Refowebkids deel 16

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

MissF
Generaal
Generaal

Re: Refowebkids deel 16

Berichtdoor MissF » 27 apr 2012 15:51

Heel veel succes Jannoek! Hopelijk heeft het effect!
Schipje, duidelijk hoor :D Ik heb dat ook altijd gedacht: vroeger kon het ook prima zonder.
Maar toch is het nu wel anders. Als ik mijn vriendinnen hoor die juf zijn, kinderen moeten al op de kleuterschool al zoveel. Inclusief toetsen en al.
Hier gaat Jurian niet naar een peuterspeelzaal, omdat hij eerder naar het kdv ging, toen vond ik het onnodig. Nu zit hij bij een gastouder, maar eigenlijk missen we het nog steeds niet zo. Hij speelt graag met andere kinderen, en dat zoek ik dan wel voor hem op, door zijn neefje of een vriendje uit te nodigen enzo. En op donderdag is er bij de gastouder nog een jongetje van zijn leeftijd. Misschien mist hij nu wel wat, door neit naar een peuterspeelzaal te gaan, nouja, dat zien we dan later wel weer. Hij mag dus wel naar groep 0, daar leert hij vast genoeg van wat hij moet kunnen voor groep 1, neem ik aan :)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

654321
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor 654321 » 27 apr 2012 16:24

Jannoek; hier heerst diaree. Heb al van verschillende mensen gehoord. Hier heeft de jongste ook diaree; echt billen kapot, soms 3 keer op een nacht onder de douche :( , maar ook niet ziek. Bij de buren hebben ze het echt ong. 2 weken heel erg gehad. Bij mij heb ik er geen moment aan gedacht om de dokter te bellen want hij is niet echt heel ziek en drinkt goed (heeft natte luiers). Dat is belangrijk om in de gaten te houden ivm uitdroging!
Maar wat zou het anders kunnen zijn dan dat ze het op kweek zetten?

Hier gaan ze ook niet naar de PSZ, eigenlijk omdat manlief dat niet wil. Die vind dat kinderen nog lekker kind moeten zijn, heerlijk tot 4 jaar bij moeders. Vind ze gewoon nog te klein om ze al ergens anders onder te brengen, 4jaar is vroeg genoeg. Ook heeft hij moeite met de identiteit, we hebben geen reformatorische PSZ.
Persoonlijk zie ik best voordelen. Ik denk dat de oudste (3,5) het echt leuk zou vinden en dan heb ik de jongste (2) lekker even alleen. Dat zou ik het grootste voordeel vinden...

Mijn schoonzus is juf, zij ziet niet de voordelen van de PSZ als voorbereiding op school. Volgens haar hebben PSZ-kinderen vaak nog meer moeite omdat de PSZ heel vrijblijvend is (qua spelen) en ze maar 2 keer even gaan. Zij maakte vaak mee dat het die kinderen tegenviel en ze 's middags niet weer wouden.

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 27 apr 2012 17:10

Ik doe het ook vooral voor mezelf, zodat ik de jongste ook even alleen heb en gewoon even normaal door het huis kan gaan. Alleen kreeg ik vanmiddag te horen dat ze pas een paar weken na de zomervakantie geplaatst kan worden. Dus ik ga toch een andere invulling verzinnen. Ga denk standaart 1x per week naar een grote speeltuin of ballorig (is goedkoper dan psz) en wat nieuw speelgoed kopen. Misschien is dan zelfs de hele psz niet meer nodig en kan ik toch nog vasthouden aan mn ouderwetse idee. ;) Hoop ook van harte dat het snel zomer word want dat scheelt ook bergen. Lekker met water in de tuin..........met een schepje op het strand........heerlijk, zie er heel erg naar uit!

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 27 apr 2012 19:40

Ik kan me wel vinden in jouw verhaal 654321, maar het ligt denk ik ook aan de situatie. Al M's leeftijdsgenoten gaan 5 ochtenden per week naar de psz (dat wordt betaald door de overheid). M gaat er 3. Als hij in sept naar school hoopt te gaan, kent hij dus al een hoop kindjes, want in de straat wordt niet gespeeld en ze zitten sowieso iedere ochtend op de psz. Daarnaast hebben wij 'maar' 1 kind dus leren delen etc krijgt hij dus thuis niet mee. Ik woon in het buitenland en heb geen familie en zeker geen neefjes/nichtjes in de buurt, dus op die manier komt hij ook niet in contact met kinderen. Daarbij is mijn man vaak maanden weg, en is de psz voor mij, zonder hulp van familie die eens komt oppassen, echt een stukje 'adem' dat ik dan krijg. M is redelijk intensief, dus dat heb ik soms echt nodig. Bovendien is psz hier zeer zeker niet alleen spelen. Ik zit in het bestuur van onze psz en de link met de school is enorm sterk (99% van de kindjes gaan naar die school) en wordt er al op de psz begonnen met phonetisch letters aanleren etc, zodat ze dat straks op de basisschool al gedeeltelijk onder de knie hebben.

Bumba
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Bumba » 27 apr 2012 21:08

Hoe zit dat nu met groep 0? Dochterlief heeft nooit in groep 0 gezeten, vanaf welke leeftijd is dat dan? Is dat voor kinderen die gedurende het schooljaar 4 worden of is dat al voor jongere kinderen. Voor zoonlief krijgen wij als "commentaar" dat hij te veel met oudere kinderen speelt en niet met kinderen van zijn eigen leeftijd. Die gaan over een paar maanden naar de groep 1 en dat zou wel eens heel moeilijk kunnen worden voor onze zoon van dan 2 en een half. Ze raadden ons aan om het op te geven voor vve, wat vroegschoolse educatie betekent. Als ik hierop google krijg ik dat dit speciaal is voor kinderen met een leerachterstand.

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 27 apr 2012 21:23

jah vaak wel, maar die worden gesignaleerd op de peuterspeelzaal en vanuit daar krijg je via vve meer dagdelen om de achterstand weg te werken of om te onderzoeken wat er aan de hand kan zijn met je zoon of dochter. Zo zat ons buurjongetje er ook en die is het traject onderzoeken ingegaan richting autisme, ze kunnen nog niks onderzoeken vanwege zijn leeftijd maar ze kunnen hem wel goed begeleiden en dan door naar school.

Zelf erger ik mij er op dit omment aan dat er altijd maar geroepen wordt dat kleuters zoveel moeten. Zelf vind ik dat nog heel erg mee vallen. De grenzen zijn wel verlegd, minimaal 16 letters kennen in groep 2, maar ik merk dat dit voro veel kinderen geen opgave is, en dat ze dit allemaal gewoon beheersen. Cijferkennis tot 10 is maatstaf hier in groep 1, nou juul kent ze alle 10 al en nee, ik ben daar echt niet mee bezig.

Zelf vind ik dat school is om te leren, naast spelen bij kleuters vin dik ook echt dat ze juul erop moeten wijzen dat ze nu moet leren het beter is om 1 klein plaatje netjes te kleuren en de ander niet af zijn dan alle 6 in te krassen met een geel potlood. Ik verschil hiermee van mening met de juf, die vind dat ze juul niet kan verplichten om dat netjes te doen. En onze juul kan enorm netjes kleuren, echt binnen de lijntjes...Niet dat ze hele dagen achter de tafel moeten, ben bij vooral groep 1 wel van spelend leren, maar groep 2 is echt al werken na groep 3 en aangezien daar vaak of altijd in groepen gewerkt wordt, moet je dat in groep 2 wel inoefenen.
Het wordt een stukje schoolser, maar de ruimte voor spel is er ook gelukkig nog.

Ach... zo hadden we ook een discussie dat de instromers maar halve dagen zouden moeten. Nou.. dat gaat echt niet op voor onze juul. Wat is zij blij dat ze lekker hele dagen mag en ik ben ook blij, anders had ik haar thuis, neit dat dat niet leuk is maar ze gaat met zoveel plezier na school en ze is er echt niet moe van.

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 28 apr 2012 09:40

Die houten loopfietsjes zijn zo leuk! Nina zou er een voor haar verjaardag krijgen van mijn ouders (in de vorm van een vespa scooter) Alleen de meeste kindjes kunnen het pas rond hun 2de verjaardag vonden wij nog iets te lang duren (maar beleven en welzijn komt er hier wel een)

Gisteren is Nina haar loopauto bezorgt hij is echt super gaaf! Ze heeft er al op gezeten en vind het helemaal super ze zat er met een brede glimlach op :lol:

Het slapen gaat hier nog steeds super goed zo fijn na al die maanden ''ellende'' Ze ligt er nu meestal rond 19.30 op en slaapt tot 07.00 (en vaak als wij vrij zijn tot 08.00/08.30) Maandag gaan we op vakantie ik ben erg benieuwd hoe het allemaal gaat maar het zal allemaal wel goed komen.

@MissF Is Frederiek nog steeds zo hongerig of is dat wel over? Is ze al aan het tijgeren/kruipen? Nog geslaagd voor een jasje?

@Jannoek Vervelend dat Floris diarree heeft is het al een beetje opgeknapt? Hoe werkt dat boek dan? En merk je al verschil? Als hij nu in bed ligt te huilen wat moet je dan precies doen? Lijkt mij echt zwaar maar ik hoop zo dat het positief effect heeft! Nog een leuk cadeau kunnen vinden voor Floris?

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 28 apr 2012 12:51

Is die scooter van het merk Janod liefie? Die heb ik ook gezien, heel gaaf! Alleen die is inderdaad nog te groot voor een eenjarige dreumes. Die wishbonebike kan wel vanaf '1 jaar, en dan heb je er wel lang wat aan... Denk dat die het toch maar wordt dus...

Die methode is dat je ze overdag alleen maar positieve aandacht geeft, en niet zegt dat ze dingen niet mogen, omdat dat dan averechts werkt omdat je ze dan aandacht geeft en dat vinden ze fijn. Dus heel expliciet benoemen als hij lief speelt etc.
Gaat me best makkelijk af ;-)
In de eerste week doe je dat alleen overdag en doe je nog niets met het slapen an sich, maar dat doe je dan de week erna. En er staat dus wel bij dat je je kind dan gewoon moet laten huilen totdat het in slaap valt.. Weet niet of ik dat aan kan, maar dat zien we dan nog wel. Heb hem 1x 1,5 uur laten krijsen (rood aangelopen, bezweet etc.) en toen sliep hij bij lange na niet.
Wat zouden jullie als max. zien om te laten huilen? Ben ik eigenlijk wel benieuwd naar!

Met de diarree gaat het gelukkig beter, zal wel een virusje geweest zijn dus!

We hebben vanmorgen de uitnodiging voor Floris' verjaardag gemaakt. Niet een heel duidelijke foto, want het is een screenprint ;-)

Afbeelding

@liefie alvast een fijne vakantie, komt vast goed!

liefje
Majoor
Majoor

Berichtdoor liefje » 28 apr 2012 13:11

Leuke foto..stoer mannetje joh!

Deze is ook erg leuk voor een eerste verjaardag! :D http://www.liesjeshoutenspeelgoed.nl/sc ... p6383.html Ps. de hele site is leuk!
http://www.liesjeshoutenspeelgoed.nl/lo ... p4948.html moet je van houden? :wink:
Laatst gewijzigd door liefje op 28 apr 2012 13:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Tuinfluiter
Majoor
Majoor

Berichtdoor Tuinfluiter » 28 apr 2012 13:13

Wil toch even reageren op het verhaal wel/niet psz.
Ik heb zelf een peutergroep aan huis, vergelijkbaar met een psz.
Alle ouders die wij spreken zijn vooral heel enthousiast omdat hun kind al na hele korte tijd thuis veel beter kon spelen als voordat het bij ons kwam.
Ook is het bij ons zo dat alle peuters gewoon mee moeten doen met de rest, dus niet dat als wij gaan knutselen en een kind wil gewoon lekker spelen dat die dan ook mag gaan spelen.
Vind het heel belangrijk dat er een ritme is en kinderen leren om gewoon mee te doen met iedereen, in groepsverband, ook al is het eerst even niet leuk als je perse gewoon bij het knutselen moet zitten als peuter zijnde, terwijl je zo graag wil spelen, op een ander moment is er nog genoeg tijd om te kunnen spelen.
Wij zien dan na een aantal keren dat de peuter het juist leuk gaat vinden als we weer gaan knutselen.

nita
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor nita » 28 apr 2012 13:19

ik ben weer op zoek naar oppaskindjes, heb deze vroeger altijd gehad, maar sinds ik verhuisd ben niet meer. nu zou ik graag wel bij christelijke mensen willen oppassen. nu mijn vraag aan jullie is, als jullie geen kennissen, of familie hebben, waar zouden jullie dan zoeken naar een oppas?

ik kan niet echt een site vinden speciaal voor christelijke oppas, maar misschien is die er wel?

654321
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor 654321 » 28 apr 2012 13:23

- Ik zou denk ik een schakeltje plaatsen in het RD?
- Mijn schoonzusje stuurde naar haar hele mailbestand dat ze op zoek was naar een oppasmeisje.

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 28 apr 2012 16:20

Ik begrijp dat Nita zelf wil gaan oppassen? Kijk eens op korelon.nl Christelijk gastouderbureau of bedoel je gewoon ''s avonds oppassen?

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 28 apr 2012 16:44

Voor overdag zou ik idd voor iets als Korelon gaan, voor 's avonds begon ik als jonge meid bij de zondags creche in de kerk en zo komen ouders je te kennen. Ik werd daarna vanzelf gevraagd voor avonden.

654321
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor 654321 » 28 apr 2012 16:54

Inderdaad via Korelon. Dom dat ik daar niet aan dacht. Ben daar zelf gastouder geweest.
Je kunt dan ook op verschillende kindjes passen gewoon bij jou thuis.
Heb geen idee hoe jou persoonlijke situatie is (getrouwd, ouder, jonger, zelf kids, student?)

Terug naar “Archief”