlucht!

marcel081276
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marcel081276 » 04 mei 2012 18:01

meribel schreef:maar ik ben christen en ik heb je geantwoord.
ik denk dat ik nergens was, ik was er nog niet meer is het niet.
ik ben overtuigd dat God me wel al kende en wist wanneer ik geboren zou worden.

ik snap niet waarom je schrijft dat ik er geen antwoord op heb, of iets me niet af durf te vragen?? :-k

ik zeg ook niet ALLE christenen..
ik ben benieuwd naar de reacties die ik zou krijgen.
ik was vroeger ook zeer gelovig en ben oud-geref opgevoed todat mijn ogen langzaam open gingen.

marcel081276
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marcel081276 » 04 mei 2012 18:23

Marloes1g schreef:@Marcel081276: Ik ben blij dat jij God zonder hoofdletter schrijft dus jij bedoelt niet de Enige Waarachtige God,zoals Hij zich openbaart in Zijn Woord en in het hart van Zijn kinderen, anders zou ik huiveren van je woorden.

eh.. welke god zou ik anders bedoelen? er is maar 1 god of scheppende kracht of hoe je het wil noemen. alles is opgebouwd uit energie, van de kat die op mijn schoot ligt tot het beeldscherm waar ik naar kijk en de toetsen die ik aanraak. alles is dus god, zo zie ik het.
er is geen overheersende dictator die doormiddel van een door mensenhanden gescherven boek zijn wil aan ons verkondigd. de waarheid zit in jou, als je heeeel diep in je kijkt weet je dat je in het diepst goed ben, en niet 1 en al zonde zoals de bijbel dat zegt. de omstandigheden en levenservaring maken van iemand hoe hij is.
veel dingen in de bijbel zijn geschreven om macht uit te oefenen op mensen, ik zeg niet dat de bijbel een flutboek is want er staan ook prachtige dingen in, maar die staan ook in andere boeken die niet in de bijbel mochten..

Marloes1g
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Marloes1g » 04 mei 2012 18:35

marcel081276 schreef:ik was vroeger ook zeer gelovig en ben oud-geref opgevoed todat mijn ogen langzaam open gingen

Ja. Ik dacht al dat het zoiets was. Jammer jongen!

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 04 mei 2012 18:40

Gapwim, je snapt er totaal niets van.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

GapWim
Mineur
Mineur

Berichtdoor GapWim » 04 mei 2012 20:01

Teus schreef:Gapwim, je snapt er totaal niets van.

Je kunt gelijk hebben, ik weet echter niet op welke post dit betrekking heeft en in welke context. Dus zou ik willen vragen:
Verklaar je nader ...

GapWim
Mineur
Mineur

Berichtdoor GapWim » 04 mei 2012 20:10

marcel081276 schreef:... er is maar 1 god of scheppende kracht of hoe je het wil noemen. alles is opgebouwd uit energie, van de kat die op mijn schoot ligt tot het beeldscherm waar ik naar kijk en de toetsen die ik aanraak. alles is dus god, zo zie ik het. ...

Pantheisme dus, ben je geneigd naar een pluralist pantheisme of monistic pantheisme zoals Spinoza?

Terug naar “[Religie] - Open forum”