Refowebkids deel 16

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Schipje
Majoor
Majoor

Re: Refowebkids deel 16

Berichtdoor Schipje » 02 mei 2012 18:30

Sterretje schreef:@Jannoek: mooie foto! prachtig.
Lastig he, als het allemaal een beetje anders gaat dan je eigenlijk verwacht. En maar hopen dat het een fase is;-)

Hier een dochter die op straat ineens allerlei woorden hoort en ze leuk vindt om te gebruiken en ook op het juiste moment. En dat dan weer uitbannen ](*,) Ze geniet er helemaal van dat ze nu 'op straat' mag spelen met alle kinderen. Verder hebben we haar op gym gedaan. Ze danst, springt en gymt de hele dag. Dus wij kijken bij de peutergym (2-4jr). Aan het eind vroeg de juf hoe ze het vond 'leuk hoor, maar echt voor kleine kinderen'.
Dus besloot ik maar om haar er niet op te doen en een jaar te wachten tot ze ruim 4 is voor de 4,5-7 jr groep.
Belt de juf later op dat ze met de juf van de hogere groep had gepraat en dat AJS het daar mag proberen.
Ze is er nu 5 keer geweest en ze vind het fantastisch. De juf merkte ook niet echt dat ze jonger was. Alleen moest ze leren wat 'in de rij staan' is. En dat je met tikkertje mensen ook echt moet tikken en niet gezellig, al lachend mee moet hollen. :mrgreen:

Wat leuk sterretje! Wist niet dat het voor zo klein al bestond!

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 02 mei 2012 21:33

jah hoor, julia zat in pre turnen en zit nu op turnen :) pre is van 2-4 en nu gewoon! en de eerste wedstrijd is al geweest:) :lol:

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 03 mei 2012 11:10

Jannoek, hoe gaat het nu?

Ik vind het eerlijk gezegd maar een vreemde methode.
Als hij iets doet wat niet mag, maar één keer er wat van zeggen en dan maar negeren?
Dan snapt hij het zelf toch ook niet meer. "Het mag niet van mama, maar als ik door ga, doet ze er niets aan.
Misschien mag het dan toch wel van mama?"
Hoe ga je nu ooit die stoute dingen afleren?! :o

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 03 mei 2012 11:19

Ik denk dat het negeren meer in het kader is dat negatieve aandacht ook aandacht is en door het te negeren breng je de focus van het kind op iets anders.

Het is ook niets voor mij. Ik ben meer van de korte lijnen en dat is bij onze temperamentvolle kinderen ook wel nodig :mrgreen: Ik waarschuw 2 keer en daarna is het op de trap, naar gelang de leeftijd een aantal minuten. Voor sommige dingen waarschuw ik niet meer en is het linea recta naar de trap. Voor nieuwe dingen waarschuw ik natuurlijk wel, maar ik merk toch dat het wel een beetje de dagelijkse dingen zijn waar ze voor op de trap zitten.
Laatst gewijzigd door ajl op 03 mei 2012 11:45, 1 keer totaal gewijzigd.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 03 mei 2012 11:45

Hier vroeg zoonlief van de week wanneer er weer een baby in mijn buik ging groeien, want dat was zo gezellig. C antwoordde hoeft niet eerst in buik hoor, mag wel gelijk hier komen wonen :lol:

juffiejuf
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor juffiejuf » 03 mei 2012 12:19

Ik geloof wel in die methode. Als leerkracht voor een klas bereik je ook meer door veel positieve dingen te benoemen dan steeds alles wat niet mag ook al wil dat niet zeggen dat alles mag en kan. Natuurlijk corrigeer je ook gedrag maar jannoek schreef toch ook over even een time-outgeven?!

Herkennen jullie dit: kinderen die echt elke keer tot de nek alles onder poepen? Zo vies... en ik blijf aan het wassen. Dacht dat het eerst misschien aan het pamper merk ligt maar dat kan niet want ondertussen al veel pampers geprobeerd en het is overall hetzelfde liedje: pampers, ah, c1000, lidl, aldi, action....

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 03 mei 2012 12:21

lol @ ajl :lol:

@AG Het idee daarachter is dat het geven van negatieve aandacht ook aandacht is. Door steeds negatieve aandacht te geven denkt hij, 'hee, als ik dat doe krijg ik aandacht van mama'.
Het idee is om dat te doorbreken. Beetje lastig om het in 2 zinnen te omschrijven ;-). Ditboek is het.

En het werkt echt! Hij doet minder dingen die niet mogen, hij is veel rustiger en hij slaapt als een tierelier!
Alleen gisteravond wilde hij niet makkelijk inslapen.
Maar hij heeft van dinsdag op woensdag de hele nacht geslapen! Tot kwart over 7 en toen lag hij rustig een boekje te lezen in bed!
Gisteravond werd hij om 11 uur nog wel wakker, best lang ook. Daarna heeft hij geslapen tot half 7.

Vanmiddag sliep hij binnen 2 minuten...

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 03 mei 2012 12:26

@juffiejuf bij ons waren de poepproblemen het minste bij huggies luiers. Ik ben nu toch weer over naar pampers, omdat ik dat elastische aan de bovenkant zo fijn vind.
Wij zijn er echt als de wiedeweerga bij als we merken dat Floris poept. Vaak is het dan net op tijd 8-[

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 03 mei 2012 12:31

Wij hebben juist bij de oudste 2 precies andersom; het gaat vaak moeizaam met de stoelgang. Ik heb altijd pampers en had pas een keer Huggies, maar C vroeg of ik de anders luiers weer wilde kopen. Die waren fijner :lol: Toen ik antwoordde dat zij ook op de wc alles kon doen en dat wij dan helemaal geen luiers meer hoefden te kopen zei zij 'doe nog maar niet hoor, ben nog veel te klein' :lol: Tot een paar weken terug dacht ik dat de zindelijkheid eraan zat te komen. Zij deed meerdere keren alles op het toilet, maar nu wil ze er weer niets van weten.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 03 mei 2012 12:33

juffiejuf schreef:Ik geloof wel in die methode. Als leerkracht voor een klas bereik je ook meer door veel positieve dingen te benoemen dan steeds alles wat niet mag ook al wil dat niet zeggen dat alles mag en kan. Natuurlijk corrigeer je ook gedrag maar jannoek schreef toch ook over even een time-outgeven?!

....

Ik geloof er ook wel in, maar het lijkt mij zo moeilijk om negatief gedrag te negeren. Als zoonlief op de gang tijdens zijn time out herrie zit te maken, negeer ik het ook, maar echt wel met mijn kaken op elkaar.

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 03 mei 2012 12:40

@juffiejuf: dat doorlekken ken ik ja :-) V. poept erg moeizaam en moeilijk, heeft er ook erg veel last van, maar als ze dan eenmaal poept zit alles er onder. Ik heb alleen nog maar pampers gebruikt, maar denk ook niet echt dat dat uitmaakt. Het loop er meestal aan de achterkant of voorkant dan gewoon tussendoor en dat zou ik dan ook bij een ander merk hebben. Zodra ik dus wat ruik ligt ze ook gelijk op de commode 8)
Afbeelding

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 03 mei 2012 12:54

Oef lastig al die poepverhalen. Hier totaal geen last van. Je wel heel veel poep maar niet helemaal er onder of door gelekt. Het enige waar we op moeten letten is dat S. niet de boel onder plast als je hem net wil verschonen... pppfff en dan keihard lachen. Wat een boef.

Jannoek, wat fijn dat je al verbetering merkt en dat het qua slapen nu ook beter gaat. Ik hoop zo dat hij snel een ritme gaat vinden.

Ajl, haha geweldig die opmerking van H. en C. :lol:

Hier vorige week za. op zo. ziek geworden. Zondagmiddag al weer wat opgeknapt. Maar men je kunt echt niet even bij tanken. Manlief werd zo. op ma. ziek. Kijk nu al uit naar het weekend... even bij tanken en geen afspraken.

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 03 mei 2012 15:23

ajl schreef:Hier vroeg zoonlief van de week wanneer er weer een baby in mijn buik ging groeien, want dat was zo gezellig. C antwoordde hoeft niet eerst in buik hoor, mag wel gelijk hier komen wonen :lol:

Met dat laatste was jij het natuurlijk wel eens, ik weet me te herinneren dat jij liever een ei uitbroedde toch? :lol:

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 03 mei 2012 15:38

haha prachtig ajl!

Hier hebben we het poepprobleem ook wel gehad, maar dan alleen 's morgens, na een lange nacht slapen. Zijn de luiers dan niet gewoon te wijd? Want als het goed 'strak' zit kan het toch niet bij elke keer zo erg zijn? Een maatje kleiner dus? Sowieso vind ik die kilo's die erop staan weinig zeggen. Frederiek heeft van die dikke spekbeetjes en een flink buikje, die zit al best lang in maat 4, maar daar staat vanaf 7 kilo op. Ik denk dat Frederiek dat nog niet woog toen we ze gingen gebruiken. Maar die is ook wel een beetje raar qua gewicht, omdat ze dus weinig weegt, maar wel dikke benen en buik heeft.

Ik denk dat negeren juist een hele goede methode kan zijn. Ik heb wel eens geleerd dat je tegenover 1 negatief iets wel 10 positieve dingen moet zetten. Dus 1 keer zeggen dat iets niet mag is 10 keer benoemen wat hij/zij goed doet. Dat schiet er hier wel eens bij in, maar ik merk dat heel erg veel positieve aandacht geven (een aai over hun bol, even zeggen dat hij lief zit te spelen, zeggen dat hij zo mooi kan zingen etc) zo goed werkt. Ook als hij moe is en flink kan jammeren, als ik er dan bovenop zit en alles benoem wat hij niet mag, dan wordt het alleen maar erger, maar als ik dan ga benoemen wat hij goed doet, dan gaat hij daarmee door.
Nu werk ik op mijn werk ook altijd met die methode, dus het gaat wel iets meer vanzelf, om het positieve de hele dag door te benoemen, mijn man moest het meer leren, maar we zien allebei wel dat het echt werkt. Daarnaast hebben wij hele normale kinderen die ook moeten leren wat niet mag natuurlijk, maar echt straf geven doen we bijna nooit, omdat het niet nodig is. Bij Jurian dan. Bij Frederiek ligt het nog iets anders, die zet ik vaak ergens anders neer als ze aan het snoer van de computer gaat eten ofzo :D
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

654321
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor 654321 » 03 mei 2012 16:26

Leuk om te lezen over negeren/ straffen/ positieve aandacht geven.

Ik denk dat heel veel 'opvoedproblemen' te doorbreken/ te voorkomen zijn door je kind veel positieve aandacht te geven, te belonen, te waarderen enz. Dus juist als ze lief zijn even meespelen, als ze geen aandacht vragen even aanhalen/ knuffelen en benoemen dat je fijn vind dat ze zo lief zijn enz. Kinderen leren dan wat goed gedrag is, krijgen dan de aandacht die ze nodig hebben en vragen dan minder snel om negatieve aandacht. Ja, zo simpel is het echt...
Ongewenst gedrag word te vaak beloond (straffen, bij je nemen, mee gaan spelen enz.) en positef gedrag word denk ik te vaak genegeerd.

Natuurlijk moeten kinderen wel leren wat mag en wat niet mag. Hier werkt het om te benoemen dat het niet mag, maar dan er een positieve draai aan te geven (iets anders aanbieden, afleiden, grapje maken ofzo).
En soms even rustig uitleggen waarom we iets niet doen of waarom iets juist moet.
In bepaalde dingen wel consequent zijn natuurlijk. Maar dat kan ook op een rustige, positieve manier.

Hier werkt 'het tellen' ook. Soms zeggen ze zelf al (omdat ze doorhebben dat het toch moet); 'even tot 10tellen mama'. En daarna doen ze wat ik van ze vraag.

Ik ben echt niet iemand die elke dag 'bromt' en straf geeft. Dat 'bewaar' ik voor de momenten waarop het echt nodig is ;-).

NAtuurlijk is er verschil in kinderen. De oudste is hier echt véél makkelijker dan de jongste. De jongste is ook onrustiger/ bozer/ driftiger, gauw uit zn doen enzo. Dat kost meer energie om het positief te houden dan bij de oudste. Daar loopt het allemaal vanzelf...

(Overigs lukt het mij echt niet om het altijd helemaal goed te doen...! Vooral bij extreem gebroken nachten merk ik soms dat ik even afstand moet nemen omdat ik anders onredelijk word.. Ik probeer dat goed in de gaten te houden zodat de kids er niet de dupe van worden).

Terug naar “Archief”