Gods doel t.a.v. de mens

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Wilsophie
Generaal
Generaal

Re: Gods doel t.a.v. de mens

Berichtdoor Wilsophie » 21 apr 2012 16:27

De wet is altijd geweest om de zonden aan te wijzen

Dus de mensen die 430 jaar voor de wet leefden hadden geen besef van zonden inclusief Adam en Eva want dat beweer jij, deze mensen hadden helemaal geen wet. Die wet was er niet.

maaarten

Berichtdoor maaarten » 21 apr 2012 16:36

Wilsophie schreef:Dus de mensen die 430 jaar voor de wet leefden hadden geen besef van zonden inclusief Adam en Eva want dat beweer jij, deze mensen hadden helemaal geen wet. Die wet was er niet.

"Want wanneer heidenen, die de wet niet hebben, van nature doen wat de wet zegt, zijn zij, hoewel zij de wet niet hebben, zichzelf tot wet. Zij tonen dat het werk van de wet geschreven is in hun hart. Daar getuigt ook hun geweten van, en hun gedachten onderling beschuldigen of ook verontschuldigen elkaar." Rom 2:14-15

Iedereen is schuldig voor God, met of zonder wet van Mozes.

Hoe vaak hoor je mensen niet zeggen, 'als er een God is, dan kom ik wel in de Hemel, want ik leef wel goed genoeg', of iets in die lijn. Als die mensen eerlijk zouden zijn, en zichzelf zouden onderzoeken aan de hand van hun geweten, dan zouden ze inzien dat hun werken kwaad zijn, en dat ze in werkelijkheid, als er een God is, en die is er, schuldig voor Hem staan, en Zijn genade nodig hebben.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 21 apr 2012 19:28

De wet is er om de zondekennis te geven,

@Maaarten ik reageerde slechts op jouw uitspraak.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 21 apr 2012 19:36

Of mensen nu braaf leven of niet maakt niet uit, niemand staat schuldig tegenover God.
De schuld is gedragen door de Zoon van God ten behoeve van alle mensen, dat heet verzoening.
Ik begrijp niet dat gelovigen wat jij zegt in je post Maaarten een blijde boodschap noemen.
Je gaat toch niet aan dode mensen prediken dat ze een schuld hebben?
Onzinnig.
De rekening staat op nul.
En de blijde boodschap is dat de zonden en de mens gezamenlijk in de dood zijn gebracht, maar dat er NIeuw Leven is door het geloof van Jezus Christus en dat men op grond van geloof wedergeboren wordt tot een nieuwe schepping.
Je gaat toch geen schuld prediken? Wie wil dat nou weten, het is een leugen.

En de wet staat daar helemaal los van, want wij prediken Christus, en de heidenen hebben geen wet.
En als je aan Joden predikt heb je dezelfde boodschap want de wet is vervuld en heeft geen kracht meer.

maaarten

Berichtdoor maaarten » 21 apr 2012 20:02

Maar lieve vrouw, als niemand schuldig staat voor God, waarom zegt Paulus dan, geïnspireerd door de Heilige Geest, dat de hele wereld doemwaardig is voor God?

Ik zou wat ik net schreef ook niet op zich als de blijde boodschap benoemen, misschien als een vooronderstelling, die nodig is om de daadwerkelijke blijde boodschap van verzoening goed uit te kunnen leggen.

Je hebt zelf elders gezegd dat je niet in alverzoening gelooft, waarom zeg je dan dat iedereens schuld gedragen is? We mogen de verzoening wel aan iedereen voorhouden, zeker, het aanbod is voor iedereen! Maar enkel die in Christus is, is met God verzoend, de rest leeft nog onder de wet, de rest leeft nog onder de toorn, de rest leeft nog onder het oordeel. Buiten Christus is enkel toorn voor de mensen, want allen hebben gezondigd.

Het staat toch duidelijk in de Bijbel!

Openbaringen 20:12b "En de doden werden geoordeeld overeenkomstig wat in de boeken geschreven stond, naar hun werken."

Alleen degenen die Christus toebehoren, die schoon gewassen zijn met het bloed van de Heere Jezus, die kunnen rechtvaardig voor God staan. Alleen degenen die de rechtvaardigheid van Christus hebben. Lees maar in vers 20:15, de rest wordt geworpen in de poel van vuur, als gevolg van Gods oordeel over hun werken. Iedereen die niet steunt op het volbrachte werk van Christus, die steunt op zijn eigen werken, en zijn eigen werken zijn verdoemelijk. Alleen Zijn werk maakt zalig.

Daarom moeten we ook de wet, die de zonde aanwijst, preken, omdat die werkt als tuchtmeester tot Christus! Wanneer mensen inzien dat ze in hun eigen werken schuldig zijn voor God, dan gaan ze hun heil in Christus zoeken, en daarbuiten is geen heil. Buiten Christus is geen verzoening. Buiten Christus is alleen maar het oordeel over hun zonde.

Romeinen 2:12 "Want zij die zonder wet gezondigd hebben, zullen ook zonder wet verloren gaan, en zij die onder de wet gezondigd hebben, zullen door de wet geoordeeld worden."

Iedereen die geen deel heeft aan Christus, die gaat verloren. De een door het oordeel van de wet. En de heiden:

Romeinen 2:14-16 "Want wanneer heidenen, die de wet niet hebben, van nature doen wat de wet zegt, zijn zij, hoewel zij de wet niet hebben, zichzelf tot wet. Zij tonen dat het werk van de wet geschreven is in hun hart. Daar getuigt ook hun geweten van, en hun gedachten onderling beschuldigen of ook verontschuldigen elkaar. Zo zal het gaan op de dag wanneer God de verborgen dingen van de mensen zal oordelen door Jezus Christus, overeenkomstig mijn Evangelie."

Die is zichzelf tot wet, en zullen ook om hun werken veroordeelt worden, zoals in Openbaringen 20, als ze Christus niet hebben, en de verzoening die enkel in Christus volbrachte werk is.

Dat is overeenkomstig het Evangelie van Paulus, is het overeenkomstig jouw Evangelie?

Want al deze treurigheid, van de zonde van de mensen, is niet het einde. Voor iedereen die in Christus is, is er verzoening! Die is door God geliefd, verzoend, gerechtvaardigd, geadopteerd, geheiligd, verheerlijkt. Maar daarom moeten we mensen op Christus wijzen, omdat Hij de enige weg is.

De situatie lijkt wel hopeloos, maar dat is hij niet, want er is een Christus, en in Hem is er die hoop, dat we met God verzoend worden, en dat is het Evangelie. Maar we mogen niet dat Evagelie loskoppelen van Christus, alsof iedereen met God verzoend is, alleen die in Christus is, is met God verzoend.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 21 apr 2012 20:42

Lieve Maaarten, "Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn enige Zoon gegeven heeft opdat een ieder die in Hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven hebbe".

Alverzoening wil zeggen dat allen behouden worden.
Het is een misplaatste term.

God was de wereld in Christus met Zichzelf verzoenende, d.w.z. dat Hij de zonden hun niet toerekende.
Verzoening met God is niet hetzelfde als gewoon het woord "verzoenen", want als we met God verzoend zijn dan staan wij in een andere, betere relatie tot God.
Maar als onze zonden verzoend zijn dan betekent dat heel wat anders. Dan zijn ze bedekt of weggedaan.
Onder het Oude Verbond werden ze door de offers bedekt, maar voor ons zijn ze door een Eenmalig Offer van Jezus Christus helemaal weggedaan.

Hoe kom je er toch bij dat een "rest" van de mensheid onder de wet leeft. Welke wet dan?
De Bijbel zegt "Eén is gestorven dus zijn ALLEN gestorven".

[quote]Maar enkel die in Christus is, is met God verzoend, de rest leeft nog onder de wet, de rest leeft nog onder de toorn, de rest leeft nog onder het oordeel. Buiten Christus is enkel toorn voor de mensen, want allen hebben gezondigd.
[/quote
De wereld is met God verzoend, maar is dood, dus je hebt er toch niks aan?
Pas als je tot leven komt door geloof dan ontvang je nu nieuw leven en verbetert je positie als schepping t.o. de Schepper.
Ik heb het even niet over de OT gelovigen hè, ik heb het over hen van na de dood en opstanding van Jezus Christus.
Allen hebben gezondigd en missen de heerlijkheid Gods.
Dus ze missen geen toorn, ze missen heerlijkheid van God.

En die straf hebben ze al want dat is de dood. Het loon op de zonde is de dood, maar de genade Gods leidt tot het Eeuwige leven.
Wat jij bedoelt begrijp ik wel, maar het is goed om de termen juist te gebruiken.
Verzoening voor het volk is geen verzoening voor de wereld. Snap je.
Maar nu heb ik het niet over de kruisdood, maar over de Heer in de opstanding als Hogepriester waar Hij verzoening doet voor Zijn volk.
God deed een volkomen werk aan de hele mensheid door Christus Jezus, maar Christus als Hogepriester doet een Werk aan gelovigen die deelhebben aan Zijn opstanding en dat zijn de gelovigen uit deze genadebedeling.

viewtopic.php?f=2&t=25777

maaarten

Berichtdoor maaarten » 27 apr 2012 18:21

Wilsophie schreef:Hoe kom je er toch bij dat een "rest" van de mensheid onder de wet leeft. Welke wet dan?
De Bijbel zegt "Eén is gestorven dus zijn ALLEN gestorven".

Ik kom daartoe o.a. op grond van de door mij in dit topic eerder geciteerde Bijbelteksten.

Openbaring 20:12
"En ik zag de doden, klein en groot, voor God staan. En de boeken werden geopend en nog een ander boek werd geopend, namelijk het boek des levens. En de doden werden geoordeeld overeenkomstig wat in de boeken geschreven stond, naar hun werken."

Hoe kan iedereen naar zijn werken geoordeeld worden, wanneer ze niet onder de wet zijn?

Rom 2:14
"Want wanneer heidenen, die de wet niet hebben, van nature doen wat de wet zegt, zijn zij, hoewel zij de wet niet hebben, zichzelf tot wet"

Zelfs de heidenen zijn dus onder de wet; zij zijn zichzelf tot wet.

Hoe vaak hoor je niet ongelovigen zeggen: "als er al een God is, dan kom ik vast wel in de hemel, want ik leef wel goed." Ze steunen op hun werken. Ze leven onder de wet. Alleen wanneer ze inzien dat in hen alleen maar slechts is, dat ze een zondige natuur hebben, dat al hun werken kwaad en verdoemelijk zijn, zullen ze zich tot Christus keren en behouden worden.

Wat jij bedoelt begrijp ik wel, maar het is goed om de termen juist te gebruiken.

Kijk, ik kom van huis uit, uit een liberale kerk. De dominee probeerde me tijdens catechisatie te leren dat de hel niet zou bestaan. Jij komt uit een milieu waar ze misschien te ver de andere kant op zijn doorgeslagen. Misschien zijn er daarom enige accentverschillen tussen ons. Zo lang het in ieder geval maar duidelijk is dat niet iedereen behouden wordt. Dat voor iedereen die niet in geloof op Christus vertrouwt het volgende geldt: "En als iemand niet bleek ingeschreven te zijn in het boek des levens, werd hij in de poel van vuur geworpen" (Op 20:15)

Maar nu heb ik het niet over de kruisdood, maar over de Heer in de opstanding als Hogepriester waar Hij verzoening doet voor Zijn volk.
God deed een volkomen werk aan de hele mensheid door Christus Jezus, maar Christus als Hogepriester doet een Werk aan gelovigen die deelhebben aan Zijn opstanding en dat zijn de gelovigen uit deze genadebedeling.

Dit vind ik dan toch wel lastig. Ik ben niet van mening dat Christus kruisdood voor iedereen is. Ik vind het een moeilijk punt, maar Hij is sowieso niet effectief voor iedereen gestorven. Anders was iedereen wel behouden. Ik weet wel dat er teksten zijn die anders lijken te suggereren ('alzo lief had God de wereld', 'God was de wereld met Zich verzoenende' etc.), maar toch zijn er ook teksten die vrij duidelijk stellen dat Jezus niet voor iedereen gestorven is, zoals:

Johannes 10:11 "Ik ben de goede Herder; de goede herder geeft zijn leven voor de schapen."

Zie je? De Goede Herder geeft Zijn leven voor de schapen. Niet iedereen hoort tot Zijn kudde.

Toch moeten we wel iedereen de beloftes van de genade van God voorhouden, en wanneer wij iemand het evangelie vertellen, dan moet het accent liggen op Gods grote genade en liefde, en niet op de slechtheid van de mensen, hoewel allebei wel aan bod moeten komen. Het goede nieuws is en blijft iets goeds. Maar voordat je iemand kan oproepen tot bekering, moet je hem wel uitleggen, waarom hij zich moet bekeren toch? En dan ontkom je niet aan het een en ander zeggen over de wet en over Gods gericht.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 27 apr 2012 19:36

"Ik ben de goede Herder en Ik Ken de Mijnen en word van de Mijnen gekend.

Als deze Herder Zijn leven beschikbaar stelt voor Zijn schapen dan is dat het leven van het nieuwe verbond en niet het bloed onder het oude verbond.
Schapen gaat doorgaans altijd over de 2 en de 10 stammen van Israël, het spijt me echt maar als je alles op de Gemeente van nu van toepassing brengt kom
je er niet uit.
De Here Jezus zegt duidelijk in Johannes 10 dat Hij de deur is van de schapen en wie niet door Hem naar binnenkomt wordt niet behouden.
Het is weer het hele hoofdstuk lezen in plaats van teksten plukken.

De beste tekst is toch echt "Eén is gestorven dus zijn allen gestorven. Dat bracht de kruisdood teweeg,
Maar daarmee is iedereen dood inclusie zijn zonden. Dus dat schiet niet op.
Daarom is de Here Jezus opgestaan en zette Zijn leven in voor Zijn schapen die Hem kennen.
Hij was geen Herder aan het kruis, dat was Hij pas bij Zijn opstanding.

maaarten

Berichtdoor maaarten » 28 apr 2012 12:48

maar waarom oordeelt God dan mensen om hun zonden? Als die toch allemaal aan het kruis gespijkerd zouden zijn.........

Daarnaast ben je echt aan het goochelen met die tekst in Johannes 10. Wat Jezus al dan niet bedoelt met de metafoor over de deur, wat duidelijk is, is dat de goede Heder Zijn leven geeft voor de schapen.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 28 apr 2012 21:04

maaarten schreef:maar waarom oordeelt God dan mensen om hun zonden? Als die toch allemaal aan het kruis gespijkerd zouden zijn.........

Daarnaast ben je echt aan het goochelen met die tekst in Johannes 10. Wat Jezus al dan niet bedoelt met de metafoor over de deur, wat duidelijk is, is dat de goede Heder Zijn leven geeft voor de schapen.

Inderdaad het lijkt goochelen want ik wilde een paar dingen tegelijk zeggen over dat hoofdstuk en dat is mislukt.
God oordeelt mensen niet om hun zonden lijkt mij want al die zonden zijn niet aan het kruis gespijkerd maar met Zijn dood in de dood gebracht. Dus God rekent er niet meer mee.
Ik begrijp niet precies wat je bedoelt.

maaarten

Berichtdoor maaarten » 29 apr 2012 20:11

Wilsophie schreef:Inderdaad het lijkt goochelen want ik wilde een paar dingen tegelijk zeggen over dat hoofdstuk en dat is mislukt. God oordeelt mensen niet om hun zonden lijkt mij want al die zonden zijn niet aan het kruis gespijkerd maar met Zijn dood in de dood gebracht. Dus God rekent er niet meer mee.
Ik begrijp niet precies wat je bedoelt.

Maar in Openbaring 20 staat dat iedereen naar zijn werken geoordeeld wordt.

vers 12: "En ik zag de doden, klein en groot, voor God staan. En de boeken werden geopend en nog een ander boek werd geopend, namelijk het boek des levens. En de doden werden geoordeeld overeenkomstig wat in de boeken geschreven stond, naar hun werken."

En wat van Openbaring 21:8?

"Maar wat betreft de lafhartigen, ongelovigen, verfoeilijken, moordenaars, ontuchtplegers, tovenaars, afgodendienaars en alle leugenaars: hun deel is in de poel die van vuur en zwavel brandt. Dit is de tweede dood"

Hier is toch sprake van mensen die om hun zonden geoordeeld en gestraft worden door God?

Terug naar “Archief”