Kindernevendienst... moet dat nou?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Bertiel
Luitenant
Luitenant

Re: Kindernevendienst... moet dat nou?

Berichtdoor Bertiel » 14 nov 2011 09:43

ik zal de volgende keer er een knipoog bijzetten als ik die bedoel, dacht dat de tekst het wel duidelijk zou maken.
Mijn nederige excuses hiervoor
Vanitas vanitatum et omnia vanitas

Em.
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Em. » 14 nov 2011 20:01

Bij ons heet het bijbelklas en dat is er voor de kinderen van 4-7 jaar.
Elke week voor de kinderen van groep 1 en 2, om de week voor de kinderen van groep 3 en 4.
Over het algemeen sluit het aan bij het thema van de dienst. Voor de laatste psalm komen de kids dan weer binnen. Het is nog niet zo lang bij ons, maar het bevalt goed in de gemeente.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 20 apr 2012 14:36

Zelf heb ik als kind heel veel geleden tijdens de ellenlange preken van onze dominees. Wij werden zoet gehouden met snoepgoed en mochten op den duur een tijdschrift meenemen.
Ik vind het daarom heel belangrijk dat de kinderen op hun eigen niveau worden benaderd in aparte kinderdiensten. Een paar keer per jaar worden ze op het rode kleed voorin de kerk geroepen om naar een vertelling door de dominee te luisteren en te reflecteren. Daarna gaan ze dan naar hun eigen ruimten. Met Palmpasen hebben ze bijvoorbeeld leuke paasstokken in elkaar geknutseld en dat gaf bijzonder veel fleur aan de dienst. Voor de predikant ook een mooie aanleiding de symbolische aankleding van de stok (een kruis) met de kinderen te bespreken.
Met bepaalde avondmaalsdiensten komen ze wat eerder terug om met ons het avondmaal te vieren. De kinderen horen er echt bij in onze kerk.
De vraag stellen is wat mij betreft hem positief beantwoorden!

Riska

Berichtdoor Riska » 20 apr 2012 14:59

Precies! Helemaal mee eens - ik kan mij geen diensten (meer) voorstellen, waarin er geen kindernevendienst is.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 20 apr 2012 15:11

Riska schreef:Precies! Helemaal mee eens - ik kan mij geen diensten (meer) voorstellen, waarin er geen kindernevendienst is.

Ik wel. Bij ons niet en in honderden andere kerken ook niet. :D

Riska

Berichtdoor Riska » 20 apr 2012 15:34

Ik proef grote afkeuring in je opmerking.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 20 apr 2012 15:46

Ik vind aparte diensten voor de kinderen een must. Het is voor de meeste predikanten erg moeilijk zowel volwassenen en kinderen tegelijkertijd in een preek te boeien. De preken in onze kerk hebben een hoog theologisch gehalte en dat is voor kinderen niet te begrijpen. Bovendien wat is er op tegen?
Alles veranderd toch? En in de praktijk blijkt het goed te werken. De kinderen komen graag en en masse naar de kerk.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 20 apr 2012 16:15

Riska schreef:Ik proef grote afkeuring in je opmerking.

Niet persé afkeuring Riska, maar ik vind het heel erg overdreven om te stellen dat je als kind erg geleden hebt. Kinderen moet je sowieso niet zo erg jong meenemen en met een kortere dienst beginnen.
Het ene kind is op zn 3e jaar er aan toe, maar het andere kind pas op zn 5e.
En als ze zo jong zijn hoefden ze van ons niet elke week, dus laat staan 2 x per zondag mee.
Ik houd niet van nevendiensten. Het is rommelig wanneer de kinderen halverwege de dienst de kerk verlaten. Ook geef je daarmee het sein: het is heel erg saai en alleen geschikt voor "oude" mensen.
Toen ik kind was was het zeldzaam als een predikant de kindjes aansprak, maar dat is allang niet meer.

Riska

Berichtdoor Riska » 20 apr 2012 16:35

In mijn gemeente gaan de kinderen tot hun vierde jaar naar de crèche.
Als ze naar de basisschool gaan, mogen ze ook naar de kindernevendienst.
Als ze de basisschool verlaten gaan ze ook van de kindernevendienst af. Dan zijn er catechese en andere dingen waar ze onderricht krijgen én ontspanning. In de zomervakantie is er geen kindernevendienst, als er een zgn. gezinsdienst is blijven ze ook in de kerk.
Het is niet echt rommelig. Bij het naspel van een psalm of gezang gaan ze de kerk uit en zo komen ze er ook weer in.

Wat bij ons wel bijzonder is, is dat aan het eind van de dienst., vlak voor de zegen, ook de kleintjes opgehaald worden, zodat de zegen die de dominee uitspreekt ook over hen wordt uitgesproken.

In mijn kerkelijke gemeente is de avonddienst al jaren geleden afgeschaft, met uitzondering van een enkele speciale dienst.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 20 apr 2012 16:37

Riska schreef:In mijn gemeente gaan de kinderen tot hun vierde jaar naar de crèche.
Als ze naar de basisschool gaan, mogen ze ook naar de kindernevendienst.
Als ze de basisschool verlaten gaan ze ook van de kindernevendienst af. Dan zijn er catechese en andere dingen waar ze onderricht krijgen én ontspanning. In de zomervakantie is er geen kindernevendienst, als er een zgn. gezinsdienst is blijven ze ook in de kerk.
Het is niet echt rommelig. Bij het naspel van een psalm of gezang gaan ze de kerk uit en zo komen ze er ook weer in.

Wat bij ons wel bijzonder is, is dat aan het eind van de dienst., vlak voor de zegen, ook de kleintjes opgehaald worden, zodat de zegen die de dominee uitspreekt ook over hen wordt uitgesproken.

In mijn kerkelijke gemeente is de avonddienst al jaren geleden afgeschaft, met uitzondering van een enkele speciale dienst.

Ik heb mijn kinderen nooit naar de oppas gebracht. We hebben wel een zondagsschool Riska, die is na de ochtenddienst.
Treurige zaak dat de avonddienst is afgeschaft, maar laat dat maar zo, anders geraken we off topic.

Riska

Berichtdoor Riska » 20 apr 2012 16:52

Dat is ook een treurige zaak, maar als er naast de dienstdoende ambtsdragers, predikant en organist geen mens is, heeft het weinig zin...

gempa
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor gempa » 20 apr 2012 19:40

Em. schreef:Bij ons heet het bijbelklas en dat is er voor de kinderen van 4-7 jaar.
Elke week voor de kinderen van groep 1 en 2, om de week voor de kinderen van groep 3 en 4.
Over het algemeen sluit het aan bij het thema van de dienst. Voor de laatste psalm komen de kids dan weer binnen. Het is nog niet zo lang bij ons, maar het bevalt goed in de gemeente.

ja bevalt heel goed :D
mijn zoons zijn vreselijke wiebelkonten, en ik ben blij dat ik af entoe rustig de dienst kan volgen zonder gestoort te worden.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 21 apr 2012 09:51

Riska schreef:Dat is ook een treurige zaak, maar als er naast de dienstdoende ambtsdragers, predikant en organist geen mens is, heeft het weinig zin...

Dat vind ik niet hoor Riska. Het zit hem absoluut niet in het aantal diensten dat je hebt bijgewoond in je leven. Het gaat er uiteindelijk om of je in Zijn Liefde gebleven ben. In plaats van de 2e dienst zijn er bv gespreksgroepen, waardoor je veel dieper op de zaken kunt ingaan. Bovendien is er meer tijd voor familiebezoek en recreatie en heb je niet altijd die vervelende knip in de dag. Wij hadden vroeger zelfs een dienst van 15.00 tot 16.30 met een saaie leerpreek. Nee, ik vind het een vooruitgang!
Verder ben ik het met je eens! Kinderen kregen ook van Jezus apart onderricht. Want aan hen is het Koninkrijk in het bijzonder gegeven staat er ter motivatie bij.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 21 apr 2012 16:39

In mijn tijd :wink: was er apart een zondagsschool niet tijdens de dienst en onze dochters hebben altijd keurig stil kunnen zitten in de kerkdienst en gingen graag naar zondagsschool.
Ze werden erom ( het stilzitten en niet praten) geprezen kan ik me nog herinneren.
En dat was al heel jong dat ze meegingen, ik merk dat ze hetzelfde nu doen met hun kinderen ondanks de gelegenheid voor een oppasdienst waar ze mogen spelen.
Als het een oppas is waarbij iemand ze vertelt uit de Schrift en ze een werkje mogen maken vind ik het wat anders.

Ik ben er erg voor dat kinderen in de kerk vroeg leren hoe dat er aan toe gaat en op school leren ze ook al vroeg stil zitten als de juf wat vertelt.

En wat die dominee betreft, het zou een onderdeel van zijn opleiding moeten zijn als daar behoefte aan is, om zich ook even tot de kinderen te richten, maar ik vind dat geen must.
Ik zie nu dat de "crechekinderen" nauwelijks weten wat stil zijn is onder het gebed of als iemand spreekt.
De ouders zitten met een rood hoofd in de dienst en het is storend voor de mensen, dus dan ga je maar naar huis als er geen creche is en leer je je kinderen dat maar.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 21 apr 2012 16:43

hubert schreef:Ik vind aparte diensten voor de kinderen een must. Het is voor de meeste predikanten erg moeilijk zowel volwassenen en kinderen tegelijkertijd in een preek te boeien. De preken in onze kerk hebben een hoog theologisch gehalte en dat is voor kinderen niet te begrijpen. Bovendien wat is er op tegen?
Alles veranderd toch? En in de praktijk blijkt het goed te werken. De kinderen komen graag en en masse naar de kerk.

Een dominee kan toch even 10 minuten wijden aan de kinderen en daarna meedelen dat hij nu tegen de ouders gaat praten en dat ze mee mogen luisteren, ze hoeven dat niet te begrijpen, maar ze leren de taal te verstaan en leren stil zitten, is dat zo schadelijk? Ik ben er niks minder van geworden.
En dat alles verandert vind ik geen argument. Niet elke verandering is een verbetering.
Zkken snoep heb ik nooit gehad en mijn kinderen ook niet.
Wel een eigen kinderbijbel en eigen zangboekje toen ze konden lezen.

Terug naar “Archief”