hubert schreef:Precies Meribel: een compromis is het beste. Ik kan je redenatie goed volgen en ook wel billijken.
Ik denk dat de kerk niet leegloopt door de kinderdiensten. Je ziet waar het evangelie ruim verkondigd wordt de mensen makkelijker wegblijven. Dat mag ook. Je bent verantwoordelijk voor jezelf. Bij behoudende kerken loopt het allemaal nog wel. Er is meer sociale controle. Als je niet zo vaak komt deug je niet of kom je in de hel. Maar ook daar is de groei eruit en of je wilt of niet: de kerk wordt kleiner. De geref. gemeenten groeien enkel nog door natuurlijke aanwas. Ze hebben meer kinderen dan gemiddeld. Als dat er niet was krompen ze ook. De kerk is blijkbaar niet meer aantrekkelijk voor nieuwkomers. Hoe zou dat toch komen?
lastig, lastig.
Je schrijft, je denkt niet dat de kerk leegloopt door de kinderdiensten. Ben ik helemaal eens. Ik denk niet dat een kerk leegloopt door het wel zijn van kinderdiensten, maar net zo min door het niet aanwezig zijn ervan.
maar je schrijft ook, 'je ziet waar het evangelie ruim verkondigt wordt de mensen makkelijker wegblijven'.
hoe zie je dat? Hoe weet je dat? En hoe weet je dan dat het is omdat het evangelie ruim verkondigt wordt? Misschien zie je wel waar het evangelie niet meer zuiver gebracht wordt..dat daar de mensen wegblijven.
Zou dat niet kunnen?
Oja, en dat de kerk niet meer aantrekkelijk is voor nieuwkomers..dat ligt aan onze eigen afgrijselijke lauwheid denk ik.
Hoeveel tijd steek ik nou in het evangeliseren of nieuwe mensen trekken naar de kerk?
en kerken die dat wel doen ( bijv. de doorbrekers ) daar zie je ook dat het gezegend wordt vaak, en dat ze groeien.