Wanneer verlaat je je kerkverband?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Kereltje
Sergeant
Sergeant

Re: Wanneer verlaat je je kerkverband?

Berichtdoor Kereltje » 06 mar 2012 17:22

hubert schreef:Bekeren is een proces! Je toewenden naar het Licht, dat Christus is. Daar ben je je hele leven mee bezig. Dat is niet een statisch houding maar een dynamische en het gaat ook niet zonder twijfel gepaard. In veel kerken wordt het gepreekt als een éénmalige daad die van God moet komen.
De boeken die je noemt zijn ook moeilijk hoor en vereisen behoorlijk veel inzicht. Dat heeft volgens mij niets met links of rechts te maken, maar meer met liefde voor de zaak. Maar persoonlijk hou ik meer van 'moeilijke' preken dan van die geijkte, die voorspelbare. Maar dat is ook een kwestie van groeien in het geloof toch, het komt je namelijk niet 'aanwaaien'.
Geloven is m.i. dan ook meer een zoekconcept dan een statisch 'zeker weten' of het beamen van dogma's of het onderschrijven van leerregels.

Het ligt er natuurlijk aan hoe je een zoekconcept omschrijft. Ik zou die term bij geloven niet gebruiken, want die werkt verwarrend. Doordat geloven is wat je niet zeker weet op basis van je ratio en je waarnemingsvermogen lijkt het een zoeken. Je vergelijkt dus een wetenschappelijk statisch 'zeker weten' met een geloof, oftewel, je bent ze bij elkaar aan het voegen. En dat werkt niet verhelderend.
Essentieel voor iemands gevoel voor humor is of hij altijd bereid is om zichzelf te lachen. - G. Bradford

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 14 mar 2012 13:16

Afgelopen week kwam ik het verhaal tegen van iemand die van de GKV overgegaan is naar de HHK. Dat is dezelfde stap als die ik zelf ook gemaakt heb, nu drie jaar geleden.
Hier is het verhaal in twee delen:
Verantwoording van een (kerk)keuze -1
Verantwoording van een (kerk)keuze -2
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 15 mar 2012 13:47

Wie zoekt naar een kerk
Heeft zijn leven lang werk
Maar wie last heeft van zijn zonden
Heeft een goede zaak gevonden
Ook al gaan kerken sluiten
Christenen zijn er ook buiten.
Hij zei het al over de tempel
Wie in Hem is draagt het juiste stempel.
Een kerk is een instituut
Met dogma’s absoluut
De eenheid van de kerken vaalt
Een leger wat verdeelt is baalt
Het wordt uitgeroeid zeer zeker
Er blijft alleen over een lege beker
Maar kom getuigd van Hem die in je zit
Dan ben je eens mens vrolijke en met pit

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 15 mar 2012 16:07

Boekenlezer schreef:Afgelopen week kwam ik het verhaal tegen van iemand die van de GKV overgegaan is naar de HHK. Dat is dezelfde stap als die ik zelf ook gemaakt heb, nu drie jaar geleden.
Hier is het verhaal in twee delen:
Verantwoording van een (kerk)keuze -1
Verantwoording van een (kerk)keuze -2

Ik ben juist in de tegenovergestelde richting gegaan. Van een soort HHK (die was er toen nog niet) naar de PKN. Ik ben het absoluut niet met je eens dat HHK zo Schriftuurlijk is. Ook de Avondmaalsvieringen (en mijding daarvan) zijn een crime. Bovendien is het een geheel overbodig kerkgenootschap. Het lijkt erg op CGK, GGinN. Het lijkt mij dan ook een verslechtering t.o.v. de GKV, maar daar kom je vanzelf achter. Maar smaken verschillen. Samengevat zou ik zeggen: een evangelieverkondiging onder een putdeksel is niet waar je jezelf en je kinderen een plezier mee doet.
Heel veel sterkte gewenst!
Laatst gewijzigd door hubert op 15 mar 2012 16:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 15 mar 2012 16:10

hubert schreef:Ik ben juist in de tegenovergestelde richting gegaan. Van een soort HHK naar de PKN. Ik ben het absoluut niet met je eens dat HHK zo Schriftuurlijk is. Ook de Avondmaalsvieringen zijn een crime. Bovendien is het een geheel overbodig kerkgenootschap. Het lijkt erg op CGK, GGinN. Het lijkt mij dan ook een verslechtering t.o.v. de GKV, maar daar kom je vanzelf achter. Maar smaken verschillen. Samengevat zou ik zeggen: een evangelieverkondiging onder een putdeksel is niet waar je jezelf en je kinderen een plezier mee doet.
Heel veel sterkte gewenst!
Het ligt er ook aan in welke HHK je kerkt. Voorbeeld: Vriezenveen is GGiN, terwijl Ede weer erg veel lijkt op de PKN GB.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Ewan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ewan » 15 mar 2012 16:16

*verwijderd i.v.m. off topic*
Laatst gewijzigd door Ewan op 20 mar 2012 10:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Somebody up there likes you

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 16 mar 2012 10:26

hubert schreef:Van een soort HHK (die was er toen nog niet) naar de PKN.

De HHK was er nog niet, maar de PKN al wel? Hoe kan dat? Beiden zijn toch van dezelfde datum?
Of denk je per ongeluk aan een ander soort van Hervormd?

hubert schreef:Ik ben het absoluut niet met je eens dat HHK zo Schriftuurlijk is. Ook de Avondmaalsvieringen (en mijding daarvan) zijn een crime.

Je zal te maken hebben gehad met een gemeente met een zware ligging. De ene gemeente is de andere nog niet.

hubert schreef:Het lijkt erg op CGK, GGinN.

CGK is ook erg breed. Zo te zien denk jij hier uitsluitend aan de meest rechterflank in die kerken. Aan de linker zijde heb je echter weer gemeenten waar de Bijbel met een korreltje zout genomen mag worden.

hubert schreef:Samengevat zou ik zeggen: een evangelieverkondiging onder een putdeksel is niet waar je jezelf en je kinderen een plezier mee doet.

Mee eens. Dat is inderdaad niet zo bevorderlijk voor het geestelijke leven. Maar aan mijn gemeente kan ik die kwalificatie niet geven.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 20 mar 2012 10:44

Boekenlezer,

Met een soort HHK bedoelde ik een CGK met een vergelijkbare visie om precies te zijn, maar ik had eigenlijk geen zin om dit kerkgenootschap expliciet te noemen omdat er ook veel fijne en oprechte CGkerken zijn!
Die waar ik was, was inderdaad (helaas) van de allerzwaarste snit. Ik begrijp trouwens niet wat je daar nu zoekt. Zie ook het bericht van Gravo elders op dit forum (make up), die precies verwoord waar het m.i. om gaat.
Ik hoop echt dat je beseft dat je jezelf zo tekort doet.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 21 mar 2012 12:19

hubert schreef:Die waar ik was, was inderdaad (helaas) van de allerzwaarste snit. Ik begrijp trouwens niet wat je daar nu zoekt. Zie ook het bericht van Gravo elders op dit forum (make up), die precies verwoord waar het m.i. om gaat.
Ik hoop echt dat je beseft dat je jezelf zo tekort doet.

Volgens mij projecteer jij jouw ervaringen veel te veel op mijn situatie. Sowieso ervaar ik mijn gemeente niet als zwaar.
Die laatste uitspraak van je gaat me veel te ver. Hoe kun jij dat nou voor een ander bepalen? Denk je werkelijk dat ik beter af zou zijn in de GKV? Ik geloof er niks van. In de GKV is ook genoeg wat flink tegen de borst kan stuiten.

Met dat bericht van Gravo bedoel je deze bijdrage?
Ik moet zeggen: heb zelf ook bijzonder weinig met een 'evangelie' dat maar voor enkele uitverkorenen bestemd is, terwijl de grote meerderheid van de gemeente geacht wordt onbekeerd te zijn en verloren te gaan, en ook niet aan het avondmaal deel te nemen. Een dergelijke benadering herken ik op geen stukken na in de benadering van de kerkelijke gemeente door Paulus in zijn brieven. Bovendien vraag ik me dan af, wat het dan nog voor zin heeft om voor christelijk te willen doorgaan.
Ik zie wel bepaalde positieve punten in het bevindelijke. Dat heeft dan vooral betrekking op het besef van eigen zondigheid, dat we daar niet overheen stappen. En ook het besef van Gods heiligheid. Maar het evangelie mag daardoor niet verduisterd worden. De uitwerking ervan moet wel positief blijven. Het moet uitdrijven tot Christus.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 29 mar 2012 16:42

Boekenlezer schreef:

Ik moet zeggen: heb zelf ook bijzonder weinig met een 'evangelie' dat maar voor enkele uitverkorenen bestemd is, terwijl de grote meerderheid van de gemeente geacht wordt onbekeerd te zijn en verloren te gaan, en ook niet aan het avondmaal deel te nemen. Een dergelijke benadering herken ik op geen stukken na in de benadering van de kerkelijke gemeente door Paulus in zijn brieven. Bovendien vraag ik me dan af, wat het dan nog voor zin heeft om voor christelijk te willen doorgaan.
Ik zie wel bepaalde positieve punten in het bevindelijke. Dat heeft dan vooral betrekking op het besef van eigen zondigheid, dat we daar niet overheen stappen. En ook het besef van Gods heiligheid. Maar het evangelie mag daardoor niet verduisterd worden. De uitwerking ervan moet wel positief blijven. Het moet uitdrijven tot Christus.

Zo wordt in zijn algemeenheid gedacht over de gehele rechterflank. Maar niets minder is waar. Dat is maar een klein gedeelte van de uiterst rechtse kerken.
In verreweg de meeste kerken waar zgn bevindelijk wordt gepreekt, is er ook evangelie. Wordt het aanbod van genade gepredikt. En ik hoor bij ons nooit dominees over de uitverkiezing als voornaamste drempel. Integendeel!
Lees de antwoorden van de vragenrubriek ook maar.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 20 apr 2012 14:24

Een beetje bevindelijk is wel fijn, maar het ontspoort snel en dan is het meer de dominee die spreekt dan het Evangelie.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 20 apr 2012 14:46

hubert schreef:Een beetje bevindelijk is wel fijn, maar het ontspoort snel en dan is het meer de dominee die spreekt dan het Evangelie.

Wat zou er moeten/kunnen ontsporen? :?

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 23 apr 2012 10:50

Als de dominee bijvoorbeeld zijn eigen geloof verkondigd (als een soort van norm). Het blijft altijd subjectief en hoeft niet altijd te sporen met de Bijbel. Dominees zitten er ook wel eens naast! Je moet altijd ruimte laten voor andere geloofservaringen/mogelijkheden. De Geest waait waarheen hij wil. Dus een beetje bevindelijkheid wat mij betreft ok, maar niet teveel.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 23 apr 2012 11:08

hubert schreef:Als de dominee bijvoorbeeld zijn eigen geloof verkondigd (als een soort van norm). Het blijft altijd subjectief en hoeft niet altijd te sporen met de Bijbel. Dominees zitten er ook wel eens naast! Je moet altijd ruimte laten voor andere geloofservaringen/mogelijkheden. De Geest waait waarheen hij wil. Dus een beetje bevindelijkheid wat mij betreft ok, maar niet teveel.

Een dominee die zijn EIGEN geloof verkondigt :-k mmm
Forummers zitten er ook wel eens naast!

janneke7337
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor janneke7337 » 23 apr 2012 12:23

schelpje3 schreef:Een dominee die zijn EIGEN geloof verkondigt :-k mmm
Forummers zitten er ook wel eens naast!

Wat er word bedoeld is dat de weg die de dominee is gegaan geestelijk gezien dit als norm stelt voor de weg der bekering voor iedereen.
Ds heeft dit en dit en dit meegemaakt, dus als God iemand bekeerd maakt hij dit en dit en dit mee.
Er zullen er vast zijn die dit doen en allerlei ervaringen preken en zaken die je meegemaakt moet hebben voordat er gekomen kan zijn tot het echte, maar gelukkig zal dit vast een uitzondering zijn ga ik dan maar vanuit.

Terug naar “Archief”